پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید و تویوتا کمری هیبرید

کدام هیبریدی؟/مقایسه تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

خودروهای هیبرید در بازار ایران سگمنت‌های متنوعی دارند اما تنها 2 خودرو هیبرید در بازار ایران هستند که در یک کلاس قرار گرفته و مستقیما با یکدیگر رقابت می‌کنند. کمری هیبرید و سوناتا هیبرید 2 سدان نیمه‌لوکس هیبرید هستند که در یک رنج قیمتی طبقه‌بندی می‌شوند و باید گفت از پرفروش‌ترین خودروهای هیبریدی بازار ایران […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۸ مرداد ۱۳۹۶

خودروهای هیبرید در بازار ایران سگمنت‌های متنوعی دارند اما تنها 2 خودرو هیبرید در بازار ایران هستند که در یک کلاس قرار گرفته و مستقیما با یکدیگر رقابت می‌کنند. کمری هیبرید و سوناتا هیبرید 2 سدان نیمه‌لوکس هیبرید هستند که در یک رنج قیمتی طبقه‌بندی می‌شوند و باید گفت از پرفروش‌ترین خودروهای هیبریدی بازار ایران به‌شمار می‌روند.

به گزارش جوان خودرو-عرضه خودروهای هیبرید در ایران با حضور محصولات هیبریدی تویوتا و لکسوس آغاز شد. در این چندسال که از حضور خودروهای هیبرید در بازار می‌گذرد، فرهنگ استفاده از این خودروها و کمک به کاهش آلودگی هوا کم‌کم در حال جاافتادن است. مثلا در ابتدا خریداران تصور می‌کردند که این خودروها نیاز به شارژر برقی دارند، اما جا افتادن این مساله که در خودروهای هیبرید، پیشرانه بنزینی پیشرانه برقی را نیز شارژ می‌کند، باعث شد استقبال از این خودروها بیش‌تر شود. البته در نظر گرفتن مزایایی نظیر طرح ترافیک رایگان برای خودروهای هیبرید نیز هیجان مشتریان را برای خرید این خودروها بیش‌تر کرد. خودروهای هیبرید در بازار ایران سگمنت‌های متنوعی دارند اما تنها 2 خودرو هیبرید در بازار ایران هستند که در یک کلاس قرار گرفته و مستقیما با یکدیگر رقابت می‌کنند. کمری هیبرید و سوناتا هیبرید 2 سدان نیمه‌لوکس هیبرید هستند که در یک رنج قیمتی طبقه‌بندی می‌شوند و باید گفت از پرفروش‌ترین خودروهای هیبریدی بازار ایران به‌شمار می‌روند.

سوناتا هیبرید-کمری هیبرید

کمری هیبرید

برای سال ۲۰۱۵ تویوتا، کمری XV50 را دست‌خوش تغییراتی کرد. نمونه فیس‌لیفت کمری مخصوص بازار آمریکا اولین کمری مجهز به سیستم هیبریدی بود که وارد کشور می‌شد تا این‌که قوانین گمرکی مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای مونتاژ آمریکا گریبان آن‌را گرفت تا راه برای رقیبی هم‌چون سوناتای هیبریدی بازتر شود. وسعت تغییرات این نسخه کمری بیش‌تر از یک جراحی پلاستیک ساده است و باید انصاف داد که فیس‌لیفت ۲۰۱۵ کمری، از نظر ظاهری و ماهیت فنی، داستانی کاملا متفاوت با قبل دارد. البته به تازگی تویوتا مدل 2018 کمری را در بازار جهانی معرفی کرده است.

تویوتا کمری هیبرید

بیش از 2 هزار قطعه در نسخه فیس‌لیفت کمری نسبت به قبل تغییر کرده‌اند و تویوتا در این نسخه پا روی یک‌سری از اصول خود گذاشته، سنت‌شکنی کرده و سدانی با طراحی شبیه به آوالون خلق کرده است. طول بدنه نیز ۴.۵ سانتی متر افزایش یافته. هم‌چنین در مدل‌های فول‌آپشن، مواردی نظیر دستگیره کرومی درها، رینگ‌های اسپرت آلومینیومی و سانروف، مواردی هستند که جذابیت ظاهر کمری را دوچندان می‌کنند.

تویوتا کمری هیبرید

صندلی‌ها کاملا نرم و راحت هستند و یک سانتی‌متر فاصله محوری بیش‌تر نسبت به قبل باعث شده فضای پای صندلی‌های عقب بیش‌تر شود.  فضای کابین کمری نسبت به سوناتا ساده تر طراحی شده و در مدل‌های پایه خیلی خلوت به نظر می‌رسد. اما طراحی ماندگار و جاافتاده‌ای دارد. در بعضی نقاط از قطعات پلاستیکی نیز استفاده شده که از کیفیت مناسبی برخوردارند. در نمونه‌های فول‌آپشن، پوشش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان روکش شده با چرم طبیعی، همان چیزهایی هستند که از کابین یک سدان نیمه‌لوکس انتظار دارید. کمری هیبرید در 3 تیپ تجهیزاتی LE، SE و XLE عرضه می‌شود. که نمونه XLE به‌عنوان کامل‌ترین نسخه، از تجهیزاتی هم‌چون تهویه اتوماتیک مجزا برای سرنشینان جلو و عقب، صندلی برقی ۸ جهته راننده و ۴ جهته سرنشین جلو، مانیتور ۷ اینچی لمسی و ۱۰ اسپیکر JBL، دوربین دید عقب و سامانه کی‌لس بهره می‌برد.

تویوتا کمری هیبرید

سیستم هیبرید در کمری از 2 پیشرانه برقی و بنزینی تشکیل شده است. پیشرانه بنزینی یک موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری است که به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها VVT.i مجهز شده و به تنهایی قادر است ۱۷۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. اما موتور الکتریکی ۶۵۰ ولت از باتری‌های هیبرید نیکل متال Ni.MH با عمر ۱۵ سال تشکیل شده است و در کنار پیشرانه بنزینی، مجموع قدرت تولیدشده را به حدود ۲۰۰ اسب‌بخار می‌رساند. پیشرانه بنزینی هنگامی که وارد مدار می‌شود، موتور برقی را نیز شارژ می‌کند. در حقیقت پپیشرانه الکتریکی تنها در سرعت‌های کم‌تر از ۴۵ کیلومتر، ایست، دنده عقب و عدم حرکت در سربالایی به‌طور مستقل کار می‌کند.

هم‌چون اکثر خودروهای هیبرید، برای کمری نیز یک گیرباکس e.CVT در نظر گرفته شده. در این گیرباکس خبری از ضربه هنگام تعویض دنده و افت دور موتور نیست و شتاب‌گیری یکنواخت انجام می‌شود. عملکرد سیستم ترمز در مجموع قابل‌قبول است و نسبت به قبل پیشرفت چشم‌گیری داشته. هم‌چنین سیستم کمکی BA در ترمزهای ناگهانی، قدرت ترمز را افزایش می‌دهد. از سایر سامانه‌های کنترل حرکت در کمری نیز می‌توان به SST (توقف هوشمند)، TRC (کنترل لغزش) و VSC (کنترل پایداری) اشاره کرد. به‌علاوه ۱۰ عدد ایربگ (۲ عدد در جلو، ۲ عدد پرده‌ای، 2 عدد زانویی و ۴ عدد جانبی) به همراه اسکلت‌بندی محکم درب‌ها و بدنه، ایمنی سرنشنیان را تامین می‌کنند.

سوناتا LF هیبریدی

پس از محصولات هیبریدی تویوتا و لکسوس حالا نوبت به برند پرطرفدار کره‌ای رسیده تا در بازار خودروهای هیبرید قدعلم کند. سوناتا یکی از پرطرفدارترین محصولات هیوندای در ایران به‌شمار می‌رود. پس از گذشت چندسال از عرضه نسل هفتم سوناتا با کد LF، حالا  نسخه هیبرید آن نیز آمده تا تهدیدی جدی برای تویوتا کمری هیبرید حساب شود.  اما واردات سوناتا هیبرید به ایران خالی از حاشیه نبود و چند دست چرخید. ابتدا شرکت پاکرو عرضه‌کننده سوناتا هیبرید در بازار ایران بود و پس از آن اسان موتور افسار سوناتای هیبرید در ایران را در دست گرفت و حالا باید دید در روند واردات محصولات جدید هیوندای توسط کرمان موتور، آیا سوناتا هیبرید نیز به سبد محصولات این شرکت اضافه می‌شود یا خیر.

هیوندای سوناتا

سوناتا هیبرید در نمای ظاهری تفاوت‌هایی جزیی اما گسترده با نسخه بنزینی دارد. قالب کلی بدنه این 2 ثابت است، اما در مدل هیبرید فرم و گرافیک چراغ‌های جلو تغییراتی کرده و گرافیک چراغ‌های عقب اسپرت‌تر شده است. هم‌چنین از دیگر ویژگی‌های نسخه هیبرید می‌توانیم به جلوپنجره جدید هیوندای اشاره کنیم که زیبایی‌اش با تغییراتی در سپر جلو و اضافه شدن پروژکتورهای ال‌ای‌دی تکمیل می‌شود. دیفیوزر عقب نیز در نسخه هیبرید تغییر کرده و خروجی‌های اگزوز حذف شده‌اند و به جای آن یک اسپویلر باریک به لبه صندوق عقب اضافه شده.

هیوندای سوناتا

فضای کابین طراحی مشابهی با سوناتای بنزینی دارد و از سبک جدید هیوندای در دکوراتیو محصولات‌اش پیروی می‌کند اما از نظر کیفیت و دوام متریال کابین به پای کمری نمی رسد. فضای کابین و صندوق بار جادار و راحت است و در مجموع کمی از کمری هیبرید بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسد.

هیوندای سوناتا

سوناتای هیبریدی نیز مثل تویوتا کمری هیبریدی از یک موتور برقی و یک پیشرانه بنزینی 2 لیتری بهره می‌برد. با این تفاوت که مجموع قدرت‌اش از کمری کم‌تر است و به 193 اسب‌بخار می‌رسد.  گیرباکس عرضه شده برای این مدل نیز از نوع 6 سرعته اتوماتیک است. سوناتای هیبریدی در 3 تیپ GL، GLS و GLSplus در ایران عرضه می‌شود که تیپ GL به‌عنوان مدل پایه هم‌چون کمری هیبرید  LE در ناوگان تاکسیرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تست فنی چری تیگو7 در پیست آزادی + تصاویر

زنگ خطری برای کراس اوورهای کامپکت/ مروری بر جک S3 محصول جدید کرمان موتور

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

برادر کوچکتر آسا با دستی پر می آید/نگاهی به بسترن B30 محصول جدید گروه بهمن

دست دوم‌های هیجان انگیز/نگاهی به زانتیا و هیوندای آوانته

خاطره‌بازی با ژنرال بازنشسته!/مروری بر مرسدس بنز GLK350

آیا ۳۰ اسب بخار ۵۰ میلیون می‌ارزد؟/ مقایسه کوراندو و اسپرتیج

در همسایگی 100 میلیونی ها/شاخ به شاخ سراتو سایپا و رنو سیمبل

تقابل DS5LS تازه وارد و کیا اپتیما JF پرفروش

دوست داشتنی و پردردسر/ نگاهی به ولوو XC90

کاپرا ۲، برداشتی جدید از پیکاپ محبوب گروه بهمن

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی