پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رنو تلیسمان

بررسی فنی رنو تلیسمان / جادوگری از کوچه پس کوچه های پاریس

رنو تلیسمان از اعضای نسبتا تازه نفس کلاس سدان های نیمه لوکس در بازار ایران به شمار می رود که سال گذشته توانست به عنوان یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین خودروهای وارداتی شناخته شود. تلیسمان رقبای فراوانی در بازار ایران دارد اما با تکیه بر جذابیت های ظاهری، مشخصات فنی قابل قبول و […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

رنو تلیسمان از اعضای نسبتا تازه نفس کلاس سدان های نیمه لوکس در بازار ایران به شمار می رود که سال گذشته توانست به عنوان یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین خودروهای وارداتی شناخته شود. تلیسمان رقبای فراوانی در بازار ایران دارد اما با تکیه بر جذابیت های ظاهری، مشخصات فنی قابل قبول و امکانات متنوع توانسته جایگاه مناسبی در ایران داشته باشد.

جوان خودرو بررسی می کند

تلیسمان در لغت سحر و جادو معنی می‌شود و با توجه به سبک جدید طراحی رنو در این خودرو، باید گفت این اسم کاملا با مسما بوده و ظاهر جذاب تلیسمان هر بیننده‌ای را جادو می‌کند. این سبک طراحی در نسل جدید رنو کولئوس و رنو مگان نیز به چشم می خورد و از جزییات آن می‌‌توان به جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های روز روشن عمودی کشیده شده روی سپر جلو و چراغ های کشیده عقب اشاره کرد. تلیسمان آن‌قدر زیرکانه طراحی شده که برای ایراد گرفتن از ظاهرش حسابی به دردسر بیافتید.

این خودرو نمادی از بازگشت دوباره رنو به بازار سدان های نیمه لوکس است. جایی که رقیبانی ورزیده مثل کیا آپتیما، تویوتا کمری، هوندا آکورد، هیوندای سوناتا، فولکس واگن پاسات، فورد موندئو، نیسان آلتیما و چندین حریف دیگر انتظار تلیسمان را می کشند. البته ورود به این بخش از بازار برای رنو تازگی ندارد زیرا در دهه 70 و 80 میلادی هم رنو مدل 18 را تولید می کرد که یک سدان بزرگ بود. در سال 2010 نیز رنو با ساخت مدل Latitude سعی کرد در این بخش از بازار خودی نشان دهد اما نتایج آن چیزی نبود که مدیران رنو انتظارش را داشتند. حتی فیس لیفت لتیتود یعنی سفران هم نتوانست مقابل حریفان ژاپنی و کره ای دوام بیاورد. اما عضلات تلیسمان ورزیده تر از آن است که به راحتی knock down شود.

رنو تلیسمان

تاثیر آقای طراح

بسیاری به اشتباه  تصور می کنند ون دن اکر طراح ارشد رنو همان طراح تلیسمان است اما Alexis Martot  طراح اصلی این خودرو است. هر چند تلیسمان با نظارت ون دن اکر به عنوان سر طراح رنو شکل گرفته است. البته زبان طراحی آقای اکر کاملا در طراحی این خودرو و حتی دیگر مدل ها نیز وجود دارد. این زبان طراحی که برگرفته از یک صورت جدی است که با استفاده از منحنی های C شکل طراحی شده و خطوط این صورت را بخش های کرومی تشکیل می دهند.

در نمای جلو قسمت هایی مثل جلوپنجره و چراغ ها به همراه چراغ های Day light یک تصویر روشن از این خودرو در اختیارتان قرار می دهد. تصویری از این جهت روشن که اگر یک بار آن را ببیندی، بی شک در ذهن شما باقی می ماند و امکان ندارد تلیسمان را با یک خودروی دیگر اشتباه بگیرید زیرا تنها تلیسمان است که شبیه تلیسمان طراحی شده! اگر از نمای کناری به این خودرو بنگرید، خواهید دید که فاصله محوری بلندی دارد. Wheelbace این خودرو 2810 میلی متر است،  به همین دلیل عجیب نیست که درون کابین تلیسمان فضای بزرگی در اختیار شما قرار داشته باشد. همچنین طول آن نیز به 4750 میلی متر می رسد. این یعنی با خودروی کوچکی رو به رو نیستید. عرض آن هم به 1870 میلی متر می رسد. در کل انگار رنو سدت تیم طراحی را باز گذاشته تا سایز بدنه را به اندازه کافی بزرگ طراحی کنند.

رنو تلیسمان

در نمای عقب هم زیبایی موج می زند. طرح چراغ های عقب برای آنهایی که خوب طراحی خودروها را دنبال می کنند آنقدرها جدید نیست، زیرا در سال های گذشته لینکولن نیز به وفور از چراغ های افقی بزرگ در محصولاتش استفاده کرده است. از طرفی در رنو سفران نیز می توانید شِمایی از این چراغ ها را البته به صورت برعکس پیدا کنید. اما در کل جزئیات بدنه به گونه ای طراحی شده که در نهایت یک هارمونی مثال زدنی را پدید بیاورد.

رنو تلیسمان

چیدمان کاربردی تلیسمان

اما داخل کابین تلیسمان هم از مهر و محبت رنو بی‌نصیب نمانده و موقع قرارگرفتن روی صندلی‌ها با یک مجموعه کسل‌کننده فرانسوی روبه‌رو نیستید. کابین تلیسمان آن‌قدر خوش ترکیب و مرغوب است که به سختی از آن دل می‌کنید. نورپردازی ملایم در کنار چرم مرغوب به‌کاررفته در تزیین صندلی‌ها با طراحی ارگونومیک و آرامش‌بخش ترکیب می‌شود و حس متفاوتی از سواری با یک خودرو فرانسوی را برای سرنشینان رقم می‌زند. درب‌های بزرگ سوار و پیاده شدن از کابین را آسان می‌کنند و عایق‌بندی مناسب و شیشه‌های چندلایه باعث شده‌اند هیچ صدای اضافه‌ای داخل کابین به گوش نرسد.

به لطف ابعاد مشابه هیوندای سوناتا و فاصله بین 2 محور ۲۸۱۰ میلی‌متر، مشکلی از نظر تنگی و ناراحتی فضای کابین وجود ندارد و صندوق بار ۶۰۸ لیتری تلیسمان همان چیزی است که خانواده‌های چندنفره در سفرهای دسته‌جمعی به دنبال آن هستند. برای تلیسمان‌های عرضه شده در ایران 2 تیپ پایه و فول در نظر گرفته شده که در حال حاضر نگین خودرو تنها نسخه فول‌آپشن را به فروش می‌رساند. تنظیمات صندلی‌های جلو در نسخه فول‌آپشن مشکل‌پسندان را راضی می‌کند. گرمکن، ماساژور و تنظیمات برقی مواردی هستند که رنو برای صندلی‌های جلو تلیسمان در نظر گرفته. عملکرد سیستم صوتی BOSE با ۱۱ بلندگو و ۲ ساب‌ووفر نیز قابل‌توجه است و تنظیمات آن از طریق مانتیور ۸.۷ اینچی تبلت مانند روی کنسول مرکزی انجام می‌شود. گرافیک صفحه کیلومترشمار جذاب است و با تغییر حالات رانندگی، رنگ‌بندی آن نیز تغییر پیدا می‌کند و در کنار سامانه هدآپ‌دیسپلی، تجربه‌ای جالب از رانندگی با تلیسمان رقم می‌زند. سیستم اطلاعات و سرگرمی تلیسمان با نام R.LINK شناخته می‌شود. این سامانه سرعت عمل مناسبی دارد.

کارکردن با سیستم ارتباطی R-Linke رنو نیز بسیار ساده است زیرا علاوه بر این که می توانید دو برنامه را همزمان اجرا کنید، منوی این برنامه بسیار ساده است و کافی است فقط یک بار با آن کار کنید. رنو با استفاده از این سیستم تا توانسته دکمه های روی کنسول را کم کرده است. پشت آمپرها نیز با تغییر حالات رانندگی  نظر رنگ و تا حدودی طرح تغییر می کنند.

رنو تلیسمان

زیر کاپوت رنو تلیسمان

تلیسمان مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر است که با استفاده از یک توربوشارژر تغذیه می شود. این پیشرانه می تواند در دور 5750 به 190 اسب بخار نیرو دست پیدا کند و نکته جالب توجه این که گشتاور 260 نیوتن متری این پیشرانه از دور موتور 2500 تا حدود 5000 هزار دور بر دقیقه در دسترس است. به این ترتیب برای سبقت گیری بازه گسترده ای از گشتاور را در اختیار دارید و اگر دور موتور را در حدود 2500 دور نگه دارید یعنی توربوشارژر در حالت بوست ( تزریق) قرار دارد. پس کارتان برای سبقت گیری سخت نیست. گیرباکس به کارگیری شده در تلیسمان از نوع 7 سرعته اتوماتیک است که با توجه به برنامه ریزی آن، امکان احساس تعویض دنده را در حد کم به راننده می دهد. این گیرباکس ساخت کمپانی Getrag آلمان است. البته تلیسمان پیشرانه های دیگری نیز به همراه یک گیرباکس 6سرعته اتوماتیک و دستی دارد که برای بازار ایران انتخاب نشده اند.

رنو تلیسمان

فرمان برقی و هوشمند تلیسمان خودش را مثل عملکرد سیستم تعلیق، پیشرانه و گیرباکس با نحوه رانندگی و مود انتخابی شما در سیستم ولتی سنس کالیبره می کند. تفاوت بین حالت اکونومی و اسپرت در نحوه عملکرد بخش های مختلف تلیسمان کاملا قابل لمس است. هر چند در کمتر از 30 دقیقه می توانید قلق های این خودرو را پیدا کنید و خیلی زود با آن آشنا می شوید. برای تلیسمان با پیشرانه 1.6 توربو شارژ شتاب 7.7 ثانیه ای از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر در ساعت بیان شده است که در شرایط ایدال از نظر سوخت و ارتفاع به نظر دور از دسترس نیست.

رنو تلیسمان

تلیسمان نقاط قوت بسیاری دارد که از آن جمله می توان به سیستم فرمان پذیری چرخ های عقب ( البته به صورت محدود) اشاره کرد که در ادبیات رنو 4Control نامیده می شود. در این سیستم چرخ های عقب در پیچ ها کمی به سمت بیرون زاویه می گیرند تا خودرو محیط پیچ را بهتر طی کند. تلیسمان در بخش سیستم تعلیق عملکردی بسیار خشک دارد و حتی نسبت به مزدا سه که به خشک بودن سیستم تعلیق معروف است هم عملکردی سخت تر دارد. در سیستم تعلیق عقب این اشکال بیشتر از جلو احساس می شود. شاید نسخه حل این مشکل در دستان رنو باشد و با کالیبره کردن سیستم تعلیق این خودرو با جاده های نامسطح ایران، بتواند مشکل را حل کند.

رنو تلیسمان 2017

مصرف سوخت ترکیبی تلیسمان در منابع مختلف از 5.5 لیتر تا 7.5 لیتر در سیکل ترکیبی بیان شده است. اما نگارنده عقیده دارم مصرف سوخت یک خودروی مجهز به توربوشارژر تنها به نحوه رانندگی فرد بستگی دارد و البته کیفیت بنزین مصرفی که در ایران بسیار نامناسب است. با این حال باید گفت تلیسمان آنقدر زیبا، با کیفیت و پر قدرت طراحی شده است که می توانید با سختی سیستم تعلیق آن کنار بیاید و در مقابل رقبا انتخابش کنید.

رنو تلیسمان 2017

پیشنهاد جوان خودرو

شاید با مبلغی که برای خرید تلیسمان نیاز دارید، بتوانید انتخاب‌هایی نظیر هیوندای سوناتا، تویوتا کمری و کیا اپتیما داشته باشید. اما تلیسمان مناسب سلیقه‌های خاص طراحی شده. البته بهره بردن از توربوشارژر با توجه به بنزین نامرغوب ایران کمی نگران‌کننده است.

رنو تلیسمان

مشخصات فنی رنو تلیسمان

کلاس: سدان نیمه لوکس
پیشرانه: 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر
حجم موتور: 1618 سی‌سی
قدرت: 190 اسب‌بخار در 5750 دور
گشتاور: 260 نیوتن‌متر در 2500 دور
گیرباکس: 7 سرعته خودکار دوبل‌کلاچ
وزن: 1444 کیلوگرم
مصرف سوخت: 7.5 لیتر
شتاب: 7.7 ثانیه
باک: 51 لیتر

رنو تلیسمان 2017

امکانات رنو تلیسمان

سنسور پارک جلو، سیستم هشدار نقطه کور، کارت هندزفری، صفحه نمایش روی شیشه جلو (HUD)، روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف برقی پانوراما، آینه‌های جانبی جمع‌شونده اتوماتیک، نورپردازی محیط داخل، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو به همراه ماساژور، گرمکن صندلی راننده و سرنشین جلو، مانیتور ۸.۷ اینچی کنسول وسط و سیستم صوتی BOSE با ۱۳ بلندگو (که 2 عدد از آنها ساب ووفر است)

شرایط فروش مشارکتی رنو کولئوس و تلیسمان 2018 (اردیبهشت 97)

شرایط فروش نقدی و اقساطی رنو داستر 2017 (اردیبهشت 97)

معرفی پرفروش ترین خودروهای بازار در سال 96 ( قسمت چهارم-ب ام و سری 7 و رنو تلیسمان )

موج تنوع در بازار وارداتی‌ها/ مقایسه رنو تلیسمان و فولکس واگن پاسات

دوئل فرانسوی ها در خاک ایران / مقایسه پژو 301 و رنو سیمبل

داستر در پسا فیس لیفت!/ تست و بررسی میدانی رنو داستر 2016

5 ستاره ایمنی در کارنامه رنو مگان جدید + بررسی نسل جدید مگان

یک روح در ۲ بدن!/ مقایسه و بررسی نیسان ایکس تریل و رنو کولئوس

در محدوده قیمت 200 میلیون ، رنو تلیسمان یا هیوندای سوناتا

تجربه 350 کیلومتر رانندگی با رنو تلیسمان (گزارش)

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی