مک لارن 600LT، پورشه ۹۱۱ GT3 RS و لامبورگینی اوراکان پرفورمانته، ۳ سوپر ماشینی هستند که نسبت به نسخههای عادی، چاشنی مسابقهایشان بیشتر شده و این را میتوانید هم از ظاهر و هم از قابلیتهای فنیشان متوجه شوید.
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
بیایید باهم اسکی بازی را تصور کنیم که با چوب اسکیهایاش به خیابانهای خشک و بدون برف آمده. یا فوتبالیستی که با کفش استوکاش، به جای چمن روی آسفالت خیابان فوتبال بازی میکند! جمع ۳ نفره ما به همین اندازه عجیب به نظر میرسد. با ۳ سوپر اسپرت مسابقهای طرف هستیم که استانداردها و قابلیتهای رانندگی در شهر را با خود دارند. اما وقتی به چهرهشان نگاه میکنید، انگار خیابانها قواره تنشان نیستند و توقع دارید در پیستهای معروف و پر پیچ و خم تصورشان کنید. مک لارن 600LT، پورشه ۹۱۱ GT3 RS و لامبورگینی اوراکان پرفورمانته، ۳ سوپر ماشینی هستند که نسبت به نسخههای عادی، چاشنی مسابقهایشان بیشتر شده و این را میتوانید هم از ظاهر و هم از قابلیتهای فنیشان متوجه شوید.
مک لارن مسیری عجیب را در پیش گرفته. این خودروساز بریتانیایی چیزهایی که از محصولات قبلی خود می آموزد را در محصولات جدیدش به کار میگیرد. این اتفاق باعث شده تا در مواردی، پرستیژ و شخصیت محصولات قبلی زیر سوال برود. مثلا مک لارن P1 که توانسته یکی از پیستهای معروف را در ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه و ۷۸ صدم ثانثه طی کند، حالا باید از نظر سرعت طی کردن این پیست، در پس محصول جدید خانواده مک لارن با نام 720S قرار بگیرد. خودرویی که تقریبا ۶۰ درصد از آن ارزانتر است و برای خریدارش ۶۰۰ هزار دلاری کمتر از P1 آب خورده!
مک لارن مورد بحث ما نیز بر پایه چنین استراتژی شکل گرفته و ویژگیهای مشترکی با بزرگان این کمپانی خودروسازی دارد. LT 600 چهارمین محصول از سری تولیدات لانگ تیل LongTail مک لارن به شمار میرود. اولین عضو خانواده لانگ تیل مک لارن، مدل افسانهای F1 GTR بود. 675LT و 675LT رودستر نیز ۲ عصو دیگر از این خانواده سطح بالای اسپرت مک لارن بودند که از هریک از آن ها تنها ۵۰۰ دستگاه تولید شد. LT 600 بر پایه مک لارن 570S شکل گرفته، مدل های قبلی سری LT الهام بخش آن بودهاند و قرار است تنها ۱۲ ماه روی خط تولید باشد. خودروهای سری لانگ تیل مک لارن، علاوه بر ویژگیهای اسپرت و دینامیک فوقالعاده، در قسمت عقب کشیدهتر از مدلهای عادی هستند. LT 600 نیز از این قاعده مستثنی نیست و در قسمت انتهایی ۷.۳ سانتی متر از ۵۷۰ طویلتر است. از دیگر ویژگیهای خاص سری LT میتوان به وزن کمتر، آیرودینامیک ارتقاء یافته، قدرت بیشتر، دینامیک منطبق بر اهداف مسابقهای در پیست، تولید محدود و افزایش قابلیت درگیر شوندگی راننده اشاره کرد.
LT 600 در مقایسه با 675LT ، تجربه رانندگی بهتری را رقم میزند و رکورد بهتری در پیستهای اتومبیلرانی را ثبت کرده. وقتی به ظاهرش نگاه میکنید، علاوه بر طول بیشتر قسمت عقب، با جزییات متقاوتی مثل اسپلیتر بزرگتر در قسمت جلو، رکابها، باله ثابت و دیفیوز کشیده عقب که همگی از جسن فیبر کربن هستند، نسبت به 570S متمایز میشود. همچنین خروجیهای اگزوز به قسمت بالایی بخش عقب منتقل شده و این ویژگی منحصر به فرد باعث شده تا سیستم اگزوز آن از مک لارن سنا هم کوتاهتر باشد. به گفته مک لارن، ۲۳ درصد قطعات LT جدید هستند و حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن کمتری نسبت به 570S دارد. برای پوسته سقف نیز از فیبرکربن استفاده شده و ورودیهای هوای روی گلگیرها نز از جنس متریال سبک اما مستحکم هستند.
در بخش ظاهری، LT 600 از نظر جزییات مسابقهای، شباهت زیادی با ۲ رقیب دیگر دارد. اما داخل کابین، حس و حال اسپرت و مسابقهای نه تنها فروکش نمیکند، بلکه بیشتر هم میشود. صندلیهای مسابقهای فیبر کربنی مشابه نمونه استفاده شده در مدل P1 هستند. همچنین میتوانید با پرداخت هزینه بیشتر، صندلیهای کربنی فوق سبک مک لارن سنا را هم سفارش دهید. در بیشتر قسمتهای کابین از آلکانترا قرمز رنگ استفاده شده که علاوه بر جذابیت بالا، وزن پایینتری از سایر متریال تزینی دارد.
اما اگر سراغ مک لارن LT 600 آمدهاید، ویژگیهای ظاهری و کابین راحت در اولویتتان نبوده است. این قابلیتهای فنی ویژه LT 600 است که آن را تبدیل به یک اسباب بازی سرگرم کننده در پیستهای اتومبیلرانی میکند. جالب است بدانید، در دل LT 600 تنها پیشرانه این گروه جا خوش کرده که به صورت طبیعی نفس نمیکشد. پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۸ لیتری مک لارن (M838TE) با ۲ توربوشارژر تغذیه میشود و در این مدل از دسته موتورهای قویتری در اتصال موتور و گیرباکس به بدنه استفاده شده است. پیشرانه مک لارن 570S ۵۶۲ اسب بخار قدرت داشت، اما مدل LT 600 با بهینه سازیهای انجام شده، ۵۹۲ اسب بخار قدرت تولید میکند. ماکزیمم گشتاور تولیدی این پیشرانه نیز ۲۰ واحد افزایش داشته و به ۶۲۰ نیوتن متر رسیده است. با تمام تغییرات صورت گرفته در جهت کاهش وزن، LT 600 حدود ۱.۳ تن وزن دارد. وزن سبک در کنار توان پیشرانه، نسبت مناسبی از وزن به توان را رقم زده و هر اسب پیشرانه LT 600 باید حدود ۲.۲۸ کیلوگرم از وزن آن را به دوش بکشد! پیشرانه این مک لارن مسابقهای به گیرباکس ۷ سرعته ۲ کلاچه جفت شده که همچون فرمان، عملکرد دقیق و سریعی دارد. همه اینها دست به دست هم میدهند تا LT 600 برای اینکه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر برسد، تنها به ۲.۸ ثانیه زمان احتیاج داشته باشد. همچنین این مک لارن مسابقهای، مسیر یک چهارم مایل را در ۱۰.۴ ثانیه طی میکند.
اگر در بخش پشتیبانی LT 600 سرک بکشیم، با سوپر ماشینی مهندسی شده روبرو هستیم که باعث میشود آب در دلتان تکان نخورد. متعلقات کربنی عقب از جمله اسپویلر ثابت و دیفیوز پهن، در سرعت ۲۵۰ کیلومتر دوان فورسی ۱۰۰ کیلوگرمی برای پایداری بیشتر ایجاد میکنند. تعلیق آلومینیومی ۲ جناقی، بازوهای کنترلی و رینگهای فورجد نیز نقش به سزایی در کاهش وزن دارند. رینگها نیز با تایرهای پیرلی P.zero trofeo R پوشیده شدهاند. تعلیق LT 600 منطبق بر دینامیک عالی طراحی شده و عملکرد فوقالعادهای دارد. سیستم ترمز سبک وزن که در آن از بوستر مک لارن سنا استفاده شده، قدرت ترمز بسیاری بیشتری نسبت به 570S را به ارمغان آورده که تعادل، دقت و قابلیت بهتری در تنظیم شدن را دارد. این سوپر ماشین مسابقه ای را در یک کلام باید، یک مک لارن سنای ارزان تر با ۱۹۷ اسب بخار قدرت کمتر و دینامیک ضعیفتر برشمرد که قابلیت بیشتری برای استفاده روزمره دارد.
این سوی گود، گاوی وحشی از سنت آگاتا برای ۲ رقیباش کری میخواند. بیشترین تعداد سیلندر و بیشترین توان پیشرانه در این گروه، به لامبورگینی اوراکان پرفورمانته تعلق دارد و در سال ۲۰۱۸ به عنوان بهترین خودرو برای راننده از نظر مجله موتور ترند انتخاب شده است. این سوپر اسپرت ایتالیایی در نمایشگاه ژنو معرفی شد و بعد از آن مدل اوو به عنوان تکمیل کننده خانواده اوراکان به میدان آمده است. اوراکان پرفورمانته با همان سیاستی تولید شده که مک لارن LT 600 را تولید کردهاند. جزییات مسابقهای بیشتر، فلاپهای اضافه بدنه و قابلیتهای فنی بیشتر نسبت به اوراکان معمولی. در طراحی پرفورمانته از خودروهای مسابقهای لامبورگینی، مخصوصا مدل دیابلو 30TH الهام گرفته شده. برای اینکه این شباهت را بهتر درک کنید، کافی است به داخل محفظه موتور و منیفولدهای برنزی پیشرانه نگاه بیاندازید.
یکی از جالبترین ویژگیهای ظاهر اوراکان پرفورمانته، استفاده از کامپوزیت جدید در قسمتهای مختلف بدنه است. اختراعی که ثبت تجاری آن به خود لامبورگینی تعلق دارد. اگر به بافت این کامپوزیت دقت کنید، متوجه تفاوت آن با فیبر کربن عادی خواهید شد. از این کامپوزیت سبک وزن در اسپویلر جلو و عقب، درپوش محفظه موتور، سپر و دیفیوز عقب، ورودیهای هوا و فلاپهای فعال استفاده شده است. رینگهای ۲۰ اینچی فورجد با لاستیکهای پیرلی P.Zero کورسا، تکمیل کننده جذابیتهای ظاهری اوراکان هستند.
داخل کابین هم همان حس و حال اسپرت پورشه GT3 RS و مک لارن LT را تجربه میکنید. برای تزیین صندلیها و بخشهای مختلف از آلکانترا تیره استفاده شده و در بخشهایی مثل دریچههای خروجی سیستم تهویه، پدل شیفترهای پشت فرمان، دستگیره درها و کنسول میانی، کامپوزیت فورجد به کار رفته است. همچنین میتوانید صندلی مسابقهای را نیز سفارش دهید که البته راحتی کمتری نسبت به مدل کامفورت دارد.
زیر درپوش محفظه موتور، یک پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری قرار گرفته که بر خلاف مک لارن به صورت طبیعی نفس میکشد و تفاوتی با مدلهای دیگر اوراکان ندارد. اما با تغییرات انجام شده روی پیشرانه، توان و گشتاور آن افزایش پیدا کرده و ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور را تقدیم راننده میکند. لامبورگینی از وسوسه استفاده از توربوشارژر در پیشرانه اوراکان اجتناب کرده و رد لاین موتور را روی ۸۵۰۰ دور قرار داده. سامانه ANIMA نیز در این مدل ارتقاء یافته و توسط آن میتوانید حالتهای مختلف رانندگی را کنترل کنید. در هر یک از برنامه های خیابانی STRADA، اسپرتSPORT و مسابقهای CORSA، چیدمان و رنگ صفحه نمایش پشت فرمان تغییر میکند. همچنین نمونه تغییر یافته گیرباکس ۷ سرعته ۲ کلاچه با پیشرانه اوراکان در مدل پرفورمانته جفت شده و تعلیق سفتتر، فرمان الکترومکانیکی با تنظیمات جدید، فرمان پذیری پویا و سیستم ۴ چرخ متحرک HALDEX با قفل دیفرانسیل عقب خودکا، از دیگر جزییات این مدل مسابقه ای به شمار میروند.
در اوراکان پرفورمانته از فریم آلومینیومی استفاده شده تا وزن خالص زیر ۱.۶ تن بیاید. وزن به نسبت ۴۳ در جلو و ۵۷ در عقب توزیع شده و هر اسب بخار در پرفورمانته به ۲.۴۹ کیلوگرم اختصاص دارد. اوراکان پرفورمانته را میتوان کلکسیونی از قطعات با عملکرد بالاو ارتقاء یافته برشمرد. ورودی هوا در این نسخه بهبود یافته و سیستم اگزوز نیز از نو طراحی شده است. در پیشرانه از سوپاپهای تیتانیومی استفاده شده و دینامیک بهبود یافته است. در این مدل از ترمزهای قویتری استفاده شده که برای محار این گاو سرکش از سرعت ۱۰۰ کیلومتر به حالت سکون، به ۳۱ متر فضا احتیاج دارد. اسپویلر بزرگ و ثابت عقب نیز نقش به سزایی در پیچ زدن سریع و ترمزگیری شدید دارد. اوراکان پرفورمانته ظرف ۲.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و سقف سرعتاش عدد ۳۲۵ کیلومتر در ساعت را نشان میدهد.
صفحه نمایش داشبورد اوراکام، وضعیت لحظهای سامانه ALA را نمایش می دهد. این سیستم آیرودینامیک فعال، اختراع منحصر به فرد لامبورگینی است که فلاپهای بیرونی را در کمتر از ۵۰۰ میلی ثانیه تنظیم میکند. این کار به افزایش داون فورس کمک کرده تا مدل پرفورمانته ۷۵ درصد نیروی عمودی بیشتری نسبت به مدل معمولی تولید کند. سیستم کنترل ثبات خودرو نیز در این مدل به روز شده و پیش از مداخله اجازه شیطنت بیشتری را به راننده میهد.
با عرضه نسخه اسپرت اوراکان به نام پرفورمانته، این کلیشه که لامبورگینی به درد گشت زدن در خیابانهای لوکس میخورد و سوژه جذابی برای پوستر دیوار اتاق پسران جوان است را تغییر داده و حالا فراری باید بیشتر از قبل مراقب رقیب هم وطن خود باشد. اوراکان پرفورمانته مناسب تمام رانندهها با هر سطحی از مهارت است. از مبتدی گرفته تا حرفهایها. اتصال راننده به جاده در پرفورمانته، فصل جدیدی را در بازی این ایتالیایی سرکش باز کرده.
این قطعا یکی از جذاب ترین نسخه هایی است که از پورشه 911 نسل 992 به بازار آمده. اگر سر سوزن علاقه ای به خودرو داشته باشید، قطعا با 911 آشنایی دارید. کوپه اسپرت و اصیل پورشه که سال هاست با همین سبک بدنه تولید می شود و ویژگی های کلاسیک و مدرن به طور هنرمندانه ای در ظاهر آن ترکیب شده اند. اما اینجا صحبت از یک 911 عادی نمی کنیم. بحث ما در مورد سوپر ماشین هایی است که روحیه مسابقه ای دارند. میان تمام نسخه های 911، مدل GT2 و GT3 خالص ترین حالت اسپرت را با خود دارند و تنظیمات آن ها کاملا برای قدرت نمایی در پست های اتومبیلرانی انجام شده است. خودرو مورد بحث ما که در این رقابت مقابل رقبای ایتالیایی و انگلیسی قرار گرفته ، پورشه 911 GT3 RS است که برای سال 2018 دستخوش تغییراتی شده و ظاهرش به مراتب جذاب تر از قبل است.
تغییرات نسخه فیس لیفت گسترده نیستند، اما جذابیت کافی را برای این قورباغه سبز رنگ رقم زده اند. سپر جلو در مدل فیس لیفت تغییراتی را تجربه کرده و اسپویلر آن بزرگ تر شده. سپر عقب هم در همین راستا اصلاح شده و علاوه بر رکاب های جدید، ورودی های جدید روی کاپوت جلو تعبیه شده است که به خنک کاری ترمزها کمک می کند. اما شاید مشهودترین تغییر ظاهری GT3 فیس لیفت، فرم متفاوت چراغ های عقب باشد. مثل 2 رقیب دیگر، این نسخه خاص مسابقه ای با تزیینات فیبرکربنی ظاهری وحشتناک تر از مدل های معمولی پیدا کرده و مثل خلافکارها چهره اش داد می زند که ریگی به کفش دارد! حفره های مشکی رنگ روی سپرهای جلو و عقب و گلگیرها، اسپویلر بزرگ فیبر کربنی و دیفیوز گسترده عقب خبر از سر درون GT3 RS می دهند. رینگ ها 911 در جلو 20 اینچی و در عقب 21 اینچی هستند که در مدل مجهز به پکیج وایساخ از منیزیم ساخته شده اند.
داخل کابین نیز تمام المان ها دست به دست هم داده اند تا هیجان زده شوید. آلکانترا، دوخت سبز رنگ و ترکیب رنگ سبز و مشکی داخل کابین 911 با صندلی های مسابقه ای فیبر کربنی دست به دست هم داده اند تا با یکی از داغ ترین سوپر اسپرت های آلمانی طرف باشید. در این نسخه پکیج کلاب اسپرت بدون هزینه اضافی در اختیار خریدار قرار می گیرد. این پکیج جذاب شامل جزییاتی مثل کمبرندهای 6 نقطه ای، کپسول آتش نسانی، رول بار آلومینیومی و سوییچ قطع ارتباط باتری می شود. همچنین برای کاهش وزند از شیشه های سبک تری برای پنجره های عقب استفاده شده است. همچنین با سفارش پکیج وایساخ، پوسته سقف از فیبر کربن ساخته می شود تا در ترکیب با رینگ های منیزیمی، وزن این شیطان سبز را به 1430 کیلوگرم برساند.
پیشرانه 6 سیلندر تخت GT3 RS 4 لیتر حجم دارد و عنوان یکی از قدرتمندترین پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی جهان را یدک می کشد. در مدل فیس لیفت با تغییرات انجام شده، قدرت موتور از 500 به 520 اسب بخار رسیده و این 911 مسابقه ای را در 3.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رساند. سقف سرعت 911 GT3 RS عدد 312 کیلومتر در ساعت را نشان می دهد و به لطف چسبندگی فوق العاده، بدون نگاه کردن به صفحه کیلومتر شمار دوار پورشه، باور نمی کنید با چه سرعتی در حرکت هستید. این پیشرانه که رد لاین آن روی 9000 دور است، با گیرباکس 7 سرعته 2 کلاچه PDK جفت می شود. گیرباکسی که امتحان خودش را همیشه به خوبی پس داده و در هیجانی ترین لحظه های رانندگی، با تعویض های سریع و به موقع اش راننده را روسفید می کند. همچنین فرمان پذیری چرخ های عقب نیز در این مدل تیون شده و تغییرات آیرودینامیکی جدیدی روی 911 GT3 RS اعمال شده است. پورشه 911 GT3 RS را در یک کلام می توان یک خودرو مسابقه ای با قابلیت های استاندارد برای رانندگی در خیابان برشمرد.
نوشته: میلاد میرعابدینی
دیدگاه خود را بنویسید