پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قاچاق 150 میلیارد تومان سوخت در روز! / کارت سوخت بر می گردد؟

حذف کارت سوخت و آزاد شدن قیمت بنزین موجب شد علاوه بر افزایش مصرف، قاچاق نیز رونق بگیرد چرا که با توجه به کاهش ارزش پول ملی، قاچاق سوخت بویژه بنزین برای قاچاقچیان سود هنگفتی دارد و تمایل به خروج سوخت از کشور را بیشتر کرده است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ در […]

هادی سیانکی
سه شنبه - ۲۴ مهر ۱۳۹۷

حذف کارت سوخت و آزاد شدن قیمت بنزین موجب شد علاوه بر افزایش مصرف، قاچاق نیز رونق بگیرد چرا که با توجه به کاهش ارزش پول ملی، قاچاق سوخت بویژه بنزین برای قاچاقچیان سود هنگفتی دارد و تمایل به خروج سوخت از کشور را بیشتر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

در ماه گذشته تقریباروزی نبوده که در مورد مصرف،تولید و قاچاق سوخت خبری نباشد و حرف و حدیث های زیادی در این رابطه وجود دارد. برخی معتقدندکه سهمیه بندی بنزین مجدد باید صورت گیرد. عده ای معتقدند که قیمت سوخت در ایران بسیار ارزان است و همین انگیزه قاچاق را چند برابر کرده و بنابراین یک راهکار افزاش قیمت است.

از سوی دیگر هر روز خبری از کشف محموله قاچاق سوخت بویژه در شهرهای مرزی کشور به گوش می رسد و این نشان از آن دارد که قاچاق بنزین به یکی از حرفه های پردرآمد در این شهرها بدل شده است.

روز گذشته خبری از انهدام یک باند قاچاق سوخت در استان فارس که سوخت را از مرزهای سیستان و بلوچستان قاچاق می کردند منتشر شد و همچنین باند دیگری که اقدام به خرید و فروش کارت سوخت به منظور قاچاق می کرد. اینها همه زنگ خطری است برای هدر رفت سرمایه ملی کشور که مسئولان باید هر چه سریعتر برای آن اقدامی انجام دهند.

علی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص قاچاق سوخت اظهار داشته که تاکنون ارقام 10 تا 20 میلیون لیتر برای قاچاق روزانه سوخت از کشورمنتشر شده اما اطلاع دقیقی از این میزان وجود ندارد.

وی گفت: اگر میزان 10 میلیون لیتردر روز را به عنوان کف میزان قاچاق در نظر بگیریم با احتساب دلار 15 هزار تومانی،روزانه 150 میلیاردتومان سرمایه از کشور خارج می شود که رقم بالایی است.

یکی از علل اصلی پائین بودن قیمت بنزین در کشور است و در حال حاضر 1000 تومان است و در ترکیه حدود 14 هزار تومان که همین باعث میشود انگیزه قاچاق بالا رود اما نکته حائزاهمیت عدم نظارت دقیق بر توزیع سوخت است. وبه نظر می رسد شبکه توزیع سوخت درکشور باید مویرگی و دقیق ترشود تا این حجم از قاچاق کاهش یابد. تا وقتی این سیستم حکمفرماست کوبیدن بر طبل افزایش قیمت دردی را دوا نخواهدکرد. البته در دهه های اخیر بهترین وسیله برای کنترل وصرف و کاهش حجم قاچاق استفاده ازکارت سوخت بود که با وجود تمامی معایب و مشکلات در کنترل مصرف وقاچاق مفید واقع شد و حالا باید با توجه به افزایش حجم قاچاق و البته رکورد زنی های متعدد مصرف سوخت در کشور مسئولان کارت سوخت را احیا خواهند کرد یا خیر؟

نویسنده: هادی سیانکی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی