پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اس 600 پولمان

لیموزین ها خودروهایی برای نراندن

لیموزین ها خودروهایی هستند که نه برای راندن بلکه برایی سواری گرفتن ساخته شده اند. یعنی لذت اصلی در لیموزین ها را کسی خواهد برد که روی صندلی عقب نشسته و هیچ ارتباطی با غربیلک و پدالها و لیور دنده ندارد.

علیرضا بشارتی
چهارشنبه - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

در دنیای خودروها همواره یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب یک خودرو لذت رانندگی است. حال شاید تعجب کنید اگر بگوییم در همین بازار خودروهایی وجود دارند که تقریباً هیچ توجهی به لذت رانندگی را ندارند. جالب تر آنکه نه تنها از گران ترین و معتبرترین خودروها هستند بلکه قطعاً تمام خودرو دوستان جهان آرزوی داشتن یک نمونه از آنها را در پارکینگ خود دارند.

خودروها از همان بدو تولد از همان اولین سفری که همسر آقای کارل بنز با آن کالسکه موتوری انجام داد و قبل از آنکه یک محصول کاربردی باشند همواره به عنوان یک کالای لوکس شناخته می شدند. اما به مرور و با ظهور ایده انقلابی آقای هنری فورد تحت عنوان خط تولید و ارائه فورد مدل T عملاً خودرو به سبد کالای خانوار نیز افزوده شد. در این دوره با حضور خودروهای اقتصادی بسیاری از مردم امکان داشتن و بهره بردن از خودرو را پیدا کردند.

اولین سوپر لاکچری سواران

اما ثروتمندان، حکّام، امرا و سلاطین همواره خواستار این بودند که صاحب کالاهایی باشند که تفاوت گسترده و ویژه ای با اقلام مورد مصرف مردم داشته باشد. به همین دلیل دنیای خودروها بیش از پیش به سمت لوکس سازی و ویژه سازی پیش رفت. از جمله مواردی که ثروتمندان و افراد ویژه با آن روبرو بودند این بود که فرایند رانندگی نه تنها سخت و انرژی بر بود بلکه مدت زمانی که در خودرو صرف می شد می توانست به کارهای مفیدتری مانند استراحت، مذاکره یا حتی مطالعه صرف شود. پس حتماً باید خودروهای لوکس هم مانند کالسکه های لوکس راننده داشته باشد. و مالک اصلی روی صندلی عقب، فارغ از اتفاقات حین هدایت خودرو از فضا و امکاناتی که برای او فراهم آمده بهره ببرد.

قالب کلی لیموزین ها

لیموزین ها درواقع اصلی ترین پاسخ صنعت خودرو به نیاز افراد ویژه و سوپر لاکچری بودند و هستند. تفاوت یک لیموزین با یک خودروی لوکس معمولی در خارج آن صرفاً طول بیشتر و در برخی موارد درهای بیشتر خودرو است. به همین دلیل است که گاهی این خودروها را با نامهاییی مانند شش در یا هشت در می شناسند. برای مثال یک مرسدس S600 پولمان در تمامی مدلها به لحاظ ظاهری همان بنز کلاس S است که یک در اظافه تر یا طول بیشتری دارد.

اما در داخل خودرو دنیا کاملا متفاوت می شود. وقتی وارد یک لیموزین می شوید اولین چیزی که جلب توجه می کند آن است که بر خلاف خودروهای لوکس معمول، در واقع محوریت امکانات اصلی از راننده و سرنشین جلو به سمت سرنشینان عقب منتقل شده به گونه ای که شاید میزان امکانات رفاهی سرنشین جلو حتی از یک خودروی لوکس معمولی هم کمتر باشد.

سرنشینان عقب هم معمولاً سه دسته هستند، مالک یا همان شخصیت اصلی که معمولاً دو جایگاه برای این افراد درنظر گرفته شده است. دو نفر میهمان احتمالی و دو نفر هم بادیگارد، البته گهگاه در برخی از لیموزین ها از فضای میهمانان یا بادیگاردها جهت افزایش رفاه سرنشین اصلی کاسته می شود. برای سرنشین اصلی معمولاً علاوه بر امکانات رفاهی کامل یک خودروی لوکس، امکانات کامل جهت برگذاری یک جلسه یا یک میهمانی فوری کاری برقرار است. از امکانات بسیار لوکس پذیرایی گرفته تا امکانات ارتباطی ویژه.

مشخصات لیموزین ها

همانطور که پیشتر گفته شد، لیموزین ها اصولاً برای افراد خاص و ویژه طراحی و تولید شده اند. به همین دلیل تقریباً در تمامی موارد، لیموزین ها شخصی سازی یا ویژه سازی می شوند. یعنی به ندرت می توان دو لیموزین از یک برند و یک مدل خاص یافت که دقیقاً مشابه هم باشند و امکانات و طراحی داخلی یکسانی داشته باشند. البته برخی از لیموزین ها مستقیماً در کارخانه سازنده اصلی خودرو تولید شده اند اما بسیاری از لیموزین ها نه توسط کمپانی سازنده اصلی خودرو بلکه توسط شرکتهای دیگر که در زمینه تولید خودروهای سفارشی تخصص دارند تجهیز و تبدیل به لیموزین شده اند. با این وجود پلتفورم های مختلفی در دنیای خودروسازی بوده اند که بالاترین اقبال را برای تبدیل شدن به لیموزین داشته اند.

اس 600 پولمان مشهورترین خودروی مشاهیر

دربین لیموزین هایی که در کارخانه اصلی سازنده ساخته شده اند شاید به جرئت مشهورترین و پرطرفدارترین خودرو مرسدس بنز S600 پولمان است. این خودرو که در سالهای مختلف روی پلتفورم کلاس اس مرسدس تولید شده است به اندازه سری های مایباخ در دنیا شناخته شده و پرطرفدار است. بخصوص اولین سری آن که روی اتاق W108/109 ساخته شد. شاهکاری که در کاخ سعدآباد تهران نیز یک نمونه از آن موجود است و متعلق به شاه مخلوع ایران بوده است. از نکات جالب توجه در این خودرو علاوه بر امکانات تمام برقی نظیر تنظیم صندلی ها  شیشه بالابرها و مبلمان بی نظیر داخل آن، وجود سیستم تنظیم ارتفاع پنوماتیک است.

پولمان موجود در ایران که در دنیا به اس 600 پولمان شاه مشهور است از نوع لندولت بوده که به معنی باز شدن سقف قسمت سرنشین عقب است. این خودروی ویژه که طولی در حدود 6240 میلیمتر و عرض 1950 میلیمتر دارد از موتور و جعبه دنده تقویت شده و ویژه بهره می برد که از توان خروجی واقعی آن اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما به جرئت آن را یکی از مهمترین و مشهورترین پولمان ها یا حتی یک از مشهورترین لیموزین های دنیا می توان برشمرد.

کادیلاک بیست، جانور ناشناخته آمریکایی

یکی دیگر از لیموزین های مهم و بسیار مشهور دنیا نیز سری بیست یا همان جانور کادیلاک است. کادیلاک بیست که صرفاً در برخی از سالها و در تعداد بسیار محدود که معمولاً کمتر از ده دستگاه است تولید می شود، به هیچ عنوان فروش عمومی نداشته و صرفاً ویژه شخص رییس جمهور آمریکا است. اصولاً از مدل فعلی این خودرو بخصوص در زمینه مشخصات فنی اطلاعات دقیق و کاملی منتشر نمی شود اما در کل باید گفت موتورهای قدرتمند و ویژه هشت و ده سیلندر با آلیاژهای خاص و بازده بی نظیر، شیشه بسیار قطور ضد گلوله، بدنه ضد انفجار حتی از زیر، نمونه کاملی از خون و فاکتورهای حیاتی شخص رییس جمهور، سیستم های ضد حملات شیمیایی و میکروبی و امکانات کامل ارتباطی از مشخصات این هیولای 6.6 تنی است.

 

آئوروس سنات، رقیب روسی کادیلاک

آئوروس سنات یکی دیگر از لیموزین های نام آور و مهم دنیاست. این خودرو که به ظاهر ساخت شرکت آئوروس است دراقع با همکاری برندهای بزرگ دنیا از جمله پورشه تولید شده است. آئوروس سنات هم مانند کادیلاک بیست بسیاری از مشخصات خود را از علاقه مندان به خودرو پنهان کرده است. اما می توان به موتور 4.4 لیتری هشت سیلندر و حدوداً 600 اسبی آن به همراه طول 6620 و عرض 2000 میلیمتری آن با وزن 6.5 تنی اشاره نمود. آئوروس سنات بر خلاف کادیلاک بیست به تازگی قابل سفارش برای ثروتمندان روسی شده است که قطعاً نمونه فروش عمومی آن تفاوتهای ویژه ای با خودروی ولادیمیر پوتین دارد. در آئوروس سنات هم مانند دیگر خودروهای ویژه رؤسای جمهور، امکانات ویژه ارتباطی، تجهیزات درمان سریع شخص رئیس جمهور، امکانات ویژه جهت کنترل تجهیزات نظامی به همراه تکنولوژی های ضد ترور و ضد انفجار وجود دارد.

هونگچی، پاسخ چینی ها به لیموزین سازی

Hongqi

هونگچی

از دیگر لیموزین های خاص دنیا می توان به هونگچی در دو نسخه L9 و N701 اشاره نمود. هونگچی به معنای پرچم سرخ و نماد حزب کمونیست چین است، امروزه یکی از شناخته شده ترین برندهای خودروسازی چین است. هونگچی سالها صرفاً وظیفه تولید خودرو برای رئیس جمهور چین را داشت اما به تازگی به عرصه تولید خودروهای عمومی نیز پیوسته است. البته نمونه های L9، L5، N701 و چند مدل دیگر همچنان در انحصار شخص رئیس جمهور است. در حال حاضر از مدل N701 برای رییس جمهور چین استفاده می شود. N701 بر خلاف مدلهای قبلی دیگر به ظاهر کلاسیک و سنتی خود وفادار نمانده و ماننده آئوروس سنات سعی کرده خود را هرچه بیشتر به مدلهایی از رولزرویس و شبیه نماید.

امکانات هونگچی هم در زمینه رفاهی و لاکچری کامل است. در زمینه قوای محرکه آنچه اعلام شده که به صحت و سقم آن نیز اعتبار چندانی نیست یک موتور هشت سیلندر حدوداً 500 اسب بخاری برای این خودرو درنظر گرفته شده که می تواند جثه حدوداً 6 تنی این قول چینی را کمتر از 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساند.

لیموزین های افراد عادی!

از لیموزین های خاص رهبران و حکمرانان بزرگ دنیا که بگذریم دنیای دیگر لیموزین ها متفاوت است. همانطور که پیشتر گفته شد این خودروها عموماً شخصی سازی شده و هریک با سلیقه و نیازهای خریدار اصلی و اولیه آن تولید شده اند. بخصوص خودورهایی که خارج از کارخانه سازنده اصلی تبدیل به لیموزین شده اند. در این بین برخی پلتفورم ها در دنیای خودرو بیش از دیگران برای لیموزین شدن انتخاب شده اند.

قطعاً اگر یک سوپر میلیاردر برای رفتن به یک مراسم مهم نخواهد از رولزرویس سلطنتی خود استفاده کند اولین انتخاب او یک مرسدس اس کلاس لیموزین خواهد بود. مرسدس اس علاوه بر اینکه در سری های پولمان مستقیما در کارخانه به عنوان لیموزین ساخته می شوند، یکی از پر کاربردترین پلتفورم ها جهت تبدیل شدن به خودروی لیموزین بوده و هستند. در این زمینه مرسدس گوی رقابت را کاملاً از رقیب دیرینه خود یعنی بی ام و سری 7 ربوده است. البته درنظر داشته باشید که کمپانی بی ام و با داشتن زیر مجموعه ای به نام رولزرویس عملاً نیاز طرفداران سوپرلوکس سوار خود را به بهترین شکل ممکن تأمین می نماید.

پلتفورم های آمریکایی گزینه ای مناسب  جهت لیموزین

پلتفورم بعدی که استفاده بسزایی از آن برای تولید لیوزین ها صورت گرفته است، مدلهای مختلف خودروی لینکلن است. لینکلن که در واقع لاین تجملاتی تر و لوکس ساز کمپانی فورد است از ابتدای تولید خود همواره به عنوان یکی از انتخاب های اصلی جهت تبدیل شدن به لیموزین بوده است. بخصوص لیموزین های بسیار بلند و ویژه مانند خودروهای 8 یا 10 در.

یکی دیگر از پلتفورم های بسیار پرطرفدار جهت تبدیل شدن به لیموزین قطعاً کادیلاک است. کادیلاک فیلیت وود و الدورادو دو مدل بسیار پر کاربرد در این زمینه بوده اند. از جمله تعداد 6 دستگاه لیموزین فیلیت وود سفارشی دربار محمدرضا پهلوی که هم اکنون تعدادی از آنها در موزه ها و تعدادی نیز در اختیار برخی کلکسیونرهای داخلی و خارجی هستند.

طویل ترین لیموزین دنیا نیز روی پلتفورم کادیلاک الدورادو ساخته شد. این خودرو که از ترکیب شش دستگاه الدورادو به دست آمده بود، مشخصات اعجاب آوری داشت. طول 30 متری، 36 چرخ، زمین مینی گلف، امکان لندینگ هلیکوپتر و بسیاری موارد عجیب و غریب دیگر که خیلی از آنها بیشتر در حد یک ادعا باقی ماند. این خودرو به دلیل هزینه های نگهداری سرسام آور خیلی زود برای همیشه در گوشه ای رها و به خاطرات سپرده شد.

لیموزین های غیر سدان

هامر تشریفات

در دهه های اخیر و در پی گرایش سلیقه بازار به استفاده لوکس از خودروهای شاسی بلند و اس یو وی، این خودروها نیز به طیف پلتفورم های تبدیل شونده به لیموزین پیوستند. از جمله مشهورترین لیموزین های سالهای اخیر دنیا می توان به یک دستگاه لیموزین هامر که بر پلتفورم H2 بنا شده است اشاره کرد. این خودروی حدودا 15 متری در خیبانهای اصلی دبی و صرفاً در مسیرهای مستقیم تردد می کند. جالبست که داخل این خودرو در دوره های مختلف دچار تغییرات شده و بیشتر به یک مینی دیسکو شباهت دارد.

در سالهای اخیر دنیای خودروهای بسیار ویژه و فوق لوکس از پلتفورم سدان و اس یو وی به سمت پلتفورم های MPV و مینی ون رفته است. شاید معروفترین این نوع خودروها را بتوان مایباخ  کلاس V برشمرد که اخیراً یک نمونه از آن توسط منصوری لوکس تر و زیباتر هم شده است.

لیموزین های ایرانی

در ایران نیز همانطور که پیشتر اشاره شد همیشه تمایل به استفاده از لیموزین ها وجود داشته است. اما غیر از موارد وارداتی که در قسمتهای قبل به آنها اشاره کردیم مواردی هم در ایران تولید یا تبدیل به لیموزین شدند. معروف ترین و شاید اشتباه ترین آنها لیموزین 405 بود که تعدادی از آنها به صورت لیموزین پارس هم تولید شدند. این خودروها با وجود ظاهر متفاوت و البته قیمت بسیار اقتصادی اما عملاً با یک لیموزین واقعی فاصله معنا داری داشتند و خیلی زود در قسمت سیستم تعلیق و شاسی دچار نقایص جدی شدند.

از دیگر خودرهایی که در ایران تبدیل به لیموزین شد یک نمونه لندکروزر سری 100 بود که تحت عنوان امپراتور در یک شرکت خصوصی تبدیل به لیموزین شد. این خودرو بهترین تلاش داخلی در خلق یک لیموزین واقعی بوده است. اما در تبدیل خودروهای ون به خودروهای تشریفاتی ویژه اقدامات موفق بیشتری صورت پذیرفته است. از جمله این موارد می توان به چند دستگاه ون هیوندای که در شرکتهای مختلف داخلی تبدیل به خودروهای لوکس شده اند اشاره نمود.

در کل باید لیموزین ها را بالاترین سطح شخصی سازی خودروها در دنیا دانست که از همان ابتدای تولید خودرو در بین طرفداران این محصول پیشرفته و لوکس رواج داشته است. اما این کار باید بسیار دقیق، علمی و اصولی انجام شود در غیر این صورت محصول نهایی نه تنها جالب توجه و کاربردی نخواهد بود بلکه ضمن کاهش چشمگیر در عملکرد و ایمنی به سرعت تبدیل به یک خودروی اسقاطی می شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی