پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

10 رسوایی بزرگ در تاریخ صنعت خودروسازی (12)

10 رسوایی بزرگ در تاریخ خودروسازی/ از رشوه دادن دایملر تا گیر کردن پدال گاز تویوتا!

در تاریخ هر کمپانی خودرو سازی, خرابی های بوجود آمده در خودرو ها به نوعی به اعتبار آن کمپانی صدمه زده است. از آتش گرفتن تانک بنزین در فورد پینتو تا فراخوان کمپانی تاکاتا برای میلیون ها ایربگ. خرابی هایی که بعضا با دخالت دولت مردان هم همراه شده است. امروز قصد داریم به 10 […]

ارشیا
جمعه - ۲۹ تیر ۱۳۹۷

در تاریخ هر کمپانی خودرو سازی, خرابی های بوجود آمده در خودرو ها به نوعی به اعتبار آن کمپانی صدمه زده است. از آتش گرفتن تانک بنزین در فورد پینتو تا فراخوان کمپانی تاکاتا برای میلیون ها ایربگ. خرابی هایی که بعضا با دخالت دولت مردان هم همراه شده است. امروز قصد داریم به 10 رسوایی بزرگ در صنعت خودرو سازی بپردازیم.

  • شورولت کوروایر, خطرناک در هر سرعتی

نمونه کوروایر جواب کمپانی جنرال موتورز به خودرو های کوچک وارداتی به بازار آمریکا همانند فولکس واگن بیتل بود. این خودرو موتور عقب از پیشرانه 6 سیلندر بهره می برد و در تیپ های مختلف بدنه همانند سدان, کوپه , واگن و ون ساخته شد. در کتاب آقای Ralph Nader که در سال 1965 با مضمون ایمنی خودرو های مختلف منتشر شد, مشکل بزرگ کوروایر بدین شرح آمده است: خطرناک در هر سرعتی!. زیر بندی swing-axle استفاده شده در این خودرو به گونه ای طراحی شده بود که در پیچ ها چرخ ها با بدنه برخورد می کردند و که موجب بیش فرمانی خودرو می شد. نداشتن میل موج گیر هم این مشکل را حاد تر می کرد. اما جنرال موتورز در جواب این ادعا به تندی برخورد کرد و کار بالا گرفت. پس از آن Ralph Nader از این کمپانی شکایت کرد و در دادگاه 425 هزار دلار در سال 1970 دریافت کرد!.

10-رسوایی-بزرگ-در-تاریخ-صنعت-خودروسازی

 

  • تانک بنزین آتش زا در فورد پینتو

پس از شورولت, فورد هم برای رقابت با خودروهای کوچک اروپایی نمونه پینتو را وارد بازار کرد. خودرویی که در یک کلام فاجعه بود!. یکی از بزرگ ترین مشکلات فورد پینتو آتش گفتن مخزن بنزین بود. محل قرار گیری تانک بنزین در پینتو, بین اکسل عقب و نزدیک سپر بود. محل قرار گیری بنزین به قدری فشرده بود که احتمال ضربه خوردن و چکه کردن تانک بنزین در آن زیاد بود. در سال 1977 مجله  Mother Jones در یک گزارشی دولت مردان را مجبور کرد تا به صورت جدی نسبت به پیگیری مشکل فورد پینتو اقدام کنند. پس از این گزارش سازمان امنیت ترافیک جاده ای آمریکا کمپانی فورد را مجبور کرد تا 1.4 میلیون دستگاه پینتو را فرا خوانی کند. اما شرایط از این وخیم تر شد. پس از مرگ سه زن در خودروی آتش گرفته پینتو, ایالت ایندیانا پای کمپانی فورد را به پرونده قتل باز کرد. این اولین باری بود که یک خودروسازی آمریکایی به پرونده قتل وارد شد. در سال 1980 ساخت پینتو پس از 10 سال به اتمام رسید تا کابوس کمپانی فورد به اتمام رسد.

10 رسوایی بزرگ در تاریخ صنعت خودروسازی (13)

  • دستگیری جان دلورین به جرم فروش کوکائین!

جان دلورین را می توان پدر پونتیاک GTO نامید. او بعدها به رئیس بخش ساخت خودرو و وانت جنرال موتورز منتصب شد. او در سال 1973 از جنرال موتورز جدا شد تا کمپانی خودروسازی شخصی خود به نام DeLorean را پایه گذاری کند. به جز موفقیت کمپانی در ساخت نمونه DMC-12 که بعد ها در فیلم بازگشت به آینده از آن استفاده شد, با کشمکش هایی هم روبرو شد. جان دلورین در سال 1975 به جرم نگه داری از 59 پوند کوکایین بازداشت شد!. بعد ها اتهام فروش 220 پوند کوکائین به قیمت 24 میلیون دلار (چیزی نزدیک به 61.5 میلیون دلار امروز) به اتهامات او اضافه شد. او قصد داشت این پول را برای نجات کمپانی خود که در حال ورشکستگی بود خرج کند. اما بعد ها وکیل جان دلورین اعلام کرد که موکلش بی گناه است و اتهامات او صحت ندارند. پس از آن دادگاه هم دلورین را بی گناه اعلام کرد. همین اتفاق باعث شد تا جان دلورین پس از ورشکستگی کمپانی اش کمتر در دید عموم ظاهر شود.

10 رسوایی بزرگ در تاریخ صنعت خودروسازی (1)

  • شتاب گیری نا به جای آئودی

یکی از عجیب ترین آبرو ریزی های لیست!. کمپانی آئودی پس از معرفی نمونه 5000, ناگهان با انبوهی از اتهامات روبرو شد. اتهام چندین مورد مصدومیت و حتی مرگ به کمپانی آئودی زده شد. اما پس از بررسی های انجام شده توسط کارشناسان هیچ گونه نقص فنی در خودرو یافت نشد. مدتی بعد اشتباهات فردی به عنوان دلیل تصادفات عنوان شد. پدال های گاز و ترمز در این خودرو نزدیک بهم بودند و هم چنین ابعاد آنها نیز یکی بود. همین امر باعث می شد تا راننده هنگامی که قصد ترمز گیری داشت ناگهان پای خود را بر روی پدال گاز بفشارد و باعث بروز تصادف شود. پس از این اتفاق فروش آئودی تا چند سال در آمریکا با افت چشمگیری مواجه شد.

10 رسوایی بزرگ در تاریخ صنعت خودروسازی (8)

  • رشوه دادن دایملر و جریمه 185 میلیون دلاری

کمپانی دایملر که مالک برند مرسدس بنز است, در سال 2010 با یک رسوایی بزرگ مواجه شد. پس از گزارش سازمان های امنیتی آمریکا, کمپانی دایملر به پرداخت رشوه به مسئولین کشورهای مختلف برای فروش بیشتر محصولاتش محکوم شد. در گزارشات بدست آمده کمپانی دایملر به پرداخت 56 میلیون دلار رشوه در طول 10 سال به مسئولان کشورهایی همچون چین, روسیه, ویتنام, نیجریه, مجارستان, ترکیه و 16 کشور دیگر محکوم شد. هم چنین این کمپانی به پرداخت 10 درصد رشوه به دولت مردان عراقی برای فروش بیشتر در طرح نفت برای غذا محکوم شد. پس از آن این کمپانی به پرداخت مجموع 185 میلیون دلار محکوم شد.

10 رسوایی بزرگ در تاریخ صنعت خودروسازی (6)

  • مشکل لاستیک های فایرستون در فورد اکسپلورر

در سال 2000 سازمان امنیت جاده ای آمریکا به بررسی گزارشات بدست آمده از خرابی لاستیک های فایرستون پرداخت. کمپانی فایرستون بلافاصله با فراخوانی 14.4 میلیون لاستیک نسبت به حل مشکل اقدام کرد. این نوع لاستیک ها در خودرو هایی همچون فورد اکسپلورر, مرکوری Mountaineer , فورد رنجر, مزدا Navajo و مزدا سریB  استفاده شده بود و مالکین قادر بودند برای تعویض لاستیک هایشان به صورت رایگان اقدام کنند. این مشکل باعث مصدومیت 800 تن و کشته شدن 271 نفر شد!. این مشکل باعث قطع همکاری فورد و فایرستون برای همیشه شد.

10 رسوایی بزرگ در تاریخ صنعت خودروسازی (9)

  • شتاب گیری نا به جای خودرو های تویوتا

مشکل شتاب گیری ناخواسته بوجود آمده در خودرو های تویوتا, صدمه بزرگی به اعتبار این شرکت در ساخت خودرو های ایمن زد. مشتریان کمپانی پس از گذشت مدتی از خرید خودرو, به مشکل شتاب گیری ناگهانی خودرویشان اعتراض کردند. کمپانی تویوتا اعلام کرد که این مشکل می تواند دو دلیل داشته باشد. اولین مشکل گیر کردن موکت های کف پایی بر روی پدال گاز است. دومین مشکلی که تویوتا اعلام کرد, گیر کردن پدال گاز به طور خود به خودی بود. پس از فراخوانی 5.5 میلیون دستگاه خودرو برای تعویض کف پایی ها, کمپانی به مشکل گیر کردن پدال هم پی برد و میلیون ها دستگاه خودروی دیگر را هم فراخوانی کرد. کمپانی تویوتا مجبور شد مبلغ 1.2 بیلیون دلار را برای جریمه پرداخت کند.

 

  • مشکل در سوئیچ خودرو های جنرال موتورز

در سال 2014 کمپانی جنرال موتورز با گزارشاتی مبنی بر نقص فنی در عملکرد سوئیچ خودروهایش مواجه شد. نقص فنی باعث می شد تا سیستم های ایمنی از جمله ایربگ, فرمان هیدورلیک و ترمز ها از کار می افتادند و باعث تصادف می شدند. این خرابی گریبان چند میلیون دستگاه از محصولات کمپانی جنرال موتورز را گرفت. هم چنین این مشکل با مرگ 124 نفر بر اثر تصادف همراه شد!. کمپانی جنرال موتورز برای حل این مشکل مجبور به پرداخت 900 میلیون دلار شد. علاوه بر این کمپانی GM مبلغ 35 میلیون دلار به عنوان جریمه به سازمان امنیت جاده ای و 1 میلیون دلار به کمیته مبادلات پرداخت کرد. هم چنین مبلغ 594 میلیون دلار هم برای جبران ضرر های مشتریان پرداخت شد.

10 رسوایی بزرگ در تاریخ صنعت خودروسازی (2)

  • تقلب فولکس واگن در آلایندگی خودروهای دیزلی

اکثر رسوایی هایی که به آن اشاره کردیم تنها مربوط به یک کمپانی بودند اما تقلب فولک واگن در ساخت خودروهای دیزلی باعث کاهش فروش و محبوبیت خودروها دیزلی شد. نخستین بار نشانه هایی از تقلب کمپانی فولکس واگن در آلایندگی خودروهای دیزلی زمانی مشخص شد که عده ای از کارشناسان متوجه اختلاف عدد آلایندگی بین خودروهای تست شده در کارخانه فولکس واگن و خودرو های موجود در بازار شدند. گزارش این تخلف به سازمان مرتبط با آلایندگی در کالیفرنیا فرستاده شد و در آنجا نتایج جدیدی بدست آمد. این سازمان متوجه شد که کمپانی جنرال موتورز در جریان تست ها از وسیله ای استفاده کرده که آلایندگی خودروهایش را پایین آورده است. این رسوایی باعث اسعفا دادن مارتین وینترکرن رئیس وقت کمپانی شد. علاوه بر این کمپانی فولکس واگن در مجموع 30 بیلیون دلار به عنوان جریمه در آمریکا پرداخت کرد. این آخر کار نبود و مشکل در خودرو های دیزلی فولکس واگن گریبان رئیس کمپانی آئودی را هم گرفت. روپرت استادلر رئیس آئودی هم به جرم شرکت در این تقلب دستگیر شد.

  • ایربگ های تاکاتا, بزرگ ترین فراخوانی تاریخ

فراخوانی کمپانی ایربگ سازی تاکاتا نه تنها به عنوان بزرگ ترین فراخوانی تاریخ خودروسازی نام گرفت, بلکه عنوان بزرگ ترین فراخوانی در ساخت محصولات مختلف در تاریخ را از آن خود کرد. به گزارش سازمان امنیت جاده ای آمریکا, 37 میلیون دستگاه خودرو که در آنها از 50 میلیون ایربگ تاکاتا استفاده شده بود فراخوانی شدند. اما این اعداد و ارقام به طور کامل خطر را شرح نمی دهند. خطر سیستم ایربگ تاکاتا در حدی بود که برخی خودرو ها باید به طور کامل تعمیر می شدند. تحقیقات نشان می داد که مایع استفاده شده برای پر کردن کیسه ایر بگ در طول زمان فرآیند شیمیایی متفاوتی را تجربه کردند. به این دلیل بازشدن کیسه هوا زودتر انجام می گرفت و باعث می شد تا خورده هایی از آهن در فضای سرنشینان خودرو پخش شود. مشکل سیستم ایربگ تاکاتا یکی از بزرگ ترین رسوایی ها در صنعت خودروسازی بود که باعث مرگ 15 نفر و زخمی شدن 250 نفر شد.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

حلقه قانون به پای ارباب حلقه ها/ بازداشت رئیس آئودی

تویوتا بار دیگر ارزشمندترین برند خودرویی جهان شد

فولکس واگن الکتریکی باز هم رکورد شکست!

پیشنهاد جالب بانک های آلمانی برای سرمایه گذاری در خرید خودرو های کلاسیک

مرسدس بنز T80 / خودرویی که برای شکستن رکورد سرعت ساخته شده بود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی