پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لیزینگ

لیزینگ، دومین منبع تامین مالی بعد از بانک

به گزارش پایگاه خبری “جوان خودرو” ، در نشست خبری کانون شرکت های لیزینگ ایران که سه شنبه 3 شهریور ماه صورت گرفت، حمید شیروانی، دبیرکل کانون گفت : در دنیا بیش از 30 درصد از حجم سرمایه گذاری ها از طریق شرکت های لیزینگ انجام می شود. در کشور ما هم اگر حمایت بیشتری […]

javankhodro
سه شنبه - ۳ شهریور ۱۳۹۴

به گزارش پایگاه خبری “جوان خودرو” ، در نشست خبری کانون شرکت های لیزینگ ایران که سه شنبه 3 شهریور ماه صورت گرفت، حمید شیروانی، دبیرکل کانون گفت : در دنیا بیش از 30 درصد از حجم سرمایه گذاری ها از طریق شرکت های لیزینگ انجام می شود. در کشور ما هم اگر حمایت بیشتری از این صنعت شود می تواند زمینه ساز زونق تولید، اشتغال و رفاه مردم باشد.

وی با اشاره به این که شرکت های لیزینگ بعد از بانک ها دومین منابع تامین مالی هستند و نیز صنعت لیزینگ فقط به خودرو منتهی نمی شود افزود: لیزینگ می تواند در بخش خرید هواپیما و کشتی هم فعال باشد و اکنون در حال رایزنی با یکی از خطوط معتبر هوایی برای خرید هواپیما هستند.

کار در شرکت های لیزینگ بسیار روان انجام می شود و به طور مثال برای لیزینگ یک خودروی 500 میلیون تومانی اگر تمام مستندات متقاضی کامل باشد، این کار ظرف حداکثر 7 روز انجام می شود. ضمانت آن نیز همان خودرو است و نیازی به وثیقه های دیگر نیست.

وی نرخ سود لیزینگ را از مشکلات شرکت ها دانست و اعلام کرد که در حال حاضر نرخ سود 21% است، اما اگر فضا رقابتی شود این شرکت ها می توانند با گرفتن تخفیف هایی از کمپانی ها، خود را از قید چارچوب سود مصوب خارج کنند و حتی سودی کمتر از 21% محاسبه کنند.

مالیات بر ارزش افزوده کمی دردسرساز شده

شیروانی یکی دیگر از مشکلات اصلی را مالیاتی دانست که بر سود حاصل از لیزینگ خودرو بر خریدار تحمیل می شود. خریدار یک بار باید 9درصد مالیات بر ارزش افزوده را روی قیمت خام خودرو پرداخت کند، اما روی سود لیزینگ هم 9درصد دیگر مالیات محاسبه می شود. در واقع با یک حساب سرانگشتی، مبلغ تمام شده سود لیزینگ نزدیک به 24 درصد می شود و خریدار این اختلاف را گردن شرکت های لیزینگ می اندازد که صحیح نیست.

بارها جلساتی با بانک مرکزی و وزارت دارایی برگزار شده تا به این موضوع رسیدگی شود.

شیروانی در ادامه، حجم معاملات لیزینگی را حدود 2000 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت در صورت افزایش اعتبارات و تامین مالی، امکان ورود لیزینگ به بخش مسکن نیز وجود دارد و طرح آن در دست بررسی است.

رئیس هیئت مدیره کانون لیزینگ های ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران که چند شرکت در حال حاضر مجاز به فعالیت هستند، گفت: در حال حاضر 35 شرکت عضو کانون و 12 شرکت عضو انجمن مشغول فعالیت هستند.

لینک های مرتبط:

معضل بزرگ شرکت های لیزینگی وصول مطالبات معوقه است

حل مشکل معیشتی مردم با لیزینگ

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی