پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فورد ماستنگ 1965 تیونینگ شده

شرور یک میلیون دلاری!/ پروژه هیجان انگیز تیونینگ فورد ماستنگ 1965

خانم‌ها و آقایان، امروز می‌خواهیم به بررسی یکی از هیجانی‌ترین پروژه‌های تیونینگ تاریخ بپردازیم. خودروی مورد بحث ما یک دستگاه فورد ماستنگ مدل 1965 است که تا بن دندان مسلح شده. اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، تنها ستون A این خودرو بدون تغییر باقی مانده است! به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو دنیایی که […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۵ خرداد ۱۴۰۰

خانم‌ها و آقایان، امروز می‌خواهیم به بررسی یکی از هیجانی‌ترین پروژه‌های تیونینگ تاریخ بپردازیم. خودروی مورد بحث ما یک دستگاه فورد ماستنگ مدل 1965 است که تا بن دندان مسلح شده. اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، تنها ستون A این خودرو بدون تغییر باقی مانده است!

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، دنیای تناقضات و تفکرات مختلف است. میلیون‌ها میلیون انسان با دیدگاه‌های مختلف که هرکدام سلایق خود را دنبال می‌کنند. در دنیای امروز روزبه‌روز شاهد تکنولوژیک‌تر شدن ارتباطات هستیم. در صنعت خودروسازی کمپانی‌های مختلف سخت مشغول کاهش هزینه‌ها و به‌روز‌تر شدن هستند. بسیاری از کمپانی‌ها همانند آئودی، پورشه، ب‌ام‌و، فولکس‌واگن و تسلا به فکر ساخت خودروهای الکتریکی افتاده‌اند و آینده خود را در ساخت این‌گونه خودروها می‌بینند. خودروهای دیزلی هم کم‌کم جای خود را به خودروهای الکتریکی کم سر و صدا می‌دهند. می‌توانیم این‌گونه تفسیر کنیم که کمپانی‌های خودروسازی روزبه‌روز به سمت اقتصادی‌تر شدن می‌روند و کاهش آلایندگی محصولات خود را دنبال می‌کنند تا از تیغ بُرنده سازمان‌های ترافیکی در امان باشند. اما در این میان هیجان به چه سرنوشتی دچار خواهد شد؟ آیا در آینده فقط شاهد خودروهای الکتریکی خواهیم بود؟ در دنیایی که خیلی‌ها از ماشین‌های الکتریکی بی‌روح لذت می‌برند، دسته‌ای دیگر تحت عنوان ماشین‌بازها همیشه به دنبال هیجان هستند. روی صحبت ما هم با آن دسته ماشین بازهایی است که به دنبال هیجان و سروصدا هستند. آخر مگر می‌شود یک ماشین‌باز دوآتشه بتواند با یک خودرو الکتریکی ارتباط برقرار کند؟ (با احترام به کمپین حمایت از خودروهای الکتریکی!).

فورد ماستنگ 1965 تیونینگ شده

خانم‌ها و آقایان، امروز می‌خواهیم به بررسی یکی از هیجانی‌ترین پروژه‌های تیونینگ تاریخ بپردازیم. خودروی مورد بحث ما یک دستگاه فورد ماستنگ مدل 1965 است که تا بن دندان مسلح شده. اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، تنها ستون A این خودرو بدون تغییر باقی مانده است. این خودرو نتیجه زحمات 9 ماهه تیم Timeless Kustoms است و اکنون به قاتل سوپرکارهای مدرن تبدیل شده است. Chris Marechal صاحب این خودرو، فکر ساختن یک خودرو مسابقه‌ای-شهری را در ذهن داشت. کریس که تجربه همکاری با تیمTimeless Kustoms را از قبل داشت، بار دیگر برای ساخت یک پروژه کم‌نظیر به این تیم مراجعه کرد. نتیجه این همکاری یک شاهکار کم‌نظیر بود که به آن لقب شرور (Vicious) داده‌اند. در مجموع بیش از 10 هزار ساعت وقت صرف بازسازی و تیونینگ این خودرو شده است. موتور تویین‌توربو سوپرشارژ، 1000 اسب‌بخار قدرت روی چرخ، زیربندی 4Link با کمک‌های تنظیم شونده، گیرباکس سکوئنشال مسابقه‌ای 6 دنده و سوخت 85 درصدی اتانول! تمامی این اطلاعات را علاوه بر قیمت یک میلیون دلار در نظر بگیرید، جالب شد نه؟ تمامی اینها از جمله نکات بارز ماستنگ شرور است که اکنون به آن نگاهی موشکافانه خواهیم انداخت.

فورد ماستنگ 1965 تیونینگ شده

تغییرات بدنه ماستنگ تیونینگ شده

شاید باورتان نشود، اما ماستنگ شرور مورد بحث ما در ابتدا یک ماستنگ کوپه 6 سیلندر بوده است! تیم Timeless kustoms کار را از تعویض سقف با یک نمونه فست‌بک آغاز کرده است. برخلاف تصور، هیچ‌یک از بخش‌های بدنه از فیبرکربن ساخته نشده و از جنس استیل هستند. اما ضخامت استیل به‌کاررفته کم‌تر شده تا خودرو با انبوهی از لوازم افترمارکت، تنها 1380 کیلوگرم وزن داشته باشد. تا یک هفته قبل از رنگ شدن، قرار بود این خودرو به رنگ آبی رنگ‌آمیزی شود اما تیم تصمیم گرفت تا از رنگ مخصوص نقره‌ای همراه با خط‌کشی مشکی استفاده کند. در بدنه خودرو اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، لب گلگیر‌های پهن است. به‌منظور استفاده از لاستیک‌های بزرگ‌تر، گلگیرهای جلو و عقب پهن‌تر شده‌اند.

فورد ماستنگ 1965 تیونینگ شده

در قسمت جلویی، تغییرات گسترده‌ای را شاهد هستیم. سپر جلو اکنون 2 اینترکولر کوچک را در کناره‌ها در خود جای داده و اسپلیتر جدید وظیفه شکستن باد در زیر سپر را بر عهده دارد. هم‌چنین 2 ورودی هوا برای توربوها در کنار چراغ‌های جلو تعبیه شده است. روی کاپوت هم یک اسکوپ بزرگ جای گرفته تا فضای کافی برای قرار گیری سوپرشارژر ایجاد شود. نکته جالبی که با کمی دقت متوجه آن خواهید شد، قرارگرفتن یک برآمدگی از سر گلگیر تا ابتدای ستون A است. این برآمدگی به‌منظور قرار گرفتن لوله ورودی هوای توربو در زیر گلگیر به‌وجود آمده است. اما در قسمت عقب، چشم‌گیر‌ترین تغییر استفاده از دیفیوزر با الهام‌گیری از فراری F430 است. خروجی اگزوز مثلثی‌شکل هم از دیگر نکات قابل‌توجه است. قاب چراغ‌های کرومی فابریک هم جای خود را به قاب مات جدید داده است. درها نیز‌ اکنون به جای دستگیره، با یک قلاب انگشتی باز می‌شوند.

فورد ماستنگ 1965 تیونینگ شده

مشخصات فنی فورد ماستنگ 1965 تیونینگ شده

بدون‌شک جذاب‌ترین قسمت ماستنگ شرور زیر کاپوت قرار گرفته است. همه چیز از موتور 5.1 لیتری تمام آلومینیومی Aluminator فورد آغاز می‌شود. این پیشرانه در شلبی GT350 R استفاده شده است. پس از خرید موتور، تیم Timeless Kustoms با انبوهی از تغییرات مختلف، قدرت پیشرانه را به بیش از 1000 اسب‌بخار رسانده است. عجیب‌ترین نکته در رابطه با پیشرانه این خودرو، استفاده از یک سوپرشارژر و 2 توربوشارژر است تا موتور با حجم زیادی از هوا تغذیه شود. حجم هوایی که از آن صحبت می‌کنیم برابر است با 26 PSI بوست! باتوجه به استفاده از سیستم‌های پرخوران، اجزای داخلی موتور باید تا بیش‌ترین حجم ممکن تقویت می‌شدند. به‌همین منظور از میل‌لنگ فورج Ford Performance و پیستون‌ها و شاتون‌های فورج آلومینیمی Manley استفاده شد. سرسیلندر‌های CNC شده هم وظیفه انتقال هوا به محفظه احتراق با حجم 57 CC را بر عهده دارند. عدد تراکم 9:25:1 است و سوپرشارژر استفاده شده از کمپانی مگنوسن، 2.3 لیتر حجم دارد. هم‌چنین توربوها هم از برند Precision انتخاب شده‌اند. نکته جالب محل قرارگیری توربوهاست.

فورد ماستنگ 1965 تیونینگ شده

2 توربو در پایین گلگیر 2 طرف تعبیه شده‌اند و خروجی خود را از طریق هواکش قرار گرفته روی گلگیر، به بیرون منتقل می‌کنند. برای تغذیه بهتر موتور از سیستم روغن درای سامپ (کارتل خشک) استفاده شده است. بدون شک برای موتوری با این حجم از قدرت، دمای کارکرد بسیار حیاتی است. به‌همین‌منظور در این خودرو در مجموع از 6 رادیاتور استفاده شده است. 2 اینترکولر برای توربوها، یک رادیاتور برای سیستم روغن، یک رادیاتور برای گیرباکس، یک رادیاتور برای موتور و یک رادیاتور برای روغن هیدرولیک! برای قدرت هرچه بیش‌تر، موتور با سوخت E85 (حاوی 85 درصد اتانول و از فرآورده‌های ذرت) کار می‌کند. نکته جالب این‌جاست که هر گالن از این سوخت (3.7 لیتر) 2 دلار قیمت دارد و سوخت گرانی به حساب می‌آید. هم‌چنین به علت خاصیت خورندگی سوخت E85، تمامی خطوط سوخت‌رسانی با عایق پوشانده (Teflon Coating) شده‌اند و از جنس استیل یا آلومینیوم هستند.

فورد ماستنگ 1965 تیونینگ شده

سیستم انتقال قدرت فورد ماستنگ

از آن‌جایی که ماستنگ شرور یک خودرو مسابقه‌ای-شهری است، گیرباکس استفاده شده در این خودرو از نوع 6 دنده سکوئنشال با شیفترهای پشت فرمان است. این گیرباکس توسط کمپانی ECG ساخته شده است. تعویض دنده به‌وسیله شیفتر‌های پدالی پشت فرمان انجام می‌گیرد. این شیفترها بوسیله کمپرسور باد قرار گرفته در صندوق عقب کار می‌کنند و در عرض چند میلی ثانیه کار تعویض دنده را انجام می‌هند! ECU خودرو و تمام سیم‌کشی‌ها از برند Motec خریداری شده است. کامپیوتر قرار گرفته در صندوق عقب، با توجه به شرایط مختلف توانایی سوئیچ کردن سوخت خودرو بین E85 و بنزین را دارد.

فورد ماستنگ 1965 تیونینگ شده

تیونینگ زیربندی فورد ماستنگ 1965

به جز شرکت در مسابقات Burnout یا دریفت، مواجه شدن با هرزگردی زیاد، آن هم در خیابان، خیلی دلچسب نخواهد بود. به همین خاطر تیونر خودرو از یک زیربندی پیشرفته استفاده کرده است. شاسی خودرو به‌صورت 2 تکه است. در قسمت جلو از اکسل مقاوم کوروت C7، ساخته شده توسط تیم Art Morrison استفاده شده است. در قسمت عقب هم زیربندی با چند نقطه اتصال انتخاب شده است. کویل‌اوورهای تنظیم شونده 3 مرحله‌ای Ridetech هم وظیفه بالانس کردن خودرو را بر عهده دارند. دیفرانسیل عقب با سایز عجیب 9.75 انتخاب شده است و ضریب دیفرانسیل 3.70 است (هرچه ضریب بیش‌تر باشد شتاب‌گیری بیش‌تر خواهد بود).

رینگ، لاستیک و ترمز

بدون‌شک یکی از نکات ظاهری جذاب این فورد ماستنگ، استفاده از رینگ‌های 19 اینچی Forgeline با یک پیچ چرخ (Centerlock) است. این رینگ‌ها در جلو 19×11 و در عقب 19×13 سایز دارند. لاستیک‌ها هم از برند Kumho انتخاب شده‌اند. این لاستیک‌ها در جلو با سایز 305/30ZR19 و درعقب با سایز 355/30ZR19 قرار گرفته‌اند! لاستیک‌های غول‌پیکر عقب دقیقا همان لاستیک‌های به‌کاررفته در دوج وایپر ACR هستند. در آخر وظیفه متوقف کردن این هیولایی 1000 اسبی، بر عهده دیسک‌های 15.5 اینچی کربن-سرامیکی Brembo است. کلیپرهای ترمز در جلو 6 پیستون و در عقب 4 پیستون هستند.

فورد ماستنگ 1965 تیونینگ شده

داخل کابین چه می گذرد؟

در مرحله آخر، تمام ویژگی‌های جذاب ماستنگ شرور، با یک کابین بسیار جذاب تکمیل می‌شود. کابین این خودرو در یک کلام خیره‌کننده است. تمامی تودوزی و تجهیزات قرار گرفته در کابین این خودرو به رنگ قرمز در آمده است. آن‌هم نه یک قرمز معمولی، قرمزی که روشن‌ترین رنگ قرمز موجود برای تودوزی یک خودروست. صندلی‌ها از برند اسپارکو انتخاب شده‌اند و از کمربند 5 نقطه‌ای بهره می‌برند. نمایش‌گر Motec جایگزین تمامی عقربه‌ها شده و تمامی اطلاعات موتور را نمایش می‌دهد. این خودرو در نمایشگاه Sema سال 2016 رونمایی شد و بعد از آن به یک خودرو معروف تبدیل شد. پیشنهاد می‌کنم نام Vicious Mustang را در گوگل سرچ کنید تا از صدای این خودرو هم لذت ببرید.

پرونده های بیشتر با موضوع تیونینگ خودروهای کلاسیک

ستاره راک/ برخورد کاملا نزدیک با یک فورد GT40 کاملا دست‌ساز

بازگشت فورد ماستنگ باس 429 با 815 اسب بخار قدرت!

وقتی فورد ماستنگ و لامبورگینی گالاردو باهم ترکیب می شوند!

معرفی فورد جی تی Superformance در نمایشگاه سما / ظاهری کلاسیک، قلبی مدرن

شاهکار جدید کمپانی سینگر / پورشه 911 کلاسیک با 500 اسب بخار قدرت

پرونده کلاسیک / برندهای لوکسی که در تاریخ گم شده‌اند

یکی از خاص ترین فورد ماستنگ های جهان به فروش خواهد رسید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی