پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

یک روح در 2 بدن!/ مقایسه کیا سراتو 2017 و هیوندای النترا 2017

در این‌جا آخرین مدل‌های سراتو و النترا را در مقابل یکدیگر قرار داده‌ایم. البته آخرین مدل‌ها در بازار ایران. چراکه با ممنوعیت واردات خودرو، از حضور مدل‌های جدید این خودروها در کشور محروم هستیم. آخرین مدل هر 2 سدان مورد بررسی ما در بازار ایران، 2018 است. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو سدان‌های […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱ فروردین ۱۴۰۱

در این‌جا آخرین مدل‌های سراتو و النترا را در مقابل یکدیگر قرار داده‌ایم. البته آخرین مدل‌ها در بازار ایران. چراکه با ممنوعیت واردات خودرو، از حضور مدل‌های جدید این خودروها در کشور محروم هستیم. آخرین مدل هر 2 سدان مورد بررسی ما در بازار ایران، 2018 است.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

سدان‌های کامپکت در سراسر جهان طرفداران خاص خود را دارند. اگر از چارچوب بازار محدود کشورمان خارج شوید و به بازارهای خارجی دقت کنید، به خوبی تنوع چشم‌گیر در این کلاس از خودروها را لمس خواهید کرد. اکثر خودروسازان معتبر و نام‌آشنا سعی کرده‌اند حداقل یک سدان کامپکت در سبد محصولات خود داشته باشند تا سهم سودده خود از این بازار هیجان‌انگیز را از دست ندهند. اما محبوبت سدان‌های کامپکت از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ قیمت بالا و ابعاد حجیم‌تر سدان‌های بزرگ باعث شده این دسته از خودروها، علی‌رغم تمام ویژگی‌های مثبتی که دارند، از گزینه‌های خریداران زیادی خط بخورند. هم‌چنین جوان‌تر‌ها خانواده‌های کوچک که تعدادشان میان خریداران خودرو کم نیست، به خودروهای جمع‌وجورتر، خوش‌قیمت‌تر و از طرفی اسپرت‌تر علاقه بیش‌تری نشان می‌دهند. این ویژگی‌ها در کالبد سدان‌های متوسط جمع شده است. خودروهایی که پلی میان خودروهای اسپرت و سدان‌های بزرگ به‌شمار می‌روند.

در این شماره مجله تخت‌گاز تصمیم گرفتیم 2 سدان کامپکت نام‌آشنا و پرطرفدار بازار ایران را در مقابل یکدیگر قرار دهیم. هیوندای النترا و کیا سراتو، 2 برادر ناتنی مورد بحث ما هستند که سال‌هاست در کشورمان حضور دارند و در این حضور طولانی طرفداران فراوانی پیدا کرده‌اند. میان این دو، هیوندای النترا خودرویی باسابقه‌تر است. تولید النترا از دهه 90 میلادی شروع شده، درحالی‌که سابقه سراتو به قرن 21 بازمی‌گردد. اما علی‌رغم سن بیش‌تر النترا نسبت به سراتو، یک‌جورهایی می‌توان گفت کیا سراتو در بازار خودرو کشورمان خودرویی با سابقه‌تر و شناخته‌شده‌تر از هیوندای النترا به‌شمار می‌رود. پای کیا سراتو که در بعضی بازارها با نام فورته و در کشور کره جنوبی با نام K3 نیز شناخته می‌شود، با فیس‌لیفت نسل اول و تقریبا از ابتدای آزادسازی واردات خودرو در دهه 80 شمسی به ایران باز شد. اما سراتو عمده شهرتش در ایران را مدیون نسل دوم یا همان اتاق TD است که مدتی نیز نسخه مونتاژ داخل آن توسط سایپا در بازار عرضه شد. این در حالی است که نسل سوم النترا چند سالی در خطوط خودروسازی کشورمان با نام آوانته به تولید رسید. اما واردات النترا به ایران با نسل پنجم آغاز شد.

این 2 سدان پرطرفدار کره‌ای در این سال‌ها حسابی توسعه یافته‌اند و پیشرفته شده‌اند. به‌طوری‌که اگر مدل‌های جدیدشان در کنار مدل‌های اولیه قرار بگیرند، فاصله آن‌قدر زیاد است که هیچ ارتباطی میان آنها نخواهید یافت. در این‌جا آخرین مدل‌های سراتو و النترا را در مقابل یکدیگر قرار داده‌ایم. البته آخرین مدل‌ها در بازار ایران. چراکه با ممنوعیت واردات خودرو، از حضور مدل‌های جدید این خودروها در کشور محروم هستیم. آخرین مدل هر 2 سدان مورد بررسی ما در بازار ایران، 2018 است. البته تعداد محدودی هیوندای النترا بعد از قرارداد برجام توسط کرمان‌موتور در کشور تولید شد. برای همین علاوه بر نسخه‌های وارداتی با مدل‌های 2017 و 2018، نسخه مونتاژی نسل ششم هیوندای النترا با مدل 1397 نیز در بازار خودرو به چشم می‌خورد.

کیا سراتو

صحبت از محصولات کیا، یعنی صحبت از تناسب و زیبایی. باید انصاف بدهیم که طراحی خودروهای کیا در چند سال اخیر حسابی پخته شده و به زبانی مشخص و مشترک میان همه محصولات این خودروساز کره‌ای تبدیل شده است. این خودرو اقتصادی (البته در بازارهای خارجی) با ویژگی‌هایی مثل ظاهر اسپرت و جذاب، پیشرانه پرقدرت و ناوگانی از امکانات رفاهی ترکیب شده و نتیجه کار یکی از موفق‌ترین سدان‌های کامپکت جهان است.

طراحی ظاهری سراتو پویا و جوان‌پسند است و از نظر ظاهری، طرفدار بیش‌تری نسبت به النترا در ایران دارد. مخصوصا در مدل فیس‌لیفت که ظاهر ابتدایی نسل سوم دست‌خوش تغییراتی شده، این تناسب و جذابیت به بیش‌ترین میزان خود می‌رسد. این فیس‌لیفت برای سال 2017 در ظاهر سراتو اعمال شده، از این جهت سراتو‌های فیس‌لیفت در بازار ایران با مدل‌های 2017 و 2018 حضور دارند. نکته جالب این‌جاست که سراتو فیس‌لیفت هم‌زمان با عرضه در بازار جهانی به ایران آمد و در روزهای ابتدایی حضورش در کشور، یکی از داغ‌ترین و به‌روزترین خودروهای وارداتی به‌شمار می‌رفت. البته متاسفانه با ممنوعیت واردات خودرو، از حضور نسل جدید سراتو با ظاهری کاملا متفاوت در کشور بی‌بهره هستیم.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین تغییر ظاهری نسخه فیس‌لیفت سراتو به چراغ‌های جلو و عقب (مخصوصا چراغ‌های جلو) مربوط می‌شود. این تغییرات جزیی هستند، اما وقتی مدل 2017 را در کنار 2016 قرار می‌دهیم، به میزان تاثیرگذاری این تغییرات کوچک پی می‌بریم. علاوه بر چراغ‌ها، فرم سپرها نیز در نسخه فیس‌لیفت تغییر کرده و به‌روزتر شده است. حفره‌های روی سپر جلو بی‌شباهت به نمونه مشابه در کیا اپتیما JF نیست. جلوپنجره و کاپوت نیز در نسخه فیس‌لیفت از نو طراحی شده‌اند و دیفیوزر سپر عقب و شبرنگ‌های سپر نسبت به مدل قبلی متفاوت هستند. در سراتوهای فول‌آپشن تعداد سنسورهای فاصله‌سنج سپر جلو از 2 به 4 عدد رسیده و تغییر طرح رینگ‌های مدل 2017 مجموعه این تغییرات را تکمیل کرده است. با برانداز ظاهر سراتو، به این نتیجه می‌رسیم که نسبت به النترا تهاجمی‌تر و اسپرت‌تر است. از این جهت سهم بیش‌تری از بازار هدف خریداران جوان را در اختیار دارد.

ابعاد کیا سراتو

طول: 4560 میلی متر

عرض: 1780 میلی متر

ارتفاع: 1445 میلی متر

فاصله میان 2 محور: 2700 میلی متر

کابین

داخل کابین اما کیا تقریبا دست به سیاه و سفید نزده و سراتو را بدون تغییر گذاشته است. نکته‌ای که می‌تواند در مقابل کابین کاملا متحول‌شده النترا، خریدار را به فکر فرو ببرد. اما اگرعینک انتقاد را در بررسی کابین کیا سراتو و تغییرات نسخه فیس‌لیفت از چشم برداریم، باید بگوییم، کابین این نسل از کیا سراتو آن‌قدر خوش‌ترکیب و هماهنگ بوده که کیا از ایجاد تغییرات بزرگ داخل آن اجتناب و سعی کرده در طراحی کابین نسخه فیس‌لیفت دست به عصا قدم بردارد.

البته از اضافه شدن قطعات پیانوبلک و تغییر فرم جالیوانی و جاسیگاری داخل کابین سراتو فیس‌لیفت نباید گذشت. در کنار امکانات متنوع و طراحی زیبا، کابین سراتو از کیفیت مناسبی نیز برخوردار است و علی‌رغم این‌که با یک خودرو اقتصادی در سطح جهانی طرف هستیم، اما از متریال قابل‌قبول با مونتاژ دقیق داخل کابین استفاده شده است. از کابین کیا سراتو نمی‌توانید انتظار فضایی به بزرگی اپتیما را داشته باشید. در مورد یک سدان کامپکت صحبت می‌کنیم، پس محدودیت فضا در بعضی قسمت‌های کابین اجتناب‌ناپذیر است. البته راحتی صندلی‌های جلو جای گله‌ای را باقی نمی‌گذارد، اما فضای صندلی‌های ردیف عقب برای افراد قدبلند محدود به نظر می‌رسد و ارتفاع کم پنجره‌ها، دقت بیش‌تری را در زمان سوار و پیاده شدن طلب می‌کند. فضای صندوق بار نیز در کیا سراتو به 422 لیتر می‌رسد که در مقایسه با صندوق بار النترا کمی کوچک‌تر است.

اگر کمی در جزییات دقیق شوید، با تغییرات دیگری نظیر گرافیک متفاوت صفحه نمایش میان صفحه آمپر و اضافه شدن سردکن صندلی شاگرد به فهرست امکانات مدل پایه پی خواهید برد. در مدل فیس لیفت، علاوه بر فرمان سه‌حالته، به لطف آپشن درایو مود، راننده می‌تواند حالت رانندگی دلخواه خود را انتخاب کند. نکته جالب این‌که کیا به فهرست تجهیزات سراتو فیس‌لیفت، آپشن‌هایی نظیر رادار نقطه کور و نمایش‌گر باد تایر را نیز اضافه کرده که البته در بیش‌تر مدل‌های وارد شده به کشور به چشم نمی‌خورند.

نسل سوم کیا سراتو در نسخه فول‌آپشن از امکاناتی نظیر 6 عدد ایربگ، صندلی‌های چرمی، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و خروجی USB و IPOD، کروزکنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، نمایش‌گر 7 اینچی سیستم صوتی و تصویری همراه با سیستم ناوبری، چراغ‌های خودکار، دوربین دید عقب، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشدار نزدیک شدن خودرو از پشت، آینه‌های تاشوی برقی، سیستم تهویه مطبوع دونقطه‌ای با خروجی مجزا برای سرنشینان عقب، قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت، گرمکن و سرد‌کن صندلی‌های جلو و گرمکن غربیلک فرمان، سانروف، چراغ‌های اصلی زنون HID و سیستم هشدار برخورد از جلو بهره می‌برد.

تمامی مدل‌های سراتو به‌صورت استاندارد به سیستم ترمز ABS به همراه EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم جلوگیری از حرکت خودرو به عقب در سراشیبی‌ها، سیستم مدیریت پایداری خودرو و چراغ‌های خطر اضطراری مجهز هستند. به‌طور خلاصه باید گفت سراتو YD نیوفیس، همان آپشن‌های قبل از فیس‌لیفت‌اش را دارد با این تفاوت که نسخه‌های فول شرکتی‌ آن حالا به 5 آپشن جدید مجهز شده‌اند که عبارتند از 2 سردکن (جلو)، 5 گرمکن (جلو+عقب+فرمان)، رادار نقطه کور، صندوق هوشمند و درایومد سه‌حالته. سراتوهای غیرشرکتی نیز اکثرا در همین 5 آپشن با سراتوهای اطلس‌خودرو متفاوتند.

بررسی فنی

همیشه در مقایسه‌های خودرویی بر این نکته تایید می‌کنیم که بحث طراحی و چیدمان کابین کاملا سلیقه‌ای است و در بیش‌تر موارد چندان منطقی نیست اگر بخواهیم طراحی یک خودرو را برتر از خودرویی دیگر بدانیم. اما درخصوص مسائل فنی، کیفیت، تنوع آپشن‌ها و… می‌توان با قاطعیت بیش‌تری نظر دارد و به‌نوعی می‌توان گفت این قابلیت‌های فنی یک خودرو، کیفیت آن و تنوع تجهیزات‌اش است که برنده مقایسه را مشخص می‌کند. از آن‌جایی که کیا سراتو از نظر کیفیت و تنوع امکانات تقریبا با هیوندای النترا در یک رده قرار می‌گیرد، در این مقایسه قابلیت‌های فنی تعیین‌کننده است. شاید پیش از عرضه نسل جدید هیوندای النترا در ایران، در این مقایسه می‌توانستیم سراتو را به‌عنوان برنده انتخاب کنیم. اما با عرضه نسل جدید النترا و جایگزینی پیشرانه 2 لیتری نسبت به نسخه 1.8 لیتری قبلی، حالا رقابت در بخش فنی نیز شانه‌به‌شانه است.

کیا سراتو فیس‌لیفت هم‌چون مدل قبلی از یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری بهره می‌برد. این پیشرانه فاقد سیستم پرخوران و تنفس طبیعی است. در سایت‌های مختلف قدرت‌های مختلفی برای این پیشرانه اعلام شده است. اما مهم‌ترین نکته این‌جاست که برخلاف تصور بسیاری، در مدل فیس‌لیفت پیشرانه 2 لیتری MPI بدون تغییر باقی مانده و در نسخه عرضه‌شده در بازار خودرو کشورمان، خبری از پیشرانه GDI با قدرت بیش‌تر نیست. آن‌طور که در کاتالوگ شرکت اطلس‌خودرو آمده، این پیشرانه می‌تواند 152 اسب‌بخار در دور موتور 6000 تولید کند. هم‌چنین گشتاور این پیشرانه توسط گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این پیشرانه در میان پیشرانه‌های در نظر گرفته شده برای این نسل از کیا سراتو، متوسط است. بدون شک جذاب‌ترین سراتوهای عرضه شده در بازار جهانی، انواع مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با قدرت حدود 200 اسب‌بخار هستند. اما مدل‌های عرضه شده در ایران همگی از پیشرانه 2 لیتری MPI بهره می‌برند.

گیرباکس سراتو نیز کاملا مشابه گیرباکس النترا و 6 سرعته است. البته سراتو به شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان مجهز شده که از این نظر نسبت به رقیب هم‌وطن هیجان‌انگیزتر است. در مورد سدانی اقتصادی با ته‌مایه اسپرت صحبت می‌کنیم. پس نمی‌توانیم انتظار راحتی یک سدان فول‌سایز و لوکس را از آن داشته باشیم. اما سراتو هم ناامیدمان نمی‌کند و برخلاف انتظاری که از آن داشتیم، آن‌قدرها خشک و پرتکان ظاهر نشد. در نقش یک سدان خانوادگی جمع‌وجور، سراتو سواری مناسبی ارائه می‌کند. اما می‌توان گفت علی‌رغم شباهت فراوان پیشرانه و گیرباکس، سبک رانندگی آن اسپرت‌تر و جذاب‌تر از النترا ارزیابی می‌شود.

باتوجه به موتور 2 لیتری و عدم استفاده از گیرباکس CVT به‌منظور کاهش مصرف سوخت، میانگین مصرف سوخت کیا سراتو در کاتالوگ 7.2 لیتر عنوان شده است. که این عدد باتوجه به شرایط مختلف رانندگی، کیفیت پایین بنزین و تنظیم نبودن پیشرانه ممکن است مرز 8 و حتی 9 لیتر را نیز رد کند. در نظر اول باک 50 لیتری سراتو باتوجه به مختصات موتور و مصرف سوخت‌اش، کوچک به نظر می‌رسد. البته در عمل آن‌قدرها مشکل‌ساز نیست، اما بهتر بود حجیم‌تر باشد تا تعداد دفعات مراجعه به پمپ بنزین کاهش یابد.

شرایط سراتو از نظر امتیاز در تست‌های ایمنی هم شباهت زیادی به هیوندای النترا دارد. این خودرو، تقریبا در انواع تصادفات از جهات مختلف، امتیاز خوبی گرفته و درمجموع به‌عنوان محصولی در کلاس کاملا ایمنTOP) SAFETY PICK+)  معرفی شده است.

مشخصات فنی کیا سراتو مدل 2017

پیشرانه: 4 سیلندر MPI تنفس طبیعی

حجم موتور: 2 لیتر

قدرت موتور: 152 اسب بخار در 6000 دور

گشتاور: 192 نیوتن متر در 4000 دور

گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی: 7.2 لیتر

حجم باک: 50 لیتر

هیوندای النترا

بسیاری از ایرانی‌ها با نسل چهارم النترا که در سال 2014 وارد کشورمان شده آشنایی دارند. حتی شاید بعضی‌ها تصور کنند النترا پیش از این مدل وجود خارجی نداشته و یا با نام دیگری تولید می‌شده است. اما همان‌طور که در مقدمه هم اشاره کردیم، نسل سوم النترا با نام آوانته در خطوط خودروسازی کشورمان (کرمان‌موتور) تولید شده است. حتی جالب است بدانید تعداد محدودی از نسل اول و دوم النترا نیز در دهه 90 میلادی به ایران وارد شده است.

اما ماجرای نسل پنجم النترا در ایران به کلی متفاوت است. با واردات گسترده خودروهای هیوندای در دهه 80 و 90 شمسی، بسیاری از ایرانی‌ها به محصولات این خودروساز کره‌ای علاقه‌مند شدند. محور اصلی این علاقه را نیز آپشن تشکیل می‌داد! ایرانی‌های آپشن‌پسند به دلیل امکانات متنوع محصولات هیوندای نسبت به برچسب قیمت مناسب، به این خودروها علاقه فراوانی نشان دادند و این شد که هیوندای، سال‌ها پرفروش‌ترین برند در میان خودروهای وارداتی در ایران به‌شمار می‌رفت. محبوبیت بالای خودروهای سوناتا و آزرا و خوش‌بازار بودن خودروهای هیوندای در ایران با تحولات اساسی و بنیادین نسل پنجم النترا دست به دست هم دادند تا این سدان کامپکت به اصطلاح در ایران گل کند!

النترا با ظاهر مدرن، امکانات متنوع و قیمت منطقی‌ای که داشت، حسابی در دل ایرانی‌ها جا باز کرد. اما نسل ششم النترا در ایران آن‌قدرها هم خوش‌شانس نبود. تا آمد موفقیت‌های مدل قبلی را تکرار کند، واردات خودرو به حاشیه کشیده و ممنوع شد و تحریم‌های صنعت خودرو پایش را از خط تولید کرمان‌موتور برید. همین شد که حجم واردات نسل ششم النترا به ایران به مراتب از نسل پنجم کم‌تر است.

ابعاد هیوندای النترا

طول: 4570 میلی متر

عرض: 1800 میلی متر

ارتفاع: 1450 میلی متر

فاصله میان 2 محور: 2700 میلی متر

طراحی

نسل جدید هیوندای النترا از هر نظر خودرو جدیدتری نسبت به نسل قبلی به‌شمار می‌رود. سراتو نسبت به مدل قبلی تنها تغییراتی جزیی در ظاهر را تجربه کرده، اما النترا نسبت به مدل قبلی، به دلیل عوض شدن نسل، یک خودرو کاملا متفاوت است. در مورد نسل ششم النترا باید اعتراف کرد که هیوندای کارش را به بهترین شکل انجام داده و موفق شده با استفاده از خطوط زیبا و هماهنگ و حجم‌دهی منطقی به بدنه، خودرویی کم‌نقص را طراحی کند. شاید ظاهر نسل قبلی هیوندای النترا مورد پسند بعضی سلیقه‌های مخصوصا خریداران سن و سال‌دار نبود، اما مدل جدید با طراحی جدی‌تر و حساب‌شده‌تر داستان متفاوتی دارد و می‌توان گفت از مدل قبلی عامه‌پسندتر است. البته اینها به این معنی نیست که النترا طراحی اسپرتی ندارد. چاشنی فرم تهاجمی و اسپرت ظاهر النترا با جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های عبوس بیش‌تر شده و در عین پختگی طراحی، جوان‌ها نیز به آن علاقه نشان می‌دهند.

کابین

با نشستن روی صندلی‌های النترای جدید و لمس بخش‌های مختلف کابین، اولین چیزی که جلب‌توجه می‌کند، بهبود کیفیت متریال کابین نسبت به قبل است. امکانات رفاهی هم که مثل قبل کاملا متنوع هستند و جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارند.

النترا در ابتدا توسط آسان‌موتور به کشور وارد می‌شد و بعد از آن، علاوه بر این‌که کرمان‌موتور آن را به کشور وارد می‌کرد، در دوره کوتاهی این خودرو را روی خط تولید خود نیز داشت. اما برای بسیاری این سوال مطرح می‌شود که نمونه وارداتی و تولیدی النترای جدید چه تفاوت‌هایی در امکانات رفاهی دارند. برخلاف چیزی که همیشه از خودروسازان داخلی انتظار داریم، النترا بدون کسر آپشن روی خط تولید کرمان‌موتور قرار گرفت و خوشبختانه هر 2 مدل وارداتی و تولیدی از امکانات مناسبی برخوردار هستند و تفاوت‌های بسیار جزیی با یکدیگر دارند.

از جمله آپشن‌های جذاب هیوندای النترا می‌توان به مواردی نظیر سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف برقی، قابلیت انتخاب نوع رانندگی DMS، آینه‌های تاشونده اتوماتیک، گرمکن فرمان، روکش‌های چرمی صندلی‌ها و فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه حافظه یکپارچه IMS، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، درِ صندوق عقب هوشمند، کروزکنترل، سنسورهای کمکی پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، نمایش‌گر مرکزی، چراغ‌های هوشمند به همراه سیستم مشایعت، کیلومترشمار سوپرویژن و نمایش‌گر TFT پشت‌آمپر، بلوتوث و در بخش ایمنی مواردی از قبیل کیسه هوا برای راننده و سرنشینان کناری به همراه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای (به‌علاوه ایربگ زانو برای نسخه وارداتی)، ترمزهای مجهز به سیستم ضدقفل، توزیع الکترونیکی نیرو ترمز، ترمز کمکی، کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم تشخیص و هشدار نقاط کور و هشدار فشار باد تایرها و… اشاره کرد.

البته جالب این‌جاست که بیش‌تر النتراهای وارد شده توسط آسان‌موتور نیمه‌فول بوده و کرمان‌موتور نسخه فول‌تری را به کشور وارد کرده است. مدل‌های تولیدی نیز همان‌طور که از فهرست امکانات مشخص است، از بعضی آپشن‌ها مثل ایربگ زانویی، پارک اتوماتیک و… بی‌بهره هستند.

در بحث طراحی کابین نیز باید گفت النترا نسبت به قبل پخته‌تر شده و به‌روزتر از سراتو به نظر می‌رسد. اما بعضی مخاطبان این خودرو طراحی داشبورد آن را چندان جوان‌پسند نمی‌دانند. درحقیقت هیوندای طراحی داشبورد النترا را به سوناتا نزدیک کرده و با این اتفاق، داشبوردی که بیش‌تر به‌درد خودرویی بزرگ‌تر و لوکس‌تر می‌خورد را در سدانی جمع‌وجور که انتظار طراحی اسپرت‌تری از آن می‌رود می‌بینیم.

البته همین خطوط ساده و چیدمانی که بسیاری به آنها انتقاد دارند، درواقع با هدف بهبود هرچه بیش‌تر ارگونومی به این صورت درآمده‌اند و از این نظر النترا وضعیت بسیار مناسبی دارد. صندلی‌های النترا تاحدودی راحت‌تر از سراتو به نظر می‌رسند، اما فضای درون کابین به‌دلیل بهره بردن از پلت‌فرم مشترک، شباهت بسیار زیادی به سراتو دارد. فضای صندلی‌های جلو هم‌چون سراتو کاملا مناسب است، اما در ردیف عقب عرض صندلی کم بوده و فضای سر و پا هم آن‌قدرها زیاد نیست و افرادی که قد بلندی دارند کمی معذب خواهند شد. اما نکته جالب فضای بیش‌تر صندوق النترا نسبت به سراتو است. فضایی که به 460 لیتر می‌رسد.

بررسی فنی

مهم‌ترین نقطه ضعف نسل قبلی هیوندای در برابر مهم‌ترین رقیبش در بازار ایران، پیشرانه کم‌حجم‌تر و ضعیف‌تر بود. اما داستان مدل جدید النترا به کلی متفاوت است. نسل ششم النترا با پیشرانه 2 لیتری مشابه سراتو به کشور وارد شده است و در بخش فنی نظرتان را بیش‌تر از قبل به خودش جلب می‌کند. این پیشرانه می‌تواند 152 اسب‌بخار قدرت و 195 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و هم‌چون سراتو، توان‌اش از طریق یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک با بازه متنوعی از ضرایب به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. از نظر مصرف سوخت نیز باید گفت النترا خودرو شکمویی نیست و هم‌چون سراتو، مصرف سوخت ترکیبی اش بین 7 تا 8 لیتر در 100 کیلومتر اندازه‌گیری شده است.

حین سواری با النترا با تنش خاصی مواجه نیستیم و تقریبا سبک و سیاقی مشابه سواری کیا سراتو دارد. همان راحتی نزدیک به سدان‌های لوکس‌تر با چاشنی اسپرت سدان‌های کوچک و اسپرت در النترا نیز قابل لمس است. نکته مثبتی که در سواری با النترا نظرتان را به خودش جلب می‌کند این است که راحتی سواری روی فرمان‌پذیری تاثیر منفی نگذاشته و خودرو با کم‌ترین حرکات عرضی و الاکلنگی و یا کم‌فرمانی معمول در سدان‌های دیفرانسیل جلو از پیچ‌ها عبور می‌کند. البته از این نظر این خودرو را با هم‌کلاسان ژاپنی‌اش مثل میتسوبیشی لنسر و مزدا 3 مقایسه نکنید. اما فراموش هم نکنید که در این خودرو سواری راحت‌تری نسبت به مزدا 3 را تجربه خواهید کرد.

در بحث ایمنی نیز النترا هم‌چون سراتو خودرویی مطمئن و سربلند است. فارغ از آپشن‌های ایمنی، جالب است بدانید النترا موفق شده از تست‌های سخت‌گیرانه موسسه‌ بیمه برای ایمنی بزرگراه‌‌های آمریکا یا همان IIHS سربلند بیرون آید و مورد دیگر این‌که با توجه به افزایش استحکام بدنه و شاسی، شاهد بهبود ایمنی این نسل در قیاس با مدل قبلی هستیم.

مشخصات فنی هیوندای النترا

پیشرانه: 4 سیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور: 2 لیتر

قدرت موتور: 152 اسب بخار در 6200 دور

گشتاور: 195 نیوتن متر در 4500 دور

گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی: 7.2 لیتر

حجم باک: 50 لیتر

بررسی و نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: بهزاد اویسی

با بودجه 400 تا 500 میلیون تومانی، خرید کدام خودروهای وارداتی ممکن است؟ (قسمت اول)

با بودجه 400 تا 500 میلیون تومانی، خرید کدام خودروهای وارداتی ممکن است؟ (قسمت دوم)

با مثبت و منفی 600 میلیون تومان کدام شاسی بلند دست دوم را انتخاب کنیم؟

هیوندای النترا GT با پکیج اسپرت N Line معرفی شد

3 هیچ به نفع کره! اولین تست جمعی محصولات هیوندای کرمان موتور

مقایسه سدان های دست دوم هم قیمت/ از میان کیا سراتو ، مزدا3 ، رنو مگان و هیوندای آوانته کدام یک را انتخاب کنیم؟

بازماندگان پساتحریم/ با 450 میلیون تومان برلیانس H330 بخریم یا بسترن B30؟

بازگشت به بازی!/ رنو تلیسمان بخریم یا کیا اپتیما JF؟

این سدان های پرطرفدار/ تندر 90 بخریم یا پژو 206 صندوق دار؟

کیا سورنتو 2016 بخریم یا هیوندای وراکروز (IX55) کارکرده؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی