پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پورشه 911

اصالت خلاصه شده در 3 رقم/ بررسی 2 نسل از پورشه 911 در ایران

در یک روز سرد زمستانی تصمیم بر این شد به سراغ 2 نسل از یک خودرو افسانه‌ای از محصولات پورشه در ایران برویم که تا سال 2013 واردات آن به‌صورت محدود صورت گرفت و پس از وضع قانون منع واردات خودرو‌های بالای 2.5 لیتر متاسفانه ثبت واردات این خودرو به کشور بسته شد. بد نیست […]

javankhodro
جمعه - ۲۱ آبان ۱۴۰۰

در یک روز سرد زمستانی تصمیم بر این شد به سراغ 2 نسل از یک خودرو افسانه‌ای از محصولات پورشه در ایران برویم که تا سال 2013 واردات آن به‌صورت محدود صورت گرفت و پس از وضع قانون منع واردات خودرو‌های بالای 2.5 لیتر متاسفانه ثبت واردات این خودرو به کشور بسته شد. بد نیست بدانید همین سال 2013 بیش از 820 هزار دستگاه 911 تولید شد که رکوردی در کلاس خودرو‌های اسپرت به‌شمار می‌آید. «پورشه 911»، شاید وقتی این نام را می‌شنوید به‌سرعت یاد بازی‌های کامپیوتری مثل نیدفوراسپید، فورزا و امثالهم بیافتید. واقعا هم همین‌گونه است وقتی پشت این ماشین می‌نشینید درست انگار توی بازی هستید و معنای واقعی حس رانندگی خالص اسپرت از یک خودرو را به‌خصوص از کمپانی پورشه احساس می‌کنید. پیش از این‌که بخواهیم وارد تست و بررسی این خودرو بشویم باید بگوییم هدف ما از این مقاله بررسی 2 نسل از 911 کررا در ایران است که درواقع نسل ششم و هفتم این خودرو یعنی کررا 4 و کررا اس را شامل می‌شود. پیش از هرچیز شاید بد نباشد مقدمه و تاریخچه این خودرو را با هم بررسی کنیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

اصالت 3 رقمی 911

پورشه 911 یک خودرو لوکس 2 درب اسپرت از این کمپانی است. نخستین نسل این خودرو در سال 1963 یا 1342 شمسی با کد 901 رونمایی شد و از آن زمان تاکنون 7 نسل از این خودرو محبوب به تولید و عرضه در سراسر جهان رسیده است. در طراحی ظاهری پورشه 911، تلفیقی از خصوصیات کلاسیک به‌همراه پارامتر‌های مدرن و به‌روز طراحی به چشم می‌خورد.

از زمان معرفی در طراحی این خودرو تغییرات زیادی صورت گرفته اما نکته‌ حائز اهمیت این است که طراحی اولیه این خودرو هنوز اصالت خود را حفظ کرده و چراغ‌های گرد جلو و موتور عقب این افسانه آلمانی هنوز به همان صورت پابرجاست. اکثر ژورنالیست‌های مطرح دنیا این اتومبیل را با بیتل فولکس‌واگن مقایسه می‌کنند چراکه با کمی دقت در هر 2 خودرو متوجه می‌شوید، هنوز هم که هنوز است کلمه اصالت در هر دو این خودروها حفظ شده. میتوان گفت بیتل و 911 از اسطوره‌های دست‌پرورده آلمان هستند و تکرار چنین پدیده‌هایی دیگر غیرممکن است. خودرو‌هایی که سال‌هاست با همین طراحی به کار خود ادامه می‌دهند و در عین حال طرفداران خود را نه‌تنها از دست نداده‌اند بلکه هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. پورشه یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی فولکس‌واگن است و عمده‌ترین سهام‌دار این کمپانی معظم محسوب می‌شود.

هم‌اکنون این خودرو در 3 کلاس بدنه‌ای کوپه، کروک و تارگا (سقف جمع‌شونده به‌همراه شیشه در بخش عقب و کاهش اشعه خورشیدی همراه با امنیت بیش‌تر. این کلمه ریشه در لغتی ایتالیایی به معنای بشقاب دارد) عرضه می‌شود و هر نسل با کد مخصوص به خود شناسایی می‌شود مثل 901، 930، 964، 993، 996، 997 و 991 (از راست به چپ به ترتیب تولید) و فیس‌لیفت جدید تحت‌عنوان کد 991.2 که هدف ما از این مقاله بررسی 2 نسل آخر یعنی 997 و 991 است.

شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که تفاوت 911 با کررا چیست و در کل چه ارتباطی با یکدیگر دارند. باید بگوییم کررا به اسپانیایی در واقع به معنی مسابقه است و از آن زمان به‌طور کلی اسم کررا روی ماشین‌هایی از پورشه که بهره‌مند از پیشرانه‌ای قدرتمند بودند مانند پورشه 356، 904 و 911 گذاشته می‌شد. رفته‌رفته این نام‌گذاری ادامه پیدا کرد و 911 و کررا باهم تلفیق شدند و به واقع 911 با سطح‌بندی کررا به مدل‌های مختلف کررا، کررا اس، کررا 4 اس و… تقسیم می‌شود و این 2 نام‌گذاری به جای یکدیگر نیز به‌کار می‌روند. اما پورشه، بازهم برای نمایش این‌که این لغت می‌تواند منحصربه‌فرد باشد از این نام در خودرو کررا جی‌تی استفاده کرد. البته توجه داشته باشید که این خودرو 911 نیست.

پورشه 911

بررسی مشخصات ظاهری 2 نسل

خب، حال وقت آن رسیده که به مقایسه 2 نسل 911 که پیش رو داریم بپردازیم. 2 خودرویی که برای تست و بررسی انتخاب کردیم هر 2 با کارکرد پایین در حد 15 هزار کیلومتر بودند که توسط 2 مالک بسیار خوش‌ذوق در بهترین شرایط نگهداری شده‌اند. با وجود این‌که چند سال از تولید هر 2 خودرو می‌گذرد اما گویی همین الان از کمپانی پورشه بیرون آمده‌اند و تازه تحویل مشتری داده شده بودند!

 پورشه 911 کررا 4 مدل 2011 و پورشه 911 کررا اس مدل 2012 یعنی نسل ششم و هفتم خودرو‌های پیش رو ما هستند. هر 2 خودرو از نوع کابریو (سقف باز) بودند تا از نظر شکل بدنه یعنی کوپه یا کروک بودن در یک سطح باشند و بررسی ما واقعا روی 2 نسل یکسان از این خودرو صورت بگیرد. البته به گفته مالک کررا 4، این خودرو به‌صورت سفارشی یک سقف دوم که اصطلاحا هاردتاپ نامیده می‌شد نیز داشت که قابل نصب روی خودرو بود و درست همانند نسخه کوپه این خودرو می‌شد.

پس از رسیدن هر 2 خودرو به مکان موردنظر آنها را در کنار یکدیگر قرار دادیم تا از نظر ظاهری به مقایسه‌شان بپردازیم. چند دقیقه‌ای به هر 2 خودرو خیره شدیم. حقیقتا اصالت پورشه در هر 2 خودرو کاملا ملموس بود و ما را محو تماشای خود کرد. کررا 4 با رنگ زیبای توسی متالیک  (agate grey metallic)با سقف هم‌رنگ بدنه و کررا اس به رنگ مشکی متالیک با سقف متفاوت جیگری رنگ که تضاد رنگ در آن زیبایی را دوچندان می‌کرد، ترکیبی کم‌نظیر پدید آورده بودند. مطمئن باشید 911 آن‌قدر شما را عاشق و شیفته خود می‌کند که هرگز این عشق را از یاد نخواهید برد!

پورشه 911

اولین بخشی که در تفاوت ظاهری این 2 خودرو ملموس است طراحی عقب 2 خودرو است. چراغ‌های عقب کررا اس باریک‌تر و کشیده‌تر شده و نئون‌کاری‌های دور آن و لامپ‌های ال‌ای‌دی چهره اسپرت‌تر و خشن‌تری به بخش عقب خودرو بخشیده است. هم‌چنین ارتفاع بالاتر چراغ‌های عقب نسبت به نسل پیش ظاهر دوچندان زیباتری به آن اعطا کرده. در طراحی عقب کررا 4 نوار قرمز رنگی می‌بینیم که 2 چراغ را به یکدیگر اتصال داده. پورشه در تمامی مدل‌های 4 چرخ متحرک کررا 4 و کررا 4 اس این نوار قرمزرنگ را قرار داده است. هم‌چنین هر 2 خودرو از کیت اگزوز پورشه بهره می‌برند و به‌صورت 4 اگزوز جلوه جذابی در نمای عقب خود دارند. با این تفاوت که کررا اس بالای هر طرف اگزوز روی سپر از یک شبرنگ کوچک بهره می‌برد.

در نمای ظاهری جلو 2 خودرو اصالت همیشگی یعنی فرم دوار چراغ‌های جلو وجود دارد اما با کمی دقت متوجه تغییراتی در نسل هفتم می‌شویم. کاسه چراغ‌های کررا اس تیره‌تر شده و با شیب بیش‌تر چهره‌ای خشن‌تر به نمای جلو خودرو داده‌اند. هم‌چنین چراغ راهنمای بالای ورودی هوا در سپر جلو در کررا 4 درست هم‌اندازه آن بخش بوده و در امتداد آن کشیده شده. حال آن‌که چراغ جلو  در 911 کررا اس کمی بلند‌تر شده و با مزین شدن به نوار ال‌ای‌دی که در لبه بخش پایین آن آمده و روشن شدن دی لایت در روز درخشندگی بیش‌تری را فراهم می‌کند.

پورشه 911

تصمیم گرفتیم 2 خودرو را شاخ‌به‌شاخ هم قرار دهیم تا کمی به مقایسه تفاوت‌های ظاهر جانبی بپردازیم. واضح بود که 991 (کررا اس) از نسل 997 (کررا 4) کشیده‌تر شده. این کشیدگی حدود 5 سانتی‌متر بود و از4.435 به 4.491 متر تبدیل شده بود. البته فاصله 2 محور نیز بیش‌تر شده و این کشیدگی حدود 10 سانتی‌متر بود. ارتفاع خودرو نیز کمی کاهش یافته البته به دلیل داشتن رینگ‌های 20 اینچی نسبت به کررا 4 که رینگ‌های 19 اینچی داشت این تفاوت را چندان احساس نکردیم.

اما با وجود همه اینها و به لطف استفاده بیش‌تر از آلومینیوم وزن این خودرو حدود 60 کیلوگرم سبک‌تر از نسل قبلی شده و نشان از تکنولوژی بالای پورشه است. برآمدگی بخش عقب خودرو و قوس سقف در کررا 4 بیش‌تر از کررا اس بوده و در کررا اس کم‌تر شدن این فاکتور هم زیبایی عقب خودرو را بهبود بخشیده و هم به آیرودینامیک‌تر شدن آن یاری رسانده. محل قرار گیری آینه‌های جانبی خودرو نیز عوض شده است. در 911 کررا 4 همانند اجداد خود، آینه‌های جانبی در کنج محل شیشه‌های جلو قرار گرفته اما در 911 کررا اس هم‌چون اکثر سوپراسپرت‌های مطرح دنیا پایه آینه‌های جانبی روی درب خودرو قرار گرفته است.

درمجموع باید گفت پورشه کاملا محافظه‌کارانه عمل کرده است و تمامی تغییراتی که انجام داده باعث زیبا‌تر شدن پورشه 911 شده. درحقیقت نسل به نسل این زیبایی دوچندان شده است. طراحی 991 را مایکل مایر که پیش از آن طراحی مرسدس بنز اس‌ال‌کا و اس‌ال را انجام داده بود به عهده گرفت و این نسل موفق به کسب جایزه طراحی نقطه قرمز (Red Dot) شد. به‌طور کلی می‌توان گفت نسل جدید‌تر جذاب‌تر و مدرن‌تر شده، هرچند جذابیت می‌تواند کاملا سلیقه‌ای باشد. زیرا طرفداران دوآتشه افسانه پورشه 911 تمامی مدل‌های آن‌را می‌پرستند و هر نسلی برای آنها رنگ‌وبویی ویژه دارد!

پورشه 911

نمای داخلی 911 کررا 4

به محض باز کردن درب هر 911‌ای مطمئنا اولین کلمه‌ای که با خود می‌گویید این است: «به به». طراحی داخل 911 کررا 4 علاوه بر اسپرت بودن با مزین شدن به چرم تمام قرمز با کیفیت واقعا تبدیل به کابینی لوکس و دلچسب شده. در تریم داخلی همه چیز در جای خود به نحو احسن قرار گرفته و کار کردن با آن راحت است. غربیلک فرمان PDK نیز با پوشش قرمز و ترکیب با فیبرکربن بسیار زیبا و خوش‌دست به نظر می‌رسد به‌واقع داخل پورشه 911 در مقابل رقیبان خود مانند مازراتی گرن‌توریسمو و مرسدس‌بنز اس‌ال یک سروگردن بالاتر است! پر واضح است که تمامی بخش‌های داخلی به‌صورت دست‌ساز ساخته شده و چشم هر بیننده‌ای را مبهوت خود می‌کند.

پورشه 911

پورشه 911 کررا 4 پیش رو فول‌آپشن‌ترین کررا 4 موجود در کشور است و حتی تلفن همراه پورشه نیز به‌صورت سفارشی در کنار ال‌سی‌دی با کیفیت به چشم می‌خورد. اهرم ترمز دستی با پوشش کربن حس کاملا اسپرت را به راننده منتقل کرده و وسوسه دریفت با این ماشین را در شما برمی‌انگیزد! دکمه‌های مربوط به سیستم فنی ماشین از قبیل اسپرت، اسپرت‌پلاس و… در پایین کنسول وسط مشابه برادر کوچک خود یعنی پورشه باکستر در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند. نوای زیبای موسیقی در خودرو با سیستم صوتی Bose واقعا دلچسب است این برند در بسیاری از سوپراسپرت‌های دنیا از جمله نیسان جی‌تی‌آر که تجربه رانندگی با آن‌را در جزیره زیبای کیش داشتیم نیز به‌کار رفته است.

پورشه 911

در هنگام باز کردن درب خودرو لوگو زیبای کررا 4 نیز به شما گوشزد می‌کند علاوه بر این‌که قرار است با افسانه پورشه رانندگی کنید بلکه باید بدانید خودرو شما 4 چرخ متحرک نیز هست. آپشن‌های خودرو فراوان است گرمکن صندلی‌ها و فرمان، ساعت و کورنومتر، دکمه‌های چندکاره روی فرمان، پشت‌سری‌های فعال هنگام تصادف و… از جمله آپشن‌هایی است که میتوان به آن اشاره کرد. فضای سرنشینان جلو کاملا مناسب است و صندلی‌های خودرو به‌خوبی شما را درآغوش می‌گیرد تا هنگام تکان‌های شدید در پیچ‌ها در جای خود حفظ شوید. اما صندلی‌های عقب تقریبا بلااستفاده است و تنها می‌توانید کودک یا چمدان‌های کوچک خود را در آن‌ جا بدهید! در مجموع این نسل 911 دارای کابینی اسپرت و در عین حال لوکس است.

پورشه 911

نمای داخلی 911 کررا اس

کابین 911 کررا اس متفاوت‌تر از نسل پیشین خود به نظر می‌رسد! با باز شدن درب خودرو و به هنگام مواجه شدن با کنسول میانی، به یاد پورشه پانامرا خواهید افتاد و لوکس شدن کابین کاملا محسوس است. داخل کابین این خودرو نیز پوشیده از چرم قرمز و جذاب و دلرباست. در این بخش فقط دریچه‌های تهویه مطبوع کنسول میانی و چند قسمت دیگر به رنگ مشکی دیده می‌شوند.

با قرار گرفتن پشت فرمان، نخست کمی گیج خواهید شد. درست همان حسی که پشت سدان معروف پورشه، یعنی پانامرا خواهید داشت. اما با کمی تامل متوجه می‌شوید که آن‌قدر‌ها هم که فکر می‌کنید پیچیده نیست! فرمان این خودرو برخلاف کررا 4 به‌صورت کامل قرمز است و در آن خبری از روکش فیبرکربن نیست (البته به‌صورت سفارشی روی فرمان این خودرو نیز می‌توان روکش فیبرکربن را سفارش داد و این گزینه در نسخه‌های 2013 دیده می‌شود)، دکمه‌های چندکاره روی فرمان درست مانند کررا 4 در سر جای قبلی خود حفظ شده‌اند. این فرمان نیز از نوع PDK است و نشان‌گر شیشه‌ای (صفحه‌ای شفاف) بالای آرم پورشه روی فرمان مشخص است. دیگر خبری از ترمز دستی نیست و جای آن ترمز دستی برقی با ابعاد بسیار کوچک پایین کلید چرخشی تنظیم نور چراغ‌های خودرو جایگزین شده که با فعال شدن آن، چراغ روی آن قرمز می‌شود.

پورشه 911

هم‌چنین به جای تلفن همراه پورشه که در کررا 4 دیدیم حال محلی برای قرارگیری سیم‌کارت در این خودرو تعبیه شده است. دکمه‌های مربوط به سیستم تعلیق و فنی خودرو از قبیل اسپرت‌پلاس، اسپویلر عقب و کیت اگزوز به‌صورت 2 خط موازی در کنسول مرکزی با شیب ملایم واقع شده‌اند. بد نیست بدانید پورشه این قبیل چیدمان را هنوز هم مورد استفاده قرار داده و حتی در طراحی پورشه باکستر جدید با کد 718 که مدت کمی است با برچسب قیمتی 550 تا 780 میلیون تومان وارد کشور شده نیز به‌کار برده است. هرچند که دکمه‌های مربوط به حالت‌های رانندگی در مدل‌های جدید باکستر و 911 به‌صورت یک کلید چرخشی روی فرمان تعبیه شده.

پورشه 911

صندلی‌های 911 کررا اس جدید به‌صورت 3 تکه ‌اندکی راحت‌تر از نسل پیشین خود به نظر می‌رسد اما این صندلی‌ها هنوز هم عضلانی و اسپرت هستند، کاملا شما را تحت حمایت خود قرار می‌دهد و طوری محصورتان می‌کنند تا خبری از تکان‌های اضافی نباشد. ساعت معروف پورشه نیز به زیبایی هرچه تمام‌تر با رنگ مشکی در میان انبوهی از چرم قرمز مشابه 911 کررا 4 در بالای دریچه‌های کولر مرکزی و کمی عقب‌تر واقع شده. دکمه‌های مربوط به تنظیم آینه‌های جانبی روی دستگیره درب خودرو که به‌صورت شیب‌دار است دیده می‌شود. حال آن‌که در 911 کررا 4 محل قرارگیری آن در کنج درب راننده، نزدیک به خود آینه جانبی است. هم‌چنین دکمه‌هایی از قبیل گرمکن و سردکن صندلی، تنظیم تهویه مطبوع و بخارگیر به همراه نشان‌گر مستطیل‌شکل کوچک در ابتدای کنسول میانی و دکمه‌های مربوط به تلفن همراه، مولتی مدیا، نقشه و… در پایین نمایش‌گر باکیفیت خودرو، واقع شده است. به لطف افزایش طول خودرو فضای پا در جلو و عقب افزایش پیدا کرده و تقریبا 2 نفر آدم جمع‌وجور را می‌توان عقب خودرو جای داد. اما اگر واقع‌بین باشیم هنوز هم چندان قابل استفاده نیست! لازم به ذکر است سیستم سفارشی Burmester آن‌چنان پرقدرت و عالی است که حس می‌کنید در همان لحطه در فضای کنسرت حضور دارید!

برمستر با قیمت 2 الی 3 برابر سیستم صوتی بوز (BOSE)، جزو گران‌ترین سیستم‌های صوتی در جهان به‌شمار می‌رود. درمجموع در یک جمله باید گفت فضای داخلی بسیار شیک، لوکس و خاص است.

پورشه 911

تجربه رانندگی با 911 کررا 4

خب، حالا وقت آن رسیده به تست‌درایو افسانه پورشه بپردازیم. همانند همه ماشین‌های پورشه با دست چپ سوییچ را داخل مغزی سمت چپ فرمان قرار داده و استارت می‌زنیم. ماشین با یک نعره زیبای مخصوص به خود، روشن می‌شود و کمی آدرنالین خون شما را بالا می‌برد و به شما گوشزد می‌کند که پشت خاص‌ترین ماشین پورشه نشسته‌اید. 911 کررا 4 از پیشرانه 6 سیلندر صفحه‌ای با حجم دقیق 3614 سی‌سی و قدرت 345 اسب‌بخار در 6500 دور و گشتاور 390 نیوتن‌متر در 4400 دور تولید می‌کند. تا همین‌جا با این مشخصات می‌توان آن‌را با رقیب جدی خود اس‌ال 2011 که 5.5 لیتر حجم و 387 اسب‌بخار قدرت در 6000 دور دارد مقایسه کرد اما با گیرباکس پی‌دی‌کی 7 سرعته در شتاب‌گیری اولیه، آن‌را با خاک یکسان می‌کند.

اهرم ترمز دستی را پایین کشیده و پس از قرار دادن دسته‌دنده در حالت موردنظر شروع به رانندگی با این خودرو کردیم. وسعت دید راننده در این خودرو کاملا مطلوب است و در آینه‌های جانبی نیز دید خوبی داشتیم. صندلی‌های خودرو به‌صورت کامل سرنشین را برمی‌گیرد. هم‌چنین فرمان خودرو برخلاف ماهیت اسپرت این ماشین در حالت رانندگی نرمال بسیار دقیق و راحت به نظر می‌رسد و کاملا از دستورات شما هدایت می‌کند. سیستم تعلیق خودرو برخلاف تصور و با توجه به ماهیت خودرو نسبتا نرم است و اصلا با برادران کوچک خود، پورشه باکستر و کیمن اس که قابل مقایسه نیست. مهم‌ترین فاکتور این ماشین سیستم 4 چرخ خودرو با تقسیم الکتریکی نیرو است. هندلینگ این خودرو بی‌نظیر است و به لطف سیستمPSM (Porsche Stability Management) که درواقع سیستم کنترل پایداری محسوب می‌شود. خودرو کاملا به زمین کاملا چسبیده و این اطمینان برای راننده و سرنشین حاصل می‌شود که به این راحتی‌ها از مسیر خود منحرف نخواهید شد! نوبت به شتاب‌گیری رسید. بدون تغییر حالت رانندگی کیت اگزوز را روشن می‌کنیم. ‌اندکی صدای اگزوز عوض می‌شود. قصد می‌کنیم پدال گاز این اسب رام‌نشدنی را اندکی بفشاریم. کررا 4 با یک شلیک سهمگین همراه با صدای زیبای پیشرانه و سیستم اگزوز به جلو پرتاب می‌شود و با تعویض دنده تکان‌هایی به راننده وارد می‌کند. درست انگار در پیست مسابقه هستید! به لطف گیرباکس PDK این خودرو صفرتاصد را در حدود 5 ثانیه می‌پیماید اما با توجه به شرایط مختلف، ارتفاع از سطح دریا و عدد اکتان بنزین داخل کشور به تایم 5.4 ثانیه رسیدیم و حداکثر سرعت این ماشین نیز 284 کیلومتربرساعت است.

لذت سواری با این خودرو بهترین لذتی است که هر جوانی از اتومبیل خود می‌خواهد. دکمه اسپرت این ماشین را روشن می‌کنیم. به‌طور اتوماتیک سیستم فنربندی نیز فعال شده و خودرو با یک غرش، سفت‌تر شدن فرمان و خشک‌تر شدن سیستم تعلیق این نوید را به شما می‌دهد که حالت رانندگی کاملا تغییر کرده. با فعال شدن این حالت رانندگی، پدال گاز ماشین تیز‌تر شده و فقط آماده اشاره راننده برای شتاب‌گیری است. با فشرن پدال گاز این اتفاق خوب افتاد و لبخند را بر لبان‌مان جاری ساخت. در همین شتاب‌گیری با رسیدن به دست‌انداز ترمز این خودرو را مورد آزمایش قرار دادیم. عملکرد ترمز‌های 911 کررا 4 به لطف دیسک ترمز‌های سرامیکی سفارشی به‌همراه خنک‌کننده و هم‌چنین سیستم‌های ترمز ABS، ASR، MSR، ABD که روی هر 4 چرخ عمل می‌کند واقعا حیرت‌انگیز است و در کسری از ثانیه خودرو را میخکوب می‌کند. در همین حین نکته‌ای که به نظرم جالب آمد استفاده از دنده‌های پشت و روی فرمان بود. پورشه این دنده‌ها را طوری طراحی کرده که بتوانید با یک دست نیز به تعویض دنده از روی فرمان بپردازید. مثلا اگر با دست راست فرمان را گرفته‌اید دنده پشتی سمت راست معکوس (منفی) و دنده روی فرمان همان سمت دنده بالاتر (مثبت) شما خواهد بود.

خب اکنون نوبت به رانندگی در حالت اسپرت‌پلاس رسیده. در این حالت سیستم‌های کنترل پایداری ماشین خاموش شده و کمی نیاز به مهارت رانندگی شما است. با فعال شدن این حالت رانندگی پدال گاز آن‌قدر حساس شده که با یک لحظه فشردن آن نیز به عقب پرتاب می‌شوید. با فشردن پدال گاز تا آخر نهایت لذت رانندگی با این ماشین را تجربه کردیم و با هر تعویض دنده کمی فرمان خودرو در دستان‌تان به علت عدم پایداری می‌لرزد اما با کمی مهارت رانندگی از پس آن بر می‌آیید. رانندگی در این حالت با 911 حقیقتا هیجان‌انگیز است. تا آن‌جا که دوست ندارید اصلا از این خودرو پیاده شوید.

پورشه 911

تجربه رانندگی با 911 کررا اس

با استارت 911 کررا اس این ماشین را با یک غرش سهمگین از خواب بیدار کردیم. نخستین نکته‌ای که نظرمان را به خود جلب کرد صدای فوق‌العاده زیبای اگزوز این خودرو بود. خشن‌تر شده و کمی متفاوت از قبل به نظر می‌رسد. اگر بخواهم به توصیف و مقایسه این صدای مهندسی شده زیبا در مقابل نسل قدیم بپردازیم باید بگوییم بخش تریبل صوتی این آوای خوش بیش‌تر شده و کمی صدا تیز‌تر و شفاف‌تر از نسل پیش به نظر می‌رسد. اگر ماشین‌باز باشید، درست مانند مقایسه صدای لامبورگینی گالاردو و مورسیه‌لاگو البته نه به شدت تمایزی که بین آنهاست. با آزاد کردن ترمزدستی برقی و قرار دادن دسته دنده در محل موردنظر رانندگی با کررا اس را آغاز کردیم. فرمان این خودرو تقریبا همانند 911 کررا 4 است اما با کمی رانندگی متوجه شدیم ماهیت اسپرت‌تری دارد، بسیار دقیق است و دستورات شما را به‌خوبی اجرا می‌کند. پدال گاز خودرو کمی سفت‌تر از نسل پیشین خود به نظر می‌رسد. دید جلو این خودرو نیز کاملا عالی است. البته از ناحیه دید عقب کمی ضعیف‌تر از نسل قبل به نظر می‌رسد. آینه‌های جانبی هم مشابه نسل قبلی خود وسعت دید زیادی را برای شما به ارمغان آورده.

پورشه 911

911 کررا اس از یک پیشرانه 3800 سی‌سی بهره می‌برد و با این‌که فقط حدود 200 سی‌سی بیش‌تر از نسل پیشین خود شده اما حدود 55 اسب‌بخار قوی‌تر از نسل پیشین توان خروجی دارد و به قدرت 400 اسب‌بخار در 7400 دور، هم‌چنین به گشتاور 440 در 5600 دور رسیده. حتی از نظر مصرف سوخت، مصرف پایین‌تری نسبت به نسل قبلی خود دارد و از مصرف شهری صدی 15.5 لیتر به 12.2 لیتر رسیده است. تا همین‌جا روی کاغذ پرواضح است که عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی خود دارد و این خودرو سرعت صفر تا صد کیلومتر را در حدود 4.5 ثانیه می‌پیماید اما به دلیل بنزین‌های داخل کشور و ارتفاع تهران از سطح دریا به شتاب 5 ثانیه در بهترین حالت رسیدیم. هم‌چنین حداکثر سرعت این ماشین 304 کیلومتربرساعت است که نسبت به کررا 4 بهتر نیز شده. البته در برخی نسخه‌های سفارشی این خودرو که 2013 هستند نسخه کررا اس Power Kit نیز موجود است که حدود 30 اسب‌بخار از همین نسخه قوی‌تر است و عملکرد بهتری نیز دارد. بد نیست بدانید نسل پورشه 991 در سال 2012 عنوان بهترین پرفورمنس را در کارنامه خود به جا گذاشت.

پورشه 911

نوبت به فعال کردن مسیر فرعی اگزوز با فشردن دکمه مربوط به آن رسید. با فعال شدن دکمه اگزوز صدای منبع برخلاف نسل پیشین به‌صورت قابل‌توجهی تغییر می‌کند و صدای آن بیش‌تر از نسل پیشین درون کابین شنیده می‌شود. 991 کررا اس هنگام شتاب‌گیری و به قوه گیرباکس 7 سرعته PDK آن‌چنان شما را در صندلی فرو می‌برد که این حس را دارید که هیچ خودرویی به گرد پای شما هم نمی‌رسد. در همین حال با نزدیک شدن به یک دست‌انداز عملکرد ترمز‌های کامپوزیتی سرامیکی این ماشین را مورد بررسی قرار دادیم که با توجه به شتاب زیاد این خودرو کاملا رضایت بخش بود و نمره 10 شایسته آن است. یکی از تفاوت‌های عمده 911 کررا اس با 911 کررا 4 دیفرانسیل عقب بودن این خودرو است. در هنگام شتاب‌گیری و تعویض دنده فرمان بیش‌تر از کررا 4 در دستان‌تان می‌لرزد و بخش عقب خودرو نیز کمی بازی می‌کند که به لطف سیستم پایداریPTV (Porsche Torque Vetoring ) که وظیفه کنترل نیرو‌های وارد به هر چرخ را بر عهده دارد، هم‌چنین سیستم داینامیکی کنترل شاسی سریعا به پایداری اولیه خود باز می‌گردید. هندلینگ کررا اس نیز عالی است اما شاید در برخی از پیچ‌ها به پای کررا 4 چهار چرخ محرک نرسد. کررا اس به‌خوبی کررا 4 از پس دست‌انداز‌های شهر تهران برمی‌آید و با سامانه تعلیق PASM بهترین وضعیت تعلیق برای خودرو در حالت‌های رانندگی مختلف به وجود می‌آید. با قرار گیری در حالت اسپرت نیز تعلیق خودرو خشک‌تر می‌شود. حالت‌های رانندگی در حالت اسپرت و اسپرت‌پلاس مشابه نسل قبلی خود است اما شتاب‌گیری این نسل متفاوت از نسل پیشین خود به نظر می‌آید.

در انتها از مالکان هر 2 خودرو که آشنایی بیش‌تری به خودرو خود داشتند، درخواست کردیم که یک مسابقه درگ برگزار کنند. البته نتیجه مسابقه پیش از آن هم کاملا مشخص بود اما می‌خواستیم نتیجه را با چشمان خویش نیز ببینیم. با قرار گیری هر 2 خودرو در سیستم لانچ‌کنترل در میان آنها ایستاده و با پایین آوردن دستان خود هر 2 خودرو با صدایی بی‌نظیر شلیک شدند. شاید بتوانیم بگوییم 997 فقط تا دنده یک مهمان 991 بود و بعد از آن این فاصله همینطور بیش‌تر می‌شد که در همین حین کررا اس خودرو را متوقف کرد و پایان مسابقه رقم خورد.

پورشه 911

سخن آخر

عملکرد هر 2 نسل 911 یعنی 997 (کررا4) و 991 (کررا اس) فوق العاده بود. بدون شک پورشه هر تغییری در هر نسل ایجاد می‌کند سبب بهبود عملکرد در همه نقاط خودرو می‌شود. اما همان‌طور که اشاره کردیم واقعا هر نسل رنگ و لعاب مخصوص به خود را دارد و دوست‌داران پورشه 911 تمامی نسل‌های این خودرو را می‌پرستند. در اینجا باید توضیح داد اگر خواستار صرف بیش از یک میلیارد پول برای خودرو هستید و می‌خواهید خیلی دیده شوید پورشه 911 گزینه خوبی برایتان نخواهد بود چراکه به دلیل کم‌تعداد بودن این خودرو بسیاری از مردم اصلا آن‌را نمی شناسند و حتی خیلی‌ها 911 را با باکستر اشتباه می‌گیرند! بنابراین باید برند خود را عوض کرده و به سراغ مازراتی بروید تا به قول امروزی‌ها لاکچری‌تر به نظر بیایید اما اگر به لذت سواری بیش‌تر خودرو نیازمندید پورشه 911 مخصوصا نسل هفتم شما را به‌طور کامل راضی خواهد کرد. در خاتمه جا دارد از مالکین هر 2 خودرو آقایان مهدی نباتیان مالک 911 کررا اس و سعید پرهیزکاری مالک 911 کررا 4 جهت همکاری صمیمانه و در اختیار قراردادن خودرو‌های خود جهت این بررسی تشکر ویژه داشته باشیم.

عکس: بامداد صفائیان

 

بیشتر بخوانید:

مقایسه دو رودستر پر طرفدار ایران – SLK350 و BMW Z4 28i

پنجه در پنجه! مقایسه ب ام و سری ۲ و پورشه باکستر

مقایسه دو کوپه محبوب از پورشه و جگوار

تجربه رانندگی با پورشه 911 توربو

من با ماشین ام دوستم! / دیدار با پورشه 911 تیپ 964

فرزند قد بلند پورشه پوست انداخت/ آشنایی با نسل جدید پورشه کاین

معرفی ب ام و i8 رودستر/ سفینه ای با سقف نرم!

ب‌ام‌ و i8 رودستر جدید چه ویژگی هایی دارد ؟

نگاهی به خط تولید پورشه پانامرا

آئودی تی تی رودستر همپای باکستر

تسلا چگونه تسلا شد؟ / پروژه تسلا برای سفر به مریخ!

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی