پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پورشه SC959 (39

پورشه 959SC هایپر ماشین 800 اسبی

تاریخچه پورشه 959, تاریخچه ای پربار است که بررسی آن به طور کامل از حوصله این بحث خارج است. اما امروز به طور خلاصه تاریخچه ای از پورشه 959 را توضیح می دهیم و سپس به سراغ هیولای 800 اسبی 959SC می رویم. پورشه بین سالهای 1986 تا 1988 تعداد 294 دستگاه از 959 komfort […]

ارشیا
دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

تاریخچه پورشه 959, تاریخچه ای پربار است که بررسی آن به طور کامل از حوصله این بحث خارج است. اما امروز به طور خلاصه تاریخچه ای از پورشه 959 را توضیح می دهیم و سپس به سراغ هیولای 800 اسبی 959SC می رویم.

پورشه بین سالهای 1986 تا 1988 تعداد 294 دستگاه از 959 komfort تولید کرد و 29 نمونه از مدل 959S تولید شد ( 6 دستگاه هم از قطعات باقی مانده در انبار پورشه در دهه 90 میلادی برای یک بیزینس من اهل ماکائو تولید شد که پورشه هیچ گاه به طور رسمی اعلام نکرد!). پورشه 959 نتیجه آینده نگری Helmuth Bott سر مهندس تیم پورشه بود. Bott می دانست که کمپانی پورشه به خودروی اسپرت جدیدی نیاز دارد که بتواند در کنار 911, نمایانگر پیشرفت تکنولوژی و مهندسی در تیم پورشه باشد.

پورشه SC959 (1)

او با این تفکر نمونه های مسابقه ای در هرچه بهتر شدن نمونه های شهری تاثیر می گذارند, ایده ساخت 959 برای مسابقات رالی گروه B را زد.

پورشه SC959 42

Bott پیشنهاد استفاده از سیستم 4 چرخ متحرک را به تیم پورشه داد و آنها نیز موافقت کردند. سیستم جدید 4 چرخ متحرک همراه با سیستم  torque-vectoring دیفرانسیل ( سیستمی که در آن دیفرانسیل با توجه به شرایط جاده ای قدرت را با درصد های مختلف بین چرخ های جلو و عقب پخش می کند), کنترل زیر بندی از داخل کابین خودرو و موتور 2.85 لیتری تویین توربو 6 سیلندر 450 اسبی که در آن سر سیلندر ها با سیستم water-cooled خنک کاری می شدند و در اصل موتور نمونه 935 مسا بقه ای موبی دیک بود. این مشخصات 959 را به یکی از پیشرفته ترین خودرو های زمان خود تبدیل می کرد.در سال 2004 مجله sports car international , 959 را در رتبه اول بهترین خودرو های دهه هشتاد قرار دارد. با اینکه معرفی این خودرو به علت هزینه گزاف ساخت آن, نوعی ضرر برای کمپانی پورشه حساب می آمد اما موفقیت هایی کسب کرد که نمی توان روی آن قیمت گزاشت.

پورشه SC959 (11)

پورشه 959 با قیمت 300 هزار دلار فروخته می شد اما کمپانی پورشه مبلغ 720 هزار دلار برای ساخت هر نمونه خرج می کرد. تجربه های جدید کسب شده برای تیم پورشه با معرفی 959 و ساپورت کردن نمونه 911 از طرف 959 این نمونه را به یکی از ارزشمند ترین نمونه های پورشه تبدیل می کند. Bruce Canepa  نامی آشنا در صنعت خودرو می باشد. یکی از معروف ترین کلکسیونر های جهان که در کلکسیونش خودرو های بسیار ارزشمندی را نگهداری می کند.

پورشه SC959 (43

او اولین کسی بود که توانست پورشه 959 را به آمریکا واردکند.

پورشه SC959 (24)

Canepa سه نمونه از 959 را در کلکسیون خود نگهداری می کند.

پورشه SC959 (31)

یکی از نمونه های فوق العاده جذاب پورشه در کلکسیون   Canepa پورشه 959SC است. نمونه آبی رنگ 959SC با تودوزی قرمز رنگ موجود در کلکسیون Canepa به طور کامل بازسازی شده و تمام جزئیات نمونه اصلی به جز چند تغییر کوچک در آن به کار رفته است.

پورشه SC959 43

برنامه ریزی Canepa برای بازسازی و تقویت پورشه های 959 موجود در کلکسیون به سال 2000 بر می گردد زمانی که او تصمیم گرفت تا نسل اول 959 را بازسازی و به قدرت 576 اسب بخار برساند.

پورشه SC959 (21)

پس از آن نوبت به نسل دوم و سوم این خودرو رسید و اکنون نوبت آتش بازی هیولایی 800 اسبی با نام 959SC است. اکنون پورشه 959SC که مخفف Super Canepa است به لطف تقویت موتور (توربو های بزرگتر, ECU پیشرفته تر, سیستم احتراق جدید و …) قدرت 800 اسب بخار تولید می کند.

پورشه SC959 41

بازسازی کامل 959SC شامل صرف ساعت ها وقت برای رنگ بدنه , دوختن روکش چرم داخل خودرو و انتخاب رنگ بدنه با تودوزی است تا 959SC را به یکی یک دانه ی 959 های موجود در جهان تبدیل کند. علاوه برتقویت موتور سیستم کلاچ گیربکس هم با نمونه تقویت شده تعویض شده است. در زیر بندی استفاده شده در 959 S کمک های قابل تنظیم و ضربه گیر ها و تمامی ادوات هیدرولیکی حذف شده و از نمونه گازی استفاده شده است. از پورشه 959 S تنها 29 عدد ساخته شده است و زیر بندی مورد استفاده در نمونه 959SC هم از نوع گازی می باشد که وزن کمتری دارد.

پورشه SC959 (13)

برای 959SC رینگ 18 اینچی انتخاب شده که از جنس منیزیمی اصلی خودرو است. در دهه 80 میلادی پورشه 959 یکی از جذاب ترین خودرو های اسپرت بوده است. حالا نظر شما در سال 2018 راجب نمونه 959SC چیست؟

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

رکورد شکنی پورشه RS GT3 911 در پیست نوربرگ رینگ

سایه تاریخ / عجیب‌ترین پورشه 356 در سراسر جهان

بررسی 2 نسل از پورشه 911 در ایران / غیرممکن، غیرممکن است!

تجربه رانندگی با پورشه 911 توربو

من با ماشین ام دوستم! / دیدار با پورشه 911 تیپ 964

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی