پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ب ام و سری 7 و x7

عادت نمی کنیم!/ آیا طراحان ب ام و راه‌شان را گم کرده‌اند؟

جلوپنجره محصولات جدید ب ام و در مقایسه با سایر تولیدات این برند شاید عجیب به نظر نرسند. اما وقتی آن ها را با سایر خودروهای هم رده مقایسه می‌کنید، بیش از حد بزرگ و نامتناسب به چشم می‌آیند! باور کنید این فقط ما نیستیم که می‌گوییم جلوپنجره ب ام و سری 7 جدید و […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۵ آذر ۱۳۹۸

جلوپنجره محصولات جدید ب ام و در مقایسه با سایر تولیدات این برند شاید عجیب به نظر نرسند. اما وقتی آن ها را با سایر خودروهای هم رده مقایسه می‌کنید، بیش از حد بزرگ و نامتناسب به چشم می‌آیند! باور کنید این فقط ما نیستیم که می‌گوییم جلوپنجره ب ام و سری 7 جدید و X7 بیش از حد بزرگ هستند. بلکه کل جامعه خودروسازی و اهل خودرو بر این عقیده‌اند! آیا به راستی ب ام و راهش را گم کرده است؟!

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

تمامی صفات نسبی هستند. یک بسکتبالیست در یک جامعه معمولی شاید قدبلند بنظر بیاید ولی وقتی او را در دنیای آواتارها در نظر بگیرید، کوتاهی قد او را مورد تمسخر قرار خواهند داد و صد البته که همین موضوع در بحث زیبایی هم صدق می‌کند. یکی طراحی هیجانی لامبورگینی را می‌پسندد و دیگری سادگی و بی‌آلایشی رولزرویس را. یکی ‌‌‌‌چراغ‌های باریک و کشیده هم‌چون آئودی را زیبا تلقی می‌کند و دیگری ‌‌‌‌چراغ‌های مرسدس‌بنز را زیبا می‌داند. جلوپنجره محصولات جدید ب ام ودر مقایسه با سایر تولیدات این برند شاید عجیب به نظر نرسند. اما وقتی آن را با سایر خودروهای هم رده مقایسه می‌کنید، بیش از حد بزرگ و نامتناسب به چشم می‌آیند! درست است که صفت «بزرگ» هم نسبی است اما باور کنید این فقط ما نیستیم که می‌گوییم جلوپنجره سری 7 جدید و X7 بیش از حد بزرگ هستند، بلکه کل جامعه خودروسازی و اهل خودرو بر این عقیده‌اند! آیا ب ام و راهش را گم کرده است؟!

ب ام و سری 7 و x7

سابقه تاریخی

ب ام و پیش‌تر هم چنین گمراهی‌ای را تجربه کرده بود. سری 7 سال 2001 همه را بهت‌زده کرد. چهره اخمو با جلوپنجره بسیار باریک و نامتناسب، بدنه‌ای صاف در کناره‌‌ها و صندوق بار بزرگ و صاف، همه را مایوس کرده بود و درخور یک سدان سوپرلوکس برای رقابت با مرسدس‌بنز S کلاس نبود. اما ضعف طراحی فقط در ظاهر نبود، بلکه در کابین نیز به چشم می‌خورد. نه ‌نها طراحی کابین این نسل از سری 7 چندان دلچسب نبود بلکه سمت سرنشین، داشبورد یک منحنی بی‌مورد داشت و داشبورد طبقاتی آن نیز دارای تعداد زیادی دکمه بود که سرنشینان را در کنترل ادوات گمراه می‌کرد!

ب ام و x7

2 دهه از این نسل از سدان لوکس سری 7 می‌گذرد که بار دیگر ب ام و ، طرفدارانش را با سری 7 مایوس می‌کند. ب ام و در اقدامی ناپسند، تصمیم گرفته پرچمداران خود را در کلاس شاسی‌بلند و سدان، به جلوپنجره غول‌پیکری مزین کند که بر روی جثه هیچ‌یک از 2 خودرو با سایر عناصر بدنه هم‌خوانی ندارد! به قول یکی از دوستان جلوپنجره X7 و سری 7 به‌قدری بزرگ شده‌‌‌اند که می‌توان آن را به فردی شبیه کرد که زیادی بینی‌اش تمیز می‌کند!

متاسفانه ب ام و سری 7 و X7 در ظاهر و در کابین، اشتراکات بسیاری دارند و همین امر باعث شده تا ضعف طراحی یکی، به دیگری هم سرایت کند. اولین اصل طراحی یک خودرو لوکس، القای صفت‌‌‌‌هایی نظیر وقار، متانت و آرامش به بیننده است، درست مثل ساخته‌‌‌‌‌‌های رولزرویس و بنتلی. اما ظاهر سری 7 و X7، هیجان و خشونت را به بیننده خود القا می‌کنند. واقعا جای تعجب دارد که طراحان ب ام و پیش خودشان چه فکری کرده‌‌‌اند که جلوپنجره‌ای به این عظمت را در کنار ‌‌‌‌چراغ‌های باریک و خُمار استفاده کرده‌‌‌‌‌اند. اگر تا پیش از معرفی رسمی سری 7 و X7، رندرهای آن را می‌دیدیم، احتمالا فکر می‌کردیم که این یک شوخی است اما متاسفانه حقیقت دارد.

ب ام و سری 7 جدید

این خودرو ‌‌‌‌‌بیش‌تر با هدف افزایش فروش در بازارهای روبه‌رشد نظیر چین بازطراحی شده که در حال حاضر 40 درصد خرید بازار خودروهای لوکس را در اختیار دارد. این بازارهای روبه‌توسعه خواهان این بوده‌‌‌اند که سری 7 ظاهر متفاوت‌تری از سری 3 و سری 5 را داشته باشد تا ‌‌‌‌‌بیش‌تر به چشم بیاید و سرها را به سمت خود برگرداند. به همین دلیل است که وقتی درهای آن باز می‌شوند، نوارهای باریک انیمیشن شده زیر پای سرنشینان را هم‌چون فیلم‌‌‌‌‌‌های تخیلی روشن می‌کند تا سرنشینان را به وجد بیاورد.

در بازار آسیا و خاورمیانه، کمیت حرف اول را می‌زند و نسخه 12 سیلندر M760Li ب ام و ، علی‌رغم مالیات ‌‌‌‌‌بیش‌تر و هزینه‌‌‌‌‌‌های نگهداری گزاف‌تر، پرفروش‌ترین نسخه از این سدان لوکس است، تا حدی پرفروش و پرطرفدار که ب ام و نمی‌تواند به میزان تقاضا، عرضه کند. این درحالی است که در بازار اروپا، نسخه 740d دیزلی و 745Le هیبریدی ‌‌‌‌‌بیش‌ترین فروش سری 7 را به خود اختصاص داده‌‌‌‌‌اند.

ب ام و X7 نیز راه سری 7 را در بازار شاسی بلندها در پیش گرفته است. یک لیموزین مرتفع با امکانات و تجهیزات درخور توجه که برای مشتریان بازار ایالت متحده و آسیا، جذابیت ویژه‌ای دارد. X7 آمده تا رنج‌روور، کادیلاک اسکالید و لینکلن Navigator را شرمنده خود کند.

ب ام و x7

خریداری که به دنبال کاربردپذیری باشد، X7 را به‌خاطر داشتن 3 ردیف صندلی و ظرفیت 7 سرنشین بالغ را برای خانواده‌‌‌‌‌‌های پرجمعیت خریداری می‌کند ولی نیت دیگر خریداری X7 می‌تواند کاربری یک لیموزین آفرود از آن با یک شوفر در پشت فرمان باشد. در این صورت، صندلی‌‌‌‌‌‌های انفرادی عقب مجهز به گرمکن، تهویه مجزا و قابلیت تنظیم در جهات مختلف با ابزار سرگرمی در پیش رو هریک از سرنشنیان عقب، آن را به یک خودرو جذاب برای آن‌دسته از افرادی تبدیل می‌کند که علاوه بر یک لیموزین، به دنبال یک‌‌‌‌‌‌ شاسی‌بلند هستند. ب ام و در توانایی‌‌‌‌‌‌های حرکتی X7 روی جاده و در مسیرهای آفرود به بهترین شکل عمل کرده و این‌‌‌‌‌‌ شاسی‌بلند غول‌پیکر در هر 2 مسیر، عملکرد درخشانی را از خود به نمایش می‌گذارد.

ب ام و سری 7 جدید

از سوی دیگر، سری 7 هم به‌طور عجیبی برای رانندگی لذت‌بخش است! البته که غیر از این هم از یک ب ام و انتظار‌‌‌‌‌‌ نمی‌رود ولی موضوع این‌جاست که کسی انتظار ندارد یک لیموزین، از هندلینگ خوب و لذت‌بخشی برخوردار باشد. نسخه 750i با موتور هشت سیلندر 4.4 لیتری جدید ب‌ام‌و به توان 523 اسب بخار نیرو، حقیقتا هم‌چون یک سوپراسپرت راننده‌‌‌‌‌‌‌اش را به‌وجد می‌آورد، اما تا زمانی که از آن چنین چیزی را می‌خواهید ولی در شرایط رانندگی عادی، سرنشینان احساس می‌کنند که روی بالشت سوار هستند و حرکت می‌کنند.

ب ام و سری 7 جدید

ب ام و x7

ب ام و X7 نیز از نظر راحتی برای یک‌‌‌‌‌‌ شاسی‌بلند کاملا قابل‌قبول بوده ولی صدای باد اندکی در کابین شنیده می‌شود. طبیعتا X7 در فرمان‌پذیری بزرگتر و سنگین‌‌‌‌‌‌‌‌تر از X1 تا X6 احساس می‌شود اما هنوز هم برای یک‌‌‌‌‌‌ شاسی‌بلند با این جثه و این وزن، دقیق است.

کابین هر 2 نیز با مرغوب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین متریال‌‌ها پوشیده شده است. واسط کاربری iDrive ب‌ام‌و نیز پس از شروع بد و پر از نقص و ضعف، حالا به یک مجموعه کامل و بی‌نقص تبدیل شده است. نشان‌دهنده‌‌‌‌‌‌های دیجیتالی آن شاید آینده‌نگر به نظر برسند اما هم اینک‌ه خواندن آن و دریافت اطلاعات از آن دشوار است و هم این‌که طراحی آن برای یک سدان و‌‌‌‌‌‌ شاسی‌بلند لوکس، بیش از حد اسپرت و هیجانی به نظر می‌رسد.

سخن کوتاه کنیم، احتمالا حرفی را که بیان می‌کنیم از طرف هزاران و شاید میلیون‌‌ها نفر باشد: «شدیدا جای خالی کریس بنگل احساس می‌شود.» سری 5، سری 6 کوپه و Z4 طراحی شده توسط کریس بنگل هنوز هم در بسیاری موارد از جانشینان خود زیباتر به نظر می‌آیند؛ پس از گذشت این همه سال!

هر چند سال یک‌بار، ب ام و با طوفانی از ایده‌‌‌‌‌‌های جدید به میدان می‌آید اما سپس، طوفان آن فروکش می‌کند و آرام می‌گیرد. چند سال پیش بود که با معرفی سری 8 و Z4 کانسپت با آن طراحی خیره‌کننده‌ای که داشتند، دنیا را به وجد آورد اما نسخه تولیدی هر 2 کانسپت نام برده، طرفداران این برند را مایوس کرد زیرا هرگز به آن زیبایی نبود. اما ب ام و ثابت کرده که همواره بهتر می‌شود و از نواقص خود درس می‌گیرد تا بهتر و بهتر شده و مجموعه‌ای بی‌نقص را ارائه بدهد. موتورهای Valvetronic، سیستم iDrive و فرمان خودکار که همگی در ابتدا پر از ضعف بودند و حالا عملکردی بی‌نقص را از خود به نمایش می‌گذارند، گواهی بر این مدعا هستند.

ب ام و برای این‌که بتواند یک جهش بی‌نقص را انجام دهد، در ابتدا چند گام به عقب برمی‌دارد. سری 7 جدید و X7، حکم همین پرش را دارند. سری 7 و X7 پس از این نسل، بی‌شک این ضعف‌‌ها را برطرف می‌کنند!

آدریان فن هوی دونک

پرسش و پاسخ از آدریان فَن هوی‌دونک درباره جلوپنجره غول‌پیکر سری 7 و X7

  • چرا جلوپنجره اینقدر بزرگ طراحی شده است؟
  • این روزها، خیلی‌‌ها درباره جلوپنجره محصولات جدید ب ام و صحبت می‌کنند اما اگر مروری بر تاریخ ب‌ام‌و داشته باشیم می‌بینیم که این برند همه نوع جلوپنجره‌ای را در کارنامه خود دارد: «باریک، پهن، دراز.» و سری 7 جدید و X7 نیز با جلوپنجره بزرگی که دارند، خود را از سایر ساخته‌‌‌‌‌‌های ب‌ام‌و متمایز می‌کنند. البته که جلوپنجره باید متناسب با ابعاد و سایر عناصر بدنه خودرو باشد و به نظر من، همین‌طور هم هست. نمای جلو سری 7 و X7 به دقت طراحی شده‌اند: «‌‌‌‌چراغ‌های باریک جلو، جلوپنجره بزرگ و سپر نه چندان تهاجمی.» جلوپنجره X7 از رنج‌روور یا مرسدس‌بنز GLS درازتر نیست.
  • متناسب کردن عناصر یک ب ام و با ابعاد X7 چقدر سخت بود؟
  • چالش بزرگی بود زیرا X7 یک خودرو کاملا جدید برای ب‌ام‌و است. X7 خودرویی است که نمایندگی‌‌‌‌‌‌های ما برای مدت زمان زیادی طالب آن بوده‌‌‌اند و ما هم احساس کردیم که بازار، کشش لازم برای اضافه شدن چنین مدلی به خانواده ب‌ام‌و را دارد. X7 تمامی آن‌چه را که برای موفقیت در این کلاس از خودرو لازم است، با خود به همراه دارد که تناسبات یکی از مهم‌ترین آنهاست. ما از تایرهای 22 اینچی برای X7 استفاده کرده‌ایم که حضور فاخر و قابل‌توجهی را برای این‌‌‌‌‌‌ شاسی‌بلند به ارمغان می‌آورد.
  • به نظرتان این یک اقدام بی‌مهابا از سوی ب ام و نیست؟
  • سری 7 و X7 ظاهری را که مشتریان آن انتظار دارند ارائه می‌دهند. خودروهای هم‌رده این 2 مدل هم از ویژگی‌‌‌‌‌‌های مشابهی برخوردار هستند. به نظر من به این موضوع عادت خواهیم کرد.

ب ام و سری 7 جدید

ب ام و x7

 

مدیرعامل جدید آئودی از ب ام و می آید

ب ام و آدم خوار!/ معرفی کانسپت جدید سری ۴ در فرانکفورت اتوشو ۲۰۱۹

عضوی جدید در خانواده ۸/ ب ام و سری ۸ گرن کوپه چه مشخصاتی دارد؟

جریمه سنگین در انتظار ب ام و / سقوط سهام خودروساز مشهور آلمانی

کپی برابر اصل نیست!/ تیونینگ ب ام و با استانداردهای ب ام و

سورپرایز ب ام و برای سال ۲۰۱۹/ مدل جدید سری ۷ همچنان در مسیر بزرگ‌ شدن دماغ!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی