این گزارش حاصل بررسی نسل سوم دوج رم 1500 در منطقه لواسان است. پیکاپ درشت هیکل با قابلیت های چشمگیر خارج جاده ای که می تواند توجه هر علاقه مند به خودرو آمریکایی و علاقه مندان به آفرود را به خودش جلب کند. پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند بعضی از چیزها هستند که […]
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند
بعضی از چیزها هستند که شما دوست دارید آنها را داشته باشید! آنقدرها مهم نیست که به آن نیاز دارید یا خیر، مهم این است که شما دوست دارید به دستش بیاورید. مثلا همین گوشی تلفن همراه آیفون را ببینید، این مهم نیست که شما یک آیفون 6S دارید که بسیار سالم است. مهم این است که وقتی آیفون 7راهی بازار میشود، میروید و مدل جدید را میخرید.
خرید بعضی از کالاها و محصولات در جهان امروز بیش از اینکه بر پایه نیاز باشد بدل به یک فرهنگ شده است. اما میان آمریکاییها یک فرهنگ چند دهه است که جا افتاده و نمیشود تغییرش داد. این فرهنگ میگوید: «هی مرد، وقتشه بری یک وانت مدل جدید بخری!»
پیدایش وانتبارهای درشتاندام در آمریکا را باید به حساب نحوه زندگی و سرزمین این قاره گذاشت. اگر سرگذشت مردم این قاره را بررسی کنید، خواهید دید که اغلب مثل بسیاری از مردم دیگر نقاط جهان دامدار و کشاورز بودند. اما به دلیل وسعت زیاد این قاره و سرزمینهای پهناورش کشاورزی رونقی بیش از دامداری داشته.
از اینرو کشاورزان این قاره همواره نیاز به وسیلهای برای حملونقل بین مراکز اصلی شهرها و زمینهای کشاورزی داشتند. جالب است بدانید حتی در دورانی که هنوز خودرو وارد زندگی مردم نشده بود، این کشاورزان از گاریها و کالسکههای خاصی برای حملونقل محصولات استفاده میکردند که دارای فنر بندی شمش با حالتهای مختلف بود.
بهاینترتیب آنها میزان انعطافپذیری فنرهایشان را با تغییر در شکل آنها کنترل میکردند. خب حالا تصور کنید در قرن بیستم کمکم خودروها در زندگی چنین مردمی نقش پیدا کردند. مشخصا طراحان خودروها نیز با شناخت این نیاز به سمت تولید خودروهای مناسب کشاورزان خواهند رفت.
همانطور که گفته شد سابقه وانتبارها در بازار آمریکا به دهه اول قرن بیستم بازمیگردد اما واقعیت اینجاست که کمکم پس از دهه 60 و 70 میلادی این خودروها دچار تغییراتی شدند که به جز کاربری تخصصی، بهعنوان خودروهای روزمره هم مورد استفاده قرار گرفتند. زیرا در طراحی آنها سعی شد آسایش سرنشینان و تجهیزات رفاهی مثل کولر، فرمان هیدرولیک، شیشه بالابرهای برقی و … نیز بهکارگرفته شود.
در دوران دهه 50 سه خودروسار بزرگ آمریکا یعنی جنرالموتورز، کرایسلر و فورد هرکدام وانتبارهای مختلفی را تولید میکردند. اما در دهه 60 رقابت آنها کمکم به اوج رسید. به شکلی که دوج مدلهای پاور واگن، رَم، رَم شارژر، پاور رم و… را میساخت. جنرالموتورز انواع C/K کاستوم و GMC را در لیست داشت.
فورد هم با سری F به صف حریفان میزد. این در شرایطی بود که جیپ نیز به تنهایی 3 مدل مختلف را تولید میکرد که معروفترین آنها یعنی سیمرغ در ایران هم به تولید رسید. در تمام این دوران روند فروش آنها به جز مقاطعی در دهه 80 میلادی همواره روبهرشد بوده است. جالب است بدانید در سال 2016 تنها فورد سری F در بازار آمریکا توانسته به فروشی معادل 820 هزار و 799 دستگاه دست پیدا کند و لقب پروفروشترین خودرو بازار آمریکا را همچون چند سال گذشته حفظ کند.
شورولت سیلورادو نیز بهعنوان دومین وانت بار پرفروش بازار امریکا به حدود 575 هزار دستگاه فروخته است. سکو سوم پرفروشترین وانتبارهای بازار آمریکا نیز متعلق به خودرویی است که در این شماره میزباناش هستیم. یعنی دوج رَم با فروش 489 هزار و 418 دستگاه.
اگر شما یک طرفدار پروپاقرص وانتبارهای آمریکایی فولسایز باشید، بدون شک تعصبتان به یک برند خاص در انتخاب شما نقش زیادی دارد. مثلا طرفداران متعصب فورد سری F سرشان را بدهند، پولشان را برای خرید یک شورولت سیلورادو نمیدهند! همینطور آنهایی که یک دوج رمَ قدرتمند میرانند، حاضر نیستند جلوپنجره مخوف این خودرو را با هیچ ترکیب دیگری عوض کنند.
آنهم ترکیبی از فورد! در ایران هم این خودروها طرفداران خودشان را دارند. البته در ایران کفه ترازو به سمت جنرال موتورز و شورولت سنگینی میکند زیرا وانت شورولت و البته جیپ در ایران توسط پارسخودرو برای چند سال تولید شده. هرچند در گذشته و پیش از طرح اسقاط خودروهای فرسوده تعداد بیشتری از دوجها و فوردها در ایران موجود بود. اما در کل تعداد وانتهای این 2 برند نسبت به جنرالموتورز در ایران کمتر است.
خب بیش از این نباید معطلش کرد. بالاخره با این اندام درشت و صورت خشمگین شاید آنقدرها آدم صبوری نباشد. پس به همراه 5 نفر دیگر سوار دوج رم 1500 مدل 2009 شدیم تا در اطراف رودخانه لواسان گشتی بزنیم. فکر نمیکنیم نیاز باشد درخصوص جاداری و فضای کابین سطری بنویسیم زیرا خودرویی که 5 مترو 972 میلیمتر طول دارد و عرض آن هم به 2019 میلیمتر میرسد دیگر نیاز به وصف فضای کابین ندارد.
خودرو مورد نظر ما از انواع 1500 و مدل پایه است. از اینرو روکش صندلیهایش پارچهای است. فرمان قابل تنظیم این خودرو روکشی از چرم دارد و نشانگرها به سادگی طراحی شدهاند. آینههای برقی، کروزکنترل، ترمزهای ABS+EBD، خروجی برق 12 ولت و تنظیم ارتفاع چراغهای جلو بخشی از لیست کوتاه تجهیزات این خودرو هستند.
البته اگر قرار باشد یک دوج رم آپشنال را خریداری کنید، حتی گرمکن و سردکن صندلی به اضافه ماساژور نیز در لیست انتخاب شما وجود دارد. اما اگر میخواهید حرفهای حساب دوج رم را بشنوید، بهتر است یک منطقه ناهموار مثل کنار رودخانه لواسان پیدا کنید و کمربند را محکم ببندید. چون رم شما را از ناهمواریها عبور میدهد و اگر کمربند نبسته باشید ممکن است درون کابین بزرگاش حسابی تکان بخورید.
دوج اولین نسل از این خودرو را در سال 1981 تولید کرد. نسل اول تا سال 1993 همراه با فیسلیفتهای مختلف ساخته شد و در این سال نسل دوم جای نسل اول را گرفت. از اواخر سال 1993 تا 2002 نیز نسل دوم ساخته شد.
این نسل به دلیل چهره خاصاش بسیار مورد توجه قرار گرفت و جوایز مختلفی را دریافت کرد. حتی ارگانهای نظامی مختلفی در جهان و بهخصوص آمریکا نیز بر پایه این نسل سفارشات مختلفی را به دوج دادند. در سالهای 1994، 2010، 2013 و 2014 دوج رم توانسته عنوان بهترین وانتبار فولسایز را از نشریه معتبرMotor Trendدریافت کند.
در این نسل پیشرانههای مختلفی بهکارگرفته شدند. اما قویترین مدل در کمال تعجب و البته به سبک دیوانهوار دوج، پیشرانه V10 وایپر را درون سینه داشت! البته اسبهای بخار این پیشرانه برای رم به 300 محدود شده بود و گشتاورش هم به 610 نیوتنمتر میرسید.
نسل سوم در سال 2001 وارد بازار شد و تا سال 2009 هم به تولید رسید. در این نسل دیوانهبازی دوج به اوج رسید زیرا در خلال سالهای 2004 تا 2006 نمونه 8.3 لیتری 10 سیلندر را که متعلق به وایپر بود با 510 اسببخار نیرو و 725 نیوتنمتر گشتاور درون سینه رم قرار داد تا یک سوپروانت تولید شود. از سال 2009 به بعد نسل چهارم راهی بازار شد و تولیدش هنوز هم ادامه دارد.
البته در این نسل دیگر خبری از پیشرانه 10 سیلندر و قدرت بالای 500 اسببخار نیست و قویترین نمونه یک 8 سیلندر 410 اسب بخاری است. البته شاید باورش کمی سخت باشد اما نمونههای 6 سیلندر دیزلی در این نسل حتی تا 1200 نیوتنمتر هم گشتاور دارند! البته قوچ درشتاندام ما مجهز به پیشرانه 4.7 لیتری 8 سیلندر است و از نوع 1500.
همانطور که میدانید دوجهای رم با سایزهای مختلفی تولید میشود که در 3 دسته عمده 1500، 2500 3500 قرار دارند. پیشرانه 8 سیلندر این خودرو 4.7 لیتر حجم دارد و میتواند 310 اسببخار نیرو تولید کند. البته گشتاور آن هم در دورهای پایین به 450 نیوتنمتر میرسد. همین اعداد و ارقام این پیشرانه سری Magnum کافی هستند تا رم را چون یک قوچ رمکرده از هر شیبی بالا بکشند.
گیرباکس 4 سرعته این خودرو که مجهز به کمک نیز هست، میتواند هر نیازی را پاسخ بدهد. زیرا گشتاور کافی را در اختیار دارد و به هیچ شیبی نه نمیگوید. در این خودرو نیز همچون بسیاری از خودروهای دودیفرانسیل دارای کمک سنگین و سبک است. البته با توجه به کالیبراسیون پیشرانه و گیرباکس تقریبا بهندرت به استفاده از دنده سنگین نیاز پیدا میکنید.
مگر اینکه در حال تریلر کردن یک کاروان باشید و یا باری بسیار سنگین را با خود حمل کنید. طبق تعریف دوج هرکدام از محورهای این خودرو میتوانند بهصورت استاندارد 1770 کیلوگرم بار را تحمل کنند. البته با شناختی که از دوج وجود دارد شک نکنید زیر بارهای بسیار سنگینتر هم خم به ابرو نمیآورد.
سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع جناقی است. در عقب هم فنرهای شمش آشنا جای دارند. به مددWheel Base بلند این خودرو سواری نرمی دارد. اما این همه ماجرا نیست. زیرا خودروهای آمریکایی با این سبک و سیاق دارای شاسیای هستند که توانایی پیچیدن در خودش را دارد.
درواقع اکر یک شاسی خالی آمریکایی مثل شاسی شورولت بلیزر یا جیپ شهباز و… روی زمین قرار داشته باشد، میتوانید به راحتی یک گوشه شاسی را با دست از روی زمین بلند کنید، درحالیکه هنوز 3 قسمت دیگر روی زمین قرار دارند. درحالیکه با شاسی خودرویی مثل پاترول نمیشود چنین کاری کرد زیرا این شاسی اصطلاحا صلب است و کل شاسی از زمین بلند میشود.
درواقع قابلیت پیچش در شاسی به این خودروها قدرت عبور از موانع بزرگتر را در عین حفظ تعادل میدهد. اما از جمله معایب آن کاهش قابلیتهای خودرو در عبور از پیچهاست.
دوج رم ما نیز شاسیای دارد که قابلیتهای پیچشی آن به این خودرو اجازه میدهد از مناطق ناهموار بهراحتی عبور کند. برای اینکه از شیبها بالا بروید نیاز نیست دور موتور را به نهایت برسانید و حتی نیازی به استفاده از کمک سنگین هم نیست. گشتاور 450 نیوتنمتری این خودرو هرچند کم نیست اما آنقدرها هم چشمگیر به نظر نمیرسد.
اما فکر میکنید چرا دوج بهراحتی از شیبها عبور میکند؟ دلیلاش ضرایب مناسب گیرباکس است ضمن اینکه یادتان باشد در یک خودرو آفرود هرقدر گشتاور در دورهای پایین حاصل شود بهتر است.
در ساعاتی که با دوج در منطقه لواسان مشغول رفتوآمد بودیم خودروهای آفرودی زیادی در منطقه دیده شدند که همگی با چشم تعجب رم 1500 را مینگریستند. در پایان یک روز آفتابی و تجربهای نو با دوج رم، از منطقه خارج شدیم تا بیش از این تیغ تیز آفتاب صورتمان را نوازش نکند. در انتها از مالک خودرو جناب آقای غلامی که کمال همکاری را با ماهنامه تختگاز داشتند تشکر میکنیم.
دیدگاه خود را بنویسید