بی راه نیست اگر بگوییم کلاس کراس اوورهای ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی یکی از متنوعترین سگمنت های خودرویی در بازار ایران است. پیش از این تمرکز این کلاس در ایران بر نمایندههای کرهای بود و تیراژ بالای واردات شاسی بلندهای کیا و هیوندای و از طرفی محدودیت انتخاب میان ژاپنی و اروپاییها باعث میشد تا […]
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی میکند:
رنو کولئوس:
رنو کولئوس جدید سال گذشته در نمایشگاه خودرو تهران به طور رسمی در ایران معرفی شد و استقبال مناسب از این خودرو جدید و قیمت گذاری مناسب داد که این تازه وارد فرانسوی میتواند جایگاه خوبی در بازار شاسی بلندهای ایران داشته باشد و بتواند با رقبای گران قیمت تر و پر آپشن تر هم رقابت کند. چندی پیش نیز مدل ۲۰۱۸ این خودرو با امکاناتی متفاوت در بازار عرضه شد، اما مشکلات ثبت سفارش و واردات خودرو باعث شد تا این نسخه همچنان پشت دربهای گمرک خاک بخورد.
رنو کولئوس اولین بار در قالب خودرویی کانسپت در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی شد. نخستین نسل کولئوس به عنوان کراس اووری متوسط به سبد محصولات رنو اضافه شد. رنو کولئوس پا به پای رقبای کره ای در ایران حضور داشت. در دو نسخه پارس خودرویی و نگین خودرویی در ایران عرضه می شد و با تمام شایستگی ها و نقاط مثبتش، نتوانست در مقابل رقبای پرفروش کره ای حرفی برای گفتن داشته باشد و از نظر میزان فروش چندان موفق نبود. اما حالا داستان عوض شده و نسل جدید رنو کولئوس با دستی پر به بازار پررونق خودروهای وارداتی بازگشته است.
کولئوس در نمای ظاهری دستخوش تغییرات زیادی شده و به هیچ عنوان با قبل قابل مقایسه نیست. کولئوس جدید از زبان جدید رنو در طراحی سود می برد و از نظر ظاهری شباهت های زیادی با هم قطارانش یعنی رنو تلیسمان و مگان جدید دارد. نسخههای عرضه شده در بازار ایران از سطح تجهیزاتی کاملی بهره میبرند. پس از این نظر باید گفت که کولئوس می تواند در مقابل رقبای کره ای که به داشتن آپشن های متنوع مشهور هستند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. الته از این نظر چیزی از نیسان بیشتر در اختیارتان قرار نمی دهد.
دکوراتیو کابینش همان چیزی است که در مدل های جدید رنو می بینیم. فرمانی خوش فرم و صفحه نمایش عمودی 8.7 اینچی و صفحه کیلومتر شمار دیجیتالی. این موارد با چرم مرغوب صندلی ها و نورپردازی جذاب کابین دست به دست هم داده اند تا دل کندن از کابین زیبای کولئوس سخت باشد. دیزاین ساده و در عین حال شیک کابین کولئوس نسبت به کابین شلوغ رقبای کره ای آرامش بیشتری منتقل می کند و عایق بندی مناسبی دارد.
مشخصات فنی رنو کولئوس:
بدنه 4670 میلی متر طول دارد و افزایش طول 150 میلی متری را نسبت به قبل تجربه کرده است. همین باعث شده تا فضای سرنشینان ردیف عقب جادار باشد. البته عدم وجود صندلی های ردیف سوم در مقایسه با رقبایی مثل سانتافه و سورنتو می تواند برای کولئوس دردسر ساز باشد. کولئوس جدید بر خلاف تلیسمان یک پیشرانه اتمسفریک (تنفس طبیعی) را در دل خود جای داده. این پیشرانه 2.5 لیتری 171 اسب بخار قدرت در دور 6000 تولید می کند و از این نظر شرایط مشابهی با توسان دارد. گشتاور 226 نیوتن متری توسط یک گیرباکس CVT ایکس ترونیک به هر چهار چرخ منتقل می شود.
این اعداد و ارقام برای خودرویی با وزن حدود 2157 کیلو گرم چندان مناسب نیست اما عجله نکنید. برگ برنده رنو در این خودرو استفاده از گیرباکس CVT است که اگر شیفتر ان را در حالت تیپ ترونیک به کاربگیرید، متوجه میشوید که گبرباکس ضمن هماهنگی کامل با موتور، لذت سواری را هم افزایش می دهد. جالب است بدانید پیشرانه مورد استفاده در کولئوس همان پیشرانهای است که در نیسان XTrail هم به کار رفته است.
سیستم تعلیق کولئوس به خوبی و نرمی ضربات ناشی از ناهمواریها را جذب میکند. اما به شرط آن که این ناهمواریها ارتفاع زیادی نداشته باشند زیرا سیستم تعلیق این خودرو بیشتر با هدف کاربری شهری طراحی شده است و از این رو کورس بازی زیادی ندارد.
نیسان ایکس تریل
میتسوبیشی اوتلندر، کیا سورنتو، هیوندای سانتافه، تویوتا RAV4 و رنو کولئوس از شناخته شده ترین اعضای سگمنت شاسی بلندهای متوسط در بازار ایران هستند. این سگمنت در ایران یک عضو نسبتا تازه وارد نیز دارد که تقریبا همزمان با کولئوس اما کمی زودتر مهمان بازار ایران شد. نیسان ایکس تریل که با وردش قلمرو ژاپنی ها را در این سگمنت گسترده تر کرده تا رقابت هیجانانگیزتر شود. برنامه های متنوع شرکت جهان نوین آریا به عنوان نمایندگی نیسان در ایران تفاوت قابل توجهی با برنامه های نگین خودرو (نماینده رنو در ایران) دارد. از تحویل ناب نیسان گرفته تا امکان تست درایو محصولات پیش از خرید. این موارد با تحویل به موقع دست به دست هم داده اند تا خرید ایکس تریل تا حدی بی دردسرتر از کولئوس باشد. این در حالی است تحویل به موقع به عنوان پاشنه آشیلی برای محصولات نگین خودرو به شمار می رود.
طراحی ایکستریل از مدل مفهمومیهای کراس برگرفته شده و روی پلتفرم ماژولار رنو-نیسان به نام CMF-CD ساخته میشود. جالب است بدانید این پلتفرم در رنو تلیسمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
نسخه عرضه شده ایکستریل در ایران نسل سوم این کراساوور ژاپنی به شمار میرود که در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ رونمایی شد. سبک جدید نیسان در طراحی بدنه ایکستریل در قسمت جلو خودنمایی میکند. همان سبک طراحی جلوپنجره و چراغها که در قشقایی جدید نیز بهچشم میخورد. در کل باید گفت طراحی بدنه ساده و هماهنگ است و همچون کره ای در مدت کوتاه دلتان را نمی زند. نیسان در مدل ۲۰۱۸ نیز ظاهر ایکس تریل را از تغییرات اساسی دور نگه داشته و این شاسی بلند محبوب را همچنان با همین ترکیب تولید میکند که این نشان از پرطرفدار بودن این طرح میان خریداران است.
طراحی کابین ایکستریل ساده و کاربردی است و همچون سانتافه شما را گیج نمیکند و همچون نمای ظاهری، مثل کولئوس مدرن و متفاوت نیست و در یک کلام عامه پسندتر است. اما گذشته از همه این موارد، کیفیت ساخت کابین همانطور که از نیسان انتظار میشود، دلچسب است و خریدار را راضی میکند. از این نظر ایکستریل نسبت به رقبای کرهای برتر است و حتی می توان گفت در بعضی قسمت ها کیفیت بهتری از کولئوس دارد.
صندلیهای جلو بهصورت برقی تنظیم میشوند و تنها این صندلیها به گرمکن مجهز شدهاند. همچنین ایکستریل همچون کولئوس به صندلیهای ردیف سوم مجهز نیست و به عنوان شاسی بلندی 5 نفره ایفای نقش می کند. اما فضای صندلیهای جلو و عقب مناسب است و فضای صندوق بار در مسافرتهای چند نفره خریدار را روسفید میکند.
ایکستریل به نمایشگر ۷ اینچی لمسی مجهز شده و از یک پکیج جلوگیری از تصادف به اسم سپر ایمنی بهره میبرد که به سیستمهایی نظیر کنترل حرکت بین خطوط، آلارم هنگام تعویض خط، شناسایی اشیاء متحرک نظیر عابرپیاده و تشخیص نقطهکور مجهز شده. همچنین ایکستریل از ۶ ایربگ بهره میبرد و در بحث ایمنی ۵ ستاره موسسه euroNCAP را در کارنامه خود دارد.
مشخصات فنی نیسان ایکس تریل :
ایکستریل به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری مشترک با کولئوس مجهز شده که ۱۷۱ اسببخار قدرت تولید میکند. گشتاور ۲۳۳ نیوتنمتری نیز به هر 4 چرخ منتقل میشود. البته سیستم ۴ چرخ متحرک از نوع دائمی است و ایکس تریل در مسیرهای خارج جاده عملکرد قابل قبولی دارد. یعنی علاوه بر رانندگی راحت در مسیرهای شهری، در روزهای تعطیل می توانید لذت رانندگی با آن در مسیرهای بی راهه وصعب العبور را نیز تجربه کنید.
ایکستریل در مقابل رقبایی قرار دارد که از نظر خدمات پسازفروش وضعیت مناسبی در ایران دارند. با این حال به لطف عملکرد مناسب شرکت جهان نوین آریا در زمینه فروش و خدمات پس از فروش، ایکس تریل چیزی از رقبایش در بازار ایران کم ندارد.
پیشنهاد نهایی:
بر خلاف اکثر مقایسهها که مشخصات فنی، قابلیت های رانندگی و اینجور آمار و ارقام برنده را تعیین می کند، در این مقایسه انتخاب کاملا به سلیق باز می گردد. چرا که کولئوس و ایکس تریل هر ۲ پیشرانههای مشترکی دارند و از نظر اندازه و ابعاد و فهرست تجهیزات نیز تقریبا در یک رده هستند. ایکس تریل میان طرفداران خودروهای ژاپنی بسیار محبوب است و مثل سایر هموطنانش به دوام و قابلیت اطمینان بالا مشهور است. این نکته را فراموش نکنیم که نفوذ به قلمرو خودروهای ژاپنی در ایران کار بسیار سختی است. چرا که با تکیه بر کیفیت و دوام عالی حسابی در دل خریداران جا باز کرده اند. این ۲ از نظر خدمات شرکت واردکننده و بازار خرید و فروش وضعیت مشابهی با یکدیگر دارند و از این جهت خیال خریدار را راحت میکنند. اما همان طور که اشاره شد، جهان نوین آریا نسبت به نگین خودرو خرید بی دردسرتری را برای شما رقم می زند و از نظر خوش قولی در مقام بهتری از نگین خودرو جای می گیرد. همچنین مشابه شرایط خرید در کشورهای خارجی، خریداران می توانند پیش از خرید نیسان ایکس تریل را تست کنند. این امکانی است که در حال حاضر برای کولئوس فراهم نیست.
دیدگاه خود را بنویسید