پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو-قیمت خودرو

موافقت رئیس مجلس با افزایش قیمت خودرو به پنج درصد زیر نرخ بازار

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: نظر رئیس مجلس بر این بود که قیمت‌ها پنج درصد حاشیه بازار اعمال شود کما اینکه ما این تجربه را در دهه 70 و 80 نیز داشتیم به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ ، مازیار بیگ لو در خصوص جلسه قطعه سازان و خودروسازها […]

هادی سیانکی
یکشنبه - ۱۸ آذر ۱۳۹۷

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: نظر رئیس مجلس بر این بود که قیمت‌ها پنج درصد حاشیه بازار اعمال شود کما اینکه ما این تجربه را در دهه 70 و 80 نیز داشتیم

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

، مازیار بیگ لو در خصوص جلسه قطعه سازان و خودروسازها با رییس مجلس گفت: هفته قبل جلسه‌ای با حضور آقای لاریجانی رییس مجلس، همتی رییس بانک مرکزی، رحمانی وزیر صنعت و معاونین آنها همراه با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و اعضای هیات رییسه انجمن قطعه سازان درخصوص بررسی آخرین وضعیت تولید خودرو و قطعه در کشور برگزار شد.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: محور اصلی بحث در این جلسه عادی سازی قیمت خودرو بود. آقای لاریجانی نیز به این موضوع واقف بودند و اطلاعات کاملی از مشکلات و دغدغه‌های خودروسازها و قطعه سازان داشتند که باعث تعجب ما شد.

وی افزود: نظر رئیس مجلس نیز بر این بود که قیمت‌ها پنج درصد حاشیه بازار اعمال شود کما اینکه ما این تجربه را در دهه 70 و 80 نیز داشتیم اما وزیر صمت معتقد بودند نباید فقط بحث قیمت را در نظر گرفت بلکه باید یک بسته کامل که شامل کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش و تعامل با مصرف کننده است را لحاظ کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: قطعه سازان و خودروسازان در این جلسه بیان کردند که این صنعت در حال مرگ است و فعلا اولویت زنده نگه داشتن آن با آزادسازی قیمت‌ها است بعد از آن می‌توان به سراغ حاشیه‌هایی همچون کیفیت و نحوه تعامل با مصرف کننده رفت که در صورت این اتفاق شاهد افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان خواهیم بود.

وی گفت: در این جلسه در خصوص کمبود نقدینگی خودروسازان و قطعه‌سازان و اتخاذ راهکارهایی برای جبران آن همچون ارائه تسهیلات و حضور در بازار سرمایه بحث و تبادل نظر شد اما نظر قاطع جمع بر این بود که باید هر چه زودتر آزادسازی قیمت‌ها صورت بگیرد.

بیگ‌لو در خصوص تعیین تکلیف خودروهای پیش فروش شده و این که با این افزایش قیمت احتمال هجوم ثبت نام کنندگان برای پس گرفتن پول خود وجود دارد، گفت: افرادی که برای سود و حفظ ارزش پول خود ثبت نام کردند و در واقع بازار را این گونه بی‌ثبات کرده‌اند مطمئنا ضرر خواهند کرد زیرا قرار نیست خودرو یک کالای سرمایه‌ای باشد و به کسی سود برساند.

وی ادامه داد: علی‌رغم تاکید مکرر بانک مرکزی، خودروسازها و کارشناسان مبنی بر اینکه مردم پول خود را جهت سرمایه گذاری در این بازار وارد نکنند و به سایر بازارها همچون بورس و تولید بروند اما باز هم عده زیادی چندین خودرو ثبت کردند که به طور حتم ظرف روزهای آینده ضرر هنگفتی خواهند کرد.

بیگلو گفت: خودروسازان برای اینکه با هجوم افراد برای پس گرفتن پول خودرو مواجه نشوند به صورت پلکانی قیمت‌ها را بالا خواهند برد و یک شبه پنج درصد حاشیه بازار را اجرا نخواهیم کرد.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر راهکارهای خوبی برای این که حداقل جذابیت برای افرادی که ثبت نام کردند وجود داشته باشد تا ترجیح ندهند که پول خود را پس بگیرند و خودروساز با مشکل نقدینگی مواجه شود، اندیشیده شده است.

بیگلو در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد با افزایش 70 درصدی قیمت‌ها و با توجه به اینکه در آمد هیچ گروه از افراد جامعه این مقدار افزایش نداشته است و به این ترتیب آنها دیگر توانایی خرید خودرو نخواهند داشت، گفت: در همان جلسه راهکارهایی مطرح شد تا قدرت خرید مردم برای خودرو پایین نیاید قرار است بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مجوزهای لازم را صادر کنند تا خودروسازان بتوانند با حداقل پیش پرداخت و سود مشارکت پایین خودروهای خود را به فروش برسانند.

وی افزود: در برخی اوقات دیگر کاری از دست تولید کننده بر نمی‌آید بلکه این وظیفه نهادهای دولتی است که از مصرف کنندگان حمایت کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص تسهیلات آزادسازی خودروها گفت: در صورت اجرای این طرح مردم بیشترین نفع را خواهند برد. چند ماه پس از آزادی قیمت‌ها دوباره تولیدات هر خودروساز به روزی دو هزار خودرو خواهد رسید و کارگرهایی که در صنعت قطعه سازی تعدیل شده بودند دوباره به کار برخواهند گشت کما اینکه نگرانی اصلی رییس مجلس و سایر حاضرین بحث بیکاری کارگران بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر همانند دهه 70 و 80 کیفیت و تیراژ تولید بالا خواهد رفت و ما در هر سال شاهد ورود خودروهای جدید و پلت فرم های جدید هستیم کما اینکه در همان سال‌ها سمند و پژو وارد بازار شدند.

آیا تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار چراغ تولید را روشن می کند؟/ نیاز خودروسازان به 30 هزار میلیارد نقدینگی

رییس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالف نیست

آیا روحانی ترمز افزایش قیمت خودرو را می کشد؟

چگونه خسارت افت قیمت خودرو بدلیل تصادف را مطالبه کنیم؟

طلب هفت هزار میلیاردی قطعه‌ سازان / قیمت خودرو باید اصلاح شود

سوال از وزیر صنعت با موضوع (( افزایش قیمت خودرو )) کلید خورد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی