پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اتوبوس_خودرو فرسوده_دود_آلودگی هوا

3500 اتوبوس فرسوده در تهران

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: در شهر تهران ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است که از این تعداد ۳۵۰۰ دستگاه فرسوده هست و باید از رده خارج شود. این یعنی بیش از نیمی از اتوبوس های تهران فرسوده هستند. ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران ناوگانی فرسوده است که عمر اکثر اتوبوس‌های آن به بیش از […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: در شهر تهران ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است که از این تعداد ۳۵۰۰ دستگاه فرسوده هست و باید از رده خارج شود. این یعنی بیش از نیمی از اتوبوس های تهران فرسوده هستند.

    ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران ناوگانی فرسوده است که عمر اکثر اتوبوس‌های آن به بیش از 8 سال می‌رسد. در حال حاضر 3500 دستگاه اتوبوس این ناوگان به دلیل فرسودگی باید از رده خارج شود ولی به دلیل عدم پرداخت سهم دولت این مهم انجام نشده است.

    شرکت واحد اتوبوسرانی بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید در سال جاری 9 هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد تا بتواند خدمات بهتری به شهروندان ارائه کند ولی در حال حاضر 6500 دستگاه اتوبوس در چرخه حمل‌ونقل اتوبوسرانی فعال است که از این تعداد 3500 دستگاه آن فرسوده است.

    وی با اشاره به اینکه فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران مشهود است، گفت: اگر تاکنون نیز این ناوگان سر پا ایستاده است از جهت همت پرسنل شرکت واحد بوده است.

    بر اساس آمار از سال 84 به بعد شرکت واحد اتوبوسرانی 5500 دستگاه اتوبوس تحویل گرفته و قبل از این سال نیز هزار دستگاه اتوبوس داشته است که سر جمع تعداد اتوبوس‌ها در حال حاضر به 6500 دستگاه می‌رسد و در حال حاضر باید مدل اتوبوس‌ها برای سال 87 به بعد باشد ولی این طور نیست.

    3500 دستگاه اتوبوس فرسوده است

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: از این تعداد بیش از 3500 دستگاه اتوبوس بالای 8 تا 12 سال قدمت دارد و این یک فاجعه برای ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران است.

    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای خروج از فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی چه اقداماتی باید انجام شود، گفت: دولت باید برای نوسازی این ناوگان اقدام کند. در بند «ق» که برای نوسازی حمل‌ونقل عمومی تصویب شده است ابهامات و مشکلات فراوانی وجود دارد.

    سنندجی گفت: در حال حاضر تمامی بار نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بر دوش شهرداری تهران است که هر چند وقت یکبار 200 اتوبوس توسط شهرداری تهران خریداری می‌شود و به این ناوگان اضافه خواهد شد.

    وی افزود: در سال گذشته 7500 دستگاه در این ناوگان فعال بود که امسال به 6500 دستگاه رسیده است و می‌توان اتوبوس‌هایی که بیش از 13 سال کار کرده‌اند را در این ناوگان مشاهده کرد که اگر این روند فرسودگی ادامه پیدا کند نمی‌دانم چه اتفاقی خواهد افتاد.

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، گفت: در حال حاضر بنده شهر تهران را که روزانه 4.5 میلیون مسافر با این ناوگان جابجا می‌شوند را با 3 هزار دستگاه اتوبوس اداره می‌کنم و نباید این روند ادامه پیدا کند.

    وی ادامه داد: با تمامی مشکلات توانسته‌ایم به درستی مدیریت و کنترل کنیم ولی اینکه اتوبوس با 10 دقیقه تأخیر به ایستگاه می‌رسد خوب نیست.

    200دستگاه اتوبوس در حال ترخیص از گمرک است

    سنندجی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تعداد دستگاه اتوبوس در گمرک برای ترخیص دارید؟ گفت: در حال حاضر 200 دستگاه اتوبوس در حال ترخیص از گمرک است و این در حالی است که تمامی این اتوبوس‌ها را شهرداری خریداری کرده و دولت از سال 90 به بعد اتوبوس‌های انگشت‌شماری را به این ناوگان اضافه کرده است.

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بیان داشت: بر اساس قانون باید 82.5 درصد از خرید اتوبوس را دولت و 17.5 درصد دیگر را شهرداری پرداخت کند و از سوی دیگر دولت، شهرداری و شهروندان یک سوم از هزینه بلیط را باید تقبل کند.

    هزینه جابجایی هر مسافر 1800 تومان است

    وی ادامه داد: در حال حاضر هزینه جابجایی هر مسافر در شهر تهران 1800 تومان است که اکنون میانگین 400 تومان شهروندان پرداخت می‌کنند و دولت سهم خود را پرداخت نمی‌کند و شهرداری مجبور می‌شود 1400 تومان دیگر را تقبل کند.

    سنندجی افزود: روزانه 4.5 میلیون نفر در طول روز در شهر تهران با ناوگان اتوبوسرانی جابجا می‌شوند که این تعداد را اگر در 1800 تومان ضرب کنیم عددی بالغ بر 8 میلیاردو یکصد میلیون تومان در روز به دست می‌آید.

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: توقع ما از دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی این است که اتوبوس و مابه‌التفاوت قیمت بلیط را پرداخت کنند.

    وی با اشاره به اینکه باید هر سال هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران نوسازی شود، گفت: در حال حاضر می‌توان عنوان کرد که هزار دستگاه اتوبوس فعال شهر تهران بیش از 12 سال قدمت دارد و 2500 دستگاه دیگر نیز برای 8،9 و 10 سال گذشته است.

    دریافت وجه نقد در هر ساعتی تخلف است

    سنندجی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دریافت وجه نقد از ساعت 22 به بعد توسط رانندگان اتوبوس و متصدیان ایستگاه قانونی است؟ گفت: در شیفت شب و اتوبوس‌های شبانه گزارشی مبنی بر دریافت وجه نقد از مردم به جای استفاده از کارت بلیط واصل شده است که این کار تخلف و غیرقانونی است و شهروندان می‌توانند هر گونه تخلفی که در این بخش صورت می‌گیرد همراه با شماره اتوبوس و ساعت تخلف به سامانه 1888 اطلاع‌رسانی کنند و قطعاً پیگیری خواهد شد.

    کنترل آنلاین اتوبوس ها

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درباره ازدحام جمعیت در بعضی از ایستگاه‌ها و اتوبوس‌ها اظهار داشت: در خطوط اتوبوسرانی با توجه به ترافیک، چراغ قرمز، تصادف و دیگر موارد شاهد آن هستیم که اتوبوس‌ها یا با تأخیر به ایستگاه می‌رسند و یا اینکه پشت‌سر هم در ایستگاه حضور پیدا می‌کنند ولی اتوبوس‌ها از مبدأ بر اساس محاسبات دقیق حرکت می‌کنند.

    سنندجی به سیستم یکپارچه و الکترونیکی نظارت بر اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر می‌توان اتوبوس‌ها را به صورت آنلاین کنترل کرد.

    آموزش رانندگان اتوبوسرانی براساس استانداردهای اروپا

    وی درباره آموزش رانندگان نیز اظهار داشت: هر ساله تعدادی از رانندگان به دانشگاه خواجه نصیر اعزام می‌شوند و بر اساس استانداردهای 2009 اروپا 22 ساعت تحت آموزش قرار می‌گیرند که 18 ساعت آن تئوری و 4 ساعت دیگر عملی است که این ‌آموزش‌ها بر روی دستگاه‌های شبیه‌ساز ارائه می‌شود.

    سنندجی درباره سبقت‌هایی که در خطوط BRT توسط اتوبوس‌ها صورت می‌گیرد، اظهار داشت: این اقدام تخلف است و قطعاً با فرد متخلف برخورد خواهد شد.

    تولید اتوبوس و تاکسی توسط ایران خودرو و ایران خودرو دیزل

    واژگونی اتوبوس در یزد

    برچسب‌ها : اتوبوس

    دیدگاه خود را بنویسید

    کیوسک مطبوعاتی