پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رونمایی از موتور 3 سیلندر سایپا

سایپا از اولین موتور 3 سیلندر رونمایی کرد + عکس

به گزارش خبرنگار پایگاه جوان خودرو ، در مراسم گروه صنعتی سایپا که به منظور رونمایی از موتور 3 سیلندر ملی این شرکت ایجاد شد سران این شرکت، وزیر صنعت و معدن، رئیس محیط زیست و معاون فناوری رئیس جمهور حضور یافتند تا همگان را از تحولات این تکنولوژی جدید مطلع کنند. دکتر جمالی از […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۱ مرداد ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار پایگاه جوان خودرو ، در مراسم گروه صنعتی سایپا که به منظور رونمایی از موتور 3 سیلندر ملی این شرکت ایجاد شد سران این شرکت، وزیر صنعت و معدن، رئیس محیط زیست و معاون فناوری رئیس جمهور حضور یافتند تا همگان را از تحولات این تکنولوژی جدید مطلع کنند.

دکتر جمالی از تشکیل معاونت خودروهای برقی در گروه صنعتی سایپا خبر داد و برای ساخت تیبای برقی، SP 0 و SP 100 اعلام آمادگی کرد و اعلام کرد با حمایت دولت میتوان خودروهای برقی ملی را وارد بازار خودرو کشور کرد.

مهندس حجري معاون مهندسي مگا موتورز در خصوص پيشرانه هاي جديد گفت: پيشرانه هاي جديد دو نوع گيرباكس داربم كه يكي از آنها CVT است و موتور پایه اين قابليت را دارد كه انواع جعبه دنده را روي آن نصب كنيم. وی ضمن اعلام توانایی بالای این موتورها به دلیل وجود توربو شارژ گفت به دلیل وجود تکنولوژی جدید تست و تولید انبوه این فناوری زمانبر است.

شایان ذکر است که اين پيشرانه براساس قرارداد همكاري با شركت هاي اتريشي  طراحي و توسعه يافته است و ميزان مصرف انرژي اين خانواده از موتورها در رده A قرار دارد.

موتور سه سیلندر ملی_ سایپا

سخنرانی معاون فناوری رئیس جمهور

در ادامه مراسم دكتر ستاري معاون فناوري رئيس جمهور گفت: قرار داد همكاري با طرف هاي خارجي در ساخت و طراحي اين پيشرانه ها قبل از برجام بسته شد و خوشبختانه حالا به نقطه خوبي رسيده است. خودروسازي نيز در آينده رقيبان زيادي خواهد داشت و باید هوشیار بود. به طور مثال نوكيا و اريكسون هم بسيار قوي بودند و در تحقيق و توسعه هم هزينه مي کردند اما افكار نو آنها را از چرخه خارج كرد. خيلي ها قبل از تسلا به سراغ خودروهاي برقي رفتند اما اين تسلا است كه موفق عمل كرده است.از اين رو بايد حواسمان جمع باشد و نفوذ تكنولوژي در ساخت قطعات را بالا ببريم.

خوشبختانه الان شركت هاي خودروسازی ما همكاري هاي خوبي دارند با شريكانشان و بحث خودروهاي برقي هم از جمله نقاط مورد توجه  معاونت فناوري است. بايد حركتمان را به سمت استفاده از انرژي هاي نو سريعتر كنيم و خوشبختانه آقاي مهندس نمت زاده همه سعي و حمايشان را در اين خصوص به كار گرفتند.

سخنرانی رئیس سازمان محیط زیست

در ادامه مراسم معصومه ابتكار رئيس سازمان محيط زيست نيز گفت: بسيار خوشحالم از اين دستاورد و از آقاي مهندس نعمت زاده تشكر ميكنم. در دولت تدبير و اميد محيط زيست بسيار جدي بوده است و به همين دليل انتظار ميرفت كه خودروسازي ايران تحول را تجربه كند و فن اوري هاي جديد را مورد استفاده قرار دهد.

اگر ما بخواهيم در مورد محيط زيست صحبت كنيم صنايع و خصوصا خودروسازي نقش مهمي دارند.

در دولت يازدهم كارهاي بسياري در محيط زيست برداشته شده است. بايد از مهندس نعمت زاده تشكر كنم كه بالاخره اين استاندارد يورو ٤ را در سال ٩٣عملي كردند در حالي كه بايد در سال ٨٦ اجرا ميشد.

انشالله با عملي شدن استاندارد يورو ٥ شرايط آلايندگي پيشرانه ها بهتر هم خواهد شد.

ابتكار ادامه داد: امروز همزمان با اين مراسم شرايط جديد معاينه فني كه سختگيرانه تر است نيز اعمال مي شود. همه اينها براي سلامت جامعه است. اما  ابنها همه كافي نيست و  ما بازرسي هاي خودمان از واحدهاي صنعتي به خصوص صنعت خودرو درحوزه محيط ربست و الايندگي را ادامه مي دهيم.

وزیر صنعت و معدن_رونمایی از موتور 3 سیلندر سایپا

سخنرانی وزیر صنعت و معدن

سپس نعمت زاده وزير صنعت معدن و تجارت در سخناني گفت: وقتي وزیر وزارت شديم كارگروهي براي مسائل محيط زيستي تشكيل داديم و همكاري هاي خوبي با سازمان محيط زيست داشتيم. خاطرم هست از دوران دهه ٦٠ همكاري با شركت در صنعت خودروي ايران وجود دارد. كاري كه در اين چندسال در دولت يازدهم انجام شده است واقعا كارهاي بزرگي است كه حاصلش حالا در حال شكوفاييست.

عده اي ميگويند برجام براي ما چه كرده است ؟ در پاسخ بايد گفت در حوزه صنعت برجام همه كار كرده است و ما الان با هيچ يك از برندها در خصوص همكاري مشكلي نداريم و اگر هم موردي است به دليل ايران هراسي است كه امريكا ايجاد كرده

خودروسازي تقريبا حدود ١٦ درصد صنعت كشور را تشكيل ميدهد پس بايد گفت اين صنعت پيشران است. از اين رو مقام معظم رهبري نيز در خصوص اين صنعت بسيار تاكيد داشتند و ما نيز سعي کرديم فرمايشات ايشان را به صورت عملي به كار بگيريم و امروز حاصل آن قابل مشاهده است.

من اميدوارم  اقاي دكتر جمالي  كساني را در سيستم سايپا به كار بگيرند كه عاشق باشند.

وي در ادامه گفت: اين كه فرمودند ٣٠ ماه زمان نياز داريم تا پيشرانه طراحي شود و در پلتفرم قرار بگيرد را قبول ندارم و بايد سريع عمل كرد و ٦ ماه براي اين كار كافي است حالاشايد كمي هم بيشتر شود اما ما نياز به سرعت داريم. دوستان بايد بدانند  ٣٠ ماه زياد است و ما اين همه زمان نداريم بايد روز و شب كار كنيم. اگر  قرار بود ساخت پيشرانه را خودمان انجام دهيم ٧ سال زمان ميبرد اما دوستانه با همكاوي ael اين كار را کرديم زيرا لزومي ندارد همه چيز را از صفر شروع كنيم.

در پايان بايد بگويم كه قرار داد بستن با قطعه سازان داخلي بسیار مهم است زيرا ما نمي توانيم موتوري داشته باشيم كه قطعاتش از خارج بيايد. البته در خودرو ملي جديد ايران خودرو و سايپا بايد از قطعه سازان داخلي استفاده شود و مقدماتش انجام شده و در جريان است.

در پايان نعمت زاده گفت اميدوارم زودتر شركت پالايش و پخش نيز سوخت يورو ٥ و ٦ را هم توليد كنند تا بتوان از تمام قدرت اين پيشرانه ها استفاده كرد

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی