پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پاسات-تلیسمان-پژو 508

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

مقایسه رنو تلیسمان ، پژو ۵۰۸ و فولکس واگن پاسات سگمنت سدان های نیمه لوکس خانوادگی، یکی از پرطرفدارترین ومتنوع‌ترین بخش‌های بازار خودرو کشور است. این بخش بازار خودرویی ایران تا پیش‌ازاین در انحصار برندهای کره‌ای و ژاپنی بود. اما به‌تازگی نمایندگان اروپایی در این رنج قیمت حسابی برای رقبای آسیایی دردسر ایجاد کرده‌اند. نخستین […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۱ مرداد ۱۳۹۶

مقایسه رنو تلیسمان ، پژو ۵۰۸ و فولکس واگن پاسات

سگمنت سدان های نیمه لوکس خانوادگی، یکی از پرطرفدارترین ومتنوع‌ترین بخش‌های بازار خودرو کشور است. این بخش بازار خودرویی ایران تا پیش‌ازاین در انحصار برندهای کره‌ای و ژاپنی بود. اما به‌تازگی نمایندگان اروپایی در این رنج قیمت حسابی برای رقبای آسیایی دردسر ایجاد کرده‌اند. نخستین نماینده اروپایی که با مشتی گره شده به جنگ کره‌ای‌ها آمد، رنو تلیسمان بود که با گذشت مدتی از حضورش در بازار، امتحانش را به خوبی پس داده و تا حد زیادی جایگاه خود را تثبیت کرده است. دومین نماینده نیز پژو ۵۰۸ است که توسط ایران خودرو به کشور وارد شده و مدتی پیش فروش آن آغاز شد اما هنوز به مشتریان تحویل نشده است. در قدم بعدی نیز احتمال عرضه فولکس واگن پاسات ۲۰۱۷ در بازار پس از قرارداد میان فولکس واگن و ماموت بسیار پررنگ است و پیش بینی می‌شود رقابت هیجان انگیزی میان این  ۳ سدان اروپایی در بازار ایران شکل گیرد.

رنو تلیسمان

خودروهای فرانسوی در ذهن خریداران ایرانی، اغلب به عنوان خودروهایی کسل کننده و کم هیجان نقش بسته‌اند. اما به تازگی معادلات بازار خودروهای وارداتی تغییر کرده و سدانی متوسط و نیمه لوکس به اسم تلیسمان که بر پایه پلت فرم مشترک رنو.نیسان CMF.CD شکل گرفته،  با مشخصات قابل قبول و طراحی خیره کننده آمده تا بازار را از دست رقبای کره‌ای پس بگیرد. میان اروپایی‌های عرضه شده در کشور، می‌توان گفت تلیسمان از هر نظر بهترین موقعیت را دارد و پس از مدت‌ها شاهد خودرویی هستیم که در مقایسه با رقبایش و با توجه به وضعیت بازار ایران، به قول معروف به قیمت‌اش می ارزد!

رنو تلیسمان (3)

تلیسمان در لغت سحر و جادو معنی می‌شود و با توجه به سبک جدید طراحی رنو در این خودرو، باید گفت این اسم کاملا با مسما بوده و ظاهر جذاب تلیسمان هر بیننده‌ای را جادو می‌کند. این سبک طراحی در نسل جدید رنو کولئوس و رنو مگان نیز به چشم می خورد و از جزییات آن می‌‌توان به جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های روز روشن عمودی کشیده شده روی سپر جلو و چراغ های کشیده عقب اشاره کرد. تلیسمان آنقدر زیرکانه طراحی شده که برای ایراد گرفتن از ظاهرش حسابی به دردسر بیافتید.

اما داخل کابین تلیسمان هم از مهر و محبت رنو بی نصیب نمانده و موقع قرارگرفتن روی صندلی‌ها با یک مجموعه کسل کننده فرانسوی روبرو نیستید. کابین تلیسمان آنقدر خوش ترکیب و مرغوب است که به سختی از آن دل می‌کنید. نورپردازی ملایم در کنار چرم مرغوب به کار رفته در تزیین صندلی‌ها با طراحی ارگونومیک و آرامش بخش ترکیب می‌شود و حس متفاوتی از سواری با یک خودرو فرانسوی را برای سرنشینان رقم می‌زند. درهای بزرگ سوار و پیاده شدن از کابین را آسان می‌کنند و عایق بندی مناسب و شیشه‌های چند لایه باعث شده‌اند تا هیچ صدای اضافه‌ای داخل کابین به گوش نرسد. به لطف ابعاد مشابه هیوندای سوناتا و فاصله بین دو محور ۲۸۱۰ میلی‌متر، مشکلی از نظر تنگی و ناراحتی فضای کابین وجود ندارد و صنددوق بار ۶۰۸ لیتری تلیسمان همان چیزی است که خانواده‌های چند نفره در سفرهای دست جمعی به دنبال آن هستند. برای تلیسمان‌های عرضه شده در ایران دو تیپ تجهیزاتی در نظر گرفته شده که حتی نمونه فول آپشن نیز از نظر قیمتی در مقایسه با رقبای کره‌ایش همچنان رقابتی به نظر می‌رسد.

رنو تلیسمان (5)

تنظیمات صندلی‌های جلو در نسخه فول آپشن مشکل پسندان را راضی می‌کند. گرمکن، ماساژور و تنظیمات برقی مواردی هستند که رنو برای صندلی‌های جلوی تلیسمان در نظر گرفته. عملکرد سیستم صوتی BOSE با ۱۱ بلندگو و ۲ ساب ووفر نیز قابل توجه است و تنظیمات آن از طریق مانتیور ۸.۷ اینچی تبلت مانند روی کنسول مرکزی انجام می‌شود که باعث شده علاوه بر سرگرم کنندگی بیشتر، کابین تلیسمان از شلوغی و ازدحام تعداد زیادی دکمه در کنسول جلو دور باشد. گرافیک صفحه کیلومتر شمار جذاب است و با تغییر حالات رانندگی، رنگبندی آن نیز تغییر پیدا می‌کند و در کنار سامانه هد آپ دیسپلی، تجربه‌ای جالب از رانندگی با تلیسمان رقم می‌زند. سیستم اطلاعات و سرگرمی تلیسمان با نام R.LINK شناخته می‌شود. این سامانه سرعت عمل مناسبی دارد و کار کردن با آن راحت است.

رنو تلیسمان (1)

تلیسمان بر خلاف هیکل بزرگش، یک پیشرانه کوچک ۴ سیلندر را در دل خود جای داده که تنها ۱.۶ لیتر حجم دارد. اما بهره گیری از سیستم توربو توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار را برای تلیسمان به ارمغان آورده. نکته جالب اینجاست که در دور ۱۵۰۰ بیش از ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌شود و ماکزیمم گشتاور ۲۶۰ نیوتن متری در دور ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ به دست می‌آید و همین باعث شده تلیمسان در دورهای پایین بسیار سریع تر از آنچه فکر می‌کنید به نظر برسد و شما را به خود علاقه مند کند. این سدان ۱۴۴۴ کیلویی کمتر از ۸ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون خودش را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساند. پیشرانه تلیسمان با یک گیرباکس ۷ سرعته دو کلاچه جفت می‌شود که عملکرد بهتری از رقبای کره‌ای دارد و جای هیچ ایرادی را باقی نمی‌گذارد. البته سیستم توربو در موتور تلیسمان خریداران را از کیفیت پایین بنزین داخلی و عدم مطابقت آن با توربوشارژر حساس نگران می‌کند. اما به گفته مسئولان نگین خودرو جای هیچ گونه نگرانی با توربو تلیسمان نیست چرا که موتور این خودرو اختصاصی برای شرایط ایران تنظیم شده. همچنان تلیسمان در اروپا با سیستم فرمان پذیری هر چهار چرخ نیز عرضه می‌شود که متاسفانه تلیسمان‌های عرضه شده در ایران از این سیستم بی بهره‌اند.

پژو 508

پژو 508

 سگمنت سدان‌های نیمه‌لوکس خانوادگی، یکی از پرطرفدارترین ومتنوع‌ترین بخش‌های بازار خودرو کشور است. این بخش بازار خودرویی ایران تا پیش‌ازاین در انحصار برندهای کره‌ای و ژاپنی بود. اما به‌تازگی نمایندگان اروپایی در این رنج قیمت حسابی برای رقبای آسیایی دردسر ایجاد کرده‌اند. یکی از جدیدترین خودروهای این کلاس پژو 508 است. قرارداد ایران‌خودرو با پژو (شرکت مشترک ایکاپ) تنها محدود به جوینت‌ونچر نمی‌شود و خودروهای گران‌قیمت و لوکس پژو قرار است به‌صورت کاملا وارداتی در ایران عرضه شوند. پژو 508 نیز جزو همین خودروهاست. در سال 90 قرار بود 508 جایگزین پژو 407 شود. اما این جایگزینی چندسالی عقب افتاد تا این‌که در اواخر سال 95 تعدادی 508 وارد کشور شد. ایران‌خودرو نسخه جی‌تی‌لاین 508 را وارد ایران می‌کند.

پژو 508

پژو 508 روی پلت‌فرم EP6 و در شهر رِن فرانسه ساخته می‌شود. مشخصه طراحی 508 خطوط پویا روی بدنه این خودرو است که در ترکیب با گرافیک جذاب چراغ‌ها و فرم زیبای سپرها ظاهری متناسب و چشم‌گیر را برای این لوکس فرانسوی رقم می‌زند. آینه‌ها توسط پایه‌هایی روی بدنه نصب شده‌اند. این‌ویژگی علاوه‌بر بهبود وضعیت آیرودینامیک، دید آینه‌ها را نیز بهتر می‌کند. جلوپنجره از خطوط عمودی و افقی تشکیل شده و چراغ‌های جلو مجهز به لامپ‌های ال‌ای‌دی هستند. پروژکتور‌های دی‌لایت روی سپر جلو نیز طراحی هوشمندی دارند و سه‌گانه نوارهای نئونی داخل چراغ‌های عقب کاملا چشم‌نواز و مد روز است. پژو 508 در بدو تولیدش عناوین متعددی از جمله خودرو سال اسپانیا (سال 2011) و بهترین خودرو وارداتی به آلمان (سال 2011) را به‌دست آورد. در سال 2014 اما پژو تصمیم گرفت تا ظاهر 508 را دست‌خوش تغییراتی کند. در این تغییر چهره، سپرهای جلو و عقب، چراغ‌ها و کاپوت از نو طراحی شدند و جلوپنجره جای خود را به نمونه جدید با طراحی فعلی داد.

پژو 508 (1)

فضای کابین 508 به لطف فاصله محوری 2817 میلی‌متری جای هیچ‌گله‌ای را باقی نمی‌گذارد و 5 سرنشین می‌توانند راحتی مناسبی را داخل 508 تجربه کنند. هم‌چنین محفظه‌ها و فضاهای اضافی مختلفی در هر نقطه کابین برای گذاشتن وسایل اضافی تعبیه شده. سیستم تهویه اتوماتیک برای هر 4 سرنشین کابین به‌صورت مجزا قابل‌تنظیم است و سرنشینان عقب نیز از دریچه‌های اختصاصی بهره می‌برند. در نسخه جی‌تی‌لاین صندلی‌ها با چرم ناپا ترامونتان پوشیده شده‌اند و دوخت قرمز رنگ کابین حال‌وهوایی اسپرت را تداعی می‌کند. تریم براق پیانو بلک نیز بر ماهیت لوکس 508 تاکید دارد. در نسخه فول‌آپشن صندلی‌های جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند و تنظیمات‌شان به لطف سیستم حافظه قابل‌ذخیره است. هم‌چنین صندلی‌های جلو به گرمکن و ماساژور نیز مجهز شده‌اند تا 508 در راحتی چیزی از رقبا کم نداشته باشد. نمایش‌گر 7 اینچی لمسی قرار گرفته روی کنسول جلو، توسط یک اهرم جوی‌استیکی نیز تنظیم می‌شود. سیستم صوتی نیز به 8 بلندگو مجهز شده و کیفیت صدای مناسبی دارد. پشت فرمان 508 بدون چشم برداشتن از جاده می‌توانید اطلاعات خودرو را توسط سیستم هدآپ‌دیسپلی روی شیشه جلو مشاهده کنید.

پژو 508 (4)

از میان طیف گسترده پیشرانه‌های در نظر گرفته شده برای 508، نسخه مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ برای عرضه در بازار ایران انتخاب شده است. این پیشرانه کم‌حجم در عین مصرف سوخت مناسب می‌تواند 163 اسب‌بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه با یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک جفت می‌شود که برای رانندگی اسپرت‌تر می‌توانید در حالت تیپ‌ترونیک دنده‌ها را توسط شیفترهای پشت‌فرمان تعویض کنید. این سدان حدودا 1.5 تنی تنها 8.9 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد و سقف سرعت‌اش عدد 210 کیلومتر را نشان می‌دهد.

ترمز پارک 508 به‌صورت برقی عمل می‌کند و باید گفت این خودرو معجونی از انواع سامانه‌های الکترونیکی کمک رانندگی و ایمنی است. 508 به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل لغزش و کنترل پایداری دینامیک مجهز شده. هم‌چنین سیستم هشداردهنده نقطه کور نیز در رانندگی با این خودرو بسیار کاربردی است و دوربین دید عقب پارک کردن با این سدان درشت‌هیکل را آسان می‌کند. 508 به 6 کیسه هوا مجهز شده و از نظر ایمنی و ساختار شاسی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و توانسه 5 ستاره موسسه ایمنی EuroNCAP را در کارنامه خود ثبت کند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی خیال خریداران 508 را راحت می‌کند، نظارت و حمایت پژو فرانسه در تامین قطعات و لوازم یدکی است. هم‌چنین این خودرو 5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی دارد و شبکه نمایندگی‌های ایران‌خودرو به آن سرویس می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود 508 با قیمتی حدود 200 میلیون‌تومان در بازار عرضه شود و در این سگمنت رقبایی نظیر رنو تلیسمان، تویوتا کمری، هوندا آکورد، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما را در مقابل خود می‌بیند.

فولکس واگن پاسات (1)

فولکس واگن پاسات:

پس از پستی و بلندی‌هایی که ماموت در دوران پسا برجام در مسیر قرارداد با همتای آلمانی خود طی کرد، سرانجام قرار شد ماموت به جای تولید محصولات فولکس واگن در ایران، تنها به واردات محصولات این شرکت بسنده کند و به نماینده فولکس واگن در ایران تبدیل شود. در این میان احتمال اینکه فولکس واگن پاسات به عنوان اولین ثمره این قرارد به ایران وارد شود بسیار زیاد است.

 تیگوان و پاسات به عنوان دو محصول پر فروش بزرگ ترین گروه خودروسازی جهان پا به ایران خواهند گذاشت و در دو سگمنت بسیار پر رقابت و محبوب ایرانیان مشغول رقابت خواهند شد.تاکنون ۸ نسل از پاسات توسط فولکس عرضه شده است که آخرین مدل آن، از سال ۲۰۱۵ در بازار جهانی حضور دارد. این خودرو در کشورهای مختلف با نام‌های گوناگونی از جمله داشر، کوانتوم، سانتانا، کورسار، مگاتون و کارات تولید و عرضه می‌شود؛ ضمن اینکه در نسخه‌ای با بدنه‌ی کشیده‌تر و همراه با آپشن‌های لوکس به نام پاسات CC در آلمان، چین و روسیه حضور داشته است.

پاسات با فیس‌لیفت جزئی و اندکی تفاوت ظاهری، در بازار آمریکا فروخته می‌شود و به احتمال فراوان، با چهره‌ی رسمی حاضر در اروپا به ایران وارد خواهد شد. پاسات مدرن، دو تیپ بدنه‌ی سدان چهاردر و استیت (واریانت) دارد که با توجه به بی‌علاقگی نسبی مردم کشورمان به خودروهای استیشن، فعلا با نمونه‌ی سدان در دسترس خواهد بود.

نسل جدید پاسات، بر مبنای پلت‌فرم MQB استوار است که خودروهای گلف، تیگوان و آئودی A3 را نیز شامل می‌شود. عرضه‌ی پاسات با چهره‌ی جدید، نویدبخش تغییر زبان طراحی فولکس در سال‌های آتی است؛ چراکه حالت بی‌تفاوت و ساده‌ی گذشته، تا حدودی ارتقاء یافته و حالا با اندکی حس انتقامجو و البته چاشنی لوکس، جذاب‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

سادگی پاسات در نمای بیرون، انکارناپذیر است و خصوصا در مقایسه با رقبای آسیایی، سعی در حفظ وقار و شخصیت خود دارد که البته چندان فوق‌العاده و عامه‌پسند محسوب نمی‌شود؛ اما در فضای داخلی، با تلفیقی از سادگی و آینده‌ی‌نگری روبرو هستیم که نه‌تنها به مشهورترین خودروهای این کلاس شبیه نیست، آرام‌بخش و تا حدودی لوکس به‌ نظر می‌رسد.

فولکس واگن پاسات (4)

در هنگام ورود به کابین پاسات، نمایشگر ۶.۵ اینچ و ساعت عقربه‌ای بالای آن، بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند. بخش زیادی از داشبورد، شبیه به جلوپنجره‌ی سنتی فولکس واگن طراحی شده است و نوارهای براق کروم در میان آن دیده می‌شود. ضمن اینکه سبک طراحی این بخش، باعث شده است علاوه بر زیبایی، مجاری عبور هوا در سیستم تهویه‌ی مطبوع، به‌خوبی مخفی شوند.

پنل پشت فرمان، مجهز به فناوری نمایشگر فعال اطلاعات (Active Info Display) است که با سایز ۱۲.۳ اینچ و رزولوشن ۱۴۴۰ در ۵۴۰ پیکسل ارائه می‌شود. این بخش شباهت زیادی با پنل آئودی TT دارد و احتمالا فقط در مدل‌های فول‌آپشن در دسترس خواهد بود تا نمونه‌های استاندارد پاسات، صرفا از کیلومتر شمار و دور سنج عقربه‌ای با طرح سیلندری استفاده کنند.

افزایش طول محورها در مدل جدید، فضای بسیار خوبی در اختیار سرنشینان می‌گذارد؛ به طوری‌که علاوه بر صندلی‌های جلو، در ردیف دوم هم افراد بلند قد از کابین جادار پاسات، خصوصا در ناحیه‌ی سر و جلوی زانو، لذت خواهند برد. کشیدگی ایده‌آل این خودرو، بر فضای صندوق بار هم تاثیرگزار بوده و حجم مفید آن را به ۵۸۶ لیتر رسانده است.

فولکس واگن پاسات (7)

این خودرو به احتمال زیاد با موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر به قدرت 170 اسب بخار  و دو مدل جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک تک و دو کلاچه عرضه می شود که در این صورت باید گفت از نظر فنی یک سر و گردن پایین‌تر از تلیسمان قرار می‌گیرد.

گرچه مدل 2 لیتری توربو نیز در سبد محصولات این شرکت دیده می شود که با قدرت 276 اسب بخار  و صفرتاصد 5.4 ثانیه ای جز یکی از سریع ترین سدان های عرضه شده در ایران مبدل خواهد شد.

فولکس واگن پاسات، یک محصول کاملا اروپایی محسوب می‌شود و طبیعتا در تست تصادف بنیاد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) رتبه‌ی بسیار خوبی دارد. این خودرو، انواع تست تصادف این نهاد را با مجموع ۵ ستاره (امتیاز کامل) پشت سر گذاشته است.

گزارش نمایشگاه خودرو شیراز(4)-کولئوس و تلیسمان برگ برنده نگین خودرو در شیراز

فروش نقدی و اقساطی رنو تلیسمان (تیر 96)

فرشته نجات رنو / فن دن آکر طراحی که رنو را متحول کرد

ایران ششمین بازار بزرگ رنو فرانسه

آغاز فروش رنو تلیسمان با قیمت قطعی + بررسی اجمالی تلیسمان

فروش نقدی پژو 508 ایران خودرو (تیر 96)

شورای رقابت از قیمت گذاری پژوهای جدید ایران خودرو کنار کشید

معرفی و مشخصات کامل پژو 508 محصول جدید شرکت ایران خودرو و پژو (ایکاپ)

ماموت از تولید به واردات رسید

ماجرای قرارداد فولکس واگن و ماموت به کجا رسید؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی