پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شهر شیشه‌ای/ ساختار مواد مورد استفاده در بدنه خودروها به زودی دست‌خوش تغییر خواهد شد

از ابتدای اختراع خودرو تا به امروز جنس بدنه و مواد تشکیل دهنده این 4 چرخ پرحاشیه دست خوش تغییرات بسیاری شده است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو جنس بدنه و مواد تشکیل‌دهنده ماشین‌ها از ابتدای اختراع تا به امروز دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است. از استفاده از انواع فلزات سنگین تا بهره […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۴ خرداد ۱۳۹۹

از ابتدای اختراع خودرو تا به امروز جنس بدنه و مواد تشکیل دهنده این 4 چرخ پرحاشیه دست خوش تغییرات بسیاری شده است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

جنس بدنه و مواد تشکیل‌دهنده ماشین‌ها از ابتدای اختراع تا به امروز دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است. از استفاده از انواع فلزات سنگین تا بهره از انواع آلیاژها و بعدها لاستیک و پلاستیک و استفاده از قطعاتی با قابلیت شکل‌دهی و مقاومت بالا و وزن کم.

اما چندی بعد شیشه‌ها نیز کاربرد وسیع‌تری در ساخت خودروها یافتند تا جایی‌که اتومبیل‌هایی با سقف شیشه‌ای طرفداران بسیاری یافتند و تماشای آسمان حین سواری سبب شد استفاده از این ماده ترکیبی نیز خودروها را با فصل جدیدی مواجه کند.

کپسول شیشه‌ای

اکنون در نمونه‌های ایده‌ای و مفهومی خودروسازان جهان، خودروهای کاملا شیشه‌ای یا با حجم عظیمی از شیشه به چشم می‌خورند. کاری نداریم که در شرایط فعلی استفاده از شیشه‌های ترکیبی تا چه اندازه می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای بدنه خودرو باشد، اما این موضوع نشان می‌دهد باز هم صنعت خودرو در حال بررسی گزینه‌های جایگزین مواد فعلی در ساخت بدنه و سایر قطعات انواع خودرو است.

خودرو شیشه ای

چند سال پیش، گذشته از شیشه و مواد معمول حتی بهره از پارچه برای بدنه خودروها و از میان بردن بخش عظیمی از خطر تصادفات مطرح شده بود.

اکنون به‌عنوان مثال در یکی از خودروهای کانسپت رنو با نام EZ-GO که در نمایشگاه ژنو سال 2018 رونمایی شده بود، شیشه‌ها حتی به بخش‌های تازه‌ای از اطراف خودرو و درهای آن نیز راه یافته‌اند و به نظر می‌رسد رنو نیز مانند سایر خودروسازان پیشگام بین‌المللی به دنبال استفاده هر چه بیش‌تر از شیشه در ساخت خودروهاست.

حتی یک‌سال پیش از آن بهره گسترده از شیشه گوریلا گلس در داشبورد خودروهای الکتریکی و فرمان آنها در قالب صفحات لمسی خبر از ارتقاء جذابیت فضای کنترل خودروها داده بود.

البته در خودروهای معمول فعلی نیز استفاده گسترده از صفحات لمسی یک‌تکه در مرکز داشبورد به‌عنوان نمایش‌گر و نشان‌دهنده پشت فرمان حجم استفاده از انواع شیشه را در داشبورد خودروها افزایش داده است.

خودرو گوریلا گلس

به این ترتیب باید اندک‌اندک در انتظار بهره از شیشه در بخش‌های تازه‌ای در خودروهای آینده نزدیک باشیم. خودروهای ایده‌ای امروز به ما می‌گویند در آینده نزدیک باید منتظر داشبوردهای شیشه‌ای، شیشه جلو پهن‌تر و پیوسته به سقف شیشه‌ای، شیشه‌های جانبی بزرگ‌تر و لمسی با قابلیت نمایش انواع اطلاعات و مانند اینها باشیم.

البته اگر نگران حریم خصوصی خود در خودرو هستید باید بگوییم به احتمال بسیار این شیشه‌ها قابلیتی دارند که از نمای خارج تیره شوند و درون خودرو را به نمایش نگذراند.

خودروها به زودی به کپسولی شیشه‌ای با نمایی جذاب‌تر از مسیر بدل خواهند شد و لذت سواری با خودرو افزایش خواهد یافت. امنیت و توان شیشه‌ها در جذب ضربه و کاهش نیرو تصادفات رانندگی نیز موردی است که شاید بتواند در استهلاک نیروهای مخرب تصادف و افزایش ایمنی موثر باشد.

یادی از GINA

بیش از یک دهه پیش، زمانی‌که کریس بنگل عهده‌دار فرماندهی تیم طراحی ب‌ام‌و بود، کانسپتی متولد شد که تمام معادلات گذشته خودروسازی را بر هم زد.

یک خودرو که بدنه‌اش از جنس پارچه بود و روی یک فریم ظریف کشیده شده بود و جالب‌تر آن‌که مالک خودرو می‌توانست فرم خودرو را به دلخواه تغییر بدهد.

ب ام و جنا (2)

این ایده افسانه‌ای که نشان می‌داد، بنگل چنان توفانی در ب‌ام‌و به راه انداخته که ذهن‌ها همه آماده بروز خلاقیت‌ها در بالاترین سطح ممکن هستند، در عمل چندان تغییری در نگاه خودروسازان جهانی ایجاد نکرد و بایگانی شد.

اما جالب‌تر از این خودرو ایده‌ای، نظر بنگل درباره فلسفه وجودی آن بود. کریس بنگل ایده اصلی این خودرو را کاستن از خطر تصادفات رانندگی مطرح می‌کرد. موضوعی که به شکلی تامل‌برانگیز می‌توانست آینده صنعت خودرو را دگرگون کند.

البته این طرح شاید در ظاهر به حاشیه رانده شده باشد، اما بی‌تردید در پس پرده و بخش‌های تحقیق و توسعه خودروسازان در حال بررسی دوباره است و روزی با شکلی کامل‌تر نمایان خواهد شد.

آیا فلزات از بدنه خودرو حذف خواهند شد؟

باید با قاطعیت گفت آلیاژهای انواع فلزات فعلا قصد ندارند از بدنه خودروها رخت سفر برببندند. واقعیت آشکار این است که فلزات علاوه بر توانمندی‌های بالای سازه‌ای، در قطعات فنی خودروها نیز نقش ویژه‌ای دارند.

شاید فایبرگلاس‌ها، فیبرکربن‌ها و انواع پلاستیک‌ها به حدی از توانمندی فشاری و کششی رسیده‌ باشند که بتوانند نقش بخش‌هایی از قطعات فنی و پیشرانشی خودرو را بر عهده بگیرند اما هم‌چنان نقش قطعات فلزی در خودروها پابرجاست و در واقعیت خودرو را باید مجموعه‌ای از چند هزار قطعه ترکیبی از جنس فلز، لاستیک، پلاستیک، شیشه، فایبرگلاس و مانند اینها دانست.

کابین خودرو

البته باید این نکته را نیز افزود که قطعات با وزن سبک و توان عملیاتی بالا به سرعت در حال کاهش نقش فلزات سنگین در صنعت خودرو هستند و علم متالورژی نیز در آینده نزدیک آلیاژهای سبک را جایگزین بسیاری از فلزات فعلی در بدنه و قطعات فنی خودروها خواهد کرد.

به هر روی خودرو مجموعه‌ای است که پیشرفت دسته وسیعی از علوم بر آن تاثیرگذار است. برای تصور صحیح‌تر این موضوع توجه شما را جلب می‌کنیم به کانسپت DS X E-Tense. محصولی که به ادعای دی‌اس سفیری است از خودروهای سال 2035! یعنی کمی بیش‌تر از 15 سال دیگر.

رهبر یا پیرو؟

راستش را بخواهید سرعت و رقابت در عرصه فناوری آن‌قدر وحشتناک است که هرگز نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده فناوری و مواد استفاده شده در بدنه و قطعات خودروها ارائه داد. مثلا هرگز در دهه 70 میلادی پیش‌بینی دقیق آینده و کنار رفتن خودروهای کشتی‌مانند آمریکایی و فرمانروایی خودروهای کره‌ای در رده‌های ارزان و نسبتا ارزان طی دهه‌های آینده نشدنی بود.

کابین خودرو

یا این‌که هر کسی نمی‌توانست طی دهه 80 میلادی به سادگی خبر از ساخت خودروهایی با طرح‌های سیال امروزی با استفاده از فایبرگلاس و فیبرکربن بدهد.

در سایر عرصه‌ها نیز به‌عنوان مثال سیسکو یا اپل هرگز نمی‌توانند از حکمرانی امروز خود طی دهه آینده خبر بدهند. دنیا به جایی تبدیل شده که دست بالای دست بسیار است و همواره یک شرکت با استفاده از تکنیک‌های مناسب بازاریابی، فناوری‌ خود را در بازار بین‌المللی مطرح می‌کند و پس از اقبال عمومی او رهبر می‌شود و دیگران پیرو.

در صنعت خودرو نیز در ابتدای دهه‌ای که به زودی وارد آخرین سال آن خواهیم شد، آلمانی‌ها بهره گسترده‌تر از قطعات پلاستیکی را باب کردند و کره‌ای‌ها طرح‌های سیالی، حتی می‌توان چینی‌ها را به مُد کردن استفاده دست‌ودلبازانه از گجت‌ها و صفحات لمسی ارتباط داد. ماجرایی که حتی آلمانی‌های کلاسیک‌پسند را نیز پیرو خود کرد.

دی اس

پیش‌تر هم استفاده از شیشه در خودروهای اشرافی و تجملی اروپایی آنها را به مرجعی برای خودروسازان انبوه‌ساز کره‌ای، ژاپنی و اروپایی بدل کرد. حال بی‌تردید روزی فرا می‌رسد که یک خودروساز انبوه‌ساز استفاده از شیشه و حتی پارچه را در خودروهای ارزان باب می‌کند و سایر انبوه‌سازان از جمله چینی‌ها آن را باب می‌کنند.

ماجرایی که شاید حتی آلمانی‌های صاحب‌سبک را نیز وادار به پیروی کند. پس عجالتا باید در انتظار گسترش استفاده از شیشه در انواع خودروهای خیابان‌ها و نمای شیشه‌ای در شهرها باشیم.

انتهای پیام/

نگاهی به ون‌های با قابلیت استفاده شخصی در بازار ایران/ این مینی‌بوس‌های کامپکت

از (الف) تا (ی) پلاک خودرو / هر آنچه می خواهید از انواع پلاک های ملی بدانید

پیکاپ آسنا ، پیشتاز رقیبان/ پیمایش 160 کیلومتر با کم‌تر از 10 هزار تومان!

ماشین اولی ها! / بهترین گزینه‌ها برای خرید نخستین خودرو ایرانی

همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد نچینیم/ آیا LRT می‌تواند به‌عنوان یک مُد حمل و نقل عمومی از ترافیک خودروها در تهران بکاهد؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی