پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایمن ترین خودروهای کامپکت 2015

ایمن ترین خودروهای کامپکت 2015

در چند دههٔ گذشته خودروهای ولوو سمبل خودروهای ایمن بودند اما امروزه کمپانی‌های دیگر نیز به این استاندارد رسیده‌اند و هر خودروی جدیدی که وارد بازار می‌شود از تست‌های تصادف سربلند بیرون می‌آید. حالا برای حفظ امنیت دیگر نیازی به خرید خودروهای لوکس یا خودروهای بزرگ نیست. سازمان Insurance Institute for Highway Safety به تازگی […]

سهیل زنگنه
چهارشنبه - ۲۰ خرداد ۱۳۹۴

در چند دههٔ گذشته خودروهای ولوو سمبل خودروهای ایمن بودند اما امروزه کمپانی‌های دیگر نیز به این استاندارد رسیده‌اند و هر خودروی جدیدی که وارد بازار می‌شود از تست‌های تصادف سربلند بیرون می‌آید. حالا برای حفظ امنیت دیگر نیازی به خرید خودروهای لوکس یا خودروهای بزرگ نیست. سازمان Insurance Institute for Highway Safety به تازگی ارزیابی دقیق امنیت تعداد زیادی از خودروهای سایز متوسط را تأیید کرد. در این تحقیق حتی خودروهای هوندا فیت و شورولت اسپارک نشان دادند که خودروهای کوچک هم می‌توانند این استاندارد را داشته باشند. سازمان IIHS که یکی از دقیق‌ترین سازمان‌های ارزیابی ایمنی خودرویی است جدیدترین خودروهای کامپکت را مورد بررسی قرار داده است. این بررسی شامل تست‌های تصادف از ناحیه کوچک جلو یا همپوشانی کوچک، استحکام سقف، برخورد از کنار و … است.

خودروهای کلاس C که از مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروها هستند، طراحی و مصرف سوخت مناسبی دارند و محبوب‌ترین کلاس خودرویی محسوب می‌شوند. اما آیا این خودروها ایمن هستند؟ در ادامه ایمن ترین خودروهای کامپکت 2015 را معرفی می‌کنیم.

توجه: تصاویر خودرو در این مطلب گویای تمامی نتایج نیست و نتایج با امتیازات مشخص می‌شود.

Dodge-Dart-IIHS_داج دارت2015_تست ایمنی

10. داج دارت
داج دارت یکی از بهترین خودروهای کامپکت محسوب می‌شود. البته با توجه به فضای داخلی این خودرو، می‌توان دارت را یک خودروی سایز متوسط هم نامید. داج دارت بهترین خودروی کوچکی است که کرایسلر در طول چند دههٔ گذشته تولید کرده است. این خودرو که در تریم های مختلف و با موتورهای مختلف ارائه می‌شود نظر هر خریداری را به خود جلب می‌کند. باوجود تریم های قدرتمند، این خودرو در تریم SRT و عملکرد بالا به فروش نمی‌رسد اما سرعت بالای تریم های مختلف در این خودرو ایمنی شما را به خطر نمی‌اندازد چراکه دارت در تست همپوشانی کوچک عملکردی قابل‌قبول داشت و در سایر تست‌ها امتیاز خوب (G) دریافت کرد.

Ford-Focus-IIHS_فورد فوکوس2015_تست ایمنی

9. فورد فوکوس

لذت‌بخش، کارآمد و مقرون‌به‌صرفه لغاتی است که معمولاً در تعریف فورد فوکوس استفاده میشود. این خودروی کلاس C از لحاظ تاریخی، دینامیک خودروی اسپرت را به خودروهای کامپکت بازار آورد. فوکوس که صفات محکم، بهینه و ایمن را نیز به دوش می‌کشد احساس خودرویی بزرگ را به شما القا می‌کند. این خودرو در این تست مثل داج دارت امتیاز گرفت.

Hyundai-Elantra-IIHS_تست ایمنی هیوندای الانترا2015

8. هیوندای النترا

رقیب مستقیم خودروهای داج و فورد، هیوندای النترا سدان است. این خودرو که برازندهٔ نشان TSP است به‌جز در همپوشانی کوچک از جلو با امتیاز قابل‌قبول (A) در سایر تست‌ها امتیاز خوب (G) دریافت کرده است. این خودرو هم مثل رقیبانش ایمنی مناسب را در کنار مصرف سوخت مناسب، گارانتی سخاوتمندانه و ارزش خرید مناسب فراهم کرده است.

Honda-Civic-IIHS_تست امنیت هوندا سیویک2015

7. هوندا سیویک

هوندا سیویک کمی بالاتر از دارت، فوکوس و النترا، قرارگرفته است. این خودرو که از تمام تست‌ها امتیاز خوب (G) دریافت کرده حتی از پس تست همپوشانی کوچک از جلو هم برآمده است. با نگاه سریع به عکس تصادف این خودرو هم می‌توان فهمید که قطعات خودرو تا کمترین حد ممکن وارد کابین خودرو شده است.

Volkswagen-Golf-IIHS_تست امنیت_فولکس گلف2015_

6. فولکس گلف

تا اینجا، این لیست خودروهایی از امریکا، ژاپن و کره جنوبی را به خود دیده است اما خودروی ششم از آلمان است. گلف شرکت فولکس‌واگن درست مثل هوندا سیویک تمام تست‌ها را با امتیاز خوب (G) پشت سر گذاشته است. این خودرو در تریم اسپرت GTI هم همین امتیازات را کسب کرد.

خودروهایی که در بالا آورده شده نشان TSP را از IIHS دریافت کرده‌اند اما امتیاز ایمنی بالاتر TSP+ هم وجود دارد. تفاوت این دو نشان در تکنولوژی‌های پیش‌گیری از تصادف است. این تکنولوژی‌ها ویژگی‌هایی مثل هشدار برخورد از جلو، ترمز و کاهش سرعت حین تصادف و… را شامل می‌شود. خودروهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم در تست‌های تصادف همان امتیازات قبلی را دریافت کردند و تفاوت آنها در احتمال وقوع تصادف است.

Toyota-Prius-IIHS_تست امنیت تویوتا پریوس 2015

5. تویوتا پریوس
پرویوس که مصرف فوق‌العاده پایینی دارد خودروی بسیار ایمنی هم محسوب می‌شود. طبق گزارش IIHS این خودرو در تست دشوار همپوشانی کوچک از جلو امتیاز قابل‌قبول (A) و در سایر تست‌ها امتیاز خوب (G) دریافت کرده است با این حساب پریوس از ارزیابی دشوار و دقیق IIHS سربلند بیرون آمده است. در کنار تست تصادف اگر تکنولوژی جلوگیری از برخورد این خودرو را هم در نظر بگیریم خودرویی ایمن را مقابل خود می‌بینیم.

Subaru-Impreza-IIHS_تست امنیت سوبارو ایمپرزا2015

4. سوبارو ایمپرزا

باوجود تکنولوژی‌های به‌کاررفته در این خودرو در تصادفات نباید نگران چیزی باشید چراکه ایمپرزا هوای شما را خواهد داشت. این خودرو کامپکت که از پس تصادفات جلو، کنار و سقف به خوبی برآمده نشان TSP+ را دریافت کرده است چراکه تجهیزات اضافی این خودرو مثل سیستم EyeSight این کمپانی دنیایی از آپشن ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. ویژگی هایی مثل کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از لاین و ترمزهای پیش برخورد از جمله این ویژگی‌ها هستند.

Mazda3-IIHS_تست امنیت مزدا 3_2015

3. مزدا 3

در طی چندین سال گذشته شاهد حضور و مونتاژ نسل‌های پیشین مزدا 3 در کشورمان بودیم. این خودرو با دینامیک پویا، طراحی داخلی پریمیوم و پیشرانه اقتصادی خودرویی محبوب محسوب می‌شود و یکی از بهترین خودروهای تولیدی سال 2014 است. اما با اضافه شدن ویژگی‌های جدیدی، این خودرو هم نشان TSP+ را از IIHS دریافت کرد.

Lexus-CT200h-IIHS_لکسس 2015

2. لکسس CT 200h

این لکسس هیبریدی و هاچ بک از نظر ایمنی پیشتاز کلاس خود است. لکسس CT 200h که در تمام تست‌ها امتیاز خوب (G) را دریافت کرد از سیستم پیشرفته پیش‌گیری از برخورد بهره می‌برد. هرچند وجود 8 ایربگ مطمئن، ایمنی شما بالا می‌برد اما باوجود این سیستم احتمال تصادف و استفاده از این ایربگ ها پایین می‌آید.

Subaru-XV-Crosstrek-IIHS_تست امنیت سوبارو XV_کراس ترک _2015_

1. سوبارو XV کراس ترک

مسلماً سوبارو XV کراس ترک یک خودروی کامپکت نیست اما می‌توان آن را یک کراس آور جمع‌وجور دانست. در اصل این خودرو بر اساس ایمپرزا که یک سدان کوچک (یا هاچ بک) است طراحی شده است. این خودرو که مجهز به سیستم EyeSight است تمام تست‌های IIHS را با امتیاز خوب (G) پشت سر گذاشته است.

باوجود خودروهای ناامن در ایران، این جمله‌های شیرین حداقل در کشورمان محال به نظر می‌رسد. البته راننده، مهم‌ترین نقش را در تصادفات ایفا می‌کند اما اگر خودروهای تولید داخل ایمن‌تر بودند سهم مرگ‌ومیر در این تصادفات پایین می‌آمد. خودروهای ناامن ایران که انگشت‌شمار هم نیستند سبب شده‌اند که متاسفانه تصادفات، دومین عامل مرگ ایرانیان باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی