پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هیوندای Centennial_نمای جلو

سوار بر هیوندای Centennial رولزرویسِ کره‌ای

بدنه های کشیده و جثه های بزرگ، صندلی‌‌های گرم و نرم، کابینی مملو از چرم و چوب و از همه مهم‌تر، نقش بستن تندیس یک فرشته روی کاپوت، مشخصاتی هستند که در ابتدا هر کسی را به یاد ساخته‌‌های بی‌نظیر رولزرویس می‌اندازد. اما سال‌هاست که این دیگر فقط رولزرویس نیست که از تندیس یک فرشته […]

سهیل زنگنه
چهارشنبه - ۴ فروردین ۱۳۹۵

بدنه های کشیده و جثه های بزرگ، صندلی‌‌های گرم و نرم، کابینی مملو از چرم و چوب و از همه مهم‌تر، نقش بستن تندیس یک فرشته روی کاپوت، مشخصاتی هستند که در ابتدا هر کسی را به یاد ساخته‌‌های بی‌نظیر رولزرویس می‌اندازد. اما سال‌هاست که این دیگر فقط رولزرویس نیست که از تندیس یک فرشته روی کاپوت استفاده می‌کند، بلکه هیوندای Centennial نیز از اِلِمانی مشابه بهره می‌برد.

هیوندای Centennial که با نام Equus (به معنای اسب در زبان لاتین) نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین، لوکس‌ترین و البته گران‌ترین خودرویی است که کره‌ای‌ها به‌صورت انبوه تولید می‌کنند. این لیموزین کر‌ه‌ای از سال 1999 میلادی در بازار‌های جهانی حضور دارد و نسل دوم آن که از سال 2009 راهی بازار شد، با طراحی با وقار، تجهیزات لوکس و کیفیت بی‌نظیر، رقابت با بزرگان آلمانی نظیر ب‌ام‌و سری 7، مرسدس‌بنز S کلاس و آئودی A8 را در سر می‌پروراند. اما آیا واقعا یک سدان لوکس کره‌ای، می‌تواند از پس پرچم‌داران آلمانی برآید یا این‌ ادعا پوچ و بی‌معنی است؟

معرفی

پیش از آنکه به سراغ بررسی این لیموزین کر‌ه‌ای بپردازیم بد نیست به نکت‌های مهم اشاره کنیم. اگر در آزمایش‌‌های گروهی جست‌وجو کنید، می‌بینید که نشریه Car And Driver در سال 2011 با رویارویی لکسوس LS460L و هیوندای Centennial، سدان کر‌ه‌ای را برای جایگاه اول برگزید! دلیل این انتخاب آن بود که هیوندای Centennial با داشتن کیفیت و تجهیزات برابر با لکسوس، از قیمت بسیار پایین‌تر و هزینه‌‌های نگهداری بسیار ناچیز در مقایسه با لکسوس بهره می‌برد؛ هر چند که کیفیت سواری آن هرگز به پای لکسوس نمی‌رسید. بنابراین هیوندای فقط Centennial را نساخته تا یک خودرو را در کلاس سدان‌‌های لوکس عرضه کرده باشد، بلکه هدف آن به چالش کشیدن پرچم‌داران آلمانی و ژاپنی بوده و زنگ خطری جدی برای آنها به‌شمار می‌رود.

هیوندای Centennial

طراحی بدنه و کابین

هیوندای Centennial از طراحی لوکس و باوقاری بهره می‌برد. این سدان کر‌ه‌ای از قلب تپنده 8 سیلندر بهره می‌برد اما طراحی آن به هیچ‌وجه گویای روحیه اسپرت آن نیست. Centennial کمی بیش از حد لوکس و پرزرق‌وبرق به نظر می‌رسد و در نمای عقب می‌توان شباهت‌هایی بین آن و مرسدس‌بنز S کلاس نسل قدیم را مشاهده کرد. یکی از مواردی که قطعا به مذاق بسیاری خوش نمی‌آید، طراحی شلوغ چراغ‌های جلو آن است. چراغ‌های جلو این سدان لوکس، مملو از چراغ‌های کوچک LED بوده و از طراحی بی‌منطقی بهره می‌برد. Centennial قطعا چشم‌‌های زیباتری داشت اگر که طراحی چراغ‌های روز LED آن هم‌چون هیوندای آزرا در امتداد خطوط بدنه و با منطق انجام می‌شد. اما در نهایت باید هیوندای Centennial را یک طراحی موفق دانست چراکه به وضوح می‌توان لوکس بودن را از طراحی آن برداشت کرد.

همین ویژگی‌ها را نیز می‌توان در کابین این سدان لوکس کر‌ه‌ای مشاهده کرد. کابین آن هم‌چون مرسدس‌بنز S کلاس یا مازراتی کواتروپورته، طراحی خاص و منحصربه‌فردی ندارد که شما را به وجد بیاورد اما از طراحی خوب و معقولی بهره می‌برد که نمی‌توان ایرادی را به آن وارد دانست؛ ضمن این‌که طراحی خلوت آن مخصوصا در بخش میانی کنسول، با وجود یک ساعت عقربه‌ای کلاسیک، بیننده را تا حدودی به یاد مرسدس‌بنز S کلاس نسل پیش می‌اندازد. اگر شما را چشم بسته در کابین Centennial سوار کنند، بدون شک حتی نمی‌توانید تصور هم بکنید که در کابین یک خودرو کر‌ه‌ای هستید؛ بوی چرم شما را مدهوش می‌کند، کیفیت بی‌نظیر و فوق‌العاده کابین شما را حیرت زده می‌کند و فضای فراخ و در دسترس بودن تمامی ادوات و کنترل‌ها، فقط‌وفقط رضایت راننده را به همراه دارد. کابین Centennial به قدری گیرا و بی‌نظیر است که پس از نشستن روی صندلی‌‌های گرم و نرم آن، پیاده شدن از آن برای شما سخت می‌شود.

هیوندای Centennial_نمای داخلی

امکانات

هیوندای Centennial با انبوهی از امکانات و تجهیزات کوچک و بزرگ عرضه می‌شودکه ممکن است حتی بسیاری از آنها برای شما کاربردی نداشته باشد. تنظیم برقی صندلی‌ها، حافظه ذخیره و سامانه تهویه اتوماتیک 3 ناحیه‌ای، پیش پا افتاده‌ترین تجهیزات آن به‌شمار می‌روند. نشان‌دهنده‌‌های دیجیتال به‌صورت استاندارد از ابعاد 7 اینچی بهره می‌برد درحالی‌که با سفارش آپشن Ultimate ابعاد آن به 12.3 اینچ افزایش می‌یابد. نمایشگر 9.2 اینچی در کنسول مرکزی و برای سرنشینان عقب، اسباب رضایت سرنشینان را تأمین می‌کند تا در کنار تجهیزاتی نظیر ماساژور، سفری راحت را برای آنها به ارمغان بیاورد.

دوربین دید عقب و جلو نیز عمل پارک کردن را در این سدان غول‌پیکر برای راننده تسهیل می‌کند. کروزکنترل هوشمند، هشدار حرکت بین خطوط، تعداد زیادی ایربگ حتی برای زانو سرنشینان، سامانه پیشگیری از تصادف، تشخیص نقطه کور، هشدار برخورد از عقب و بسیاری سامانه دیگر، همگی ایمنی سرنشینان را تضمین می‌کنند. اما شاید بسیاری از خریداران، سقف پانوراما را برای این سدان لوکس در سر داشته باشند که متأسفانه هیوندای این آپشن را برای Centennial عرضه نمی‌کند.

هیوندای Centennial_نمای داخلی2

هیوندای Centennial در نسخه معمولی دارای ظرفیت 5 سرنشین است و کنترل‌‌های عقب در پشتِ پشتی صندلی وسط قرار گرفته‌اند. این درحالی است که در نسخه VIP، کنسول مرکزی با امتداد به صندلی‌‌های عقب، کابین را در بخش عقب به 2 نیم تقسیم کرده و با ظرفیت 4 سرنشین، امکانات بیشتری نظیر یخچال را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد.

مشخصات فنی

هیوندای Centennial در کنار 2 موتور 6 سیلندر دیزلی 3.8 لیتری Lambda و 8 سیلندر خورجینی 5 لیتری دیزلی Tau، تنها از یک آپشن در بخش موتور‌های بنزینی بهره می‌برد و آن‌هم واحد نیرومند 8 سیلندر خورجینی از خانواده Tau بوده است که با 5 لیتر حجم می‌تواند رقم قابل توجه 429 اسب‌بخار و 376 پوند فوت گشتاور را تولید کند. این نیرو در نسخه استاندارد به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود درحالی‌که با سفارش آپشن سامانه 4 چرخ محرک، این نیرو 4 چرخ را به گردش در می‌آورد. سامانه انتقال نیرو آن نیز از نوع 8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی بوده که از عملکرد نرم و بی‌نقصی برخوردار است.

یکی از بزرگ‌ترین اصلاحات نسخه فیس‌لیفت در سال 2012، سامانه تعلیق آن بود که از آن بسیار انتقاد می‌شد. سامانه تعلیق بادی Centennial هم‌اکنون در حالت اسپرت، خشک‌تر و در حالت عادی، نرم‌تر است.

آزمایش رانندگی

هیوندای Centennial از 5.1 متر طول، 1.9 متر عرض، 1.49 متر ارتفاع و 3 متر فاصله بین محورها بهره می‌برد و با بیش از 2 تُن وزن، یک سدان غول‌پیکر و سنگین‌وزن به‌شمار می‌رود اما به لطف نیرومحرکه نیرومند و سامانه انتقال نیرو با عملکرد نرم، به هیچ وجه بزرگی و سنگینی آن‌را احساس نمی‌کنید. قلب تپنده آن با 429 اسب‌بخار نیرو و 376 پوندفوت گشتاور، به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی کم نمی‌آورد. صفرتاصد 6.1 ثانیه‌ای آن، این ادعا را ثابت می‌کند؛ اگرچه که نشریه «موتورترند» با آزمایش نسخه Ultimate آن، زمان 5.5 ثانیه را ثبت کرده است. اما نکته جالب در اینجاست که در حالت رانندگی «اسپرت»، هیچ تغییری را نمی‌توان در شتاب آن احساس کرد و فرمان آن تیزتر، عملکرد سامانه تعلیق خشک‌تر و عملکرد سامانه انتقال نیرو سریع‌تر می‌شود؛ بنابراین جای تعجب دارد که چرا شتاب آن هیچ تغییری نمی‌یابد. اما در حالت رانندگی «نرمال»، عملکرد فرمان، سامانه تعلیق و سامانه انتقال نیرو بسیار نرم است.

سنگینی و جثه بزرگ Centennial، به هنگام ترمز گرفتن آشکار می‌شود؛ چراکه به هنگام ترمزگیری شدید، دماغه به سمت جلو شیرجه می‌زند و تا حدودی از اعتمادبه‌نفس شما کاسته و قدرت 429 اسب‌بخاری نیرومحرکه نیرومند آن‌را زیر سؤال می‌برد. هیوندای Centennial برای توقف کامل از سرعت یکصد کیلومتربرساعت، به 38 متر مسافت نیاز دارد که چندان خوشایند و قابل‌قبول نیست. هیوندای Centennial می‌تواند مسافت 400 متر را در 13.9 ثانیه با حداکثر سرعت 165 کیلومتربرساعت طی کند و بیشینه شتاب جانبی 0.83 جی را متحمل می‌شود.

هیوندای Centennial_نمای عقب

اما از آمار و ارقام آن‌که بگذریم، به سواری نرم و راحت آن می‌رسیم. روی صندلی‌‌های گرم و نرم Centennial، احساس می‌کنید که روی کاناپه منزلتان نشسته‌اید و به‌ندرت پیش می‌آید که نقص یا کمبودی را احساس کنید. از همه مهم‌تر، محیطی است که در آن به رانندگی می‌پردازید. کابین هیوندای Centennial از هر نظر فوق‌العاده و بی‌نظیر است. برخلاف کابین سدان‌‌های لوکس آلمانی و ژاپنی که بیشتر تجهیزات و امکانات آنها به‌صورت آپشن عرضه می‌شوند، بخش عمده تجهیزات و امکانات رفاهی هیوندای Centennial به‌صورت استاندارد عرضه شده و همین امر است که رضایت بیشتر خریدار را به همراه دارد.

نتیجه‌گیری

هر چقدر هم که سعی کنید تا از هیوندای Centennial ایراد بگیرید و نقصی را در آن پیدا کنید، کار بسیار دشواری است. این سدان لوکس کره‌ای، یک خودرو فوق‌العاده خوب و تقریبا بی‌نقص بوده اما بدون شک همه اطرافیانتان متوجه این موضوع می‌شوند که عطش شما به خودرو‌های لوکس شما را به سوی Centennial کشانده است اما چون بودجه خرید یک لکسوس LS460 یا مرسدس‌بنز S کلاس را نداشته‌اید، به سراغ آن رفته‌اید! قطعا این موضوع برای همگان آشکار خواهد بود اما حقیقت امر در اینجاست که هیوندای Centennial به جز کر‌ه‌ای بودنش، هیچ تفاوتی را با خودرو‌های نام برده و سایر رقبای لوکس‌اش ندارد. Centennial به دلیل حجم بالای موتور دیگر در ایران وارد نمی‌شود اما نمونه‌‌های کم کارکرد آن‌را می‌توانید با بودجه‌ای در حدود 300 تا 330 میلیون تومان خریداری کنید. این درحالی است که قیمت خرید یک مرسدس‌بنز S کلاس یا ب‌ام‌و سری 7 در بازار داخلی با کارکردی مشابه، بیش از 2 برابر قیمت خرید Centennial دست‌دوم است.

اگر اسم‌ورسم برای شما مهم است، بهتر است با این مبلغ به سراغ یک ب‌ام‌و سری 5 بروید اما آیا در ب‌ام‌و سری 5 هم می‌توانید امکانات و ویژگی‌‌های Centennial را در اختیار داشته باشید؟ مسلما پاسخ خیرخواهد بود. بنابراین اگر با خودرو‌های کر‌ه‌ای مشکلی ندارید، هیوندای Centennial می‌تواند یکی از بهترین و البته ارزنده‌ترین انتخاب شما در بازار خودرو‌های لوکس داخلی باشد. هیوندای Centennial حقیقتا یک خودرو بی‌نظیر است که فقط‌وفقط لبخند رضایت را بر لبان شما می‌نشاند.

مشخصات

آرایش بدنه سدان / 4 در / ظرفیت 5 (چهار) سرنشین
آرایش فنی موتور جلو / محور عقب (استاندارد) – 4 چرخ محرک (آپشنال)
نیرومحرکه 8 سیلندر خورجینی DOHC / 32 سوپاپ
حجم نیرومحرکه 5038 سی‌سی
بیشینه قدرت 429 اسب‌بخار در 6400 دوربردقیقه
بیشینه گشتاور 510 نیوتن‌متر در پنج هزار دوربردقیقه
شتاب صفر تا صد 6.1 ثانیه
طولxعرضxارتفاع 5160x1900x1495 میلی‌متر
فاصله محورها 3045 میلی‌متر
وزن 2065 کیلوگرم

تاریخچه خودرو‌های لوکس هیوندای

هیوندای Dynasty (2005-1996)

هیوندای Dynasty اولین قدم هیوندای برای ورود به بازار سدان‌‌های لوکس بود. این خودرو در سال 1996 میلادی راهی بازار شد تا با کیفیت بالاتر، طراحی ساده و جهانی‌تر، بتواند جا پای خود را در بازار خودرو‌های لوکس باز کند و در نیل به این هدف نیز موفق عمل کرد. طراحی ساده آن، بیننده را به یاد محصولات لینکلن در این دهه می‌اندازد که جزو محبوب‌ترین سدان‌‌های لوکس در سراسر دنیا به شمار می‌رفتند. در زیر کاپوت این لیموزین کره‌ای، موتور 6 سیلندر خورجینی خفته بود که با حجم 2.5، 3 و 3.5 لیتر، به ترتیب می‌توانستند قدرتی برابر با 167، 194 و 225 اسب‌بخار را تولید کنند که برای یک خودرو کر‌ه‌ای در دهه 90 میلادی، ارقام قابل توجهی بودند. هیوندای Dynasty با نزدیک به 5 متر طول، یک سدان غول‌آسا با فضایی بزرگ و فراخ در کابین به‌شمار می‌رفت. این سدان لوکس از تجهیزات قابل‌توجهی بهره می‌برد که از آن جمله باید به صندلی‌‌های برقی با حافظه تنظیم و سامانه تهویه 2 منطقه‌ای اتوماتیک اشاره کرد. در سال 2005 میلادی، تولید Dynasty متوقف شد و سدان جدیدتر و بهینه‌تر Centennial راهی را ادامه داد که Dynasty آغازگر آن بود.

هیوندای Centennial نسل اول (2009-1999)

در سال 1999، هیوندای‌موتورز با همکاری میتسوبیشی‌موتورز ژاپن، از یک خودرو لوکس رونمایی کردند که هدف آن، رقابت با مرسدس‌بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری 7 و سانگ‌یانگ Chairman در بازار داخلی بود. هیوندای با سدان لوکس Centennial توانست در بازار داخلی کره، به موفقیت چشم‌گیری برسد اما تعداد اندکی به بازار‌های خارجی صادر شد. یکی از دستگاه‌‌های صادر شده، برای نمایشگاه بین‌المللی نیویورک در سال 2001 میلادی ارسال شد تا واکنش مشتریان آمریکایی را نسبت به آن بررسی کند. طراحی نسل اول Centennial را میتسوبیشی‌موتورز ژاپن بر عهده داشت که خودش هم مدلی را روی این پلتفرم با نام Proudia عرضه کرده بود. هیوندای Centennial، 5.1 متر طول و 1.9 متر عرض داشت و از محور محرک جلو بهره می‌برد. این سدان لوکس کر‌ه‌ای در سال 2008، فقط از نیرومحرکه 8 سیلندر بهره می‌برد و فاقد هر گونه آپشنی بود. نسخه لیموزین آن که بر پایه میتسوبیشی Dignity ساخته می‌شد، تنها در بازار کره جنوبی، چین و خاورمیانه عرضه می‌شد. این سدان فقط در تعداد اندکی که به بازار اروپای شرقی صادر شده بود با نام Centennial شناخته و در سایر بازار‌های عرضه شده با نام Equus شناخته می‌شد. این لیموزین کر‌ه‌ای در طول مدت حیاتش با 2 موتور 6 سیلندر خورجینی 3 لیتری و 8 سیلندر خورجینی 4.5 لیتری عرضه می‌شد.

هیوندای Centennial نسل دوم (تاکنون 2009)

نسل دوم از مدل موفق Centennial (Equus) با طراحی ظاهری زیباتر و جدیدتر، قصد رقابت با پرچمداران سدان‌‌های لوکس از سراسر دنیا را داشت. نسل دوم از Centennial با ساختار محور عقب و موتور‌های کاملا جدیدی معرفی شد. پلتفرم جدید این سدان، کاملا به‌صورت داخلی و توسط خود هیوندای طراحی و ساخته شده بود و تنها اشتراک با نسل پیشین خودش، به یدک کشیدن نام Equus است. این هیوندای در نسخه فول‌آپشن و با موتور 8 سیلندر خورجینی، گران‌ترین خودرویی بوده که امروزه هیوندای در خط تولید خودش دارد. هیوندای Centennial در سال 2010 توانست در لیست «مهیج‌ترین خودرو‌های سال» فوربز قرار بگیرد که افتخار بزرگی برایش به‌شمار می‌رفت. Centennial در سال 2009 با معرفی در گردهمایی «پبل‌بیچم و پس از آن، رونمایی رسمی در سال 2010 و در طول نمایشگاه اتومبیل نیویورک، به بازار پررقابت ایالت‌متحده نیز قدم نهاد.

نسخه‌‌های اولیه صادر شده به ایالت متحده از همان واحد 8 سیلندر 4.6 لیتری هیوندای جنسیس بهره می‌بردند با این تفاوت که با 385 اسب‌بخار نیرو، 10 اسب‌بخار نیروی بیشتری را تولید می‌کردند. هیوندای Centennial نسل دوم، اولین ساخته هیوندای بود که از تعلیق بادی کنترل شونده به‌صورت الکترونیکی، مدیریت پایداری خودرو، سامانه پیشگیری از تصادف، پارک اتوماتیک و کروزکنترل هوشمند بهره می‌برد. در حال حاضر، هیوندای Centennial به عنوان خودرو ریاست جمهوری کاستاریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جنسیس G90 (2016)

در تاریخ چهارم نوامبر 2015، هیوندای موتورز رسما برند زیر مجموعه جنسیس (Genesis) را معرفی کرد تا هم‌چون لکسوس برای تویوتا و اینفینیتی برای نیسان، محصولات لوکس هیوندای نیز از این پس با نام جنسیس عرضه شود. بنابراین در سال 2016، نسل جدید هیوندای جنسیس با نام جنسیس G70 و هیوندای Centennial با نام جنسیس G90 راهی بازار می‌شود. نسل سوم از هیوندای Centennial و اولین نسل از جنسیس G90 از همان موتور‌های 6 سیلندر 3.8 لیتری با 334 اسب‌بخار و هشت سیلندر پنج لیتری با 425 اسب‌بخار نیرو بهره می‌برد؛ ضمن این‌که یک واحد 6 سیلندر بای‌توربو با 370 اسب‌بخار نیرو، به طیف انتخابات مشتری افزوده خواهد شد و از یک گیرباکس 8 سرعته اتوماتیک جدید بهره خواهد برد. طول آن به 5.2 متر افزایش یافته و امکانات جدیدی بهره می‌برد که از آن جمله باید به سامانه حرکتی نیمه‌خودران اشاره کرد که بیشتر در اتوبان‌ها و مسافت‌‌های بین‌شهری کاربرد دارد. صندلی‌‌های تک نفره عقب در 3 حالت استراحت، مطالعه و مشاهده تنظیم می‌شوند و سرنشینان با انبوهی از امکانات رفاهی و سرگرمی، از سفر خود لذت می‌برند. جنسیس G90 تا به اینجای کار هم به قدری محبوب است که در 24 ساعت اول ثبت سفارش، توانست تعداد 4342 پیش خرید را فقط‌وفقط از بازار داخلی کره جنوبی دریافت کند. جنسیس G90 با کیفیت فوق‌العاده، قیمتی رقابتی و ظاهری زیبا و چشم‌نواز، بدون شک زنگ خطری جدی برای پرچم‌داران آلمانی و ژاپنی به‌شمار می‌رود.

قرار است که به جز 2 سدان G90 و G70، نسخه کوپه از G70 (که همان هیوندای جنسیس کوپه خواهد بود) در کنار یک کراس‌اوور و یک شاسی‌بلند فول‌‌سایز، طی 3 سال آینده تحت برند جنسیس‌موتورز عرضه شود.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی