پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات-خودرو مدل 2017

مراحل واردات خودرو از کشورهای عربی به ایران

این سوال برای خیلی‌ها با دیدن خودروهای خارجی جدید در خیابان‌ها به وجود می‌آید که این ماشین‌ها از چه طریقی وارد کشور می‌شوند و چه مراحلی برای واردات خودرو باید طی شود تا یک خودرو خارجی از کشور مبدا به ایران برسد. اختصاصی جوان خودرو-این سوال برای خیلی‌ها با دیدن خودروهای خارجی جدید در خیابان‌ها به […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

این سوال برای خیلی‌ها با دیدن خودروهای خارجی جدید در خیابان‌ها به وجود می‌آید که این ماشین‌ها از چه طریقی وارد کشور می‌شوند و چه مراحلی برای واردات خودرو باید طی شود تا یک خودرو خارجی از کشور مبدا به ایران برسد.

اختصاصی جوان خودرو-این سوال برای خیلی‌ها با دیدن خودروهای خارجی جدید در خیابان‌ها به وجود می‌آید که این ماشین‌ها از چه طریقی وارد کشور می‌شوند و چه مراحلی برای واردات خودرو باید طی شود تا یک خودرو وارداتی از کشور مبدا به ایران برسد. اگر هم خود از خریداران خودروهای وارداتی باشید، وقتی سری به نمایندگی‌ها و نمایشگاه‌های اتومبیل بزنید و قیمت یک خودرو موجود در ایران را با قیمت واقعی‌اش در کشورهای خارجی مقایسه کنید، داغ دل‌تان بیش‌تر تازه می‌شود و از خود می‌پرسید این‌همه پول اضافه برای چه؟

هم‌چنین یکی از مهم‌ترین مواردی که پیش از خرید یک خودرو وارداتی ذهن شما را به خود مشغول می‌کند، این است که خدمات پس از فروش این خودرو در کجا و با چه قیمتی انجام خواهد شد؟ با ورود خودروهایی با تکنولوژی روز دنیا از جمله خودروهای هیبریدی، در بعضی مواقع این دل‌مشغولی تبدیل به استرس و حتی پارامتری برای منصرف کردن شما از خرید آن خودرو می‌شود!

همه ما با قیمت‌های من‌درآوردی از سوی یک‌سری از نمایشگاه‌های فروش خودرو مواجه شده‌ایم. اما برای این‌که قیمت واقعی یک خودرو وارداتی را در داخل کشور تخمین بزنیم، باید از ابتدا تمام مراحل واردات خودرو را مرور کنیم. طبق جدول نرخ سازمان گمرکی ایران، برای واردات خودروهایی با حجم موتور بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی باید ۳۲ درصد (برای خودروهایی که رویکرد صنعتی و درمانی دارند مثل آمبولانس‌ها) و ۴۲ درصد (برای خودروهای معمولی و مصرفی مثل هیوندای النترا) حق گمرکی پرداخت شود. این نرخ برای خودروهایی با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی به ۵۵ درصد می‌رسد و واردات خودرو های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی نیز فعلا ممنوع است. که البته به تازگی صحبت هایی در مورد آزادسازی واردات خودرو های بالای 2500 سی سی مطرح شده و باید دید این قانون دیوان عدالت اداری چه زمانی جامه عمل می پوشد.

عمان به نوعی مسئولیت توزیع خودروهای کشورهای حوزه خلیج‌فارس را بر عهده دارد. دلال‌های منطقه عبیر در امارات این خودروها را از عمان تحویل گرفته و با برداشت مبلغ حدود ۱۲۰۰ درهم به عنوان کارمزد خودشان، این خودروها را به نمایشگاه‌های اتومبیل عبیر می‌فروشند. اکثر واردکننده‌های ما نیز خودروهایشان را از دلال‌های عبیر خریداری می‌کنند.

برخی واردکننده‌های ایرانی هزینه‌ای حدود ۱۶۰۰ درهم را به عنوان هزینه حمل در لیست هزینه‌هایشان ثبت می‌کنند. در حالی‌که این هزینه برای هر خودرو بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ درهم است! پس از این خودروها در انبار موقت گمرک قرار می‌گیرند تا روند واردات‌شان تکمیل شود. اگر خودرو بین ۶ تا ۸ روز در انبار موقت بماند، نرخ هر روز ۳۶ هزار تومان محاسبه می‌شود. که معمولا این روند بیش‌تر از ۷ روز طول نمی‌کشد و اکثر خودروها ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از اظهار گمرکی ترخیص می‌شوند. چراکه اگر خودروها بیش از ۱۵ روز در انبار موقت باقی بمانند، نرخ توقف‌شان به‌صورت تساعدی بالا می‌رود. حالا جالب است بدانید بعضی از واردکننده‌های ما تعداد روزها را ۸ تا ۹ روز در نظر می‌گیرند و به جای ۳۶ هزار تومان، برای هر روز ۶۷ هزار تومان هزینه محاسبه می‌کنند.

از 2 سال پیش، جدولی مصوب برای نرخ گمرکی هر ماشین در نظر گرفته شد. مثلا گمرکی واردات خودرو نیمه‌فول از سگمنت D و مطرح در بازار کشور، رقمی در حدود ۴۰ میلیون تومان است. این قیمت با مبلغ ۸ تا ۱۰ میلیون تومان و حق‌العمل ترخیص‌کار نیز جمع می‌شود و سر جمع چیزی حدود ۵۰ میلیون تومان برای این خودرو آب می‌خورد. 2 میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نیز باید برای دریافت پلاک خودرو هزینه شود. با تمام این «دودوتا چهارتا کردن‌ها» و محاسبه نرخ سود بانکی قیمت خودرو که در حدود ۲ ماهی که از زمان خرید توسط دلال تا واگذاری به مشتری طول می‌کشد، باز هم قیمت یکسری خودروها به گرانی چیزی که در لیست قیمت بعضی واردکننده‌ها و نمایشگاه‌های ماشین می‌بینیم نیست. با توجه به مصاحبه آخر وزیر صنعت‌، معدن و تجارت، واردکننده‌ها مثل نمایشگاه‌ها نیستند و باید روی قیمت‌گذاری اشراف داشته باشند.

 هم‌چنین طبق قانون هزینه بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث در سال اول بر عهده وارد کننده است، در صورتی‌که برخی واردکننده‌ها این مبلغ را نیز از مشتری دریافت می‌کنند. علی‌رغم قاعده جهانی که مشتری باید خودرو را پلاک‌شده و آماده استفاده تحویل بگیرد، بعضی واردکننده‌ها حتی هزینه پلاک را نیز از مشتری دریافت می‌کنند.

خدمات پس از فروش

برای واردکردن یک خودرو، درخواست ثبت سفارش باید در انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شود. این مدارک به نمایندگی برند داخل کشور داده می‌شود تا نامه گارانتی به وارد کننده داده شود. با فرستاده شدن نامه تاییدیه از سوی نمایندگی، انجمن نامه‌ای به دفتر واردات و صادرات فرستاده و بعد از تایید ثبت سفارش، یک کد ۶ رقمی صادر می‌شود. فقط برای گرفتن این نامه از نمایندگی، واردکننده باید هزینه‌ای حدود ۳ درصد قیمت خودرو پرداخت کند. هم‌چنین ۸ درصد قیمت نیز باید به حساب نمایندگی واریز شود تا کارت گارانتی صادر شود. حالا بعد از پرداخت این هزینه‌ها، نمایندگی موظف به ارائه گارانتی به خودروهای وارد شده است. در حالی که بعضی نمایندگی‌ها حتی برای سرویس‌های دوره‌ای هم از مشتری پول می‌گیرند. در حالی‌که بعضی از اینها حتی نمایندگی رسمی نیز نیستند و با این وجود در مرحله واردات از واردکننده هزینه گارانتی دریافت می‌کنند.

تغییر معیار لوکس بودن خودروهای وارداتی

واردات خودرو از مبادی قانونی قاچاق به شمار نمی رود

سهم خودروهای هیبریدی از بازار ایران

تعرفه واردات خودرو همچنان پابرجا

فعالیت وارد کنندگان خودرو متخلف تعلیق می شود

بازار خودرو کشور با خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی آشتی می کند

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • ابراهیم | 31/04/1401 در 07:46

    باسلام درحال حاضر یعنی دانشجویانی که در رشته پزشکی در خارج از کشور بصورت ازاد مشغول تحصیل هستند و سال اینده فارغ التحصیل می شوند می توانند خودرو خودشان را وارد کشور کنند وایا این ماشین ترخیص میسه

کیوسک مطبوعاتی