پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

ثبت سفارش خودرو 10 دی ماه از سر گرفته می شود/آیا افزایش تعرفه واردات خودرو از چاله به چاه افتادن است؟

در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی در خصوص واردات خودرو به گوش رسید مبنی بر این که تعرفه واردات افرایش خواهد داشت به این ترتیب که تعرفه 55 درصد برای خودروهای با موتور زیر 1500 سی سی، 70 درصد برای خودروهای تا 2000 سی سی و 90 درصد برای خودروهای تا سقف 2500 سی […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۷ آذر ۱۳۹۶

در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی در خصوص واردات خودرو به گوش رسید مبنی بر این که تعرفه واردات افرایش خواهد داشت به این ترتیب که تعرفه 55 درصد برای خودروهای با موتور زیر 1500 سی سی، 70 درصد برای خودروهای تا 2000 سی سی و 90 درصد برای خودروهای تا سقف 2500 سی سی اعمال خواهد شد و خودروهای بالای 2500 سی از 130 تا 150 درصد تعرفه واردات خواهند داشت و احتمالا سقف 40 هزار دلار برای خودروهای بالای 2500 سی سی تعیین خواهد شد. البته این تصمیم هنوز گمانه زنی است و گفته می شود این سیاست در کمیسیون زیربنایی و صنعت روز چهارشنبه در هیئت دولت مصوب و به زودی ابلاغ شود. همچنین رییس کمیته صنعت مجلس با اشاره به نشست اخیرش با معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و رییس انجمن واردات کنندگان خودرو از باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی تا دهم دی ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو:

یحث واردات کالا و نظام تعرفه ای و استفاده از دیوار تعرفه در راستای حمایت از تولید یکی از اصول اقتصادی مهم در سراسر جهان است. اما برخی کارشناسان بر این باورند اگر این سیاست و اصل اقتصادی درست اجرایی نشود نه تنها به سود کشور نخواهد بود و کیفیت محصولات داخلی را افزایش نخواهد داد بلکه مردم را ناراضی تر خواهد کرد چرا که برای خرید کالای با کیفیت مجبور به پرداخت هزینه های سنگین هستند.

در ایران نیز دیوار تعرفه که از سوی وزارت صنعت سیاست گذاری های آن صورت می گیرد وجود دارد و بسیاری از کالاها بویژه کالاهایی که نمونه مشابه داخلی دارند از تعرفه سنگینی تری برخوردار هستند یکی از این کالاها که اتفاقا در سال های گذشته هم بعنوان کالای سرمایه ای و هم بعنوان کالای مصرفی نیاز اساسی خانوارهای ایرانی شده خودرو است و طی سالیان گذشته تعرفه واردات خودرو و تصمیم گیری در خصوص آن چالش بزرگ صنعت بوده است.

بحث های مختلفی در خصوص واردات خودرو و تعرفه آن وجود دارد برخی معتقدند در راستای حمایت از خودروسازان داخلی باید دیوار تعرفه را افزایش داد برخی دیگر بر این باورند که سالها تعرفه وجود داشته اما کیفیت خودروهای داخل ارتقا نیافته و عملا این سیاست موفق نبوده و اگر با کاهش تعرفه ها مردم می توانند خودروهای باکیفیت و استانداردهای جهانی را با قیمت معقول بخرند.

در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی در خصوص واردات خودروبه گوش رسید مبنی بر این که تعرفه واردات افرایش خواهد داشت به این ترتیب که تعرفه 55 درصد برای خودروهای با موتور زیر 1500 سی سی، 70 درصد برای خودروهای تا 2000 سی سی و 90 درصد برای خودروهای تا سقف 2500 سی سی اعمال خواهد شد و خودروهای بالای 2500 سی از 130 تا 150 درصد تعرفه واردات خواهند داشت و احتمالا سقف 40 هزار دلار برای خودروهای بالای 2500 سی سی تعیین خواهد شد.

با اینکه این تصمیم هنوز گمانه زنی است و گفته می شود این سیاست در کمیسیون زیربنایی و صنعت روز چهارشنبه در هیئت دولت مصوب و به زودی ابلاغ شود اما با فرض این موضوع چه اتفاقی در بازار خودرو خواهد افتاد؟

در حال حاضر با تعرفه های فعلی بسیاری از خودروهای با کیفیت جهانی در کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه و حتی در سایر کشور به مراتب ارزان تر از قیمت آنها در ایران است مثلا لکسوس 250ES در امارات 155 هزار درهم(179 میلیون و 800 هزار تومان) به فروش می رسد ولی در ایران برای خرید آن باید حتی 280 میلیون تومان هزینه کرد و اساسا کارکرد نظام تعرفه خودرو در ایران تنها حاصلی که داشته گرانتر شدن خوودروها در بازار بوده است و مردم مجبورند برای خرید خودرو دلخواه با استانداردهای روز دنیا هزینه های گزافی را متحمل شوند.

حال به صنعت باز می گردیم کارکرد افزایش نظام تعرفه در سالیان سال در صنعت چگونه بوده و اساسا کارشناسی در کشور وجود دارد که عنوان کند که افزایش نظام تعرفه موجب ارتقا صنعت خودرو و رشد کیفی خودروهای داخلی شود فارغ از این موضوع که افزایش تعرفه خودرو در خصوص واردات بصورت CKD هنوز مشخص نیست که اگر آن هم افزایش یابد که عملا این تصمیم هیچ کمکی به صنعت هم نخواهد کرد.

برخی کارشناسان براین باورند دولت برای کسب عایدی بیشتر از محل اخذ عوارض درصدد افزایش تعرفه است که به نظر تصمیم معقولی نخواهد بود چرا که اصل نام تعرفه برای هر کالا باید موجب رونق صنعت همان کالا شود و اگر تعرفه بالا می رود باید درآمد حاصل از آن صرف زیرساخت ها و ارتقا تکنولوژی همان صنعت به منظور رشد کیفی محصولات شود اتفاقی که در دولت های مختلف به آن توجه زیادی نشده و هر دولت درصدد جبران کسری های خود است.

قطعا دود این تصمیم وزارت صنعت مانند سیاست های دیگر این وزارتخانه به چشم مردم خواهد رفت چرا که این مردم هستند که مجبورند برای داشتن خودرو با کیفیت پول بیشتری پرداخت کنند و اگر این کار را نکنند حق انتخاب ها کمتری برای خرید خودرخواهند داشت جرا که تنوع محصولات داخلی نسبت به سایر کشور با کاهش واردات کم خواهد شد کمااینکه سیاست مسدود شدن سامانه ثبت سفارش خودرو در نهایت موجب نارضایتی مردم شد و برخی مجبور شدند با وجود خرید خودروو خود در مدت زمان بیشتری خودرو خود را تحویل بگیرند.

در خصوص زمزمه های افزایش تعرفه خودرو فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: دخالت دولت در خودروسازی همواره باعث بروز مشکلات زیادی شده است و در این خصوص دولت باید ناظر باشد و این بخش را کاملا به بخش خصوصی واگذار کند.

او در ادامه با اشاره به بسته بودن سایت ثبت سفارش گفت: این اقدام در دو فاز انجام شده است، فاز اول در دی ماه سال گذشته که برای وارد کنندگان غیرنمایندگی بود و فاز دوم از تیرماه امسال شروع شده است که برای نماینگان رسمی ایجاد شده و تاکنون ادامه دارد.

احتشام‌زاد ادامه داد: اکنون به دوره‌ای رسیده‌ایم که اعتبار ثبت سفارشات صورت گرفته در گذشته رو به پایان است و اقدامی هم از طرف دولت انجام نشده و این مهم باعث افرایش قیمت‌ها در بازار شده است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درباره حضور نمایندگان واردکننده خودرو در نمایشگاه خودرو تهران، گفت: برخی از نماینگان به واسطه مشکلاتی که با آن روبه رو هستند در نمایشگاه حضور نخواهند داشت و عمده این مشکلات به نامشخص بودن سیاست‌های دولت در زمینه واردات خودرو بر می گردد.

او درباره احتمال افزایش 150 درصدی تعرفه های واردات خودرو نیز گفت: افزایش تعرفه تا 175 درصد هم مطرح شده است و با این شرایط کشور دوباره در پیوستن به تجارت جهانی چندین قدم به عقب برگشته است.

احتشام زاد خاطرنشان کرد: کشور طی یک برنامه 4 ساله سعی در کم کردن تعرفه ها داشت اما در صورتی که تعرفه‌ها افزایش یابد مجددا به 3 سال قبل برمی‌گردیم و تمام زحمات کشیده شده را از بین می‌بریم زیرا تصمیمات در این زمینه به صورت آنی گرفته شده و برنامه ریزی‌های بلند مدت در خصوص اهداف ضروری کشور انجام نشده است.

با این همه باید منتظر ماند و دید که تصمیم وزارت صنعت در خصوص افزایش تعرفه خودرو عملی خواهد شد و آیا این تصمیم کارشناسی شده است یا صرفا برای پر کردن خلاهای بخش های دیگر تحت حاکمیت دولت است که اگر این گونه باشد قطعا مصداق درآمدن از چاله و افتادن در چاه است.

امروز دوشنبه  رییس کمیته صنعت مجلس با اشاره به نشست اخیرش با معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و رییس انجمن واردات کنندگان خودرو از باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی تا دهم دی ماه خبر داد.

ولی ملکی در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی از تیرماه سالجاری موجب وارد شدن شوک قیمتی و تورمی به بازار و گران شدن خودروهای وارداتی شد.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس ادامه داد: در این نشست مشخص شد که آقایان هیچ دلیل منطقی و قابل قبولی برای توقف ثبت سفارش خودروهای خارجی نداشتند که خطا کردند. این تصمیم اشتباه از نظر درآمدی به ضرر دولت  تمام شد علاوه بر آن خروج خودروهای فرسوده که به ازاء واردات هر دستگاه خودروی وارداتی انجام می‌گرفت نیز انجام نمی‌شود و خریداران خودروهای خارجی با افزایش چشم‌گیر  قیمت در بازار روبرو شدند.

وی از انتظار وارد کنندگان برای رفع توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی سخن گفت و افزود: خودروهای بسیاری توسط واردکنندگان پشت در گمرک‌ها معطل هستند تا پس از رفع توقف، ثبت سفارش شوند.

انتهای پیام/

تعیین تعرفه جدید واردات خودرو / لایحه افزایش تعرفه ها به مجلس ارسال می شود

شرکت های واردکننده کرکره سایت های فروش خود را پایین کشیدند/ سرنوشت واردات خودرو به کجا می رسد؟

آیین نامه ثبت سفارش خودرو به زودی در هیأت دولت تصویب می شود

دود دعوای وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو در چشم مردم

افزایش تعرفه واردات خودرو با توافق 5 عضو کابینه

بازار خودروهای وارداتی در تب گرانی می سوزد

تکذیب شایعه های منتشر شده در خصوص واردات خودرو

ایجاد خط مونتاژ خودروهای خارجی با استفاده از تخفیف گمرکی

حجم بالای ثبت سفارش خودرو، دلیل بسته شدن سامانه

تعرفه های جدید واردات خودرو تقدیم هیئت دولت شد

چالش های تجمیع و ادغام قطعه سازان خودرو / ((تی یرینگ)) اجرایی می شود؟

قطعه سازان برای ورود به چرخه جهانی راهی جز تجمیع ندارند

ترکیب تیم برنده رنو / اروپایی ها در خط اول صنعت خودرو کشور

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی