اگر مسیر تردد روزمره تان شهرهای شلوغ و پرترافیک است و با بودجه محدود سراغ خودرویی جمع و جور، کم مصرف و کم خرج را می گیرید این مقایسه را از دست ندهید. تیبا۲ و ام وی ام 110 تقریبا ارزان ترین هاچ بک های بازار هستند که به لطف موتور کوچک، مصرف سوخت پایینی […]
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی میکند
تیبا هاچبک ( تیبا۲ )
تیبا بهعنوان دومین خودرو ملی شناخته میشود و طی مدتی که از عرضه آن در بازار میگذرد، توانسته افرادی که بودجه محدودی دارند و از طرفی از ظاهر تکراری پراید خسته شدهاند را به سوی خود جذب کند. هدف از عرضه مدل هاچبک تیبا، جلب نظر خریداران جوانتر بوده و تا حد قابلتوجهی در بازار موفق هم بوده است. طراحی تیبا هاچبک با مدل سدان تفاوت چندانی ندارد و همه تحولات به قسمت عقب این خودرو ختم میشوند.
حتی فرم شیشههای جانبی عقب نیز کاملا با مدل صندوقدار مشابه است. کیفیت رنگ بدنه پایین است و با توجه به قیمت نزدیک به ۳۰ میلیونی این خودرو انتظار میرود به بعضی جزییات در مونتاژ قطعات بدنه توجه بیشتری شود. طراحی شیشه عقب، مهشکن وسط سپر عقب و چراغ سوم ترمز بالای شیشه عقب با پژو ۲۰۶ هاچبک بیشباهت نیست. چرخهای تیبا سایز کوچکی دارند و علاوه بر لطمه به زیبایی خودرو، پایداری آنرا در پیچها زیر سوال می برند. این در حالی است که در مدل هاچ بک احساس عدم تعادل در پیچها نسبت به نسخه سدان بیشتر احساس میشود. اما سایپا بهتازگی تیبا را با رینگهای آلومینیومی اسپرت بهفروش میرساند، تا حداقل از نظر ظاهری کمی جذابیت داشته باشد.
پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تیبا هاچبک با پیشرانه مدل سدان تفاوتی ندارد. این پیشرانه با همکاری شرکت مگاموتور و شرکت FEV وابسته به دانشگاه آخن آلمان و براساس پیشرانه پراید ساخته شده است. پیشرانه تیبا از پراید قدرتمندتر است و میتواند ۷۸ اسببخار قدرت تولید کند، که برای ابعاد و وزن این خودرو، نوع کاربری آن در شهر و قیمتاش نسبتا مناسب بهنظر میرسد و از این نظر در مقابل ام وی ام 110، گزینه برتر میدان شناخته می شود. همچنین ضرایب گیرباکس نسبت به پراید اصلاح شده و دیسک و صفحه اندازه بزرگتری دارد. کشش و شتاب اولیه تیبا نسبت به پراید بهتر است. توان پیشرانه تفاوت چندانی با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ندارد و با وزن کمتر، تیبا۲ هاچبک شتاب دلچسبتری از پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را به ارمغان میآورد.
هنگام شروع حرکت، خودرو با لرزش قابلتوجهی بهراه میافتد. عملکرد سیستم تعلیق و کمکفنرها نسبت به پراید نرمتر است. البته در نمونه هاچبک صداهای اضافی که از عقب خودرو شنیده میشوند، به مراتب از مدل سدان بیشتر است. فرمان هیدرولیک تیبا نرم و گیج است و همین عامل باعث شده تا در سرعتهای بالا قبل از تعویض ناگهانی لاین به همهچیز خوب فکر کنید! این ناپایداری با تایرهای نازک تشدید میشود.
یکی از مهمترین مشکلات فنی تیبا را باید در ترمزهای آن جستوجو کرد. ترمزهایی که علاوه بر قدرت عملکرد پایین، از همان ابتدا دچار مشکل تابیدگی شده و لرزش فرمان در سرعتهای بالا را با خود به ارمغان میآورند. طراحی کابین تیبا هاچبک با مدل سدان تفاوتی ندارد.
حتی فضای صندلیهای عقب نیز در این مدل نسبت به نسخه سدان تغییری نکرده و تنها از فضای صندوق بار آن کاسته شده است. پلاستیکهای خشک و بیکیفیت سراسر کابین را فراگرفتهاند و با وجود کیفیت مونتاژ معمولی، خیلی زود به سروصدا میافتند. با توجه به تفاوت قیمتی مدل هاچبک با نمونه صندوقدار، بهتر بود رنگبندی کابین تیرهتر شود تا جوانترها رغبت بیشتری برای خرید آن نشان دهند. دید آینههای جانبی به لطف اندازه نسبتا بزرگشان مناسب است و دید قسمت عقب در مدل هاچ بک، به مراتب بهتر از مدل سدان به نظر میرسد.
MVM 110
جذابترین نکته این محصول شاد مدیران خودرو کاربرد ویژه آن در شهرهای بزرگ و پرترافیک است. خودرویی با ابعاد جمعوجور که قابلیت تردد، پارک در کمترین فضاهای موجود و همچنین مصرف پایین آن از دغدغه های مهم این روزهای شهرنشینان است.
ام وی ام 110 از اولین و ارزانترین خودروهای چینی بود که در سال ۸۴ وارد کشور شد. اولین محصول امویام در ایران که با 2 پیشرانه ۳ و ۴ سیلندر عرضه میشد، با اقبال مناسبی روبهرو شد. قیمت مناسب و ظاهر متفاوت نسبت به سایر ارزانقیمتهای بازار باعث شد تا۱۱۰ به سرعت به یکی از اولویتهای خریداران یک هاچبک جمعوجور و کممصرف تبدیل شود. مدتی است که مدیرانخودرو نسل جدید امویام ۱۱۰ که با پسوند S یعنی اسپرت و جوان پسند، از مدل قبلی متمایز میشود را در بازار عرضه کرده است.
ظاهر ام وی ام 110 جدید هیچ شباهتی با قبل ندارد و باید قبول کرد که خیلی خوشترکیبتر، جذابتر و جوانپسندتر از قبل شده است. اینبار ام وی ام 110 با ترکیب رنگ دوگانه و اسپرت عرضه خواهد شد تا همچنان بعنوان یک خودرو کم مصرف شهری برای مصارف روزانه بهترین انتخاب پیش روی خریداران این سگمنت باشد. ۱۱۰ جدید که برخلاف مدل قبلی که با نام چری QQ3 شناخته میشد، در چین با نام چری QQ شناخته میشود و با مشارکت استودیو طراحی تورین ایتالیا طراحی شده و شکل بدنهاش به کلی تغییر کرده.
اما شاسی و پلتفرم آن ثابت است و ایمنی و مشخصات دینامیکیاش بهبودی پیدا نکرده است. طراحی سپرهای جلو و عقب، چراغهای عمودی عقب با موقعیت قرار گیری منحصربهفرد، درب شیشهای صندوق بار و محل جالب قرارگیری دستگیره درها، همگی دستبهدست هم دادهاند تا ۱۱۰ جدید چهرهای شاد و دوستداشتنی داشته باشد.
تغییرات گسترده تنها به بدنه ختم نشده و داخل کابین نیز با فضایی جذابتر و خوش ترکیبتر از قبل روبهرو هستیم. مهمترین نکته اینجاست که برخلاف مدل قبلی، در۱۱۰ جدید از رنگبندی تیره برای کابین استفاده شده که همین مورد باعث شده تا کیفیت ظاهری قطعات خیلی بهتر به نظر برسد. از سوی دیگر کیفیت مونتاژ و متریال کابین نیز بهبود چشمگیری داشته و در کل باید گفت، کابین ۱۱۰ جدید علاوه بر بهبود کیفیت، مدرنتر و جذابتر از قبل شده است. مواردی که در طراحی کابین جلب توجه میکنند، صفحه کیلومترشمار دیجیتالی، استفاده از قطعات نقرهای و سفیدرنگ اسپرت در قسمتها مختلف و فرم جدید غربیلک فرمان است.
فضای کابین علیرغم اینکه چندان بزرگ نیست، اما با فضاسازیهای مختلف قابلیت استفاده از آن بیشتر شده. فضای صندوق بار نیز با اینکه طول کمی دارد، اما عمق زیادش قابلیت استفاده از آن را بالا برده است.
ام وی ام 110 جدید با یک پیشرانه ۳ سیلندر یک لیتری ۶۸ اسببخاری عرضه میشود. همچنین 2 گیرباکس اتوماتیک و دندهای نیز برای این مدل در نظر گرفته شده، که فعلا شاهد عرضه نمونه مجهز به گیرباکس ۵ دنده دستی در کشور هستیم. امویام ۱۱۰ جدید از تجهیزات ایمنی نظیر ۲ عدد ایربگ و سیستم ترمز ABS نیز بهره میبرد.
پیشنهاد جوان خودرو
خوشبختانه کیفیت تیبا در چند وقت اخیر افزایش داشته و از یک ستاره، به 2 ستاره کیفیت در رده بندی کیفی خودروهای داخلی رسیده است. تیبا هاچ بکی پرتوان تر و به اصطلاح خودمانی، جون دار تر از ام وی ام ارزیابی می شود. به علاوه اینکه ابعاد بزرگ تری دارد و از کابین و صندوق بار آن می توانید استفاده کاربردی تری داشته باشید. همچنین تولید این خودرو توسط دومین خودروساز بزرگ کشور باعث شده تا خدمات پس از فروش و تامین قطعات آن به مراتب گسترده تر از ام وی ام 110 باشد. همچنین تیبا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده و بازار خرید و فروش نسخه دست دوم آن به مراتب از ام وی ام بهتر است. تیبا با مونتاژی دقیقتر، کیفیت رنگ بالاتر، به علاوه امکاناتی بهروز، بالاخص در گونه هاچبک، بدون تردید قادر خواهد بود طیف وسیعی از طرفداران خودروهای کوچک و ارزانقیمت را بهسوی خود جلب کند. امویام ۱۱۰ جدید نیز همان چیزی است که شهرهای شلوغ و پرترافیک به آن نیاز دارند. ابعاد کوچک و قابلیت کنترل راحت باعث شده تا بیشتر خانمهایی که قصد خرید خودرویی ارزانقیمت دارند به سراغش بروند. اما توان پیشرانه اش از تیبا پایین تر بوده و کمی از چابکی اش کاسته است و همین مورد مخصوصا در فصل تابستان که از کولر خودرو استفاده می کنید، باعث می شود تا حدی از آن دلسرد شوید.
نوشته: میلاد میرعابدینی
دیدگاه خود را بنویسید