پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

راهنمای خرید خودرو در بازار ایران-قسمت پانزدهم

مزدا 3 نيو سدان به نقل از مجله تخت گاز برند مزدا یکی از محبوب‌ترین و خوشنامترین برندهای خودرو در ایران است که محصولات آن در ایران، توسط گروه بهمن مونتاژ می‌شود. همه ایرانیان، مزدا را با مدل‌هایی نظیر ۳۲۳ و مزدا۳ می‌شناسند. نسل جدید مزدا 3 یکی از پرطرفدار‌‌‌‌ترین سدان‌های متوسط بازار خودرو کشور […]

javankhodro
جمعه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

مزدا 3 نيو سدان

مزدا 3 نيو سدان

به نقل از مجله تخت گاز

برند مزدا یکی از محبوب‌ترین و خوشنامترین برندهای خودرو در ایران است که محصولات آن در ایران، توسط گروه بهمن مونتاژ می‌شود. همه ایرانیان، مزدا را با مدل‌هایی نظیر ۳۲۳ و مزدا۳ می‌شناسند. نسل جدید مزدا 3 یکی از پرطرفدار‌‌‌‌ترین سدان‌های متوسط بازار خودرو کشور است، که رقبای سرسختی نظیر رنو مگان، ام جی ۶، کیا سراتو را در مقابل خود می‌بیند.
طراحی مزدا۳ کاملا اسپرت و جوان پسند است. هواکش‌های بزرگ سپر جلو، فرم خاص چراغ ها، باله عقب و . . ، همه از عناصر اسپرت طراحی بدنه هستند.
طراحی کابین مزدا۳ نسبتا شلوغ است. کنسول مرکزی جلو شیب مناسبی دارد، که این حالت باعث شده تا ادوات و دکمه‌های روی آن به راحتی در دسترس باشند. همچنین قطعات آلومینیومی‌کار شده داخل کابین، در کنار صفحه کیلومتر شمار اسپرت و شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، جلوه‌‌ای اسپرت به کابین بخشیده‌اند. کیفیت قطعات و پوشش‌های اتاق در سطح مطلوبی قرار دارد، از این رو مزدا۳ در رده بندی‌های کیفیتی، چندین بار در رتبه‌های بالا قرار گرفته است. فضای کابین نسبتا جادار است، از نکات منفی داخل کابین می‌توان به تکان‌های خودرو هنگام حرکت یاد کرد. البته سواری خشک مزدا۳، با ماهیت نسبتا اسپرت و ارتفاع کم از سطح زمین توجیه می‌شود. تنظیم دستی صندلی‌ها در این خودروی ۱۰۰ میلیونی آزار دهنده است، اما پوشش چرمی‌صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌ها و سانروف، این کمبود را جبران می‌کنند.

مزدا۳ از پیشرانه ۴سیلندر ۲لیتری بهره می‌برد، که با قدرت ۱۵۰اسب بخار و گشتاور ۱۸۷
نیوتن متر، موتور معقولی برای یک سدان شهری به نظر می‌رسد. مزدا۳ از یک گیرباکس ۵ سرعته اتوماتیک بهره می‌برد، که از دقت نسبتا بالایی برخوردار است. همچنین مصرف سوخت ۸ لیتری این خودرو کاملا مقرون به صرفه است و مشکل قطعات بسیار گران آن را جبران می‌کند.

مزدا 3 نيو سدانمزدا 3 نيو سدانمزدا 3 نيو سدان

سوزوکي کـيزاشي

سوزوکي کـيزاشي

به نقل از مجله تخت گاز

سوزوکی کیزاشی پس از گرند ویتارا، دومین محصول وارداتی سوزوکی و اولین سدان این شرکت ژاپنی بود که وارد ایران شد. کیزاشی توسط ایران خودرو وارد می‌شود و از یک نظر با خودروهای وارد شده نظیر پژو ۴۰۷، سیتروئن C5 و نیسان قشقایی شباهت دارد، آن هم محبوبیت کم در بازار و میزان فروش پایین است. مهم‌ترین عامل این اتفاق را می‌توان در قیمت بالا کیزاشی نسبت به سدان‌های لوکس و پرطرفدار کره‌‌ای  و ژاپنی، جست و جو کرد و نمی‌توان گفت که کیزاشی خودرو بدی است!
کیزاشی از ظاهر زیبا و هماهنگ بهره می‌برد. پف‌های روی بدنه از کیزاشی یک سدان عضلانی ساخته‌اند و فرم زیبای چراغ‌های جلو و عقب آن کاملا با طراحی بدنه هماهنگی دارد. طراحی کیزاشی نسبت به سدان‌های عجیب و غریب کره‌ای، ماندگاری بیشتری دارد و از نظر، دیر‌تر خسته کننده می‌شود.
کیفیت کابین کیزاشی، همچون برادر کهنه کارش گرندویتارا، در سطح مطلوبی قرار دارد. طراحی داشبورد و فرمان، ساده ولی به زیبا و ارامش بخش است. کنسول مرکزی جلو فرم و جنس خاصی دارد و اکثر ادوات و دکمه‌ها را روی خود جای داده است. کیزاشی در دو تیپ ۲ و ۵ در بازار عرضه می‌شود که تیپ۵ نمونه فول آپشن این سدان نیمه لوکس محسوب می‌شود. در این تیپ امکاناتی نظیر صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن و حافظه، سنسور پارک، شیفتر تعوییض دنده پشت فرمان، سقف پاناروما و پوشش چرمی‌صندلی‌هابه چشم می‌خورد، که در مدل نیمه فول یا همان تیپ۲ وجود ندارند.
کابین کیزاشی جادار و راحت است، اما ارتفاع سقف در قسمت عقب، افراد قد بلند را اندکی دچار مشکل می‌کند. همچنین صنوق بار بزرگ، کاملا پاسخگوی خانواده‌های چند نفره است.
موتور ۴ سیلندر و 4/2 لیتری کیزاشی ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و آن را به هر چهار چرخ اعمال می‌کند. کیزاشی از نظر قوای حرکتی مناسب به نظر می‌رسد، ولی در شتاب گیری‌ها کمی‌تنبل نشان می‌دهد. همچنین جعبه دنده CVT در برخی موارد کم دقت نشان می‌دهد.
سواری کیزاشی نسبتا خشک و اسپرت است و تکان‌های مسیر، روی فرمان و در ردیف عقب به خوبی قابل لمس است. نقطه قوت کیزاشی، هندلینگ بالا و فرمان پذیری عالی ان است. مصرف ۸ لیتری کیزاشی هم برای یک خودروی شهری مناسب و به صرفه است. اما واردات محدود، مشکلاتی نظیر کم بودن قطعات یدکی در ایران را برای آن به دنبال داشته است.

سوزوکي کـيزاشيسوزوکي کـيزاشيسوزوکي کـيزاشي

ب ام و سري 5

ب ام و سري 5

به نقل از مجله تخت گاز

سری ۵ با اتاقی کوچک ‌تر و جمع و جور‌تر از سری ۷ و ماهیت لوکس‌‌تر از سری۳، یکی از محبوب‌ترین سدان‌های ب‌ام‌و محسوب می‌شود. نسل قبلی این خودرو با ظاهری بسیار زیبا و جوان پسند، در ایران بسیار محبوب شد. نسل جدید سری ۵ هم موفقیت‌های نسل قبلی را تکرار کرد و حالا نمونه فیس لیفت شده با تغییرات جزیی در بدنه قدم به ایران گداشته است، تا در برابر بنز E کلاس و لکسوس ES قد علم کند.
طراحی سری۵ در عین سادگی، شیک و باوقار است و از آن دسته خودروهایی است که به این زودی‌ها از طراحی آن خسته نخواهید شد. ظاهر سری ۵ به برادر بزرگش سری ۷ نزدیک است و این شباهت در قسمت عقب بیشتر هم می‌شود.
ظاهر اسپرت سری ۵  باعث شده تا اکثر جوان‌ها آن را به مرسدس بنز E کلاس ‌ترجیح دهند. همچنین برای بدنه کیت اسپرت نیز قابل سفارش است، تا ظاهری به مراتب اسپرت‌‌تر را به نمایش بگذارد.
طراحی کابین هم به پیروی از بدنه، شیک و جذاب و در عین حال اسپرت است. شباهت با سری ۷ در این قسمت هم به وضوح قابل مشاهده است.
کیفیت عالی متریال داخل کابین و چیدمان چشم‌نواز ادوات و دکمه‌ها از ویژگی‌های بارز کابین هستند. همچنین فضای پا و سر برای سرنشینان ردیف جلو و عقب کافی به نظر می‌رسد و از این نظر، سری ۵ سدان جادار و راحتی محسوب می‌شود. صندلی‌های چرمی‌ در صورت سفارش به سیستم تنظیم برقی، گرمکن و حافظه یکپارچه مجهز می‌شوند. همچنین سیستم‌های نایت ویژن، هد آپ دیسپلی، رادار و کنترل حرکت بین خطوط از مهم‌ترین آپشنهای سری۵ به شمار می‌آیند. همچنین سیستم اختصاصی iDrive به همراه ماوس روی کنسول وسط باعث شده تا از نصب تعداد زیاد دکمه‌ها داخل کابین جلوگیری شود و هنگام قرار گرفتن پشت فرمان سردرگم نشوید.
سری ۵ جدید که در نقاطی از بدنه نظیر گرافیک چراغ‌های جلو و یا سبک طراحی صفحه کیلومترشمار دچار تغییر شده است، فعلا فقط در گونه ۵۲۳ وارد کشور می‌شود. این مدل از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری با قدرت تولیدی ۲۰۴ اسب بخار بهره می‌برد که در کنار جعبه دنده ۸ سرعته استپ ‌ترونیک، سواری لذت بخشی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. سواری سری۵ بسته به نوع تنظیمات تغییر می‌کند و در حالت راحت، خبری از تکان‌های مسیر داخل کابین نیست، و وقتی روی حالت اسپرت قرار می‌گیرد، خلق و خوی خشن خود را کاملا به نمایش می‌گذارد.

ب ام و سري 5ب ام و سري 5ب ام و سري 5

پورشه پانامرا

پورشه پانامرا

به نقل از مجله تخت گاز

پس از معرفی کاین از سوی پورشه و اقبال خوب آن در بازارهای جهانی،پورشه در سال باز هم به کلاسی غیر از کلاس کوپه های اسپرت رفت و این بار خودرویی اسپرت در کلاس فست بک های مجلل به بازار فرستاد.پانامرا در مدت حضورش در ایران،طرفداران زیادی به خصوص میان قشر جوان جامعه پیدا کرده است و البته در مقابل منتقدان زیادی هم دارد.
طراحی بدنه پانامرا را همه نمی پسندند و سلیقه های خاص را به سوی خود جلب می کند.خصوصا طراحی عجیب و غریب قسمت عقب که چندان چنگی به دل نمی زند.اما عرض زیاد بدنه،ارتفاع کوتاه و گلگیرهای متورم،از پانامرا یک سدان با ابهت و نسبتا جذاب ساخته اند.طراحی کاپوت و چراغ های جلو بی شباهت به مدل کاین نیست.این شباهت با کاین،داخل کابین هم مشهود است.با قرار گرفتن پشت فرمان پانامرا،اولین چیزی که جلب توجه می کند،تعداد زیاد دکمه ها روی کنسول وسط و طراحی خاص این قسمت است،که در کنار صفحه کیلومتر شمار متشکل از ۵ دایره،حس قرار گرفتن در کاکپیت هواپیما را منتقل می کند.فضای پا و سر برای صندلی های جلو مناسب به نظر می رسد،صندلی های ردیف عقب به دلیل شیب شیشه عقب،افراد قد بلند را دچار مشکل می کنند.همچنین صندلی های باریک پانامرا سفت تر از رقبای لوکس خود نظیر بنز CLS و ب ام و گرن کوپه هستند که در مسیرهای طولانی،برای سرنشینان مشکل ساز خواهند شد.کیفیت قطعات به کار رفته در کابین پانامرا مثال زدنیست و از این نظر در سطح بالایی قرار دارد. لیست گسترده پوشش ها و رنگبندی های کابین،دست خریدار را بازگذاشته است و از این نظر می تواند پورشه خود را باب سلیقه اش سفارش دهد.پانامرا از فهرست بلند بالای امکانات بهره می برد که البته برای نصب برخی از آنها روی خودرویتان باید مبلغ بیشتری پرداخت کنید،که این یکی از خصلت های منفی خودروهای برند پورشه است.
پانامرا در سه نمونه V6 ، 4S و توربو وارد ایران می شود که تعداد مدل های توربو در ایران محدودتر از سایر مدل ها است.همچنین پانامرا4S عنوان پرطرفدارترین مدل پانامرا را یدک می کشد.این مدل از پیشرانه ۸سیلندر ۴۸۰۰سی سی بهره می برد،که قادر است ۴۰۰ اسب بخار تولید کند.پانامرا 4S ظرف ۵ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد که از این نظر،یکی از پرشتاب ترین سدان های بازار است.به لطف سیستم چهار چرخ متحرک در این مدل و سامانه PSM،هندلینگ پانامرا خیره کننده است.اما سواری خشک و اسپرت آن برای افرادی که به دنبال سدانی نرم و راحت هستند مناسب نیست.همچنین اکثر مالکان پورشه از هزینه بالای خدمات پس از فروش و سرویس های دوره ای گلایه می کنند که باید مصرف سوخت نسبتا بالا را نیز به آن اضافه کرد.
به تازگی نسل جدید پورشه پانامرا معرفی شده است که فعلا خبری از حضور آن در ایران نیست.

پورشه پانامراپورشه پانامراپورشه پانامرا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی