پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

آیا تراژدی بسته شدن ثبت سفارش با افزایش تعرفه واردات خودرو به پایان می رسد؟

به رغم آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال طرحی جدید برای واردات خودرو به هیات دولت تلاش دارد از ورود بی‌رویه خودروهای خارجی به کشور ممانعت کند؛ اما همزمان با آن موضوع تغییرات در تعرفه واردات خودرو نیز در دستور کار قرار دارد. این در حالی است که در جلسه چند روز قبل هیات […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۱ آبان ۱۳۹۶

به رغم آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال طرحی جدید برای واردات خودرو به هیات دولت تلاش دارد از ورود بی‌رویه خودروهای خارجی به کشور ممانعت کند؛ اما همزمان با آن موضوع تغییرات در تعرفه واردات خودرو نیز در دستور کار قرار دارد. این در حالی است که در جلسه چند روز قبل هیات دولت با اشاره به اصلاح برخی تعرفه های گمرکی؛ دولت برپایه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و در سال اشتغال و تولید، به منظور حمایت از تولید داخلی، بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به تعدیل (۳۹۴) ردیف تعرفه اقدام و اصلاحات انجام شده را که عمدتاً افزایش حقوق ورودی کالاهای وارداتی دارای تولید داخلی مشابه است، برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی و گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

در این زمینه رئیس دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت ضمن تایید تغییرات در تعرفه واردات خودرو عنوان کرد که دولت تلاش دارد از طریق ابزار تعرفه به کنترل واردات خودرو به کشور بپردازد. پیش از این منابع آگاه از به تصویب رسیدن دستورالعمل جدید واردات خودرو در هیات دولت خبردادند که چند روز پیش بخش هایی از این دستورالعمل به تصویب رسیده است . پیش از این تنها شرط رییس سازمان توسعه تجارت ابلاغ این دستورالعمل بود، حال به نظر می رسد با ابلاغ این دستورالعمل سایت ثبت سفارش به زودی باز می شود.

علی علی‌آبادی فراهانی با بیان اینکه مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو هنوز ابلاغ نشده است، می‌گوید: دولت طی دو یا سه هفته آینده مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو را ابلاغ خواهد کرد. در این شرایط به نظر می‌رسد وزارت صنعت از چند مسیر قصد دارد، واردات خودرو به کشور را محدود کند که نزدیک به پنج ماه است سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو از سوی وزارت صنعت بسته شده است.

بر این اساس در صورتی که دولت تعرفه واردات را افزایش دهد و از سوی دیگر طرح وزیر صنعت به‌ منظور مدیریت واردات خودرو به کشور نیز تصویب شود، ثبت‌سفارش واردات ممکن است در اواسط آذرماه بازگشایی شود. در حالی دولت قصد دارد از طریق افزایش تعرفه بخشی از سیاست‌های کنترلی خود بر واردات خودرو را اعمال کند که طی چهار سال گذشته تعرفه واردات خودرو ثابت بود. به این ترتیب در شرایط کنونی اگر دولت اقدام به افزایش تعرفه کند، اولین اتفاقی که صورت می‌گیرد افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار است که این افزایش در نهایت از جیب مشتری پرداخت می‌شود.

به‌عبارت دیگر سیاست دولت به‌منظور افزایش تعرفه اولین بخشی را که هدف می‌گیرد، مشتریان خودروهای خارجی است. این موضوع در حالی است که به‌دنبال بسته‌شدن سایت ثبت‌سفارش قیمت خودروهای وارداتی به‌صورت کاذبی افزایش پیدا کرد که بسیاری دلیل آن را پیامد سیاست‌های محدودکننده دولت عنوان کردند و امید داشتند، در صورت باز شدن دوباره سایت ثبت‌سفارش قیمت‌ها به حالت عادی خود بازگردد.

در هفته گذشته بعضی خبرگزاری ها، اخباری مبنی بر اعلام تعرفه های جدید منتشر کردند که توسط انجمن صنفی واردکنندگان خودرو این اخبار را تکذیب کرد. طبق اعلام این انجمن، این موضوع در حال بررسی است و هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده. اما شواهد نشان می دهد که نظر آخر تصمیم گیرندگان رای به افزایش تعرفه واردات خودرو خواهد بود. به این ترتیب آنگونه که به‌نظر می‌رسد، بازار خودروهای وارداتی در هفته‌های آینده بار دیگر رنگ افزایش قیمت را به خود می بیند.

منبع: اقتصادنیوز

صدور گواهی تایید نوع برای 40 برند خودرو وارداتی

طرح جدید واردات خودرو در حال بررسی در هیئت دولت

بیانیه انجمن صنفی وارد کنندگان در رابطه با ثبت سفارش خودرو

خطری بزرگ در کمین خودروهای وارداتی معطل مانده در گمرک

امارات‌ مبدأ اصلی خودروهای وارداتی

توقف ثبت سفارش فقط به زیان مصرف کننده

کهنه بیاید به بازار، نو می‌شود دل‌آزار!/پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم خارجی

زمین گیر شدن 7 هزار خودرو وارداتی در گمرک

بلاتکلیفی قوانین واردات خودرو و تکذیب پشت تکذیب ارگان های ذیربط

قوانین به روز شده واردات خودرو

فروش 20 دستگاه پورشه قاچاق / آمار خودروهای متروکه در سازمان جمع آوری اموال تملیکی

واردات خودروهای بالای 2500 سی سی همچنان ممنوع

شکایت رسمی انجمن واردکنندگان خودرو از سازمان توسعه تجارت

انحصاری در واردات خودرو وجود ندارد/ثبت سفارش برای همه بسته است

ترکشهای توقف ثبت سفارش خودرو

تکذیبیه ورود 13 خودروی لوکس بدون ثبت سفارش توسط گمرک

ماجرای ورود تعدادی خودرو لوکس بدون تشریفات گمرکی به کشور چیست؟

فصلی جدید در مصائب واردات خودرو !/گفت و گو با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

سایت ثبت سفارش خودرو تا اطلاع ثانوی بسته می ماند

میدان دادن به واردکنندگان غیر رسمی با ثبت‌سفارش فروشی

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی