پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

_apple_car_silver_خودرو اپل

معمای نوآوری در خودرو اپل (apple car)

تیم کوک می‌گوید تغییرات گسترده‌ای در صنعت خودروسازی در راه است و قصد دارد خودرو اپل را با الهام از ایده های استیوجابز وارد بازار نماید. با پیشی گرفتن سوددهی صنعت اسمارت‌فون و تبلت‌ها از خودروسازی، ابرکمپانی‌هایی مثل اپل و گوگل درصدد ورود به حوزه خودروسازی برآمدند. خودروهایی که علم آی‌تی در آنها حرف اول […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۲ فروردین ۱۳۹۵

تیم کوک می‌گوید تغییرات گسترده‌ای در صنعت خودروسازی در راه است و قصد دارد خودرو اپل را با الهام از ایده های استیوجابز وارد بازار نماید.

با پیشی گرفتن سوددهی صنعت اسمارت‌فون و تبلت‌ها از خودروسازی، ابرکمپانی‌هایی مثل اپل و گوگل درصدد ورود به حوزه خودروسازی برآمدند. خودروهایی که علم آی‌تی در آنها حرف اول را می‌زند نه اسب‌بخار! کسب سود 94درصدی از صنعت تلفن همراه تیم کوک را بر آن داشت تا رویایی که استیو جابز از سال 2008 در سر می‌پروراند را برآورده کند.

تقریبا یک سال پیش مدیر عامل اپل تیم کوک به صنعت ساعت‌ها اشاره کرد و امروز اپل واچ یکی از سودده‌ترین محصولات اپل است. همین شخص اندکی پیش اشاره کرد: «من معتقدم که صنعت خودروسازی امروز در نقطه‌ عطفی برای تغییرات عمده و نه فقط تغییرات انقلابی قرار دارد.»

بورژوازی در کوپرتینو

هرچند که هیچ‌گونه تایید رسمی برای ماشین تمام الکتریکی اپل با اسم رمز تایتان صورت نگرفته اما به نظر می‌رسد تیم کوک با زیرکی تمام همان روش تبلیغ همیشگی را برای محصولاتش در ذهن دارد. جالب است بدانید که اپل حتی یک دلار هم برای تبلیغ آیفون هزینه نکرد و همیشه با شایعه پراکنی در رسانه‌ها و میان مردم تبلیغ خودش را انجام می‌دهد. اپل درحالی سود 94 درصدی 3 ماهه منتهی به سپتامبر را در اختیار دارد که تنها 14.5 درصد از گوشی‌های فروخته شده را به خود اختصاص داد.

اپل در زمستان و بهار گذشته به تنهایی 13 و 18 میلیارد دلار سود خالص به جیب زده است. این مبلغ برابر با کل بودجه تحقیق و توسعه دنیای خودروسازی در 4 ماه است. پس می‌توانیم مطمئن باشیم که اپل در این زمینه به هیچ وجه با مشکل مالی روبه‌رو نیست. در رابطه با زمان عرضه ماشین تمام الکتریکی اپل، یکی از سهام‌دارن عمده اپل اشاره کرد: «در سال 2020 اپل با خودرو بی‌همتایی وارد دنیای اتومبیل‌ها می‌شود.» ماشین اپل ممکن مجهز به سیستم بدون راننده باشد. اما طبق اطلاعات به‌دست آمده احتمالا نسخه اولیه به سیستم بدون راننده مجهز نیست.

apple_car_خودرو اپل

ابسلوتیسم مقابل ابرقدرت ها

کمپانی سیستم 123 که تولیدکننده باتری‌های اتومبیل برای برندهای شناخته شده است به دنبال شکایتی بر مبنای کارمندربایی اپل از شرکتش ادعا کرد: «اپل برخلاف عرف 5 تن از متخصصین طراز اول این کمپانی را جذب کرد.» وی افزود هم‌اکنون اپل روی باتری‌های مقیاس بزرگ کار می‌کند.

اپل هم اکنون بیشتر در حال جذب نیروی کار متخصص با اولویت توانمندی در زمینه تکنولوژی است و به زودی تعداد متخصصان این حوزه به عدد 1800 کارمند می‌رسد. مدت زیادی نیست که اپل به جذب و گلچین نیروهای متخصص جنرال‌موتورز، فورد، بنز و بنتلی پرداخته. هم‌چنین حضور بتس، مدیر اجرایی سابق فیات-کرایسلر که پیش‌تر از آن در نیسان و تویوتا فعالیت داشت، قابل توجه است.

طبق گزارش مجله منیجر و رسانه‌های آلمانی تیم کوک و تیمش چندی پیش درحال بازدید از مقر اصلی ب‌ام‌و در مونیخ دیده شده‌اند. آنها در لایپزیک با ب‌ام‌و مذاکره کرده و احتمال استفاده از پلت‌فرم مشترک با ب‌ام‌و آی3 وجود دارد.

بر اساس عدد و رقم‌های به‌دست آمده در رقابت سخت به‌کارگیری نیروی متخصص، تسلا با جذب 150 تن از مهندسان اپل، یک قدم جلوتر است. ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا در پاسخ به سوالی درخصوص استخدام شدن برخی از مهندسان مهم تسلا در اپل گفت: «مهندسان مهم؟ آنها افرادی را استخدام کرده‌اند که ما اخراج کرده بودیم. ما همیشه به شوخی اپل را قبرستان تسلا خطاب می‌کنیم. در واقع کارمندهایم می‌گوییم اگر نمی‌توانی تسلا بسازی، برو در اپل کار کن. شوخی نمی‌کنم، اپل تنها کارمند‌های اخراجی ما را استخدام می‌کند.» اپل نیز با پاداش 250 هزار دلاری و افزایش 60 درصدی حقوق چندان در جذب نیرو از تسلا خوش‌اقبال‌تر نبود. تمام این شواهد و سخرانی‌ها حداقل تسلا را در جنگ روانی برنده می‌کند.

طبق اطلاعات به‌دست آمده، اپل با 600 نیروی کار روی پروژه سرمایه‌گذاری کرده و به زودی نیروهای پروژه را بیش از 3 برابر می‌کند. از آنجایی‌که این کمپانی هیچ تجربه‌ای در صنعت خودرو ندارد به جذب مهندسان خبره دیگر کمپانی‌ها پرداخته که نشان از عظم جدی تیم کوک دارد. به هر حال هوادارن علاقه‌مند باید حداقل 4 سال دیگر صبر کنند.

apple_car_خودرو اپل - ب ام و

زورآزمایی ادعا و خرد

گذشته از بی‌تجربگی اپل در دنیای خودروسازی، سوال اصلی اینجاست که آیا اپل دارای خلاقیت کافی برای این کار هست؟ آیا برای هر بار سوار شدن باید با اپل آیدیتان لاگین شوید؟ آیا محدودیت‌هایی که در آیفون دیدیم در ماشین اپل هم خواهیم دید؟ آیا لوازم جانبی مثل کاورهای لوکس و گران‌قیمت داشبورد، جای پیستون‌های فورج را می‌گیرد؟ آیا توسعه‌دهندگان جایگزین تیونرها می‌شوند؟

نگاهی به ساعت‌های اپل بیاندازید، جدای میزان فروش‌شان در بهترین شرایط هم چندان فوق‌العاده نیستند. افزایش سایز آی‌پد با یک قلم و امثال این تغییرات که اپل با اسم نوآوری و خلاقیت به بازار می‌برد، به هیچ عنوان برای یک ابرکمپانی که می‌خواهد وارد صنعت خودروسازی شود خلاقانه محسوب نمی شود. هم‌اکنون سامسونگ سازنده نمایش‌گر و در گذشته نه‌چندان دور تولیدکننده پردازنده آیفون بود. امروز پردازنده و باتری را به کمک کارخانه کره‌ای TSMC می‌سازد و نهایتا کارخانه معظم فاکس‌کان آیفون را تحویل می‌دهد.

شاید اپل خیال کرده باید یکی‌یکی به خودروساز‌ها سر بزند و سفارش قطعات‌اش را ثبت کند! غافل از اینکه تولید یک خودرو بارها پیچیده‌تر از ساخت یک اسمارت‌فون است. قطعا این‌چنین نیست زیرا مواردی که در سیاست‌گذاری‌های اپل دیدیم متکی بر یک سیستم‌عامل کاملا بهینه است. همان سیستم‌عاملی که هرچند در ابتدا هزینه و وقت زیادی صرف آن شد اما در عوض به لطف‌اش آیفون و آی‌پد از سخت‌افزارهایی به مراتب ضعیف‌تر نسبت به رقبای اندرویدی استفاده می‌کنند؛ بدون آن‌که کندی و ضعف چشم‌گیری داشته باشند. این سیاست باعث کاهش هزینه‌های تمام‌شده می‌شود و هم‌چنین برندسازی مثال زدنی اپل، عوامل اصلی سودهی کوپرتینویی‌‌ها را تشکیل می‌دهند.

در جست‌وجوی بی‌نهایت

با توجه به اطلاعات درز کرده ارتش مهندسان خبره‌ای که اپل در حال جمع‌آوری است. خودرویی متمایز خواهند ساخت، که مطمئنا هیچ شباهت و رقابتی با خودروهایی که امروز فورد یا تویوتا می‌سازند ندارد. کوپرتینویی‌‌ها تصمیم سختی گرفتند و برای برآورده کردن‌اش باید هزینه‌های زیادی بپردازند چه از لحاظ مالی و چه زمانی. واقعیت امر این است که در تاریخچه این ابرکمپانی به ندرت شاهد سیاست‌گذاری‌هایی بودیم که منجر به شکست و زیان شود. به هر حال امیدواریم این تصمیم تیم کوک یا همان رویای استیو جابز صرفا از روی غرور و سرمایه مالی نباشد و مانند کنسول خانگی اپل با شکست مواجه نشود. اما آن روی سکه تیم کوک با تولید «اپل‌کار» می‌تواند قدم خلاقانه‌ای به سوی آینده بردارد و نام خود را در این عرصه جاودانه کند.

اپل سالیان پیش با آیفون غول‌های زمان خود را شکست داد و دلیلش هم ارائه سیستم‌عاملی بود که برای کاربر تازگی و جذابیت داشت. اما امروز با رقبای نوظهوری در این صنعت مواجه شده و تاحالا خم به ابرو نیاورده. ولی از سر راه برداشتن رقبایی که بیش از یک سده است در این حوزه فعالیت می‌کنند به معنای واقعی کلمه نیازمند پلت‌فرمی انقلابی است.

تا فرارسیدن پایان عمر پیشرانه‌های درون‌سوز و روزی که در خانه به «سیری» بگوییم ماشین را بیاور نه تنها از لحاظ فن‌آوری بلکه از لحاظ اجتماعی و حقوقی فاصله زیادی داریم.

حسام‌الدین جعفری/ مجله تخت گاز

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی