پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جبران خسارت توسط خودروسازان

هزینه های سربار گریبانگیر خودروسازان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینه های سربار خودروسازان، گفت: هزینه های سربار خودروسازان در چند حوزه بوده که یکی از این هزینه ها پرسنل مازاد آنها است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سایپا […]

هادی سیانکی
شنبه - ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینه های سربار خودروسازان، گفت: هزینه های سربار خودروسازان در چند حوزه بوده که یکی از این هزینه ها پرسنل مازاد آنها است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سایپا اعلام کرده که 11 هزار نفر نیروی مازاد دارد، افزود: ایران خودرو اعلام نکرده که چیه میزان نیروی مازاد دارد، اما قطعا تعداد نیروهای آن بیش از سایپا است.

وی با بیان اینکه شرکت های تابعه خودروسازی از جمله دیگر موارد هزینه های سربار خودروسازان است، ادامه داد: هر خودروسازی چند شرکت تابعه دارد و گاهی تا حدود 140 شرکت می رسند، البته مجلس هنوز به این موضوع که دقیقا چند شرکت تابعه خودروسازی وجود دارد، ورود نکرده است.

این نماینده مجلس، با اشاره به اینکه هر کدام از این شرکت های تابعه هیئت مدیره و دفاتر متعدد در استان های مختلف دارند، اظهار داشت: هر شرکتی حداقل 5 نفر اعضای هیئت مدیره دارد که این موضوع هزینه سرباری برای خودروسازی کشور ایجاد می کند و اگر بررسی شود که آیا این شرکت ها سودده هستند یا زیانده و چگونه فعالیت می کنند به پارامترهای هزینه های سربار خودرویی اضافه می شود.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از هزینه های سربار خودرو هزینه های پولی و مالی آنها است، افزود:خودروسازان برای تامین منابع مالی مجبور هستند به بانک ها مراجعه کنند و بانک نیز اگر بخواهد سود 18 درصدی دریافت کند با تضامین و دیگر موارد زمانی که به دست خودروساز می رسد حدود 24 درصد نرخ سود تسهیلات دارد.

باستانی با اشاره به اینکه خودروسازی ها باید سود بانک ها را سالیانه پرداخت کنند، ادامه داد: سال گذشته خودروسازان حدود 6 هزار میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کردند که سرجمع آن هزینه های سربار خودروسازی می شود.

وی با بیان اینکه زمانی که نرخ مواد اولیه و حقوق و دستمزد افزایش یافته قیمت خودرو نیز باید افزایش می یابد، تاکید کرد: چه زمانی باید هزینه های سربار کاهش یابد؟ چرا برای کاهش هزینه های سربار مانع وجود دارد؟، تا زمانی که نتوان نرخ هزینه های سربار را کاهش داد به حدی که بخش خصوصی واقعی فعالیت کند، از آن سو افزایش نرخ خودرو رخ می دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه انحصار تولید در خودروسازی کشور وجود دارد، افزود: واردات خودرو به کشور ممنوع است و زمانی که ممنوع نبود تعرفه های واردات به کشور بالا بود و عملا ورود خودرو به کشور سخت بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پیشنهاد مشخص مجلس این است که دولت واردات خودرو را مدیریت و ممنوعیت آن برداشته شود، تصریح کرد: از سوی دیگر انتظار می رود که خودروسازان از زیر چیتر دولت بیرون آمده و به معنای واقعی خصوصی سازی شوند و دولت سهام خود را در خودروسازی ها واگذار کند تا بتوان بحث خودروسازی ها را در کشور مدیریت کرد.

نوسانات ارزی هزینه زیادی به خودروسازان وارد کرد

پیشنهاد خودروسازان برای افزایش قیمت 17 درصدی خودرو

کارشکنی گمرک در ترخیص قطعات خودرو/ خودروسازان دست به دامان شمخانی

جلسه شورای رقابت بی نتیجه و سر خودروسازان بی کلاه ماند!/ مجوز افزایش قیمت خودرو صادر نشد

سازمان استاندارد به خودروسازان برای مواجهه با تحریم مهلت داد

خط و نشان استاندارد برای خودروسازان ؛ توقف تولید خودروهای نا ایمن از ابتدای دی ماه

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی