
رئیس انجمن قطعه سازان عامل اصلی افت تولید خودرو را کمبود نقدینگی می داند که همین موضوع به اعتقاد نجفی منش متاثر شیوه قیمت گذاری شورای رقابت است.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی بیان کرد: هم اکنون طبق اطلاعاتی که داریم حدودا 65 درصد داخلی سازی در قطعات خودرو صورت گرفته است که امکان افزایش آن تا حدود 90 درصد نیز وجود دارد.
این فعال صنعت قطعه سازی خودرو ادامه داد: تولید قطعات های تک نیز در حال انجام است اما مشکل اساسی در مورد قطعه سازان مربوط به نقدینگی است.
وی افزود: لازم به ذکر است که نمایشگاههای داخلی سازی قطعات نیز تاثیر به سزایی در این زمینه داشته و ما امیدواریم این قضیه ادامهدار باشد.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی با اشاره به اینکه باید جلوی واردات قطعات گرفته شود تصریج کرد: بعضی از کالاهایی که یک بار نیز واردات آنها ممنوع شده بود امسال با فشار تجار قرار شد که واردات آنها آزاد شود. تلاش کردیم که این کار صورت نپذیرد.
وی افزود: از جمله قطعاتی که واردات آنها ممنوع است میتوان به لنت ترمز اشاره کرد. خطری که همیشه بالای سر قطعهسازان وجود دارد این است که کالا در داخل کشور تولید شود اما با واردات از خارج کشور مشکلاتی در این زمینه به وجود میآید.
این قطعه ساز همچنین اشاره کرد: این نکته را باید گفت که همکاری ما با شرکتهای دانشبنیان بسیار ضعیف است و این قضیه حداقل باید هزار برابر شود. تقریبا 4400 شرکت دانشبنیان در کشور داریم که این شرکتها میتوانند بسیاری از مشکلات ما را حل کنند.
وی در ارتباط چرایی کاهش 22 درصدی تولید خودرو بیان کرد: علت اصلی کاهش 22 درصدی تولید خودرو تنها به نقدینگی مربوط میشود. اگر بخواهیم مثالی بزنیم، خودروی مورد نظر حاضر و آماده است و مبدا و مقصد آن نیز مشخص است اما بنزین ندارد.
این فعال صنعت قطعه سازی در این راستا اظهار کرد: دلیل عدم تامین نقدینگی نیز به شیوه قیمت گذاری شورای رقابت برای خودرو باز می گردد این امر موجب شد خودروسازان 35 هزار میلیارد تومان ضرر کنند. توان مالی خودروسازان با انجام این کار به شدت کاهش یافت اما در مقابل افرادی که توانستند خودرو ثبتنام کنند سود کردند.
انتهای پیام/ منبع: گسترش نیوز