پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازان خودرو

چالش های تجمیع و ادغام قطعه سازان خودرو / ((تی یرینگ)) اجرایی می شود؟

صنعت قطعه سازی خودرو یک صنعت مهم،اشتغال زا و ارزآور است بطوریکه در بسیاری از کشورها قطعه سازی سهم بزرگی در GDP آنها دارد و در کشور ما نیز این صنعت با وجود تحریم ها و مشکلات بسیار توانسته تا حدی خود را در سطح منطقه و حتی جهان معرفی کند اما فرصت بسیار مناسبی […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱۴ آذر ۱۳۹۶

صنعت قطعه سازی خودرو یک صنعت مهم،اشتغال زا و ارزآور است بطوریکه در بسیاری از کشورها قطعه سازی سهم بزرگی در GDP آنها دارد و در کشور ما نیز این صنعت با وجود تحریم ها و مشکلات بسیار توانسته تا حدی خود را در سطح منطقه و حتی جهان معرفی کند اما فرصت بسیار مناسبی پس از امضا قراردادهای خودرویی با شرکت های معتبر دنیا در اختیار قطعه سازان خودرو قرار گرفته تا هم از طریق انتقال تکنولوژی کیفیت محصولات خود را ارتقا بدهند و هم سهم خود را در بازارهای جهانی بیشتر کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو:

به گفته مسئولان وزارت صنعت،معدن و تجارت اکنون ۱۵ قطعه ساز داخلی که تولیداتشان از قابلیت صادرات برخوردار است،مشغول فعالیت هستند اما در قرارداد منعقده با رنو مقرر شده شمار قطعه سازانی که تولیداتشان در سطح استاندارد جهانی باشد، به ۶۰ مورد برسد.
با توجه به اینکه اغلب قطعه سازان داخلی”خرد” هستند لذا به نظرمی رسد تجمیع یا ادغام آنها برای توسعه صادرات الزامی است کمااینکه منصور معظمی معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) چندی پیش در پاسخ به سوال خبرنگار جوان خودرو در همین خصوص گفته بود که “واقعیت این است که اگر قطعه سازان بخواهند وارد چرخه جهانی شوند، هیچ راهی جز تجمیع وجود ندارند. این در حالی است که محصولات قطعه سازان داخلی در حال حاضر شرایطی برای صادر شدن ندارد. در این خصوص طرحی در وزارت خانه مطرح شده و در حال تحقیق و کار بر روی آن هستیم.”

اما با وجود الزام و تاکید بر تجمیع قطعه سازان توسط فعالان این بخش و مسئولان وزارت صنعت اما اجرای این طرح با مشکلات و چالش هایی مواجه است.
به گفته برخی فعالان قطعه سازی ، در ایران فرهنگ ادغام وتجمیع واین ‌گونه مشارکت‌های درونی هنوز وجود ندارد و شاغلین در این بخش وحتی بخش های دیگرصنعت به راحتی حاضر به تجمیع نیستند و اما و اگر های زیادی وجود دارد.

فارغ ار مسئله فرهنگ و لزوم فرهنگ سازی برای تجمیع، علی رغم اینکه همگان از تجمیع سخن می گویند اما هنوز سازوکارمشخصی برای تجمیع ارائه نشده هر چند زمزمه هایی از طرح کارشناسی شده و اصولی توسط وزارت صنعت به گوش می رسد و در حال حاضر نیز مطالعه برای اجرا بر روی آن انجام می شود اما هنوز اتفاقی رخ نداده است.

طبق برخی شنیده ها، اساس طرح وزارت صنعت بحث “تی یرینگ” است به این صورت که قطعه‌سازان تی‌یر آف یا مگاساپلایر، قطعه‌ سازان تی‌یر۱ و تی‌یر۲ دسته بندی شوند که رابطه ای زنجیروار داشته باشند اما چنین اتفاقی در این صنعت در ایران وجود نداشته و به همین لحاظ هم اجرای آن کار آسانی بهنظر نمیرسد کمااینکه همانطور که گفته شد فرهنگ تجمیع هنوز در ایران جا نیفتاده است.

انتظار می رود باتوجه به زمان باقی مانده برای اجرایی شدن قراردادهای خودرویی و لزوم داخلی سازی برخی از خودرها برای حضور قطعه سازان باکیفیت در بازارجهانی نیز اقدامات موثر و با برنامه ای انجام شود.

انتهای پیام/

موقعیت ممتاز خودروسازان در پسابرجام/ نمود قراردادهایی که توانستند به صنعت خودرو کشور کمک کنند

حجم بالای ثبت سفارش خودرو، دلیل بسته شدن سامانه

تامین بیش از 90 درصد نیاز بازار باتری خودرو از تولیدات داخلی

جترو ،‌ تولیدات صنايع چراغ اتومبيل مدرن را پسندیدند

قطعه سازان برای ورود به چرخه جهانی راهی جز تجمیع ندارند

دوازدهمین نمایشگاه قطعات خودرو کار خود را آغاز کرد

شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری تحت عنوان انژکتور! مقصر کیست؟

نخستين نشست مشترك سازندگان پلت فرم جديد ايران خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی