پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اسپرت تر!/معرفی و تست فني فونیکس آریزو ۶ جی تی

یکی از خودرو های که به زودی به بازار عرضه می شود فونیکس آریزو ۶ جی تی است، در ادامه این نوشتار به بررسی این سدان جدید خواهیم پرداخت.

محسن صوفی
یکشنبه - ۹ مهر ۱۴۰۲

 

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

طراحی:

فونیکس آریزو ۶ جی تی در واقع نسخه اسپرت تر آریزو ۶ پرو است که پرفورمنس فنی بالاتری نسبت به نمونه پرو دارد و در بعضی از قسمت های خودرو همانند طراحی قسمت جلوی خودرو و يا کابین خودرو طراحی آن با نمونه آریزو ۶ پرو کاملا متفاوت است‌.

فونیکس آریزو ۶ جی تی در نمای جلوی آن به طور کامل از لکسوس تقلید شده است، از طراحی چراغ های گرفته و حتی جلو پنجره خودرو که عینا همان الگو دوک مانند به کار رفته در محصولات لکسوس است. این موارد شاید در وهله اول جذاب باشد اما جای تعجب اینجاست که چری در چند سال اخیر چری با زبان طراحی و خط مشی که در طراحی محصولاتش به کار برده ثابت کرده که در زمینه طراحی اصول مختص به خود را دارد.

آريزو ٦ جي تي

اما سوال اصلی این است که چرا دست به چنین کاری زده است گرچه این کار شاید برای عده ای جذاب باشد اما برای بسیاری غیر جذاب بوده و صرفا یک کپی کاری تلقی می شود.

در نمای جلویی خودرو چراغ های خودروطراحی قابل قبولی دارند ودرون آن ها دو چراغ دی لایت های تیک مانند آن درون کاسه چراغ ها جلب توجه می کنند جلو پنجره طراحی بزرگی داشته و طراحی سه بعدی دارد در دوطرف سپر نیز دو فرو رفتگی وجود دارد که چراغ های مه شکن خودرو درون این دو فرورفتگی تعبیه شده اند.

آريزو ٦ جي تي

برروی کاپوت خودرو نیز به وسیله خطوط تیز سعی شده تا حس اسپرت بودن به راننده القاء شود در نمای جانبی خودرو نیز یک‌خط شانه از اواخر گلگیر جلوی خودرو شروع شده و این خط به انتهای خودرو می رود در قسمت پایینی در ها نیز به وسیله یک خط طراحی برآمده ای ایجاد شده تا به اندازه کافی جزئیات در نمای جانبی خودرو ایجاد شده باشد.

رینگ های خودرو طراحی جدید و اسپرتی دارند و به رنگ مشکی هستندو اندازه ای ۱۷ اینچی دارند، کلیپر های ترمز خودرو نیز به رنگ نارنجی هستند.

آريزو ٦ جي تي

اما در نمای عقبی خودرو همان طراحی آریزو ۶ پرو را می بینیم که چندان با طراحی تهاجمی نمای جلویی خودرو تناسب زیادی ندارد در قسمت پایینی سپر خودرو یک دیفیوزر مشکی با دو عدد خروجی اگزوز تزیینی در دو طرف آن تعبیه شده است.

آريزو ٦ جي تي

طراحی داخلی:

طراحی داخلی خودرو به طور کامل نسبت به مدل پرو تغيير کرده داشبورد خودرو طراحی به روز تری دارد و برروی آن یک صفحه نمایش ۲۰ اینچی دیده می شود که در واقع تلفیقی از دو نماشگر ۱۰ اینچی است و این دو نمایشگر یکی سیستم مالتی مدیا و دیگری صفحه کیلومتر خودرو است.

داخل كابين آريزو ٦ جي تي

فرمان خودرو هنان نمونه به کار رفته در فونیکس اف ایکس است که چرمی دوزی شده و دوختی قرمز رنگ دارد  همچنین شیفتر های پشت فرمان نیز برروی آن وجود دارد. نمونه ای که مدیران خودرو برای عرضه در بازار ایران انتخاب کرده دارای یک تودوزی مشکی و قرمز است برروی وداشبورد خودرو از قطعات تزیینی مشکی پیانویی و طرح فیبر کربن استفاده شده است کمی پایین تر دریچه های کولر خودرو خودرو قرار دارند که طراحی باریکی دارند و یک پنل لمسی وظیفه تنظیمات سیستم صوتی خودرو را بر عهده دارد.

آريزو ٦ جي تي

برروی داشبورد خودرو نیز به وسیله یک پنل که یک مجموعه چراغ LED برروی آن قرار دارد نور پردازی با رنگ های مختلفی تمام می شوند رو دری های خودرو نیر طراحی قابل قبولی دارند و برروی آن ها از متريال چرمی کرومی و مشکی پیانویی استفاده شده است.

آريزو ٦ جي تي

برروی کنسول وسط خودرو نیز کلید های اتو هلد و ترمز پارک برقی و کلید های مربوط به تنظیمات سیستم صوتی قرار داده شده اند. همچنین دو جالیوانی، شارژر وایرلس و دسته دنده خودرو که به صورت الکتریکی است دیده  برروی کنسول وسط دیده می شود.برای سرنشینان عقب خودرو نیز زیر آرنجی و دریچه سیستم تهویه وجود دارد.

آريزو ٦ جي تي

قوای فنی:

فونیکس آریزو ۶ GT مجهز به یک موتور ۱/۶ لیتری TGDI است که توانایی تولید ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد و با يك گيربكس ٧ سرعته دبل كلاچ (( تر )) جفت شده است. این موتور در فونیکس تیگو ۸ پرو و فونیکس اف ایکس نیز استفاده شده است و کاملا برای ما آشناست. سیستم تعلیق محور جلو خودرو مک فرسون و سیستم تعلیق محور عقب خودرو  تورشن بیم است که ای کاش از نمونه مولتی لینک با توجه به قوای فنی این خودرو استفاده می شد تا خودرو در پیج ها چسبندگی و هندلینگ بهتری را ارائه بدهد.

آريزو ٦ جي تي

امکانات ایمنی و رفاهی:

از امکانات ایمنی فونیکس آریزو ۶ جی تی می توانیم سیستم های ABS وEBD، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی ترمز، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، ۶ کیسه هوا، ایزوفیکس، ایمدبلایزر، و سیستم های کمکی؛ رادار نقطه کور(BSD)، رادار هشدار خروج از پارک(RCTA)، دستیار حرکت بین خطوط(LKA)، هشدار خروج از خط(LDW)،  کروز کنترل تطبیقی(ACC)، سیستم کمکی در ترافیک(TJA)، سیستم کمکی کروز یکپارچه(ICA)، هشدار برخورد از جلو ، سیستم ترمز اضطراری خودکار(AEB)، کنترل هوشمند نوربالا(IHC)، هشدار باز شدن درب ها(DOW)، هشدار برخورد از عقب(RCW) را نام ببریم.

آريزو ٦ جي تي

و از مهم ترین امکانات رفاهی فونیکس آریزو ۶ GT می توانیم به سنسور نور و باران، سنسور کنترل فشار باد تایر، گرمکن و سرد کن صندلی هلی جلو، زیر آرنجی ردیف جلو و عقب، سیستم ورود و خروج بدون کلید، پاور ویندوز، آیینه الکتروکرومیک، روشن کردن خودرو با ریموت، نور پردازی ۶۴ رنگ داخل کابین،شارژر وایرلس، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با فیلتر N95، روشن کردن خودرو از روی ریموت، تنظیم صندلی راننده به صورت ۶ جهت برقی و تنظیم صندلی سرنشین جلو به صورت ۴ جهت برقی، فرمان چرمی با قابلیت تنظیم در ۴ جهت، خروجی برق ۱۲ ولت، خروجی شارژ برای سرنشینان جلو وعقب، صفحه کیلومتر ۱۰ اینچی دیجیتالی، مانیتور سیستم مالتی مدیا ۱۰ اینچی، دوربین ثبت وقایع، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، اپل کارپلی، اندروید اتو، بلوتوث، سیستم تنظیم حالات رانندگی در ۳حالت ECO،NORMAL،GT BOOST و …. اشاره کرد.

آريزو ٦ جي تي

تجربه رانندگی:

با توجه به تجربه قبلي نگارنده از راندن آريزو٦ پرو در خيابان و پيست، تفاوت ارتقاي پارامترهاي ديناميكي در آريزو٦ جي تي كاملا محسوس بود. جسور بودن آن از لحظه استارت و شتابگيري، تا عملكرد مطلوب آن سر پيچ هاي پيست اتومبيلراني آزادي با سرعت نسبتا بالا، نشان از يك خودروي جوان پسند و كم رقيب در بازار دارد.

شتاب صفر تا صد خودرو با دستگاه درگی حدود ۸/۳ ثانیه به دست آمد، که حداقل تا زمانی که آریزو ۸ به بازار عرضه شود، لقب سریع ترین سدان صفر کیلومتر بازار را به خود اختصاص خواهد داد. خط ترمز خودرو نیز ۴۷ متر اندازه گیری شد، که با استفاده از لاستیک های خارجی و با کیفیت این عدد مقداری کمتر خواهد شد.

آريزو ٦ جي تي

هر چند كه استفاده از لاستيك ايراني مقداري چسبندگي چرخها را سر پيج مي كاهد، اما باز هم نمره قبولي را از آن خود مي كند. علاوه بر آن، استفاده از گيربكس دبل كلاچ در آريزو٦ جي تي لذت راندن آن را دو چندان كرده است.

آريزو ٦ جي تيتست و بررسی فنی: میلاد علمی
عکس: محمدرضا اناری
نوشته: محسن صوفی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی