پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هوندا هورنت.۱

زنبور سرخ/ بررسی ” هوندا هورنت ” جدیدترین محصول هوندا در بازار ایران

بررسی اجمالی هوندا هورنت یکی از جدیدترین محصولات کمپانی هوندا که به بازار ایران وارد شده است.

محسن صوفی
شنبه - ۲۹ دی ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

اگر قصد خرید موتور سیکلت در بازه قیمتی کمتر از سیصد میلیون تومان را دارید و قصدی هم برای خرید موتور سیکلت های چینی و هندی موجود در بازار ندارید، در بین این انبوه از گزینه های چینی و هندی پر زرق و برق یک نام با اصالت دیده می شود، که آن نام هوندا هورنت ۲.۰ یا هورنت ۱۸۵ سی سی است که در کلاس نیکد طبقه بندی می شود، و حدود یک سالی است که پای آن به بازار باز شده و در ادامه قصد داریم تا بررسی جامع و کاملی به هوندا هورنت این تازه وارد ژاپنی داشته باشیم.

معرفی:

هورنت (hornet) در لغت به معنای زنبور سرخ است، این نام برای دوستداران برند هوندا نامی بسیار آشناست و سابقا محصولات زیادی از هوندا با نام هورنت به بازار های جهانی عرضه شده است، اما در مورد هورنت ۱۸۵ باید بگوییم و بازار هدف اصلی این محصول بازار هندوستان، نپال و اکثر کشور جنوب شرقی آسیاست، تا در این بازار ها به مبارزه با رقبای چینی و هندی خود بپردازد و از قضا این همان چالش و ماموریت اصلی هورنت در بازار ایران نیز هست، که در بدو ورود به بازار با آن مواجه شده است، اما برگ برنده این موتور سیکلت نام معتبر هوندا و پشتوانه مهندسی این غول ژاپنی است.

هوندا هورنت که در بازار های مختلف با نام های های هورنت ۲.۰ و یا هورنت ۱۸۵ نیز شناخته می شود از سال ۲۰۲۰ تا کنون در حال عرضه است و حدود یکی سال است که پای هورنت به بازار ایران نیز باز شده و در این مدت محدودی که وارد بازار شده نیز از اقبال قابل قبولی نیز بهره‌مند شده است.

طراحی:

همان گونه که قبلا بیان کردیم هوندا هورنت در کلاس Naked قرار می گیرد پس باید انتظار طراحی جوان پسند و اسپریت را از آن داشته باشیم و طراحی آن نیز باید آنقدر به روز باشد تا بتواند از پس رقبای پر زرق و برق چینی و هندی بربیاید، با توجه به این که مقوله طراحی و زیبا شناسی یک وسیله نقلیه تا حد بسیار زیادی سلیقه ای است اما به زعم نگارنده هوندا هورنت طراحی اسپرت و جوان پسندی دارد و در طراحی آن می توانیم شاهد این مقوله باشیم که در بخش های مختلف این موتور سیکلت هارمونی و هماهنگی خوبی بین اجزای مختلف آن وجود دارد، در نمای جلویی چراغ ها طراحی تهاجمی و زیبایی داشته و مجهز به دیلایت نیز هستند، لازم به ذکر است که همانند سایر موتور سیکلت های این رده قیمتی چراغ ها تمام ال ای دی هستند، در قسمت بالایی چراغ جلو دو زائده برای نصب پلاک تعبیه شده که با توجه به قوانین بازار هند و این که هوندا هورنت نیز با استاندارد های بازار هند تطبیق یافته در نمونه های وارداتی این بخش حذف نشده است، بیش از هر چیز دیگری در نمای جلویی هوندا هورنت کمک فنر های طلایی رنگ ساخته Showa جلب توجه می کند، رکاب جلوی موتور سیکلت نیز طراحی دو رنگی دارد که در طرفین آن نیز دو چراغ شب نما تعبیه شده است.

هوندا هورنت-1

باک هوندا هورنت طراحی عضلانی عضلانی دارد و در طرفین آن دو فلاپ پلاستیکی و به تبع آن دو وِنت برای بهبود آیرودینامیک نیز تعبیه شده است، بر روی باک لوگوی هوندا و نوشته هورنت نیز به چشم می خورد اما در قسمت بالایی باک قسمت مربوط به سوییچ موتور سیکلت به چشم می خورد، صفحه کیلومتر نیز طراحی نسبتا کوچک اما خوانایی قابل قبول و مناسبی دارد، لازم به ذکر است که در قسمت علی مختلفی از هوندا هورنت شاهد استفاده از فلاپ های پلاستیکی هستیم تا هم جنبه های زیبایی و آیرودینامیکی داشته باشد، و هم در بعضی از موارد در بهبود خنک کاری قوای فنی نیز مثمر ثمر باشد، همانند فلاپی که در قسمت پایینی موتور سیکلت و در قسمت پایینی دسته موتور تعبیه شده است، اما زین هوندا هورنت طراحی و اسپرتی دارد و در قسمت های عقبی نیز از فلاپ طرح فیبر کربن و رنگی نیز استفاده شده است، در نمای عقبی چراغ عقبی هوندا هورنت طراحی X مانندی دارد که زیبای خاصی به این نما بخشیده است همچنین در نمونه وارداتی به بازار ایران یک حفاظ آهنی جهت ممانعت از برخورد احتمالی پای سر نشین با سیستم زنجیر و انتقال قدرت موتور سیکلت تعبیه شده است.

هوندا هورنت-۳

هوندا هورنت در قسمت عقبی به رسم تمامی نیکد ها از نوع تک‌ کمک یا مونو شاک است، و به رینگ و لاستیک های ۱۷ اینچی مجهز شده است و در ترمز ها باید اشاره کنیم که در هر دو محور دیسکی هستند، که محور جلوی موتور سیکلت مجهز به ترمز ABS است و این موضوع برگ برنده هورنت در رقابت با اکثر رقبای چینی خود است، همچنین ترمز ها توسط برند Nisin تامین شده اند.

در نهایت باید خاطر نشان کنیم که هوند هورنت در زمینه طراحی می تواند رضایت خاطر طیف وسیعی از خریداران را به دست بیاورد، و در عین سادگی به خوبی بین اجزای این موتور سیکلت هماهنگی و هارمونی مورد انتظار دیده می شود.

هوندا هورنت-۳

اگر بخواهیم به ابعاد هوندا هورنت بپردازیم باید بگوییم که این ارقام به ترتیب طول، عرض و ارتفاع برابر است با؛ ۲۰۴۷×۷۸۳×۱۰۶۴ میلی متر فاصله بین دو محور ۱۳۵۵ میلی متر و فاصله از سطح زمین نیز ۱۶۷ میلی متر است، حجم باک هوندا هورنت نیز ۱۲ لیتر و وزن این موتور سیکلت نیز ۱۴۲ کیلوگرم است.

ذکر این مطلب نیز خالی از لطف نمی باشد که هوندا هورنت در چهار رنگ مشکی، نوک مدادی، آبی و قرمز به بازار ایران عرضه شده و تا زمان نگارش این مطلب خبری از عرضه نمونه رپسول ادیشن نیست.

قوای فنی:

هوندا هورنت مجهز به یک انجین یک سیلندر و چهار زمانه با حجم ۱۸۴ سی سی است که توانایی تولید ۱۷.۱ اسب بخار قدرت و ۱۶.۱ نیوتن متر گشتاور را دارد این پیشرانه مجهز به سیستم پاشش سوخت PGMF_I معروف هونداست که ساخت کمپانی KEIHIN بوده و استاندارد آلایندگی BS6 را نیز پاس کرده است همچنین هوندا هورنت مجهز به یک جعبه دنده ۵ سرعته است که سیستم صفحه کلاچ آن از نوع از نوع چند گانه تَر است، تا بیشترین بازده و کمترین میزان افت توان را این موتور سیکلت داشته باشد.

همچنین مصرف سوخت هوندا هورنت در هر صد کیلومتر ۲.۸ لیتر عنوان شده است، شاید شما هم در قیاس با رقبای چینی هوا خنک بودن این موتور سیکلت را نوعی نقطه ضعف در برابر رقبای آب خنک (رادیاتور دار) چینی بدانید اما باید در جواب این مسئله عنوان کنیم که هوندا هورنت دارای نسبت سوخت به هوای ۹/۵:۱ می باشد و با توجه به ساختار پیشرانه های هوندا و آلیاژ های آن در کمتر موتور سیکلت حجم پایین هوندا ( به جز اسکوتر ها ) شاهد استفاده از سیستم آب خنک هستیم البته نگارنده با مطالعه تست و بررسی وب سایت های هندی و نپالی و تجربه کاربران آن ها مشکل و مورد خاصی در این زمینه مواجه نشد، و تنها مشکل کاربران آن ها عدم برخورداری از خدمات پس از فروش مناسب بود.

هوندا هورنت -۴

امکانات ایمنی و رفاهی:

هوندا هورنت مجهز به امکاناتی همچون؛ ترمز های دیسکی و ترمز ABS جلو، انژکتور برقی، صفحه کیلومتر LED، چراغ های تمام LED، دی لایت تایر های تیبولس، دیسک های ترمز ۱۴۰ میلی متری و … می باشد.

جمع بندی و سخن پایانی:

هوندا هورنت یک موتور سیکلت با کیفیت و ساخته برند معتبر هوندا است که سازنده آن به مواردی چون اقتصادی بودن، سواری نرم، و طراحی اسپرت و آیرودینامیک اشاره می کند، اما در بازار ایران هورنت رقبای چینی و هندی متعددی پیش روی خود دارد و در تمامی مواردی که ذکر کردیم تنه به تنه رقبای خود خواهد زد، و با توجه به اصالت و برند سازنده خود می تواند گوی سبقت را از رقبای خود برباید، در بازار ایران هورنت توسط کبیر موتور با نام هانست ۱۸۵ ( Honest 185 ) و تایر های ایرانی عرضه می شود و هانی موتور نیز این موتور سیکلت را به صورت تمام وارداتی و با نام اصلی آن عرضه می کند هر چند که مهم ترین دغدغه خریدار خدمات پس از فروش مناسب و دسترسی به لوازم یدکی خواهد بود، هر چند که اظهار نظر قطعی در مورد هورنت مستلزم تست و بررسی فنی آن است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی