پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نیسان ایکس تریل

نیسان ایکس تریل رقیبی سرسخت برای قدبلندها

تولید نیسان ایکس تریل به سال 2000 باز می گردد و این خودرو تا به امروز خطوط تولید خودروساز ژاپنی را ترک نکرده است. ایکس تریل عرضه شده در ایران در واقع نسل سوم این خودرو است. کیسوکه آتسوکی طراح این خودرو ایکس تریل را در سال 2012 طراحی کرده بود و این خودرو بعد […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۶

تولید نیسان ایکس تریل به سال 2000 باز می گردد و این خودرو تا به امروز خطوط تولید خودروساز ژاپنی را ترک نکرده است. ایکس تریل عرضه شده در ایران در واقع نسل سوم این خودرو است. کیسوکه آتسوکی طراح این خودرو ایکس تریل را در سال 2012 طراحی کرده بود و این خودرو بعد از پشت سر گذاشتن آزمایشات و تست های مختلف بلاخره در سال ۲۰۱۳ رسما معرفی شد. این خودرو بر روی یکی از موفق ترین پلتفرم های تاریخ کمپانی نیسان و رنو یعنی CMF شکل گرفته است. پلتفرمی که رقیب و برادرش رنو کولئوس نیز روی آن بنا نهاده شده است.

در سال های اخیر برندهای مختلفی وارد بازار خودرو ایران شدند. از چینی ها گرفته تا کره ای ها، آلمانی ها و ژاپنی های خوشنام. در حالی که تویوتا، هوندا، میتسوبیشی و تا حد مزدا در ایران حضور داشتند، جای خالی یکی از محبوب ترین خودروهای ژاپنی در ایران کاملا احساس می شد. خودروسازی که یکی از قدیمی ترین برندهای حاضر در بازار ایران است. نیسان ، خودروسازی که هنوز هم مدل جونیور آن ستون فقرات اصلی حمل و نقل در بخش پیک آپ ها در ایران محسوب می شود.

نیسان ایکس تریل

نکته جالب توجه در خصوص نیسان ، محبوبیت آن بین خریداران بازار است. زیرا مدل های ماکسیما، تیانا، رونیز و در کل نیسان های عرضه شده در بازار ایران همیشه از کیفیت خوبی برخوردار بودند. در نتیجه بازار ایران تشنه این برند باقی مانده بود تا این که شرکت جهان نوین آریا اقدام به عرضه دو محصول نیسان در ایران کرد. جوک و ایکس تریل دو نماینده نیسان در بازار ایران هستند. نمایندگانی که مطابق پیشبینی ها توانستند جایی در میان رقیبان در بازار باز کنند. از میان این دو شاید مدل ایکس تریل کار سخت تری داشت. زیرا رقیبانی مثل میتسوبیشی اوتلندر ، تویوتا RAV4 و هیوندای سانتافه و حالا برادرش رنو کلوئوس را در مقابل دارد. اما محبوبیت برند نیسان در ایرن و البته قابلیت های این خودرو باعث شد ایکس تریل حالا بدل به یکی از اصلی ترین گزینه ها در سگمنت کراس اورهای کامپکت شود. قصد نداریم در این مطلب از سیر تا پیاز ایکس تریل را بررسی کنیم و فقط می خواهیم با هم مروری بر قابلیت های این خودرو داشته باشیم.

نیسان ایکس تریل

تولید مدل ایکس تریل به سال 2000 باز می گردد و این خودرو تا به امروز خطوط تولید نیسان را ترک نکرده است. ایکس تریل عرضه شده در ایران در واقع نسل سوم این خودرو است. کیسوکه آتسوکی طراح این خودرو ایکس تریل را در سال 2012 طراحی کرده بود و این خودرو بعد از پشت سر گذاشتن آزمایشات و تست های مختلف بلاخره در سال ۲۰۱۳ رسما معرفی شد. این خودرو بر روی یکی از موفق ترین پلتفرم های تاریخ کمپانی نیسان و رنو یعنی CMF شکل گرفته است. پلتفرمی که رقیب و برادرش رنو کولئوس نیز روی آن بنا نهاده شده است.

نیسان ایکس تریل

در واقع باید این پلتفرم را یکی از موفق ترین ها در نوع خودش برشمرد. زیرا بسیاری از خودروهای دو برند نیسان و رنو با استفاده از این پلتفرم شکل گرفته اند. جالب آنکه طراحی این پلتفرم به گونه ای صورت گرفته که انعتاف پذیری بالایی در اعمال تغییرات داشته باشد. به گونه ای که علاوه بر ایکس تریل و کولئوس به عنوان دو کراس اور کامپکت دو دیفرانسیل، حتی خودری کراس اور Kadjar که به SUV هم نزدیک است، نیسان Qashqai که یک کراس اور محسوب می شود و حتی MPV رنو Scenic هم با استفاده از اعمال تغییرات در همین پلتفرم تولید می شوند. در واقع این انعتاف پذیری در پلتفرم نشان می دهد متخصصین رنو-نیسان یک شاهکلید را تولید کرده اند که می تواند کلید تولید بسیاری از محصولات در سگمنت های مختلف باشد.

نیسان ایکس تریل

طراحی پلتفرم مناسب یکی از اولین گام ها در طراحی یک خودروی ایدال است. گامی که متخصصین رنو نیسان به نظر خوب برداشتند و به همین دلیل حالا نیسان ایکس تریل یکی از موفق ترین ها در بازارهای جهانی است. به همین دلیل تنها در بازار آمریکا که مهد خودروهای کراس اور و در کل شاسی بلند است، ایکس تریل در سال 2016 توانسته 60 هزار و 444 دستگاه بفروشد. جالب آن که در سال 2017 این آمار رو به رشد بوده است و تنها در ماه مارچ فروش ایکس تریل به 11 هزر و 330 دستگه رسیده و به نظر می رسد تا پایان سال 2017 فروش نیسان ایکس تریل در بازار آمریکا به حدود 70 هزار دستگاه برسد.

آقای ایکس تریل یک نیسان است. یعنی زیر این کت و شلوار زیبایی که به تن کرده، عضلات در هم تنیده ای دارد که وقتی فیگور بگیرد، می تواند بهتر از رقیبانش در مسیرهای خارج از جاده عمل کند. هر چند بسیاری از سیستم های حرکتی این خودرو را می توانید در رقیبانش نیر پیدا کنید اما یادتان باشد نیسان متخصص ساخت خودروهای شاسی بلند با تونمندهای خارج از جاده ( Offroad) است. همین پاترول که سال ها در ایران تولید شد را ببینید، بعد از چند دهه عنوز هم در برای علاقه مندان به آفرود قابل اطمینان است.

ایکس تریل به یک پیشرانه 4 سیلندر با حجم 2.4 لیتر مجهز است که می تواند 171 اسب بخار نیرو در 6 هزار دور بر دقیقه تولید کند. این پیشرانه به یک گیرباکس CVT موسوم به X-Tronic مجهز شده است. این گیرباکس قابلیت های ویژه ای دارد زیرا در ECU این گرباکس تعریف شده که دنده ها را با توجه به شرایط رانندگی تعویض کند. در حالی که در گیرباکس CVT به دلیل ساختارش تعویض دنده آنقدرها مفهوم فنی ندارد، برنامه ریزی این گیرباکس به گونه ای انجام شده که احساس تعویض دنده را لمس کنید.

ضمن این که وقتی خودرو در حالت دو دیفرانسیل قرار می گیرد، دنده های کمک نیر رو از یک دیفرانسیل مرکزی با ضرابی متغییر دریافت می کنند که می تواند در مسیرهای آفرود بسیار به حرکت خودرو کمک کند. اما برگ برنده دیگر ایکس تریل در جای دیگری است! در حالی که مثلا یکی از سرسخت ترین رقیبان ایکس تریل یعنی میتوبیشی اوتلندر نهایت گشتاوراش را در دور 4 هزار و 200 و به میزان 216 نیوتن متر تولید می کند، پیشرانه این نیسان می تواند 233 نیوتن متر در دور 4 هزار در اختیار راننده بگذارد. به این ترتیب کشش خودرو در دورهای اولیه و ثانویه پیشرانه در سطح خوبی قرار دارد. مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه 8.4 لیتر است. در حالی که در اتوبان ها تنها 6.6 لیتر سوخت مصرف می کند. این اعداد برای یک پیشرانه 2.4 لیتری بسیار در خور توجه هستند.

اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که عقیده دارید یک خودرو باید روح مردانه داشته باشد تا زرق و برق بی استفاده، باید بدانید ایکس تریل از این عقیده پیروی می کند. زیرا در حالی که می تواند مثل بسیاری از همکلاسانش پر باشد از دکمه و قطعات کرومی، به جای آن یک کابین گرم، با روح و شیک دارد. یعنی دقیقا چیزی که از یک خودروی اصیل انتظار دارید.

این متود در طراحی در نمای ظاهری هم دیده می شود. در نمای ظاهری هم همه چیز به اندازه و به دور از اغراق طراحی شده است. انگار طراحان ایکس تریل طوری بدنه را نقش زده اند که طیف مشترانش شامل دانشجویان جوان تا مردان جا فاتاده و خانم های متفاوت باشند. البته آمارها نشان می دهد این ایده موفق هم بوده است.

ایکس تریل لیست بلند بالایی از تجهیزات ایمنی، رفاهی و آپشن ها را دارد که در پایان به آنها اشاره شده است. در نهایت باید گفت ایکس تریل یک کراس اور است که نقش خودش را بازی می کند. شبیه هیچ کس نیست و ادای کسی را هم در نمی اورد. یک ژاپنی با کیفیت، کارآمد و کاربردی.

امکانات نیسان ایکس تریل

ABS , EBD, ESP، کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، هندزفری بلوتوث / پخش موسیقی با بلوتوث، USB و AUX، سیستم کنترل شاسی فعال، سیستم توزیع متغیر گشتاور، رادار هشداردهنده خروج از خط و نقاط کور، سیستم نگهدارنده خودرو در شیب، رادار شناسایی اشیاء متحرک، سیستم مانیتور دید ۳۶۰ درجه (AVM)، سیستم 4×4 تمام وقت نیسان (AWD همراه با کنترل دستی)، سیستم تهویه هوای دوگانه اتوماتیک، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید هوشمند و دکمه استارت، مانیتور چند منظوره پشت آمپر (VID)، صندلی‌های تمام چرمی با قابلیت تنظیم برقی برای صندلی‌های جلو، چراغ‌های LED دوگانه و سیستم نوربالای اتوماتیک، چراغ‌های روشن در روز LED، آینه‌های جانبی جمع‌شونده برقی و دارای چراغ راهنما، سنسور نور و باران، چراغ‌های LED جلو مجهز به چراغ‌شوی، درب عقب برقی (Motion Detection)، رینگ آلومینیومی 18 اینچ اسپرت.

نیسان ایکس تریل

اعلام نتایج مالی اولین دوره سه ماهه 2017 نیسان

مقایسه دو نسل از مرسدس بنز S کلاس

تست میدانی برلیانس کراس C3 + عکس

تست فنی چری تیگو7 در پیست آزادی + تصاویر

زنگ خطری برای کراس اوورهای کامپکت/ مروری بر جک S3 محصول جدید کرمان موتور

دوست داشتنی و پردردسر/ نگاهی به ولوو XC90

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی