پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سفر اروپا

ویژگی‌های برج پیزا در سفر به اروپا

پیزا یک برج کج شده در ایتالیا است که سالیانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و یکی از نماد‌های معروف و محبوب این کشور است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو نام این برج از روی شهری که در آن قرار دارد گرفته شده است؛ یعنی شهر پیزا. این شهر یک مکان […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۴ دی ۱۳۹۸

پیزا یک برج کج شده در ایتالیا است که سالیانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و یکی از نماد‌های معروف و محبوب این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

نام این برج از روی شهری که در آن قرار دارد گرفته شده است؛ یعنی شهر پیزا. این شهر یک مکان کاملا توریستی و تاریخی است؛ زیرا بنا‌های زیادی در این شهر وجود دارد، مثل کلیساها و کاخ‌ها که همه این‌ها باعث جذب بازدید کننده می شود؛ ولی بیشتر محبوبیت این شهر بخاطر کج بودن برج پیزا است و گردشگران و بازدید کننده‌های زیادی تنها برای دیدن این برج به این شهر تاریخی می آیند.پیزا در پشت یک کلیسا واقع شده است. این برج در بین مردم محلی دارای اهمیت بالایی است؛ زیرا در کنار این برج خاص قرار دارد.

از خصوصیات این برج در سفر با تورهای اروپا می توان به وزن آن که حدودا به 14700 تن می رسد و پله ها که تعداد آنها 297 عدد است اشاره کرد. این برج 8 طبقه ای به شکل یک استوانه است. این برج یک ناقوس 5/3 تنی دارد.

قبل از آغاز شدن بازسازی بنا در سال 1990 میلادی زاویه کج شدن برج 5/5 درجه بود؛ ولی با پایان یافتن پروژه بازسازی برج که در سال 2001 میلادی انجام شد.

میزان درجه انحراف بنا را به 4 درجه رساندند. شکل هندسی این برج استوانه است که دارای 8 طبقه است و برای بالا رفتن از آن باید از 294 پله عبور کنید.

در هنگام قرار گرفتن درون برج به علت وجود کجی و انحنا، ممکن است دچار سرگیجه شوید و ناراستی و انحنای آن را به صورت واضح احساس کنید.

در این برج یکی از بزرگترین تئوری ها به وسیله گالیلئو گالیله اثبات شد؛ که با رها کردن دو گلوله با جرم‌های مختلف ثابت کرد، سرعت سقوط اجسام از جرم آنها جدا است. تعداد ستون های این ساختمان در کل 207 عدد است که این بنا از فاصله دور شکلی همانند یک کیک چندین طبقه دارد.

یکی از علت هایی که باعث شده این بنا سالم باقی بماند، استفاده کردن نازی ها از این برج در جنگ جهانی دوم برای پست بازرسی بود.

برج‌های کج متعددی در سرتاسر جهان وجود دارد که به ثبت جهانی گینس نیز رسیده اند؛ از آن جمله می توان به برج ساعت «بیگ بن» در انگلستان اشاره کرد. محققان و مهندسان به این نتیجه رسیده اند که فرو ریختن این برج تا 200 سال دیگر امکان پذیر نیست.

کارهایی که برای ثابت نگه داشتن این برج انجام شد

به دستور موسولینی بر پای برج پیزا بتن‌هایی ریخته شد تا سبب شود انحراف این برج از بین برود؛ ولی با این کار نه تنها کج بودن این برج تغییری یافت بلکه بیشتر هم در زمین فرو رفت و انحراف آن زیادتر شد. در جنگ جهانی دوم به دستور ارتش آمریکا، تصمیم گرفتند که تمام برج های ایتالیا را به نابودی بکشانند؛ اما در لحظه های آخر برج پیزا از این مخمصه جان سالم به در برد.

به گزارش سفر باتو ، دولت ایتالیا، برای برپایی برج پیزا و سقوط نکردن آن گروهی از مهندسان، معماران و ریاضیدانان خبره کشور ایتالیا را به تاریخ بیست و هفتم ماه فوریه سال هزار و نهصد و شصت و چهار میلادی برای تحقیق در مورد این برج دعوت کرد.

علت محبوبیت این برج کج بودن آن است. جالب است بدانید که برج‌های کج دیگری نیز در دنیا وجود دارد؛ ولی برج پیزا یکی از خارق‌العاده‌ترین آنها است به این علت که کج بودن این برج هر ساله بیشتر و بیشتر می شود؛ ولی همچنان پا برجاست و همین سبب جذب توریست‌ها می شود. همچنین تور چین آفردار را از دست ندهید.

علت کج شدن پیزا

دلیل این نام‌گذاری، انحراف این برج در جهت جنوب غربی است. پیش از این، در زمان ساخت این برج، این انحراف به سمت جنوب شرقی بود. این انحراف به سبب فونداسیون ضعیف و نداشتن پایه‌ای محکم، پس از ساخت برج در سال ۱۱۷۳ ایجاد شده است.

در قسمت منحرف شده‌ی برج، ارتفاع به ۵۵ متر می‌رسد و بلندترین قسمت آن ۵۶ متر است.این برج بعد از اینکه به طبقه سوم رسید شروع به فرو رفتن درون زمین کرد زیرا خاک آن ناپایدار بود و عملیات ساخت آن در سال 1178 متوقف شد و این توقف 100 سال به طول انجامید و این به این معنا است که ساخت این برج حدود دو قرن طول کشیده است. هنگامی که جنوا با بیزانس درگیر جنگ شد باعث به تعویق افتادن ساخت این برج شد. تور بالی بهترین آفر های قیمتی را در سفر باتو از دست ندهید.
معمار این بنا چه کسی بود؟

در واقع معلوم نیست که معمار اصلی این برج کیست؛ ولی عده‌ای بر این عقیده هستند که «بنانو پیزانو» معمار این بنا است.

هرچند هنوز هم شک و شبهه‌های زیادی بر اینکه معمار این بنا این فرد باشد، وجود دارد.

در ساختن این برج دو معمار به نام‌های «تومانو سیمونه» و «گیوانی دی سیمونه» همکاری داشته‌اند.

در این مدت به خاطر گذشت زمان خاک این منطقه نشست کرده بود با این وجود هیچ اتفاقی برای این بنا نیفتاد. مهندسان این بنا برای اینکه این ساختمان دوباره صاف شود یک سمت را از سمت دیگر بلندتر ساختند؛ ولی با این حال این ساختمان باز هم به جهت مخالف کج شد.

انتهای پیام/

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی