پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رنو پی کی و دوو ماتیز

ماشین سواری با حداقل بودجه/ رنو پی کی بخریم یا دوو ماتیز ؟

خودروهای ارزان تر از 50 میلیون/ با این بودجه موتورسیکلت بخریم یا ماشین؟! این روزها اگر سری به بازار خودرو بزنید، می بینید با بودجه ای کمتر از یک حد رایج همان خودرو نخرید بهتر است! حتی اگر بخواهید موتورسیکلت متوسطی هم بخرید باید حدود 30 میلیون تومان هزینه کنید. اما نا امید نشوید! ما […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱۳ آبان ۱۳۹۹

خودروهای ارزان تر از 50 میلیون/ با این بودجه موتورسیکلت بخریم یا ماشین؟!


این روزها اگر سری به بازار خودرو بزنید، می بینید با بودجه ای کمتر از یک حد رایج همان خودرو نخرید بهتر است! حتی اگر بخواهید موتورسیکلت متوسطی هم بخرید باید حدود 30 میلیون تومان هزینه کنید. اما نا امید نشوید! ما به شما گزینه هایی پیشنهاد می کنیم که با بودجه کمتر از 50 میلیون تومان (قیمت به روز شده در آبان99) هم می توانید به سراغ آن ها بروید و قید خودرویی تکراری مثل پراید را هم بزنید. این بار تصمیم گرفتیم 2 هاچ بک کوچک که سال های گذشته در ایران برای خود برو بیایی داشتند را بررسی کنیم. رنو پی کی و دوو ماتیز گزینه های مورد بحث ما هستند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

به سال های نسبتا دور بازار خودرو کشور بر می گردیم. خودروهای ریزه میزه ای که در بازاری محدود و کم تنوع برای خودشان برو بیایی داشتند و پس از مدتی انگار اسمشان از صحنه روزگار حذف شد! اما اگر هنوز هم سری به گوشه و کنار بازار خودرو بزنید، می بینید که با نا امیدی تمام در انتظار خریدارند. رنو پی کی و دوو ماتیز سوپر مینی های سال های ابتدایی دهه 80 هجری شمسی به شمار می روند. روزهایی که خبری از فیات 500، میتسوبیشی میراژ و ام جی 3 نبود.

دوو ماتیز

دوو ماتیز

تولید ماتیز در سال 1988 در کره آغاز شد. کیفیت ساخت مناسب و مصرف سوخت افتصادی اش باعث شد تا حسابی مورد استقبال قرار بگیرد و علاوه بر کرهف در دیگر بازارها نیز مورد توجه قرار گیرد. ماتیز بر پایه فیات LUCCIIOLA طراحی شد و مثل خلافکارهای بین المللی در هر نقطه جهان با یک اسم شناخته می شود. از اسامی مختلف ماتیز می توان به باوجان لچی، شورولت جوی و شورولت اسپارک اشاره کرد. اولین تولیدات ماتیز با کد M100 شناخته می شد که از موتور 3 سیلندر 0.8 لیتری بهره می برد و تولید ان تا سال 2000 ادامه داشت. اما بعد از آن تا سال 2005 مدل M150 که در کشور انگلستان طراحی شده بود جایگزین مدل قدیمی شد.

دوو ماتیز

M150 بر خلاف مدل قبلی از پیشرانه 4 سیلندر 1 لیتری بهره می برد که قدرت بیشتری تولید می کرد. بعدها چری QQ3 به عنوان یک خودرو کاملا کپی کاری شده از ماتیز معرفی شد. خودرویی که بعدها با نام ام وی ام 110 به ایران آمد و با تکیه بر پیشینه خوب ماتیز استقبال خوبی از آن شد. اما آغاز کار ماتیز در ایران با اواخر دهه 70هجری شمسی همراه بود. سال 1378 کرمان موتور مدل 3 سیلندر 0.8 لیتری ماتیز را در ایران عرضه کرد. اما در سال 1382 بعد از ورشکستگی دوو و واگذاری آن به جنرال موتورز و تحریم ایران، ماتیز از خط تولید کرمان موتور کوچ کرد.

 

طراحی ماتیز کاملا حساب شده و کاربردی است. در ساختار آن سعی شده کمترین فضا اشغال شود. این را می توانید از محفظه موتور کوچک، چرخ های کوچک و صندوق عقب کوچک بفهمید. اما بر خلاف این تصور که ماتیز به دلیل ابعاد کوچک اش کابین کوچکی دارد، فضای کابین آن در ردیف جلو مناسب است. اما سرنشینان قد بلند در قسمت عقب دچار مشکل خواهند شد و حتی سرنشینان با هیکل متوسط هم در مسافرت های طولانی خسته می شوند. در حقیقت می توان گفت ماتیز برای 2 نفر یک خودرو راحت و کاربردی است.

دوو ماتیز

پیشرانه ماتیز با کد S-TEC L3 شناخته می شود و در دور 6000، 51 اسب بخار قدرت تولید می کند. گشتاور 68 نیوتن متری نیز در دور 4600 به چرخ های نحیف جلو منتقل می شود. با توجه به اندازه کوچک چرخ ها و وزن 851 کیلویی، در پیچ ها باید حسابی حواستان به ماتیز باشد. چرا که به سادگی چپ می شود. ماتیز خودرویی کم مصرف است که البته بعد از گذشت چندین سال از تولیدش، با توجه به سلامت موتور باید دید که چقدر بنزین می سوزاند. اما مصرف معقول آن حدود 6 تا 7 لیتر در 100 کیلومتر است. صدای پیشرانه ماتیز زیاد نیست و کابین نسبتا آرامی دارد. همچنین فرم خاص بدنه آن باعث شده تا راننده تسلط مناسبی به فضای اطراف خود داشته باشد.

دوو ماتیز

رنو پی کی

رنو 5 به عنوان یکی از مدل های جاودانه رنو به شمار می رود که نخستین بار در سال 1972 پا به عرصه وجود گذاشت. در طول دوران حیات رنو 5، 2 نسل از ان به تولید رسید و تا سال 1996 روی خط تولید قرار داشت. رنو 5 به عنوان خودرویی وارداتی در سال های 1352 تا 1355 در ایران عرضه می شد.

رنو پی کی

در سال 1356 اما تولید آن در سایپا آغاز شد. مدل های وارداتی اقلب در نسخه های 2 درب و مجهز به موتور 900 سی سی در ایران عرضه می شدند که سایپا تولید مدل مجهز به پیشرانه 1100 سی سی و نسخه 4 درب را نیز آغاز کرد. بعد از چند سال سایپا خط تولید رنو را به پارس خودرو واگذار کرد. پارس خودرو رنو 5 را با اعمال کمترین تغییرات تحت عنوان سپند در سال 1378 به بازار عرضه کرد. بعدها سپند 2 به عنوان فیس لیفت مدل اولیه! به بازار آمد که چندان مورد استقبال قرار نگرفت و تنها 40501 دستگاه از آن به تولید رسید.

رنو سپند

سپند

تغییر مدیریت پارس خودرو در سال 1383 تغییر پلت فرم سپند را به همراه داشت. پلت فرم اصلی سایپا یعنی پلت فرم پراید جای گزین نسخه قبلی شد و پیشرانه 1.3 لیتری سری قدیمی پراید نیز در دل رنو جا خوش کرد. این تغییرات با توقف تولید رقیبی به اسم ماتیز همراه بود و می توانست حسابی به نفع رنو باشد. این خودرو پی کی نام گرفت که از عمده ترین تغییرات فیزیکی آن می توان به منتقل شدن زاپاس از کنار موتور به صندوق بار و اضافه شدن بچه گلگیرهای فایبر گلاسی اشاره کرد. یک باله کچک با چراغ سوم ترمز نیز در بالای پتجره عقب قرار گرفت.

رنو پی کی

از مهمترین تغییرات کابین نیز می توان به اضافه شدن قفل مرکزی اشاره کرد! بعدها کولر و پیشرانه انژکتور نیز به پی کی اضافه شد. نیو پی کی را می توان به عنوان آخرین مدل های تولید شده در ایران قلمداد کرد که در قسمت هایی مثل گلگیرها و چراغ های عقب دستخوش تغییراتی شده بود.

رنو پی کی

این مدل کم طرفدار در سال های 1385 تا 1386 تنها در تعداد 8787 دستگاه تولید شد. پی کی از پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ با حجم 1.3 بهره می برد که از ماتیز قدرت بیشتری تولید می کند و توانش به 63 اسب بخار و گشتاورش به 87 نیوتن متر می رسد که با توجه به وزن 830 کیلویی ملکرد بهتری از ماتیز را برایش به ارمغان می آورد.

رنو پی کی

پیشنهاد نهایی

این هاچ بک های کوچک با توجه به توان محدود و کابین کوچک شان اصلا به درد مسافرت های خارج شهر نمی خورند. کمترین حد ایمنی و کشش پایین می تواند ترس راندن آن ها را در جاده های خارج شهری بیشتر کند. اما با توجه به ابعاد جمع و جور که به درد ترافیک های شهری می خورد و مصرف سوخت پایین، می توان از ان به عنوان گزینه های مناسب دم دستی یاد کرد. ماتیز کیفیت ساخت بهتری دارد و علی رغم قدیمی تر بودن نسبت به پی کی به نظر می رسد که متمدن تر باشد. اما توان موتور آن از پی کی کمتر است و در سربالایی ها و هنگام نشستن چند نفر داخل خودرو اصلا نمی توانید روی ان حساب کنید. در عوض پی کی در بحث یافت شدن قطعات یدک و تعمیرات گزینه مناسب تری از ماتیز به نظر می رسد.

رقبای پی کی و ماتیز در بازار دست دوم:

 

شاسی بلندهای ارزان بازار کدام هستند؟

تقابل چینی‌های ارزان قیمت-مقایسه ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H220

ناجیان هوای پاک/ نگاهی به نماینده های هیبریدی تویوتا در بازار ایران

هیوندای سوناتا 2018 پشت درهای بازار ایران

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

تست درایو عمومی DS برگزار شد + عکس

جنگجوی کم توقع ترافیک!/ بررسی فنی تویوتا یاریس هاچ بک

با بودجه محدود هم می توان کوپه سواری کرد؟/مقایسه هیوندای کوپه و سراتو کوپ

تست فنی جامع نیسان ایکس تریل (آنرود و آفرود)

جعبه جادوی تویوتا در راه توکیو/معرفی تویوتا TJ کروزر

دوست آقای امپراطور پوست انداخت!/ مروری بر تاریخچه تویوتا سنچوری به بهانه معرفی نسل جدید

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

شگفتی باستان‌شناسان آینده! / مقایسه 4 شاسی بلند پر طرفدار

آقای کت و شلواری فرانسوی/ نگاهی به سیتروئن C6 محصول آینده سایپا

فلفل تند و تیز ب ام و با ۴ چرخ متحرک!/بررسی ب ام و سری 3 جدید

قهرمان بی رقیب تر از همیشه/ بررسی فنی ب ام و سری 5 جدید

خیز خودروسازان برای تحول ناوگان حمل و نقل/ بررسی ون های تازه وارد بازار

ب ام و های دم بریده!/ نگاهی به هاچ بک های جدید ب ام و در بازار ایران

بنویسید تانگ، بخوانید تانک! / بررسی بی وای دی تانگ پیش از عرضه در بازار

پرادو پنچه در پنچه پاجرو

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

مقایسه دو نسل از مرسدس بنز S کلاس

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

مقایسه رنو ساندرو و پژو ۲۰۷ جدید (اتفاق‌های خوب در کلاس هاچ‌بک‌های جمع و جور)

مقایسه بنز Cکلاس و ب ام و سری 3

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • بیات | 14/08/1396 در 17:37

    سلام
    من پی کی دارم،برام جالب بود تا این مطلب رو بخونم، این رو بگم که قیمت ماتیز در بازار دست دوم بیشتر از پی کی هستش،ولی از نظر کیفیت هم بالاتر از پی کی هست.
    پی کی فقط اتاقش با پراید فرق داره،و گرنه همون پراید هستش از همه نظر،لوازمش هم همه جا هست،تعمیرکار هم زیاده
    از نظر شتاب باید بگم از پراید بیشتره چون اتاق پی کی سبک تر از پراید هستش ولی همون موتور ۱۳۰۰ انژکتور روش هست،کولرم داره،خدایی از موتور که هیچ امنیتی نداره بهتره،برای مسافرتهای کوتاه هم مناسبه

  • حامد | 23/09/1396 در 18:07

    سلام دوستان .. یه سوال … بین پراید بدون صندوق و ماتیز کدوم بهتره بنظر شما.. البته بودجه من حدود ده میلیون تومنه …. شاید گاهی مسافرت خارج از شهر هم داشته باشم… ولی کلا اهل سرعت رفتن نیستم و اروم رانندگی میکنم

    • ابراهیم | 16/11/1399 در 00:04

      قربونت شکلت با ده ملیون تومن موتور هوندا مدل ۸۹ بت میدن

  • عای | 24/01/1398 در 04:18

    سلام بنده ی خوام یه ماشیین بخرم حدود ۱۱میلیون دا رم برای کارم می خوام برم بیام ابزار بزارم پراید نمی تونم گرونه بین پیکان و پی کی گیر کردم خودم دوست دارم پی کی

  • علیرضا | 26/08/1399 در 22:28

    اپل کورسا رو فراموش کردید

  • وحید | 11/09/1399 در 23:42

    نیو پی کی بهترین گزینست واقعا

  • مهدی | 04/10/1400 در 08:28

    بین پی کی پیکان فقط برو پیکان انژکتور مدل 82 یا83 بگیر😌

کیوسک مطبوعاتی