پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتورسیکلت ام وی آگوستا بروتال 1090

وقت طلاست!/ نگاهی به موتورسیکلت ام وی آگوستا بروتال 1090

موتورسیکلت بروتال Brutale از معروف‌ترین محصولات خیابانی ام‌وی آگوستا به‌شمار می‌رود. این موتورسیکلت در ۳ تیپ مختلف تولید شده که ما از این میان تیپ اول آن یا MV Agusta Brutale 1090 با مدل 2014 را انتخاب کرده‌ایم. این تیپ از ۲ تیپ دیگر ساده‌تر به نظر می‌رسد. به علاقه‌مندان پر و پا قرص موتورسیکلت‌های ژاپنی […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۲ بهمن ۱۴۰۰

موتورسیکلت بروتال Brutale از معروف‌ترین محصولات خیابانی ام‌وی آگوستا به‌شمار می‌رود. این موتورسیکلت در ۳ تیپ مختلف تولید شده که ما از این میان تیپ اول آن یا MV Agusta Brutale 1090 با مدل 2014 را انتخاب کرده‌ایم. این تیپ از ۲ تیپ دیگر ساده‌تر به نظر می‌رسد. به علاقه‌مندان پر و پا قرص موتورسیکلت‌های ژاپنی در کشور توصیه می‌کنیم حتما سواری با بروتال را تجربه کنند.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

سراغ یک موتورسیکلت اروپایی آمده ایم. تاکید ما بر سطح بالای تکنولوژی موتورسیکلت‌های اروپایی است. اما باور بسیاری از علاقه‌مندان به موتورسیکلت در کشور ما درست خلاف این ماجراست. دلیل این افراد، معمولا سواری خشک، توان پایین انجین و صدای نه چندان جذاب است. اما مگر می‌شود ساخته‌هایی با این نقص‌های بزرگ از در کمپانی‌های مطرح اروپایی بیرون بیایند؟

موتورسیکلت‌های ژاپنی در حجم وسیعی وارد ایران شده‌اند و سابقه زیادشان در بازار باعث شده مشتریان فراوانی داشته باشند و بازار خریدوفروش‌شان پررونق باشد. موتورسیکلت‌های اروپایی اما، معمولا قیمتی بالا دارند. طراحی آنها خاص و منحصربه‌فرد است و دخالت بیش‌تر دست در ساخت و مونتاژ آنها باعث شده هم‌چون آثار هنری، گران‌بهاتر از رقبای آسیایی خود به نظر برسند.

موتورسیکلت ام وی آگوستا بروتال 1090

ام وی گوستا را باید به‌عنوان یکی از برندهای نام‌آشنای دنیای موتورسیکلت برشمرد. این برند ایتالیایی در۱۲ فوریه ۱۹۵۴ در شهر میلان ایتالیا متولد شد. این موتورساز باسابقه طی این چند سال بسیار فعال بوده و محصولات مختلفی از آن دیده‌ایم. هم‌چنین نام  ام وی آگوستا در دهه‌های قبل به کرات در مسابقات مختلف شنیده شده و محصولات‌اش، از موتورسیکلت‌های موفق در مسابقات بوده‌اند. اما چند سالی است سیاست مدیران این شرکت تغییر کرده و حضورشان در مسابقات محدودتر از قبل شده است. وقتی که مدیران ام‌وی آگوستا از محدود کردن حضورشان در مسابقات خریده‌اند، در طراحی و تولید موتورسیکلت‌های خاص خرج شده است. این استراتژی موفق هم بوده و ام‌وی آگوستا توانسته در این مسیر بسیار قدرتمند ظاهر شود. شاید روزی که آقای Giovanni Agusta این برند را معرفی کرد، فکر چنین جایگاه و موفقیتی از ذهن‌اش هم نمی‌گذشت. اما در حال حاضر ام‌وی آگوستا از برندهای مطرح دنیای موتورسیکلت به‌شمار می‌رود.

از میان کلاس‌های مختلف، موتورسواران کشورمان طی چند سال اخیر به موتورسیکلت سری خیابانی‌ها یا Naked‌ ها علاقه بسیاری نشان داده‌اند. موتورسیکلت‌هایی که راحتی سواری با قدرت مانور بالا در آنها ترکیب شده و هیجان فراوانی در عین لذت بردن از راندن به راکب منتقل می‌کنند.

موتورسیکلت ام وی آگوستا بروتال 1090

موتورسیکلت بروتال Brutale از معروف‌ترین محصولات خیابانی ام‌وی آگوستا به‌شمار می‌رود. این موتورسیکلت در ۳ تیپ مختلف تولید شده که ما از این میان تیپ اول آن یا MV Agusta Brutale 1090 با مدل 2014 را انتخاب کرده‌ایم. این تیپ از ۲ تیپ دیگر ساده‌تر به نظر می‌رسد. به علاقه‌مندان پر و پا قرص موتورسیکلت‌های ژاپنی در کشور توصیه می‌کنیم حتما سواری با بروتال را تجربه کنند. نظر نگارنده نیز پس از تجربه سواری با این موتورسیکلت ایتالیایی و مشاهده ویژگی‌های جذاب‌اش کاملا تغییر کرد. موتورسیکلتی قدرتمند که کاملا مشخص است برنامه‌ریزی دقیقی پشت تولید آن بوده و طراحی بسیار خاصی دارد. بروتال در کشورهای مختلف دنیا، لقب «زیبای دلفریب» را یدک می‌کشد. این زیبای دلفریب هم بسیار پرقدرت است و هم کیفیت ساخت بالایی دارد.

خاص بودن طراحی بروتال در همان نگاه نخست نظر بیننده را به خودش جلب می‌کند. شاسی لوله‌ای، تک‌محور بودن‌اش که تاثیر ‌بسزایی بر فرمان‌پذیری مناسب آن گذاشته، دی‌لایت و اگزوزهای لوله‌ای با رنگ مشکی مات بدنه دست به دست هم داده‌اند تا در یک نگاه شیفته بروتال شوید. شاسی این موتورسیکلت از ALS steel و به‌صورت کامپوزیتی ساخته شده که بسیار سبک و مقاوم است. این ترکیب شاسی، راندمان سواری را بالا می‌برد. رینگ‌ها ۱.۵ کیلوگرم سبک‌تر از قبل هستند و اگزوزهای آن به‌صورت دست‌ساز ساخته ‌می‌شوند. طراحی خاص زین بروتال، سواری بهتر راکب و ترک‌نشین را به ارمغان می‌آورد. این موتورسیکلت ایتالیایی در مبحث ایمنی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

موتورسیکلت ام وی آگوستا بروتال 1090

جدول مشخصات زیربندی موتورسیکلت ام وی آگوستا بروتال

سیستم تعلیق جلو

50 میلی‌متری از برند Marzocchi تلسکوپی-بسیار نرم و هیدرولیکی-قابل تنظیم و ساخته شده از آلومینیوم آلیاژی- 120 میلی‌متر ارتجاع

سیستم تعلیق عقب

تک کمک افقی- رو به جلو- از جنس آلومینیوم آلیاژی- قابل تنظیم- 120 میلی‌متر ارتجاع

ترمز جلو

2 دیسک 310 میلی‌متری با کالیپر 4 پیستون مونوبلوک برمبو

ترمز عقب

یک دیسک 210 میلی متری با کالیپر 4 پیستون مونوبلوک

فاصله محوری

1438 میلی‌متر

ارتفاع زین تا زمین

825 میلی‌متر

وزن خشک

183 کیلوگرم

 موتورسیکلت ام وی آگوستا بروتال 1090

شاید این موتورسیکلت در ایران معروف نباشد. اما به‌عنوان یکی از بهترین موتورسیکلت‌های خیابانی جهان به شمار می‌رود و پتانسیل موفقیت‌های بیش‌تر در بازار ایران را دارد. ایرانی‌ها علاقه خاصی به موتورسیکلت قدرتمند و پرشتاب دارند و بروتال با ویژگی‌های خاص و قابل‌توجه‌اش، وسیله خوبی است تا این عطش را برطرف کند. جالب است بدانید بیش‌تر کسانی که سراغ موتورسیکلت‌های اروپایی می‌آیند، قبلا سواری با موتورسیکلت‌های دیگر را تجربه کرده‌اند. سواری متفاوت این موتورسیکلت‌ها در بیش‌تر نماینده‌های آسیا دیده نمی‌شود. شاید از بین ۵۰ موتورسیکلت ژاپنی، سواری یکی از آنها نظرتان را به خودش جلب کند. اما در میان اروپایی‌ها، از این دست نمونه‌های خاص و متفاوت به وفور به چشم می‌خورد.

موتورسیکلت ام وی آگوستا بروتال 1090

مشخصات فنی موتورسیکلت ام وی آگوستا بروتال

انجین

4 سیلندر خطی

حجم دقیق

1078 سی‌سی

سر سیلندر

2 میل‌سوپاپ 16 سوپاپ

قطر سیلندر در کورس پیستون

55×79 میلی‌متر

نسبت تراکم

13 به یک

جعبه دنده

6 سرعته

بیشینه قدرت

144.2 اسب‌بخار در 10600 دور

بیشینه گشتاور

115 نیوتن‌متر در 8000 دور

سیستم مدیریت انجین

Magneti Marelli

تراتل ها

Mikuni  IAW 55mm

 موتورسیکلت ام وی آگوستا بروتال 1090

موتورسیکلت بروتال در 3 مدل 1090-1090R-1090RR به تولید رسیده است. ۲ مدل اول 144.2 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند و توان پیشرانه در مدل RR به 158 اسب‌بخار می‌رسد. مدل RR با شاسی و زیربندی بسیار خاص خود، راکب را شگفت‌زده می‌کند. وزن پایین و قدرت بالای این موتورسیکلت دست به دست هم می‌دهند تا در لحظه پیچاندن دسته گاز، از شدت هیجان همه‌چیز در ذهن راکب ایست کامل کند!

موتورسیکلت ام وی آگوستا بروتال 1090

صدای بسیار زیبا و قدرت فراوان انجین از ویژگی‌های بارز این موتورسیکلت مورد بررسی به‌شمار می‌روند. جثه کوچک بروتال سبب می‌شود این موتورسیکلت بسیار مانورپذیر باشد و سیستم عالی ترمز آن نیز خیال راکب را راحت می‌کند. هم‌چنین ۸ عکس‌العمل مختلف سیستم کنترل کشش باعث می‌شود بیش از هر زمان دیگری به بروتال اعتماد کنید. فرمان این هیولای ایتالیایی بسیار خوش‌دست به نظر می‌رسد و فرم قرارگیری راکب روی آن، سبب می‌شود بتوانید حرکات نمایشی جذابی را با بروتال تجربه کنید. برای گیرباکس ۶ سرعته بروتال «صفحه چند پلیت» در نظر گرفته شده، که باعث می‌شود هم در حالت شهری و هم در حالت ریسینگ دقت بالایی داشته باشد.

موتورسیکلت ام وی آگوستا بروتال 1090

در کل باید گفت، شاید موتورسیکلت ایتالیایی بروتال در بازار ایران آن‌طور که باید موفق نبوده، اما موتورسیکلتی ارزشمند و قابل احترام است و حتی در شرق آسیا نیز برای خود بروبیایی دارد. در انتها از آقایان امین و ایمان عزیزی مالکان محترم موتورسیکلت جهت همکاری صمیمانه با مجله تخت‌گاز نهایت تشکر و قدردانی را داریم.

سرعت موتورسیکلت بروتال در دنده‌های مختلف (بیشینه دور موتور مجاز ۱۱۵۶۰ دور است)

دنده یک

109.7 کیلومتر

دنده 2

150.8 کیلومتر

دنده 3

180.3 کیلومتر

دنده 4

213.7 کیلومتر

دنده 5

243.2 کیلومتر

دنده 6

265 کیلومتر

انتخاب درست بازار/ بررسی فنی موتورسیکلت بنلی TNT15

آنارشیست هندی!/ بررسی موتورسیکلت آپاچی

ابریشم ایتالیایی/ بررسی اسکوتر بنلی SETA125

کوتاهی وزارت صنعت برای توسعه موتورسیکلت های برقی

چقدر از خریداران موتورسیکلت های برقی حمایت می شود؟/ جزییات تسهیلات بلاعوض شهرداری برای موتورهای برقی

موتورسیکلت های غیر استاندارد بازار را بشناسید

تاکید وزارت صنعت بر اجرای ضوابط واردات موتورسیکلت های بالای ۲۵۰ سی‌سی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی