پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

استاندارد

تست‌های استاندارد خودروهای داخلی در اروپا و ترکیه

رئیس سازمان استاندارد ایران گفت: گزارش‌های متعددی برای استانداردهای خودرو بررسی شده و این موضوع که خودروهای داخلی حادثه ساز است، صحت ندارد و در این خصوص بیشتر فرهنگ رانندگی مطرح است. ۱۵ سال است که به همه مراجع ذی ربط اعلام کردیم که تمام تست‌های استاندارد خودرو باید داخل ایران انجام شود، ولی این […]

هادی سیانکی
جمعه - ۱۹ بهمن ۱۳۹۷

رئیس سازمان استاندارد ایران گفت: گزارش‌های متعددی برای استانداردهای خودرو بررسی شده و این موضوع که خودروهای داخلی حادثه ساز است، صحت ندارد و در این خصوص بیشتر فرهنگ رانندگی مطرح است. ۱۵ سال است که به همه مراجع ذی ربط اعلام کردیم که تمام تست‌های استاندارد خودرو باید داخل ایران انجام شود، ولی این اتفاق رخ نداده است و برای تست استاندارد، خودرو‌های مورد نظر را به اروپا یا ترکیه ارسال می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

تولید خودرو‌های بی‌کیفیت و غیراستاندار در ایران، به دغدغه‌ای جدی مبدل شده، موضوعی که علی‌رغم طرح گلایه‌ها و انتقادات بسیار، به نحو شایسته و مطلوبی پیگیری نشده است.

استانداردسازی خودرو‌های داخلی، موضوعی است که رعایت و اجرای دقیق آن نقش بسزایی در جلب رضایت مشتریان و متقاضیان خودروهای تولید داخلی دارد.

اسفندماه سال گذشته، سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که تعداد استاندارد‌های خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد افزایش یافته است و با توجه به مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه سازان عملا وارد فاز اجرایی شد.

بر اساس زمان‌بندی اعلام‌شده از سوی سازمان ملی استاندارد در آن زمان، خودروسازان فرصت داشتند تا ابتدای دی‌ماه سال ۹۶، تعداد ۶۱ مورد از استاندارد‌های مد نظر را رعایت کنند و پس از آن تا ابتدای تیرماه سال ۹۷ دو مورد دیگر به این ۶۱ مورد اضافه شود و نهایتا با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی جدید تا ابتدای دی‌ماه سال ۹۷، در مجموع ۸۵ مورد استاندارد خودرویی باید در خودرو‌های تولید داخل و وارداتی رعایت شود.

بر اساس این مصوبه، در هر یک از زمان‌بندی‌های اعلامی (دی ۹۶، تیر ۹۷ و دی ۹۷) اگر خودرویی قادر به پاس کردن تعداد استاندارد‌های تعریف‌شده تا آن مقطع زمانی نباشد، تولیدش متوقف خواهد شد و پلیس راهور ناجا از شماره‌گذاری این خودرو‌ها ممانعت به عمل خواهد آورد.

تست‌های استاندارد خودرو‌های داخلی در اروپا و ترکیه!

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: گزارش‌های متعددی برای استانداردهای خودرو بررسی شده و این موضوع که خودروهای داخلی حادثه ساز است، صحت ندارد و در این خصوص بیشتر فرهنگ رانندگی مطرح است. ۱۵ سال است که به همه ذیربط‌ها اعلام کردیم که تمام تست‌های استاندارد خودرو باید داخل ایران انجام شود، ولی متأسفانه این اتفاق رخ نداده است و برای تست استاندارد، خودرو‌های مورد نظر را به اروپا یا ترکیه ارسال می‌کنیم.

پیروزبخت افزود: قطعا زمانی که بررسی‌ها و کارشناسی‌ها انجام شود و نتایج منفی باشد بدون هیچ معطلی خط تولید خودروهای رد شده متوقف می‌شود. ۵۵ استاندارد در حوزه خودرو وجود داشته که با مطرح شدن موضوع استانداردهای سوخت، مقرر شد که استانداردهای ۸۵گانه تدوین و اجرایی شود. این استانداردها، استانداردهای پیش پا افتاده و کوچکی نیستند و باید حتما واحدهای خودروساز بتوانند به صورت همه جانبه روی خودروها کار کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: از اول دی‌ماه شروع به بررسی وضع خودروسازان کردیم، به این معنا که تعدادی از آزمون‌ها در داخل کشور و تعدادی دیگر در خارج از کشور انجام می‌شود، اما به دلیل شرایط تحریم، اکنون در حال چانه زنی هستیم که بتوانیم بخشی از این استاندارد‌ها را رعایت کرده و حتی آزمایش‌ها و واحد‌های بازرسی اروپایی را فعال کنیم؛ البته باید توجه داشت که اجرای بخشی از این استاندارد‌های ۸۵ گانه مستلزم این است که برخی قطعات خودرو عوض شود که البته این قطعات بعضا کاربرد‌های دوگانه نظامی دارد؛ بنابراین ما برنامه‌ها را به خودروسازان اعلام کرده و آنها تلاش خود را برای اجرای آن خواهند داشت.
استاندارد خودروسازان در سال ۹۸ متحول می‌شود

وی با بیان که در واردات قطعات و آزمون‌های مرتبط با آن در صنعت خودرو به دلیل تحریم‌ها به مشکل برمی‌خوریم، گفت: هنوز به پاسخ مشخصی در این‌باره نرسیده‌ایم، اما حداقل این است که به مردم قول دادیم که ایمنی و کیفیت خودرو‌ها را بالا ببریم که آن را عملیاتی خواهیم کرد. پس تلاش می‌کنیم که تحریم جلوی فعالیت ایمنی و کیفیت را نگیرد.

پیروزبخت افزود: با پیگیری‌های ویژه‌ای که انجام شده، استاندارد خودروسازان در سال ۹۸ متحول می‌شود و امیدواریم خودروسازان در این مسیر بهتر از قبل با سازمان استاندارد حرکت کنند.

صفدر جعفری کارشناس صنعت خودرو گفت: استاندارد خودرو نقش تعیین‌کننده‌ای در ارزیابی ضریب توسعه و پیشرفت کشور‌ها در صنعت خودرو دارد. تاریخ انقضای خیلی از خودرو‌های تولید داخلی به پایان رسیده و باید طبق استاندارد‌های ۵۵ گانه خط تولید آنها متوقف شود. اما این از رده خارج شدن زمانی باید رخ دهد که خودرو‌هایی ایمن و قابل اطمینان با تسهیلات مناسب اقشار کم درآمد به بازار عرضه شود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: سازمان استاندارد مولفه‌های خوبی برای خودروسازان تهیه کرده است و اگر این کار با تلاش و نظارت‌های پیگیرانه انجام شود، شاید در سال ۹۸ شاهد افزایش کمی و کیفی خودرو‌ها باشیم. برای رشد صنعت خودروسازی باید برنامه‌ریزی‌ غول‌های خودروسازی داخلی روی صادرات باشد؛ چرا که از این طریق مجبور به افزایش کیفیت طراحی و غیره می‌شویم.

رعایت استانداردها، قیمت خودروها را افزایش می دهد

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص استاندارد خودروهای تولید داخل اظهار کرد: استاندارد خودرو می‌تواند از منظر ایمنی، میزان مصرف سوخت و قدرت حائز اهمیت باشد.

وی گفت: قیمت تمام شده تولید خودروی با کیفیت در داخل کشور کمتر از ۷۰ میلیون تومان نخواهد بود، چرا که این قیمت‌ها با توان مالی افراد مستضعف جامعه، تناسبی ندارد.

نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از آنجایی که اکنون، تولید مازاد بر مصرف بوده و رقابتی نیست و مردم هم به صورت نقدی دست به خرید خودرو می‌زنند، خودروسازان تسهیلاتی به منظور فروش محصولاتشان عرضه نمی‌کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات بی‌شمار مالی و بی پولی خودروسازان داخلی، تصریح کرد: مهم‌ترین مشکلات خودروسازان مربوط به سایه انداختن دولت بر این مجموعه‌های تولیدی است و این موضوع موجب شده تا فضای تولید خودرو یک فضای انحصاری شود.

رضیان با تشریح چگونگی توان یافتن خودروسازان برای پرداخت تسهیلات خرید خودرو به مردم، اذعان کرد: با ایجاد شرایط رقابتی و لیزینگ، میزان تولید خودرو افزایش یافته و سپس تولیدات خودروی داخلی مطابق با استانداردهای جهانی و ذائقه مشتری خواهد شد.

وی با تأکید بر توقف تولید پراید، بیان کرد: به دلیل برخی از سیاست‌ها و مصلحت‌ها ، نمی‌توانیم به راحتی تولید پراید را متوقف کنیم.

رضیان اضافه کرد: ابتدا باید خودروی جایگزین را معرفی کرده و قطعه سازان را هماهنگ با قراردادهای جدید خودرویی کنیم و بعد بتوانیم خودروهایی همانند پراید را از خط تولید خارج کنیم.
خودروهای داخلی کمترین استانداردها را رعایت نمی‌کنند

محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در همه جای دنیا به ویژه کشورهای توسعه یافته در عموم تصمیم‌گیری‌ها دو مسئله اصلی وجود دارد؛ اول مصالح عمومی را بر مصالح شخصی ترجیح می‌دهند و دوم، تأمین سلامت جانی اشخاص جامعه در اولویت است.

کوهکن تصریح کرد: نمی‌توانیم فقط به صرف کم بودن قیمت، خودرویی تولید کنیم که جان مردم را به خطر بی‌اندازد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: البته راه معقول آن است که اگر دولت می‌خواهد خط تولید خودروهایی مانند پراید را حذف کند، باید ماشین ایمن‌تری با تسهیلات مناسب در جهت خرید قشرهای کم درآمد به بازار عرضه کند.

وی با تأکید بر حمایت تسهیلاتی از قشرهای کم درآمد برای خرید خوردو، تصریح کرد: به جد معتقدم که باید برای تولید خودرو، حداقل استانداردی را تعیین کنیم که اکنون برخی از خودروهای تولیدی کشور این شرایط را دارا نیستند.

کوهکن گفت: مسئولان باید در تولید خودرو، توان مالی قشرهای کم درآمد را مدنظر قرار داده و خودرویی با کیفیت متناسب با بودجه دهک‌های پایین جامعه تولید کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

خودروسازان از سازمان استاندارد یک سال زمان گرفتند

پیشرانه خانواده پراید استاندارد یورو5 را کسب کرد

پافشاری بر استانداردهای 85گانه ترمزی برای تولید خودرو

تحریم مانع تحقق استانداردها نیست/ مهلت خودروسازان برای اعمال استانداردهای 85 گانه پایان یافت

خودروهایی که نتوانند استاندارد یورو4 را پاس کنند شماره نمی شوند

خودروهای غیر استاندارد شماره‌گذاری نمی‌شوند

بكارگيري كاتاليست هاي استاندارد و مرغوب در خودروهاي توليدي گروه سايپا

سهم ۵۰ درصدی خودروهای استاندارد در کاهش تصادفات جاده‌ای

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی