پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه اسپرتیج و کوراندو ۲۰۱۷

آیا ۳۰ اسب بخار ۵۰ میلیون می‌ارزد؟/ مقایسه کوراندو و اسپرتیج

در سال‌های اخیر کره‌ای‌ها سهم قابل‌توجهی از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان می‌توان گفت محبوبیت کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای شهری کره‌ای در میان مدل‌های متنوع بیش‌تر از سایرین بوده است. با افزایش تنوع، قدرت انتخاب خریداران هم بیشتر از قبل شده است و این گستردگی انتخاب‌ها تا جایی پیش رفته […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

در سال‌های اخیر کره‌ای‌ها سهم قابل‌توجهی از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان می‌توان گفت محبوبیت کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای شهری کره‌ای در میان مدل‌های متنوع بیش‌تر از سایرین بوده است. با افزایش تنوع، قدرت انتخاب خریداران هم بیشتر از قبل شده است و این گستردگی انتخاب‌ها تا جایی پیش رفته که در یک سگمنت می‌توانید ۲ خودرو مشابه و رقیب را با اختلاف قیمت حدودا ۵۰ میلیونی پیدا کنید! باورتان نمی‌شود؟ اما بد نیست نگاهی به مقایسه سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۷ و کیا اسپرتیج QL داشته باشید.

سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۷:

زمان حضور سانگ یانگ در ایران به دهه ۸۰ هجری شمسی و عرضه شاسی بلندی موفق با نام موسو بر می‌گردد که با تکیه بر قابلیت های حرکتی مناسب و پیشرانه‌ای که از مرسدس بنز به عاریت گرفته بود، حسابی توانست در بازار آن روزهای ایران گل کند.

کوراندو دیگر نماینده سانگ یانگ در ایران بود. نسل دوم کوراندو با ظاهری جعبه‌ای و خشک به ایران آمد و از این نظر طیف مخاطبانش بیشتر به کسانی که دنبال طبیعت گردی و مسافرت‌های خارج جاده‌ای بودند محدود می‌شد.

سانگ یانگ کوراندو 2017

اما نسل سوم کوراندو در سال ۲۰۱۰ با ظاهری عامه پسند و معقول به بازار آمد و با فاصله گرفتن از آن فرم زمخت و جعبه‌ای طیف وسیع‌تری از علاقه مندان را هدف قرار داد. در این چند سال که از تولید نسل سوم کوراندو می‌گذرد، خودروساز کره‌ای سانگ یانگ همواره با تغییرات مختلف سعی در تازه نگه داشتن ظاهر و مشخصات آن در مقابل رقبای‌اش داشته و در ایستگاه آخر این تغییرات به مدل ۲۰۱۷ رسیده که شرکت رامک خودرو قصد دارد فروش رسمی آن را از هفته آخر خرداد ماه ۹۶ و با قیمت ۱۴۵ میلیون تومان آغاز کند.

اگر قصد خرید شاسی بلندی متوسط در بازار خودرو ایران داشته باشید، گزینه‌ای وسوسه‌انگیز همچون کیا اسپرتیج پیش رویتان قرار دارند. که به تازگی در بازار ایران عرضه شده و از حق نگذریم پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به قبل دارد. اما مهمتر از همه مساله قیمت است که باید گفت قیمت اسپرتیج جدید به قدری جهش داشته که در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون تومان از کوراندو ۲۰۱۷ گران‌تر است!

این درحالی است که سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۷ با موتور کمی ضعیف‌تر از اسپرتیج اما فهرست تجهیزات مشابه رقیب به گود رقابت آمده. همه این‌ها در حالی است که می‌توانید با اختلاف قیمت این ۲ خودرو، یک هاچ بک خوش ساخت وطنی برای استفاده دم دستی بخرید و کنار کوراندو ۲۰۱۷ از آن استفاده کنید. پس با این اوصاف کوراندو می‌تواند یک انتخاب منطقی و به صرفه و از طرفی هیجان انگیز باشد. چرا که اگر از ضعف نسبی توان فنی کوراندو نسبت به اسپرتیج فاکتور بگیریم، در طراحی ظاهری و جذابیت کوراندو چیزی از اسپرتیج جدید کم ندارد.

در آخرین فیس لیفت سانگ یانگ، کوراندو در بخش‌هایی مثل چراغ‌های جلو، جلوپنجره و رینگ‌ها دستخوش تغییراتی شده. چراغ‌های جلو فرمی خشن‌تر و جذاب‌تر نسبت به قبل دارند و جلوپنجره نیز برای هماهنگی بیشتر با آن‌ها بزرگ‌تر شده و تناسب جالبی در ظاهر قسمت جلو خودرو ایجاد کرده است. همچنین از تغییرات سپر جلو و تغییر فرم پروژکتورها نباید گذشت. در مدل ۲۰۱۷ طرح رینگ‌های ۱۸ اینچی نیز به روز شده تا هماهنگی در ظاهر کوراندو به اوج خود برسد.

تجربه نشان داده خودروهایی با سبک طراحی کوراندو در بازار ایران ماندگارتر هستند و با توجه به اینکه ظاهر عجیب و غریب اسپرتیج تنها مورد پسند سلیقه‌های خاص قرار می‌گیرد، کوراندو  ۲۰۱۷ با طراحی عامه پسند می‌تواند طیف گسترده‌تری از خریداران را به سمت خود جذب کند.

 سانگ یانگ کوراندو 2017

همان طور که اشاره شد کوراندو ۲۰۱۷ در تجهیزات فنی و دیزاین کابین چیزی از اسپرتیج کم ندارد. حداقل این مساله در مقایسه آپشن‌های کاربردی که همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند، به وضوح خودش را نشان می‌دهد. کوراندو نيو فيس تيپ پرمیوم پلاس به عنوان بالاترین رده تجهیزاتی کوراندو ۲۰۱۷ شناخته می‌شود. داخل کابین ارگونومی مناسب و چیدمانی آرامش‌بخش به چشم می خورد و یک نظم خوشایند حکمفرماست. یعنی احتیاج نیست برای سر درآوردن از کاربرد دکمه‌های مختلف کنار خیابان پارک کنید و با آن‌ها کلنجار بروید! موردی که می‌تواند در کابین اسپرتیج شما را کلافه کند!

 صندلی‌ها و فرمان پوشش چرمی دارند و تریم چوبی استفاده شده جلوه‌ای لوکس به کابین بخشیده است. فضای صندلی‌های جلو و عقب همان نقطه قوت نسبت به اسپرتیج است که خانواده‌های چند نفره در سفرهای دست جمعی احتیاج دارند و به لطف طراحی منطقی، بیشترین استفاده از فضای کابین شده است. صندلی‌های جلو و عقب به گرمکن مجهز شده‌‌اند و صندلی راننده علاوه بر قابلیت تنظیم شدن به صورت برقی در ۶ جهت، به سردکن نیز مجهز شده است. سیستم صوتی نیز با بهره بردن از ۶ بلندگو و یک آمپلی فایر کیفیت صدایی قابل قبول را به شما هدیه می‌دهد.

 

سانگ یانگ کوراندو 2017

به لطف سیستم کی لس، ورود به کابین بدون کلید میسر می‌شود. همچنین می‌توانید پیشرانه را با دکمه استارت روشن کنید. پیشرانه کوراندو ۲۰۱۷ تقریبا بدون تغییر باقی مانده و با توجه به قابلیت‌ها و مشخصات مناسب‌اش، سانگ یانگ تصمیم گرفته به ان دست نزند. این پیشرانه شاید نسبت به اسپرتیج توان و گشتاور کمتری داشته باشد، اما این کاستی چیزی نیست که در ترددهای روزمره و معمولی به طور واضح خودش را نشان دهد. حداقل این اختلاف هرچه باشد ۵۰ میلیون تومان نمی‌ارزد!

مشخصات فنی سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۷:

یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری در دل کوراندو جای خوش کرده که می‌تواند در دور ۶۰۰۰، ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند. این یعنی تنها ۳۱ اسب بخار کمتر از اسپرتیج. همچنین گشتاور ۱۹۷ نیوتن متری با سیستم دو دیفرانسیل مجهز به قفل دست به دست هم می‌دهند تا کوراندو در مسیرهای خارج جاده‌ای نیز با توجه به هیکل و جایگاه‌اش عملکرد مناسبی داشته باشد و راننده را در طبیعت‌گردی‌های آخر هفته رو سفید کند. این مساله دقیقا پاشنه آشیل اسپرتیج در مقابل کوراندو به شمار می‌رود. چرا که ذات‌اش بیشتر با مسیرهای خیابانی هماهنگ است تا مسیرهای خارج جاده و از این نظر نه تنها کوراندو از اسپرتیج ضعیف تر نیست، بلکه در بیشتر مواقع نمایش بهتری در مسیرهای خارج جاده‌ای دارد. پیشرانه این شاسی بلند ۱۶۸۰ کیلویی با گیرباکس ۶ سرعته تیپترونیک جفت شده که می‌توانید برای رانندگی اسپرت‌تر، دنده‌های آن را به صورت دستی تعویض کنید. گیرباکسی که عملکرد آن تفاوتی با گیرباکس اسپرتیج ندارد.

سیستم تعلیق کوراندو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک چند میله‌ای است و در مسیرهای شهری سواری نرم و راحتی را به نمایش می‌گذارد. همچنین کوراندو جدید به کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، ترمز کمکی BAS و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی‌ها HSA نیز مجهز شده و به لطف شاسی مستقل و ساختار زیربندی‌اش هندلینگ کاملا مناسبی دارد.

کوراندو جدید از نظر ایمنی نیز کارنامه درخشانی دارد و با بهره‌گیری از ۱۰ عدد ایربگ و سیستم‌های مختلف از جمله محافظت از واژگونی ARP خیال سرنشینان را از هر نظر راحت می‌کند. همچنین در ساختار درب‌های کوراندو از میله‌های محافظ استفاده شده تا استحکام و مقاومت بدنه در تصادف‌های جانبی بیشتر شود.

کیا اسپرتیج

کیا اسپرتیج ۲۰۱۷:

کیا اسپرتیج از آن کراس‌اوورهای محبوب و پرفروش بازار ایران است. این محبوبیت ریشه در حضور نسل دوم کیا اسپرتیج در بازار ایران دارد. این روند محبوبیت در رابطه با اسپرتیج همیشه شیب صعودی داشته و باید دید که آیا این روند برای نسل جدید نیز حفظ می‌شود یا خیر؟ چرا که این بار اسپرتیج در بازار ایران تنها و بی رقیب نیست و علاوه بر رقیب سنتی‌اش هیوندای توسان، دیگر رقیب قدیمی‌اش یعنی سانگ یانگ کوراندو را در مقابل خود می‌بیند که برای سال ۲۰۱۷ تازه نفس شده و آماده یک رقابت هیجان انگیز است. آن هم با برچسب قیمت حدود ۵۰ میلیون تومان ارزان‌تر!

کیا اسپرتیج

پای چهارمین نسل کیا اسپرتیج مدتی است به خاک ایران رسیده و واردات و فروش آن علاوه بر نماینده‌اش یعنی شرکت آسان موتور، توسط واردکننده‌های متفرقه نیز انجام می‌شود. این دقیقا نقطه ضعف اسپرتیج نسبت به کوراندویی به شمار می‌رود که واردات‌اش به صورت انحصاری توسط رامک خودرو انجام می‌شود. این مساله ریسک خریدار را در قبال مسائلی از قبیل آپشن‌های بازاری و غیر استاندارد نصب شده روی خودرو کم می کند.

مشخصات فنی کیا اسپرتیج جدید:

این‌طور که از شواهد پیداست، اسپرتیج جدید در 2 نوع فول (جی‌تی لاین SX) و نیمه‌فول (EX) در بازار ایران عرضه می‌شود. این 2 تنها از نظر فهرست تجهیزات با یکدیگر تفاوت دارند و قوای محرکه و پیشرانه تمام اسپرتیج‌های عرضه‌شده در ایران با یکدیگر یکسان است. کیا برای بازار خاورمیانه و آسیا، اسپرتیج را با 3 پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو، ۱.۷ لیتری دیزل و ۲ لیتری بنزینی عرضه می‌کند. که از این میان، نسخه مجهز به پیشرانه ۲ لیتری مشترک با سراتو برای بازار ایران انتخاب شده که می‌تواند ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. پیشرانه اسپرتیج همچون کوراندو با یک گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک جفت می‌شود که از نظر دقت تفاوتی با کراس اوور رقیب ندارد. در وضعیت عرضه اسپرتیج جدید 2 نکته منفی به چشم می‌خورد. یکی این‌که طبق معمول بازار ایران از پیشرانه مجهز به توربو محروم شده و دیگر این‌که افزایش قیمت قابل‌توجه این مدل، علی‌رغم این‌که در بازار جهانی افزایش زیادی را تجربه نکرده، توی ذوق مشتریان ایرانی می‌زند. موردی که باعث می‌شود اگر تعصبی روی تفاوت‌های فنی نداشته باشید، قید اسپرتیج را زده و کوراندو ۲۰۱۷ را انتخاب کنید.

کیا اسپرتیج

کیا اسپرتیج جدید از ظاهر کاملا متفاوت نسبت به قبل بهره می‌برد که در بعضی قسمت‌ها نظیر طراحی چراغ‌ها و مجموعه جلوپنجره چندان عامه‌پسند نیست. اما در قسمت عقب شخصیتی مشابه شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر و لوکس‌تر دارد. هم‌چنین در نمای جانبی شاهد طرحی آشنا در قسمت پنجره‌ها هستیم که قالب کلی نسل قبل را دنبال می‌کند. فضای کابین نیز کاملا متحول شده و از این نظر شباهت‌هایی با سورنتو جدید دارد. طراحی کابین کاملا راننده‌محور است و در جهت بهبود ارگونومی و آسان‌تر شدن کار کردن با دکمه‌ها، کنسول جلو ۱۰ درجه به سمت راننده متمایل شده. به لطف افزایش ۳۰ میلی‌متری فاصله بین 2 محور، فضای پا برای سرنشینان ردیف عقب بیش‌تر شده و در مجموع می‌توان گفت کابین اسپرتیج جدید راحت‌تر از قبل است اما هنوز هم در این زمینه به پای کوراندو نمی‌رسد و سرنشینان در ردیف عقب آن راحتی که در کوراندو دارند را ندارند.

کیا اسپرتیج کابین

در این میان از افزایش فضای بار از ۴۶۵ لیتر به ۵۰۳ لیتر نیز نمی‌توان گذشت. به ادعای کیا، اسپرتیج جدید ایمن‌ترین و محکم‌ترین اسپرتیجی است که تاکنون ساخته شده و به لطف مقاومت پیچشی بیش‌تر شاسی، هندلینگ و فرمان‌پذیری آن نیز بیش‌تر از قبل شده. اما همین خودرو پر افتخار از نظر ایمنی و ساختار شاسی و استحکام بدنه هیچ امتیاز بیشتری از کوراندو ندارد. نسل چهارم اسپرتیج از پلت‌فرم مشترک با توسان جدید بهره می‌برد که QL نام دارد.

سانگ یانگ کوراندو C مدل ۲۰۱۷ معرفی شد

مروری بر سرگذشت کوراندو / ماجراجوی جوان

کوراندو ۲۰۱۷ با دستی پر به میدان آمد+قیمت و تاریخ فروش

کیا اسپرتیج جدید، پورشه ماکان کره‌ای!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی