پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شورولت کوروت ZR1 2019

سوپراستار آمریکایی/ بررسی شورولت کوروت ZR1 مدل 2019

در دنیای امروزی سینما, فیلم هایی که در آنها سوپر هیرو ها یا موجوداتی با قدرت خارق العاده ایفای نقش می کنند, طرفداران زیادی دارند. از سری فیلم های Avengers گرفته تا بتمن و سوپر من و خیلی از سوپر هیرو های دیگر که هر کدام شخصیت و توانایی های خاص خود را دارند. در […]

ارشیا
شنبه - ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

در دنیای امروزی سینما, فیلم هایی که در آنها سوپر هیرو ها یا موجوداتی با قدرت خارق العاده ایفای نقش می کنند, طرفداران زیادی دارند. از سری فیلم های Avengers گرفته تا بتمن و سوپر من و خیلی از سوپر هیرو های دیگر که هر کدام شخصیت و توانایی های خاص خود را دارند. در دنیای ماشین ها هم سوپر استار های زیادی وجود دارند که می توانیم آنها را با سوپر هیروهای فرا زمینی فیلم ها مقایسه کنیم. بعضی از خودرو های سوپر اسپرت اروپایی مانند لامبورگینی اونتادور, مک لارن p1 , بوگاتی شیرون و از این دست خودرو ها را می توان به شخصیت های فانتزی تشبیه کرد. اما اگر دقت کرده باشید مخصوصا در سری فیلم های Avengers که تعداد زیادی سوپر هیرو در کنار همدیگر جمع شده اند, همیشه یک موجود وجود دارد که قدرتش با زور بازویش نسبت مستقیم دارد!. این داستان ها را تعریف کردیم تا بگوییم امروز با یک سوپر استار قدرتمند طرفیم. کوروت ZR1 مدل 2019 که اکنون لقب پر قدرت ترین خودروی تاریخ شورولت را به نام خود ثبت کرده است. شاید بتوانیم کوروت ZR1 مدل 2019 را با شخصیت هایی مثل هالک و کینگ کونگ مقایسه کنیم که توانایی آنها فقط در یک چیز خلاصه می شود: عضله و زور بازو!.

شورولت کوروت ZR1 (3)

در اوایل سال 2018 در یک مراسم در شهر دوبی بود که کمپانی شورولت از نمونه جدید کوروت به نام ZR1 رونمایی کرد. خودرویی که با 755 اسب بخار لقب پر قدرت ترین نمونه ساخته شده در تاریخ شورولت را گرفت. اما این اولین باری نیست که نام کوروت ZR1 جنجال به پا می کند بلکه تاریخی 50 سال در پشت پرده نهفته است.

کوروت ZR1 C3 (1970-1972)

اولین بار در سال 1970 بود که کمپانی شورولت از کوروتی با پکیج قدرتمند مخصوص به نام ZR1 رونمایی کرد. خودرویی که از پیشرانه 5.7 لیتری 8 سیلندر LT-1 با 255 اسب بخار قدرت بهره می برد. پکیج ZR1 از گیرباکس 4 سرعته heavy-duty دستی با ضرایب نزدیک و ترمز های قوی تر بهره می برد. از دیگر آپشن های پکیج ZR1 می توان به رادیاتور آلومینیمی و شاسی و زیر بندی بهتر نسبت به نمونه پایه کوروت اشاره کرد.

کوروت ZR1

این پکیج 1,010.50 دلار قیمت داشت و طی 3 سال تعدادی کمتر از 60 دستگاه از این خودرو تولید شد. این خودروی کمیاب یک نمونه شهری از یک خودروی مسابقه ای بود و هیچ کدام از آپشن ها شیشه برقی, فرمان هیدرولیک, کولر, گرم کن شیشه عقب و رادیو را نداشت. یک نمونه کمیاب ZR2 هم از کوروت, با موتور 454 کیوبیک اینچی LS6 عرضه شد.

شورولت کوروت ZR1 (4)

کوروت ZR1 C4 (1990_1995)

پس از 20 سال نمونه قدرتمند ZR-1 (اکنون با خط فاصله) با نسل چهارم کوروت به بازار بازگشت. خودرویی که از موتور 5.7 لیتری 8 سیلندر که توسط لوتوس طراحی شده بود بهره می برد و قدرت 375 اسب بخار (405 اسب بخار در سال 1993) تولید می کرد. این خودرو نسبت به نمونه 250 اسب بخاری پایه کوروت, بسیار قدرتمند محسوب می شد. این خودرو در آن سال توانست رکورد سرعتی بیش از 180 مایل (288 کیلومتر بر ساعت) بر جای بگذارد و رکورد 0 تا 100 آن 4.5 ثانیه بود. تا سال 1995 تعداد 7,000 دستگاه از کوروت ZR-1 ساخته شد.

شورولت کوروت ZR1 (5)

کوروت ZR1 C5 (2009-2013)

شاید یکی از بهترین و کامل ترین نمونه های کوروت ZR1 (ایندفعه بدون خط فاصله!) در سال 2009 توسط شورولت معرفی شد. در این خودرو از یک موتور 6.2 لیتری 8 سیلندر سوپرشارژ با کد LS9 استفاده شده بود که تا سال 2016 قدرتمند ترین نسخه کوروت به حساب می آمد. این خودرو 639 اسب بخار قدرت و 604 پوند بر فوت ( 815 نیوتن متر ) گشتاور تولید می کرد. سقف, گلگیر و اسپلیتر جلو از فیبر کربن ساخته شده بود. ضربه گیر های مگنتیکی و ترمز های سرامیکی برمبو از نکات قابل توجه در این خودرو بود. پس از تست های انجام گرفته توسط مجله موتور ترند بر روی این خودرو, رکورد 0 تا 100 3.3 ثانیه و تایم 400 متر 11.2 ثانیه ( در سرعت 208.8 کیلومتر برساعت) برای این خودرو ثبت شد. این خودرو در تست های انجام شده به قدری خوب عمل کرد که توانست فراری 599 GTB راشکست بدهد.

شورولت کوروت ZR1 (6)

سوپر استار داستان ما / کوروت ZR1 (2019)

اما اکنون می رسیم به اصل ماجرا!. تاریخچه ای از کوروت ZR1 ( یا بعضی وقت ها ZR-1) را توضیح دادیم تا بدانید این خودرو چقدر اصالت دارد. اکنون نگاهی مو شکافانه به نسل جدید ZR1 میاندازیم تا ببینیم این خودرو توانسته است راه نیاکانش را ادامه بدهد یا خیر. در سال 2015 شورولت از نمونه جدید zo6 رونمایی کرد. خودرویی که از موتور سوپر شارژ LT-4 با 650 اسب بخار قدرت و 650 پوند بر فوت (877 نیوتن متر) گشتاور بهره می برد. خودرویی که آنقدر خوب ظاهر شد که توانست در رقابت با نیسان GT-R Nismo و پورشه 911 توربو S در مجله Car and Driver پیروز شود. اما عطش شورولت نخوابیده بود و پس از آن کمپانی در سال 2018, خبر از تولید نمونه ای جدید به نام ZR-1 داد که قرار بود قوی ترین نمونه ساخته شده در تاریخ شورولت باشد. سرانجام چند روز مانده به نمایشگاه Dubai Autoshow , کوروت ZR1 با رنگ Sebring Orange  به صورت رسمی در شهر دوبی معرفی شد. اما اکنون به مشخصات فنی و ظاهری کوروت ZR1 می پردازیم تا ببینیم چه چیزی این خودرو را به یک اسلحه با خشاب کاملا پر تبدیل می کند!.

بدنه

وقتی از روبرو به کوروت ZR1 نگاه می کنیم اولین چیزی که جلب توجه می کند, وجود 3 ورودی هوای بزرگ در قسمت جلویی خودرو است. با این که شباهت هایی بین قسمت جلویی کوروت ZO6 با نمونه ZR1 وجود دارد, اما ورودی های هوا در نمونه ZR1 , 40 درصد هوای بیشتری نسبت به کوروت ZO6 به موتور وارد می کند. این در حالی است که در مجموع 13 مبدل حرارتی در این خودرو به کار رفته است تا هوا با مناسب ترین دما به موتور وارد شود. در زیر این ورودی های هوا یک اسپلیتر فیبر کربنی قرار گرفته است تا همراه با فویل های هوای تعبیه شده در زیر اسپلیتر که توسط تیم کوروت ریسینگ طراحی شده است, وظیفه شکستن باد و تولید نیروی جاذبه را بر عهده داشته باشند. هوا بین ورودی های تعبیه شده بر روی کاپوت و در آخر زیر اسپویلر بزرگ فیبر کربنی عقب که پایه های آن بر روی شاسی جوش داده شده است, جریان پیدا می کند تا بیشترین نیروی جاذبه را تولید کند.

 پکیج 2995 دلاری ZTK با سقف تارگا عرضه می شود و در این نسخه از یک اسپویلر قابل تنظیم بزرگ تر استفاده شده است. از دیگر آپشن های پکیج ZTK می توان به ضربه گیر های مگنتیکی و لاستیک های Michelin Pilot Sport Cup 2 نیمه اسلیک ( سایز  285/30ZR-19s در جلو و 335/25ZR-20s در عقب ) که در نمونه ZO6 هم استفاده شده است, اشاره کرد. رینگ های 20 اینچی آلومینیمی در جلو و 19 اینچی در عقب هم جلوه زیبایی به ZR1 بخشیده است. هم چنین در نسخه ZTK در قسمت کناری اسپلیتر های زیر سپر از دو End Cap استفاده شده است تا اسپلیتر بتواند از زاویه کناری هم قابلیت شکستن باد را داشته باشد.

به گفته شورولت, کوروت ZR1 قادر به تولید نیروی جاذبه 950 پوندی در سرعت بالای 200 مایل (320 کیلومتر بر ساعت) است. این مقدار جاذبه از پکیج Stage 3 کوروت ZO6 هم بیشتر است. بر خلاف نسل قبلی ,ZR1 که در آن یک قاب شیشه ای بر روی کاپوت برای تنفس سوپرشارژر تعبیه شده بود, قسمتی از کاپوت نسل جدید ZR1 به صورت کامل بریده شده است تا اسکوپ هوای فیبر کربنی سوپرشارژر, به طور کامل از کاپوت بیرون بزند و هوا را ببلعد!.

شورولت کوروت ZR1

هم چنین این فضای بریده شده بر روی کاپوت وظیفه جریان دادن هوای شکسته شده توسط فویل های هوای زیر اسپلیتر, از طریق سقف به بال عقب خودرو را بر عهده دارد تا یک تعادل ایرودینامیکی کامل بین قسمت جلویی و عقبی خودرو شکل بگیرد. در قسمت عقبی علاوه بر اسپویلر بزرگ فیبر کربنی, از یک تکه بال عقب رنگ شده بر روی صندوق استفاده شده است که وظیفه مهمی دارد. با شکسته شدن باد توسط بال عقب بزرگ فیبر کربنی, در قسمت پایینی باله یک جریان هوای کم فشار بوجود می آید و آن گاه این اسپویلر کوچک رنگ شده در جریان دادن هوای کم فشار تاثیر بسزایی خواهد داشت.

شورولت کوروت ZR1 (13)

 جهت سبک سازی بیشتر بخش های از بدنه شامل: کاپوت, گلگیرهای جلو, سقف باز شو, درب صندوق عقب و گلگیرهای عقب همگی از فیبر کربن ساخته شده اند تا با وجود موتور غول پیکر و شاسی پیچیده, وزن نهایی کوروت ZR1 به 1424 کیلوگرم برسد. به گفته کمپانی شورولت, در مراحل ساخت کوروت ZR1 بیشتر از هر خودروی دیگری در تاریخ کمپانی, از فیبر کربن استفاده شده است.

شورولت کوروت ZR1 (13

در قسمت داخلی خودرو هم ساختار صندلی ها , بخشی از فرمان و کنسول وسط از جنس فیبر کربن ساخته شده است. علاوه بر قطعات فیبر کربنی که به آنها اشاره کردیم, بر روی گلگیر هم یک خروجی هوای فیبر کربنی جا خوش کرده است تا هوای گرم تولید شده توسط موتور و ترمز ها را به بیرون منتقل کند. هم چنین کوروت ZR1 اولین خودرویی است که تست های انجام گرفته بر روی کوروت مسابقه ای C7.R در تونل باد, بر روی آن هم انجام گرفته است. 

شورولت کوروت ZR1 14

مشخصات فنی

معرفی نسل جدید کوروت ZR1 با معرفی نسل جدید پیشرانه های شورولت همراه شد. پس از موفقیت موتور سوپرشارژ 650 اسبی  LT-4 که برروی کوروت ZO6 و کامارو ZL1 ( که توانست تایم 7:16.4 را در پیست نوربرگ رینگ بالاتر از پورشه 911 GT2 و نیسان GT-R ثبت کند) قرار گرفت اکنون نوبت به معرفی نسل جدید از پیشرانه های جنرال موتورز با کد LT-5 رسیده بود. پیشرانه ای که در آن از یک سوپرشارژ 2.6 لیتری Eaton که 52 درصد بزرگتر از نمونه به کار رفته در موتور LT-4 است و توانایی تولید 14 PSI بوست ( نسبت به 9.4 PSI در نمونه قبلی ) را دارد, استفاده شده است تا توان تولید 755 اسب بخار قدرت و 715 پوند بر فوت (969.4 نیوتن متر) گشتاور را به کوروت ZR1 تقدیم کند.

شورولت کوروت ZR1 15

این سوپرشارژر برای تولید ماکسیموم بوست خود مقدار 110 اسب بخار قدرت از موتور می گیرد اما در سرعت 80 مایل بر ساعت تنها 1 اسب بخار برای چرخاندن روتور های سوپرشارژر لازم است. هم چنین یک سیستم اگزوز با 4 حالت مختلف شامل: Track, Sport, Tour وStealth هم برای کاربری های متفاوت در نظر گرفته شده است تا خودرو در شهر صدای کمتری داشته باشد و در پیست به یک هیولایی غرنده تبدیل شود. در تست های انجام گرفته تایم 0 تا 100 کوروت در 2.8 ثانیه ثبت شده است. هم چنین در تست سرعت انجام گرفته بر روی کوروت ZR1 در کشور آلمان عدد 214.88 مایل ( 343.8 کیلومتر بر ساعت) به عنوان سقف سرعت این خودرو ثبت شده است.

شورولت کوروت ZR1 15

چندی پیش در جریان مسابقات ایندی کار آمریکا, خودروی کوروت ZR1 که به عنوان خودروی ایمنی در این مسابقه حاضر بود, در اتفاقی عجیب کنترل خود را از دست داد و با دیواره پیست برخورد کرد. نکته جالب حضور رئیس بخش توسعه محصولات جنرال موتورز پشت فرمان خودرو بود. این یعنی کوروت ZR1 با هیچ کس حتی مسئول کمپانی شوخی ندارد!. یکی از فواید موتور پوش رادی LT-5 تک میل سوپاپ, پایین بودن مرکز ثقل آن است که در نیروی جاذبه تولیدی کوروت تاثیر مثبتی دارد. دریچه گاز 95 میلی متری LT-5 نسبت به نمونه 87 میلی متری در موتور LT-4 بزرگ تر شده است تا توانایی ورود هوای بیشتری به موتور را داشته باشد.

شورولت کوروت ZR1 17

از دیگر تغییرات قابل توجه در موتور LT-5 می توان به استفاده از سیستم کمکی port-injection برای تزریق مستقیم سوخت به داخل سیلندر و پولی جدید میل لنگ با تسمه 11 دندانه ( در موتور LT-4 8 دندانه) اشاره کرد. وظیفه انتقال قدرت در کوروت ZR1 بر عهده گیربکس 7 دنده دستی یا گیربکس 8 سرعته اتوماتیک خواهد بود که اگر واقعا به دنبال هیجان و ترشح آدرنالین هستید باید به سراغ گیرباکس 7 سرعته دستی بروید.

زیر بندی و ترمز

وقتی به سراغ یک موتور 755 اسب بخاری غول پیکر می روید, حتما باید فکر ساخت زیر بندی مناسب و چسباندن خودرو به زمین را کرده باشید. کمپانی شورولت به خوبی از این مسئله آگاه بوده است و با ساخت سیستم کنترل مگنتیکی شاسی, به خوبی از پس این مهم برآمده است. این سیستم در عرض چند میلی ثانیه اطلاعات جاده ای را دریافت می کند و در عرض 15 میلی ثانیه  خود را با آن وقف می دهد.

شورولت کوروت ZR1 18

هم چنین استفاده از دیفرانسیل کلاچ دار الکترونیکی و مجموعه ای از سیستم های کنترل پایداری و حالت های مختلف رانندگی اعم از Tour, Sport و Track  وظیفه کنترل و انتقال قدرت 755 اسب بخار به چرخ ها را با توجه به رانندگی در پیست یا شهر را بر عهده دارند. در سیستم ترمز این خودرو از ترمز های کربن سرامیکی ساخت کمپانی برمبو استفاده شده است تا بتواند وظیفه متوقف کردن این هیولایی رام نشدنی را بر عهده بگیرد.

شورولت کوروت ZR1 20

در چرخ های جلویی از دیسک های 15.5 اینچی همراه با کلیپر های 6 پیستون استفاده شده است در حالی که در چرخ های عقب دیسک 15.3 اینچی همراه با کلیپر های 4 پیستون جا خوش کرده اند. هم چنین لنت های پیشرفته هایبرید ساخت برمبو که هم در شهر و هم در پیست کاربرد دارند, کامل کننده سیستم ترمز هستند.

قیمت

در دنیای خودروهای سوپر اسپرت, نمونه های قدرتمند اروپایی مانند لامبورگینی, فراری, پاگانی و مک لارن وجود دارند که بیشتر یک جور اسباب بازی برای ثروتمندان به حساب می آیند. اما ناگهان در لیست خودروهای اسپرت نام کوروت ZR1 با قیمتی باور نکردنی به چشم می خورد که اکنون نوعی سوپر اسپرت به حساب می آید. زمانی که قیمت کامارو 650 اسبی ZL1-1LE توسط کمپانی شورولت اعلام شد, بسیاری از علاقه مندان شوکه شدند. شما قادر بودید تنها با 70 هزار دلار یک خودروی اسپرت قدرتمند را خریداری بکنید. اکنون کمپانی شورولت بر روی کوروت ZR1 مدل 2019 برچسب 120 هزار دلاری زده است تا این خودرو سوپر اسپرت با یک سوم یا حتی یک چهارم قیمت رقبای اروپایی اش به فروش برسد.

شورولت کوروت ZR1 21

قیمت پایه این خودرو 121 هزار دلار در نظر گرفته شده است اما با در نظر گرفتن آپشن های مختلف فنی از جمله پکیج ZTK و آپشن های ظاهری از جمله سقف کانورتبل یا تارگا یا معمولی, قیمت خودرو به 140 هزار دلار می رسد. هم چنین پس از خریداری خودرو, تمام مالکین به برنامه دو روزه رانندگی مدرسه Ron Fellows در پیست Spring Mountain دعوت می شوند تا با توانایی های خودرویشان بیشتر آشنا شوند. به گفته جی لنو مجری و کلکسیونر محبوب آمریکایی: ((من یک مک لارن F1 دارم که یک تکه پلاستیکی از سپر آن خراب شده بود. وقتی قیمت تعمیر و بازسازی آنرا فهمیدم, به این نتیجه رسیدم که می توانم با پول آن یک کوروت سفارش بدهم!. پس منطقی است که به سراغ این سوپر اسپرت قدرتمند با قیمتی باورنکردنی بروید!.))

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

کامارو ینکو سوپر شارژ، هیولایی با 1000 اسب بخار قدرت

کوروت نسل هشت مسابقه ای شکار شد/ آیا کوروت جدید تویین توربو خواهد شد؟

بررسی داستان قهرمانی‌های پی‌درپی جنجالی‌ترین کامارو نسل یک در جهان/ برتری ناعادلانه

تصادف شورولت کوروت تنها پس از طی مسافت 24 کیلومتر!

10 رسوایی بزرگ در تاریخ خودروسازی/ از رشوه دادن دایملر تا گیر کردن پدال گاز تویوتا!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی