پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیستم هرزگردی یا ASR خودرو

سیستم هرزگردی یا ASR در خودرو چیست و چگونه عمل می کند؟

سیستم هرزگردی یا به اختصار ASR در خودرو باعث عدم لیز خوردن چرخ ها در شرایط هوایی بارانی و به خصوص برفی می شود که به توصیف و جزئیات این سیستم در خودروهای جدید می پردازیم. همه ما در هواي برفي و باراني رانندگي كرده‌ايم و به اين نكته رسيده‌ايم كه كنترل خودرو در چنين […]

امیر
چهارشنبه - ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

سیستم هرزگردی یا به اختصار ASR در خودرو باعث عدم لیز خوردن چرخ ها در شرایط هوایی بارانی و به خصوص برفی می شود که به توصیف و جزئیات این سیستم در خودروهای جدید می پردازیم.

همه ما در هواي برفي و باراني رانندگي كرده‌ايم و به اين نكته رسيده‌ايم كه كنترل خودرو در چنين هوايي بسيار مشكل است. وقتي گشتاور موتور به چرخ‌ها اعمال مي‌شود، اصطكاك بين لاستيك و زمين سبب حركت خودرو مي‌شود. حال در هواي برفي و در زماني كه در اثر بارش برف و باران اصطكاك كم مي‌شود، خودروها دچار هرزگردي مي‌شوند، به نحوي كه در بعضي مواقع  نمي‌توان حركت كرد. اين حالت در زمان انتقال نيروي زياد به چرخ نيز به وجود مي‌آيد.

وقتي گشتاور موتور ناگهان از طريق كلاچ و گيربكس به چرخ محرك وارد مي‌شود، در اثر ازدياد نيرو، چرخ دچار هرزگردي يا تيك‌آف مي‌شود. اين حالت نه تنها باعث عدم كنترل خودرو بلكه باعث اتلاف نيرو و بالا رفتن استهلاك نيز مي‌شود.


اگر تعمیرگاه مطمئن و حرفه ای می خوای ، اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


هرزگردي باعث سايش لاستيك‌ها، اعمال فشار زياد بر اهرم‌بندي چرخ و خارج‌شدن چرخ از تنظيمات اوليه نيز مي‌شود.اين امر همچنين باعث كاهش پايداري و فرمان‌پذيري خودرو مي گردد. براي جلوگيري از وقوع اين حالت از سيستمي به نام سیستم هرزگردی یا ASR استفاده مي شود.
سيستم Acceleration Skid Regulation يا همان ASR، سيستمي است كه از سر خوردن و بكسوات‌كردن چرخ‌هاي خودرو جلوگيري مي‌كند.
سيستم هرزگردی یا ASR با ABS رابطه مستقيمي دارد. به نحوي كه در صورت عدم وجود ترمز ABS نمي‌توان از اين سيستم هم استفاده نمود .
اين سيستم از سنسورهاي ABS اطلاعات لازم را دريافت مي‌كند. دو فاكتور مهم كه در كنترل هرزگردي استفاده مي‌شود، عبارتند از: 1- ميزان دور چرخ 2- سرعت خودرو.
اين دو عامل با هم رابطه مستقيم دارند. هرگاه سرعت خودرو بالا رود، دور چرخ نيز زياد مي‌شود،   هرگاه سرعت زياد نشود اما دور چرخ بالا رود، نشان دهنده حالت هرزگردي است.
در اين حالت سيستم هرزگردی یا ASR وارد عمل شده و به عملگر ترمز چرخ‌هاي مربوطه دستور ترمزگيري مي‌دهد. همچنين اين سيستم با بستن دريچه گاز به مقدار كم، از گشتاور موتور مقداري مي‌كاهد، اما به محض برطرف‌شدن هرزگردي، دريچه گاز به حالت اوليه بازمي‌گردد.
اين سيستم همچنين با ECU موتور مرتبط است. براي آن كه عكس‌العمل سيستم در مقابل رويدادها سريع باشد، سيستم از گشتاور موتور مي‌كاهد، مثلاً اگر در سر پيچ در اثر نيروي زياد موتور و يا لغزنده‌بودن مسير چرخ‌ها دچار هرزگردي شوند، هرزگردي در خودرو را نمي‌توان با ترمزگرفتن كاهش داد، و در اين حالت بايد از كاهش نيروي موتور نيز استفاده شود تا به راحتي بتوان خودرو را كنترل كرد.
براي كاهش گشتاور مي‌توان زمان بندي جرقه و پاشش سوخت را ريتارد كرد. به زبان ساده‌تر مي‌توان احتراق درون سيلندر را عقب انداخت تا نيرو با تاخير به سيستم انتقال قدرت وارد شود. اين كار باعث كاهش گشتاور مي‌شود. اين سيستم را مي‌توان با ABS يا ديفرانسيل‌هاي ضدلغزش استفاده كرد.
با استفاده از سیستم هرزگردی یا ASR، دريچه گاز بايد به صورت الكترونيك عمل كند. براي اين كار، رگلاتور اين سيستم روي دريچه گاز نصب مي‌شود تا بتوان با فرمان‌هاي الكترونيكي دريچه را تغيير داد.
امروزه سیستم هرزگردی یا ASR تقريباً در تمام خودروهاي روز دنيا نصب مي‌شود و در عين سادگي نقش بسيار مهمي در ايمني و بالارفتن بازده خودرو و افزايش پايداري آن دارد.

آموزش پولیش زدن حرفه ای خودرو

سوپاپ خودرو و نقش آن در موتور

سیستم کمکی در سربالایی و سرپایینی خودرو و عملکرد آن

رادار ضد تصادف در خودرو چیست؟

رادار بین خطوط و رادار تشخیص عابر پیاده خودرو

نحوه عملکرد رادار نقطه کور خودرو

سیستم TPMS خودرو و عملکرد آن

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی