اگر تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی پرداخت نشود با بحران ملی خودرو روبه رو می شود

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌؛ در صورت پرداخت نشدن تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی وعده داده شده، «بحران ملی خودرو» گریبانگیر کشور خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ اظهار کرد: افزایش تیراژ تولید در ماه های گذشته، افزایش قیمت قطعات و نداشتن منابع کافی از سوی خودروسازان برای پرداخت مطالبات، دلایل اصلی افزایش این ارقام است و پرداخت نشدن مبلغ پنج هزار میلیارد تومان یاد شده به بروز شرایط بحرانی قطعه سازان منجر خواهد شد.

وی در این راستا اشاره کرد: از شهریورماه تاکنون ده ها جلسه با حضور مسئولان مختلف کشور در این زمینه برگزار شده و بیش از ۱۰۰ برگ مکاتبه انجام شده و در نهایت اواسط بهمن ماه مبلغ پنج هزار میلیارد تومان مصوب شد.

این فعال صنعت قطعه سازی توضیح داد: با اینکه ۱۳ بهمن ماه بخشنامه بانک مرکزی به بانک های عامل برای پرداخت این مبلغ انجام شد، اما تا امروز فقط ۱۵ درصد این تسهیلات آن هم فقط به یک خودروساز (ایران خودرو) پرداخت شد.

محبی نژاد ادامه داد: اعمال سلیقه از سوی بانک های عامل که یکی تسهیلات را پرداخت کرده و دیگری انجام نمی دهد، به مشکلی فراروی قطعه سازان تبدیل شده است.

وی بیان کرد: مطابق آخرین توافق انجام شده، مقرر بود ۵۰ درصد این خط اعتباری از سوی بانک مرکزی تامین شده و منابع آن در اختیار بانک های عامل قرار گیرد، اما تاکنون بانک مرکزی قدم مثبتی در این راستا برنداشته است.

گزارش خودرو

محبی نژاد تصریح کرد: اکنون بجز بحران تحریم های خارجی، قطعه سازان با غول کرونا هم درگیر شده اند که خالی شدن موجودی کالاها و قطعات سفارش داده شده از چین و سایر کشورها را برایشان به دنبال داشته و بیم آن می رود که صنایع کشور با تعطیلی مواجه شوند.

وی گفت: برخی شنیده ها نیز حاکی است که بانک مرکزی در پی تعطیلی احتمالی واحدها ناشی از ویروس کرونا، به دنبال پرداخت نکردن این مبلغ است که نتیجه قطعی آن تعطیل شدن و توقف تولید خودرو است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ تاکید کرد: برآورد تخصصی کارشناسان انجمن این است که اگر تا یازدهم اسفندماه این تسهیلات پرداخت نشود، قطعه سازان با مشکلات حاد مواجه شود و انتظار داریم بانک مرکزی به فوریت مصوبه شورای پول و اعتبار را اجرایی کند.

وی اظهار کرد: هنوز حدود ۱۵۰ هزار نفر از نیروهای تعدیل شده صنعت قطعه سازی که در پی تحریم ها از کار بیکار شده بودند، به سر کار بازنگشته اند و اگر کارخانجات قطعه سازی تعطیل شود، بخش خصوصی قادر به نگه داشتن نیروهایش نیست و بحران ملی خودرو گریبان کشور را خواهد گرفت.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

کدام قطعه‌سازان از زایش یک انجمن صنفی جدید مطلع‌اند؟

تولید خودروهای جدید سبب رونق قطعه سازی و امیدواری فعالان این صنعت می شود

کروز و رایزکو در داخلی سازی پیشتاز هستند

صنعت خودرو سربالایی تحریم‌ها را پشت سر گذاشت

تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو

جک کرمان موتور

نظر شما !!