پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بی حاشیه!/ بررسی آپاچی آر تی آر ۲۰۰

معرفی و بررسی آپاچی آر تی آر ۲۰۰ جدیدترین محصول کمپانی تی وی اس در بازار ایران، که مدت به نسبت زیادی نیز از عرضه و ورود آن به بازار می گذرد.

محسن صوفی
پنجشنبه - ۲۵ بهمن ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

هندی ها در صنعت موتور سیکلت صاحب سبک و ایده هستند و محصولات قابل احترامی را نسبت به پشتوانه مهندسی و بضاعت فنی خود به بازار های جهانی عرضه می کنند، در واقع با توجه به سرمایه گذاری زیادی که در طی چندین سال در این صنعت کرده اند و در سایه همکاری با کمپانی های بزرگ صنعت موتور سیکلت امروزه کاملا به جایگاه مناسبی چه در بازار داخلی هندوستان و هم در بعضی از بازار های صادراتی هدف خود رسیده اند، و عمده تمرکز آنان در زمینه تولید موتور سیکلت های اقتصادی اما با امکانات و دوام مناسب است.اکنون به بررسی آپاچی آر تی آر ۲۰۰ جدیدترین محصول از کمپانی تی وی اس در بازار ایران خواهیم پرداخت که مدت هاست از عرضه و ورود آن به بازار می گذرد.

معرفی کمپانی TVS:

تی وی اس یک شرکت چند ملیتی هندی است که در سال ۱۹۱۱ میلادی توسط سوندارام آیانگار و پسرش بنا نهاده شد و اکنون سومین کمپانی بزرگ موتور سازی هندوستان و در زمره ۶۰ شرکت بزرگ هندوستان است، و دامنه فعالیت تی وی اس بیشتر در حوزه تولید، موتور سیکلت، اسکوتر و سه چرخه و قطعات اتوموبیل است، همچنین جالب است بدانید که تی وی اس زیر شاخه پرچمدار گروه تی وی اس است، و عمده شهرت تی وی اس در بازار هند به دلیل شراکت با سوزوکی و بی ام و بوده که بعضی از محصولات آنان توسط تی پی اس در بازار هندوستان مونتاژ و عرضه شده است.

در سال ۲۰۰۵ میلادی و با کمک هایی که تی وی اس از سوزوکی در زمینه توسعه قوای فنی خود گرفت، تصمیم به عرضه یک سری از موتور سیکلت های اقتصادی خود در کلاس استریت گرفت که این سری با نام آپاچی (Apache به معنای سرخ پوست) به خود گرفت، محصولات آپاچی با حجم های مختلفی از ۱۲۵ سی سی تا ۳۱۰ سی سی به بازار عرضه می شوند که در بعضی محصولات رده بالای آن دارای پسوند RTR   (Racing, Throttle, Response) هستند، تا کنون بیش از چهار میلیون از سری آپاچی را در بازار هند و سایر کشور ها به فروش رسانده که عدد قابل توجه ای از یک کمپانی هندی است. و همچنین سری آپاچی برند تی وی اس چند سال پیش و در دهه نود شمسی با نمونه های ۱۵۰، ۱۶۰، ۱۸۰ و ۲۰۰ سی سی به بازار ایران عرضه شدند و در این مدت نیز توانسته اند ذهنیت نسبتاً مثبتی نزد خریداران ایرانی ایجاد کنند‌.

طراحی :

در آپاچی آر تی آر ۲۰۰ یک طراحی خشن و به روز را می بینم، ابعاد چراغ ها مناسب ارزیابی شده و گرافیک داخلی آن ها نیز به روز و مخاطب پسند است، در نمونه که در حال حاظر در بازار ایران عرضه می شود چراغ ها به صورت تمام ال ای دی هستند که چراغ دی لایت با صورت خطی در میانه کاسه چراغ جا خوش کرده است، اما به تازگی تی وی اس دستی اقدام به تعبیر گرافیک چراغ جلوی آپاچی ۲۰۰ کرده که طی این کار چراغ های دی لایت به گوشه های بالایی کاسه منقل شده اند و در در گرافیک و فیزیک چراغ جلو نیز تغییرات اندکی ایجاد شده است، همچنین چراغ های راهنما از نوع هالوژنی هستند، که با توجه به قیمت آپاچی ۲۰۰ در بازار ایران و  رقبایی که چراغ های تمام ال ای دی مجهز هستند این موضوع یک نقطه ضعف به حساب می آید.

آپاچی ۲۰۰-۲

کمک های جلوی آپاچی ۲۰۰ از نوع هیدرولیکی قابل تنظیم و ساخته برند SHOWA هستند، اما نکته جالب توجه نمای جلویی آپاچی ۲۰۰ این است که در این قسمت یک سپر یا حفاظ فلزی نیز قرار دارد که این قطعه در هنگام برخورد موتور سیکلت با زمین و هنگام تصادف می تواند تا حدودی از آسیب به راکب و موتور سیکلت جلوگیری کند. و چرخ های این موتور سیکلت اندازه ی ۱۷ اینچی دارند که ترمز های محور جلو از نوع دیسکی دو کاناله با قطر ۲۴۰ میلی متر و مجهز به سیستم ABS نیز هستند.

در نمای جانبی، باک آپاچی ۲۰۰ طراحی عضلانی و برآمده ای دارد و با استفاده از فلاپ های پلاستیکی نیز سعی شده تا بهبود هایی در بهبود زیبایی و آیرودینامیک این موتور سیکلت حاصل شود اما صفحه کیلومتر آپاچی ۲۰۰ به صورت دیجیتال است که کنتراست و خوانایی قابل قبولی دارد و قابلیت انتقال اطلاعات را از طریق بلوتوث به تلفن همراه را دارد. زین راحتی خوبی دارد و موقعیت صندلی راکب اندکی پایین تر است، در قسمت های مختلفی از موتور سیکلت از پلاستیک های تزئینی استفاده شده است همانند اطراف انجین موتور سیکلت و یا قیمت پایینی دسته موتور ها که علاوه بر زیبایی این قطعه در خنک کاری پیشرانه و بهبود آیرودینامیک هم مثمر ثمر خواهد بود.

آپاچی ۲۰۰-۳

چرخ های عقبی نیز مجهز به سیستم ترمز دیسکی با قطر ۲۰۰ میلی متر هستند که در این قسمت نیز از کمک فنر مونوشاک ساخته SHOWA استفاده شده است، و خروجی اگزوز به رنگ مشکی است که به مجهز به دو خروجی است، چراغ های عقبی نیز به صورت تمام ال ای دی هستند که که پوسته چراغ به صورت شفاف است، و چراغ های از نوع هالوژنی هستند، همچنین در سمتی که سیستم زنجیر موتور سیکلت قرار دارد یک حفاظ فلزی جهت ممانعت از برخورد پای راکبین با این سیستم در نظر گرفته شده است.

آپاچی ۲۰۰-۴

اما نوبت به بررسی آپاچی ۲۰۰ از منظر اعداد رسیده که طول، عرض و ارتفاع این موتور سیکلت برابر است با؛ ۲۰۲۰×۷۹۰×۱۰۵۰ میلی متر و فاصله بین دو محور نیز برابر است ب ۱۳۵۳ میلی متر ارتفاع از سطح زمین ۱۸۰ میلی متر و طول نشیمن گاه هم ۸۰۰ میلی متر اعلام شده است.

به علاوه تمام این موارد باید عنوان کنیم که حجم باک آپاچی ۲۰۰ برابر با ۱۲ لیتر و وزن نیز ۱۵۲ کیلوگرم است. و حداکثر سرعت  آپاچی ۲۰۰ در حالت اسپرت ۱۲۷ کیلومتر و در حالات خیابانی و بارانی ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

قوای فنی:

آپاچی آر تی آر ۲۰۰ مجهز به یک پیشرانه با حجم دقیق ۱۹۷/۷۵ سی سی تک سیلندر و دو سوپاپ که به سیستم سوخت رسانی RT_FI تی وی اس و انژکتور ساخت بوش مجهز است، با توجه به این که آپاچی ۲۰۰ به سیستم تنظیم حالات رانندگی و  با سه حالت رانندگی بارانی، خیابانی و اسپرت مجهز است، به موازات هر یک از این حالات خروجی متفاوتی خواهد داشت در حالت بارانی و خیابانی قدرت تولیدی برابر است با؛ ۱۷/۳ اسب بخار ۱۶/۵۱ نیوتن متر گشتاور، و در حالت اسپرت نیز حداکثر قدرت ۲۰/۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی به ۱۷/۲۵ نیوتن متر خواهد رسید و یک جعبه دنده پنج سرعته مکمل قوای فنی آپاچی ۲۰۰ خواهد بود، همچنین جالب است بدانید که در تمامی این سه حالت رانندگی حساسیت و نحوه عملکرد سیستم ABS نیز متغیر خواهد بود.

و این پیشرانه توسط سیستم خنک کار روغن و داکت هوا جهت خنک کردن شمع و سیستم جرقه زنی مجهز است که در برابر رقبای آب خنک خود قطعا این مورد یک نقیصه محسوب می شود، نسبت تراکم سوخت به هوای این پیشرانه ۱۰:۱ و مصرف سوخت ترکیبی نیز ۲/۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر اعلام شده است. و همچنین بنا به ادعای تی وی اس شتاب صفر تا شصت کیلومتر این موتور سیکلت  ۳/۹ ثانیه خواهد بود.

آپاچی ۲۰۰-۵

امکانات ایمنی و رفاهی:

برخی از مهم ترین امکانات ایمنی و رفاهی آپاچی ۲۰۰ عبارت اند از؛ ترمز ABS، سیستم تنظیم حالات رانندگی در سه حالت خیابانی، بارانی و اسپرت، چراغ های ال ای دی مجهز به دی لایت و پوزیشن لایت، بلوثوت، کامپیوتر سفری، سیستم سوخت رسانی و ای سی یو ساخت بوش، کمک های جلو و عقب قابل تنظیم، سیستم هشدار تصادف، صفحه کیلومتر دیجیتال با قابلیت انتقال دیتا، تایر های تیوبلس، هشدارو دستیار کمبود سوخت، سیستم کلاچ قابل تنظیم، دسته ترمز و کلاچ قابل تنظیم، کلید های Wave Bite، طراحی اسپرت و آیرودینامیک ادوات، سیستم Smartxonnect (که قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث و اپلیکشن اختصاصی را فراهم می کند.) و … از مهم ترین امکانات ایمنی و رفاهی رفاهی آپاچی آر تی آر ۲۰۰ هستند.

جمع بندی:

آپاچی آر تی آر ۲۰۰ یک موتور سیکلت هندی با امکانات و کیفیت مناسب است که نشان دهنده این است که هندی ها واقعا به درک و شناخت مناسبی از بازار های موتور سیکلت های ارزان قیمت رسیده اند، آپاچی ۲۰۰ در ایران توسط نیرو موتور به بازار عرضه می شود که به همین دلیل می توان از بابت دسترسی به خدمات و قطعات این موتور سیکلت تا حدود زیادی خاطر جمع بود از نقاط قوت این موتور سیکلت می توانیم به مواردی همچون طراحی به روز و اسپرت، قوای فنی مناسب، امکانات ایمنی و رفاهی قابل قبول و برند شناخته شده در بازار ایران اشاره کنیم و از نقاط منفی نیز می توانیم به مواردی همچون نبود سیستم رادیاتور، و عدم عرضه نمونه جدید تر اشاره کنیم، که در بازار باید با رقبای چینی و هموطن خود مثل پالس ان اس ۲۰۰ رقابت کند البته رقبای قدری نیز از برند هوندا مثل هوندا هورنت و سری CB۱۹۰ هوندا_وویانگ نیز پیش پیش روی خود می بیند که کار رقابت را برای آپاچی ۲۰۰ بیش از پیش سخت تر می کند البته که آپاچی ۲۰۰ بازنده از پیش بازنده میدان رقابت نیست و می تواند با آن ها دست کم روی کاغذ رقابت کند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی