تابستان 97 بود که صنعت و بازار خودرو ایران با یک شوک قوی مواجه شد. فضایی که میرفت به بازارهای جهانی نزدیک شود و تنور رقابت و تنوع در آن به اوج حرارت برسد، به یکباره با خروج آمریکا از برجام ولولهای غیرقابل پیشبینی را تجربه کرد. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو نخستین […]
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
نخستین میوه تحریم تازه بازار ایران، گرانی خودروها مخصوصا در انواع وارداتی و کاهش تیراژ تولید بود. صنعت خودرو ایران مشت سنگینی خورده بود و در گوشه رینگ دنیا را بهصورت گردان میدید. اما در سال 98 خودروسازان باردیگر وارد رینگ شدند و در راستای ایجاد تنوع در بازار آرام آرام پای مدلهای جدید چینی را برای تست سازگاری با شرایط آبوهوایی ایران وارد جادهها و خیابانها کردند. البته برخی خودروسازان مانند خودروسازی فردا در سمنان حتی محصول ارزشمندی و بازارپسندی چون امجی RX5 را در تیراژ محدود به بازار نیز عرضه کرد.
خودروساز کرمانی که با طیف وسیعی از محصولات جک، لیفان و هیوندای در بازار حضور دارد بار دیگر نشان داد همواره در راستای تنوع محصول و تکمیل سبد محصولات خود در حال تلاش است و با معرفی غیررسمی یک کراساوور کوچک با نام جک S4 و یک پیکاپتراک جذاب به نام T8 نام خود را دوباره حتی در شرایط رکود خودروسازی و بازار خودرو سر زبانها انداخت.
جک S4 درست همان چیزی است که طرفداران برند جک در ایران دنبالاش بودند. یک شاسیبلند کوچکتر و مدرنتر از S5 برای رفتوآمدهای شهری و بزرگتر، قدرتمندتر و مجهزتر از جک S3 برای ماجراجوییهای کوچک آخر هفته. این خودرو با توجه نمونه مورد آزمون توسط کرمانخودرو به احتمال بسیار از یک پیشرانه 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژر با 147 اسببخار قدرت و 210 نیوتنمتر گشتاور بهره خواهد برد. البته جذابیت اصلی جک S4 را باید در نمایشگرهای متعد و کیفی آن خصوصا در بخش نشاندهندهها دانست. پیشبینی میشود این خودرو زیر 250 میلیون تومان قیمت داشته باشد و موفقیت بزرگی نصیب گروه خودروسازی کرمان بکند.
پیکاپ تراک جک T8 نیز با ظاهر و شمایل پیکاپهای آمریکایی و بهره از یک پیشرانه 2 لیتری مجهز به توربوشارژر با 188 اسببخار و 290 نیوتنمتر گشتاور میتواند یکی از بختهای موفقیت در بازار ایران باشد. البته همچنان جک S7، شاسیبلند بزرگ و لوکس این خودروساز نیز از بخت خوبی برای حضور در بازار برخوردار است و اخیرا عکسهای جاسوسی از نمونه در حال آزمون آن در فضای مجازی منتشر شده.
خودرو چینی در ایران با مدیرانخودرو شناخته شد. این گروه خودروسازی همواره نشان داده یکی از پیشروترین خودروسازان کشور در توسعه و تنوع محصول است. حال این خودروساز بزرگ ایرانی که بهصورت تمامقد با چری چین همکاری میکند، پس از عرضه نسبتا موفقیتآمیز محصولات رده بالای این کمپانی با همان برند تجاری چری تصمیم گرفته دست به یک ریسک بزرگ بزند. چری تیگو 8 بهعنوان یک کراساوور بزرگ با امکانات و تجهیزاتی کاملا روزآمد و جذاب مانند سیستم خودران سطح 2 ریسک بزرگ مدیرانخودروست. شاید با خود بگویید عرضه پرچمدار کمپانی چری به بازار ایران چه ریسکی با خود به همراه دارد؟ در پاسخ باید گفت ریسک عرضه این خودرو قیمت بالای 500 میلیون تومانی آن است.
یک شاسیبلند خوشچهره با طرحی پختهتر از سایر محصولات چری و در راستای زبان طراحی تازه این خودروساز. تیگو 8 خودرو زیبایی است و در نگاه نخست انسان را به یاد خودروهای آینده میاندازد اما همچنان ضعفهایی در طراحی ستونها یا حتی بخش تقلیدی چراغهای عقب و جلوپنجره دارد. همچنین پیشرانه این خودرو در مدلی که به احتمال بسیار برای بازار ایران در نظر گرفته خواهد شد، با مدل تیگو 7 یکسان است! از سوی دیگر تیگو 8 نیز مانند برادران کوچکتر خود تکدیفرانسیل با محور متحرک جلو به بازار عرضه میشود. همه این اوصاف نشان میدهند این پرچمدار خوشچهره کمبودهایی دارد که اگر جبران نشوند تیگو 8 را با وجود تمام تواناییها و شایستگیها در برابر رقبای هموطنی چون دامای ایکس 7، زوتی کوپا توربو، امجی RX5 بازنده خواهند کرد. البته فراموش نکنیم که تیگو 8 با پشتیبانی فنی و خدمات پسازفروش مدیرانخودرو عرضه میشود و رقبا در این زمینه همگی به شدت لنگ میزنند.
علاوه بر تیگو8، عرضه چری اکسید یا در اصل اکسید TXL نیز بسیار قوت گرفته است. اکسید برند لاکچری چری به شمار می رود و تصاور نسخه استتار شده این خودرو در ایران، نشان از نزدیک بودن معرفی این شاسی بلند لوکس به بازار ایران دارد.
همچنین شنیده ها از این حکایت دارد که مدیران خودرو علاوه بر چری تیگو8 و اکسید قصد دارد خودروهای 315 با ظاهر تغییر یافته و گیربکس اتومات، ام وی ام ایکس 22 با موتور جدید، ام وی ام ایکس 33 با گیربکس و موتور جدید و ام وی ام ایکس 55 را نیز به بازار عرضه کند.
خودروهای هیبریدی که اتفاقا بسیار کمصدا و بیصدا نیز هستند، ابتدا با هیاهوی فراوان و مانور روی تعرفه صفر به بازار آمدند و در نهایت با بالا رفتن قیمتشان در بازار همگان متوجه شدند، این صفر با آن صفری که آنها تصور میکردند کاملا فرق دارد! در نهایت نیز تعرفه صفر افزایش یافت و خودروهای هیبریدی نیز که از برندهای تویوتا، لکسوس، هیوندای و بعدتر میتسوبیشی به بازار آمده بودند چندان جایی برای خودشان باز نکردند.
در جدیدترین خبر از بازار داخلی خودروهای هیبریدی باید از ورود بیسروصدای کیا اپتیمای هیبریدی مدل 2018 سخن گفت. خودرویی که ابتدا در تهران اتوشو 95 چشممان به جمالاش روشن شد و حالا پس از کش و قوس فراوان گویا در تعداد اندک پایش به خیابانها باز شده.
دیدگاه خود را بنویسید