پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بنزین-نازل بنزین

تبعات افزایش قیمت بنزین / دولت در تصمیمش تجدید نظر کند

در برخی اخبار و خبرگزاری ها خبر از افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی در بودجه سال 97 کشور داده می شود و برخی وزیران و معاونان رئیس جمهور هم کم و بیش تائید کردند حال میخواهیم به تبعات افزایش قیمت بنزین بپردازیم که به شرح ذیل اعلام می شود. به گزارش پایگاه جوان […]

امیر
چهارشنبه - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

در برخی اخبار و خبرگزاری ها خبر از افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی در بودجه سال 97 کشور داده می شود و برخی وزیران و معاونان رئیس جمهور هم کم و بیش تائید کردند حال میخواهیم به تبعات افزایش قیمت بنزین بپردازیم که به شرح ذیل اعلام می شود.

به گزارش پایگاه جوان خودرو افزایش قیمت بنزین بحث اصلی این روزها است و همگان در گیرو دار تحقق آن و یا ثابت ماندن آن هستند ولی اگر کمی دقت کنیم علت اینن حساسیت بیش از پیش مشخص می شود.
اینکه مردم و نمایندگان مجلس تاکید زیادی بر ثبات قیمت بنزین و سوخت دارند شاید بدلیل تبعات گسترده و تاثیرپذیری بخش های مختلف اقتصادی کشور از این موضوع است و در ایران هم به لحاظ ساختاری و هم به جهت فرهنگی بالا رفتن قیمت سوخت بویژه بنزین بر قیمت تمام شده بسیاری از کالا و خدمات تاثیر مستقیم می گذارد از این رو هیچ کس با افزایش قیمت آن موافق نیست.
مهمترین تاثیر قیمت بنزین در جمل و نقل عمومی است و در حالیکه کرایه و هزینه وسایط حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی هر چند ماه یکبار افزایش 5 تا 15 درصدی دارد لذا با افزایش قیمت سوخت حتی رشد 25 درصدی خواهد داشت و قطعا موجب نارضایتی مردم خواهد شد اما رابطه قیمت سوخت و حمل ونقل فقفط به این جا ختم نمی شود و ترانزیت و جابجایی کالاهای مختلف با توجه به افزایش قیمت قطعی گازوئیل حتما افزایش می یابد از این رو قیمت کالاهای دیگر هم به تبع بالا می رود.
نکته جالب توجه این است که در اصول اقتصادی دنیا قیمت سوخت و قیمت خودرو رابطه ای عکس دارند اما برخلاف تمام نقاط جهان در ایران با بالا رفتن قیمت بنزینريالقیمت خودرو نیز با شیب تندی افزایش می یابد و دلیل این امر هم مشخص نیست، حال به این افزایش قیمت خودرو، بسته بودن سامانه ثبت سفارش را اضافه کنید و آن وقت متوجه خواهید شد که چه قیمت هایی در انتظار بازارماه های آتی خودرو خواهد بود و اصلا بعید نیست مجددا “کمپین خودرو نخریم” از سوی مردم به راه بیفتد.
از آنجا که اکثر کارشناسان اقتصادی معتقدند که اقتصاد ایران بیمار است و نوسان قیمت در کالاهای مختلف حتی بدون ارتباط بر هم اثر می گذارند بعید نیست افزایش قیمت خودرو بر سایر بخش های نامرتبط اقتصادی تاثیرگذار باشد البته نه بطور مستقیم، در این خصوص بارها شاهد این امر بوده ایم که با افزایش قیمت سوخت، قیمت مسکن نیز رشد کرده که دلیل آن را می توان بالارفتن قیمت حمل ونقل عنوان کرد.
حال که دولت درصدد است تا قیبل از پایان سال 96 قیمت بنزین را افزایش دهد  با توجه به نزدیکی سال جدید به نظر می رسد اغلب اقلام اساسی و کالاها با افزایش قیمت روبرو خواهند شد و قیمت ها که در شب عید بطور طبیعی بالا می رود یک تاثیری هم از افزایش قیمت بنزین خواهد داشت لذا با این تصمیم فشار زیادی به اقشار کم درآمد جامعه وارد خواهد شد.
در همین خصوص سیدعلی ادیانی‌راد  نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر افزایش قیمت بنزین از ابتدای دی‌‌ماه سال جاری، گفت: هرگونه افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی، به‌خصوص بنزین و گازوئیل از سوی مجلس مردود است.
وی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا پیش از پایان سال 96 خلاف قانون است، اظهار داشت: افزایش قیمت بنزین موجب تورم افسارگسیخته می‌شود و در شرایط فعلی اقتصادی کشور، به‌هیچ‌‌وجه  منطقی نیست.
ادیانی مجلس شورای اسلامی ضمن درخواست از دولت برای تجدیدنظر در تصمیمش به منظور افزایش قیمت بنزین، تصریح کرد: افزایش قمیت بنزین و گازوئیل تبعات جبران‌‌ناپذیری بر پیکره اقتصاد کشور وارد می‌کند و موجب می‌شود تا فشار اقتصادی بر اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه بیشتر شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور مسئولان سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت در کمیسیون انرژی مجلس جهت بررسی احتمال افزایش قیمت بنزین از ابتدای دی‌ماه انجام شده است و هفته آینده این نشست برگزار می‌شود.

قیمت بنزین از دی ماه 1500 تومان می شود/ جامپ 500 تومانی قیمت بنزین!

درخواست اینترنتی بنزین سیار هم آمد

زمان تعویض فیلتر بنزین خودرو

واردات بنزین به میزان 15 میلیون لیتر روزانه به کشور

برای هر خودرو از بنزین با چه اکتانی استفاده کنیم؟

بالا بردن کمیت گریبان گیر کیفیت بنزین

احتمال افزایش نرخ بنزین از سال 97

مصرف بنزین رکورد زد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی