پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس بنز C63 AMG S

من عصبانی نیستم!/ بررسی ‌‌‌‌‌‌‌مرسدس بنز C63 AMG S مدل 2016

اسم پسرک مورد بحث ما، ‌‌‌‌‌‌‌مرسدس بنز C63 AMG با پسوند S است. وقتی این اسم به میان‌ می‌آید، مدعیان کلاس سدان‌های پرفورمنس صدایشان را پایین‌ می‌آورند و با احتیاط رفتار‌ می‌کنند. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو وقتی یک ورزشکار با بدن ورزیده و لباس‌های ورزشی به میدان‌ می‌آید، حتی قبل از‌ […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۱ آذر ۱۳۹۹

اسم پسرک مورد بحث ما، ‌‌‌‌‌‌‌مرسدس بنز C63 AMG با پسوند S است. وقتی این اسم به میان‌ می‌آید، مدعیان کلاس سدان‌های پرفورمنس صدایشان را پایین‌ می‌آورند و با احتیاط رفتار‌ می‌کنند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

وقتی یک ورزشکار با بدن ورزیده و لباس‌های ورزشی به میدان‌ می‌آید، حتی قبل از‌ این‌که زور بازویی نشان دهد یا گرد و خاکی به پا کند، همه ماست‌هایشان را کیسه‌ می‌کنند و جدی‌‌اش می‌گیرند. اما تصور کنید یک جوان خوش قیافه با لباس‌های اتوکشیده و کفش و ساعت‌‌ گران‌قیمت برای رجز خوانی وارد صحنه شود. حتی تصور‌ این‌که بتواند با غول چماق‌‌‌ها طرف شود هم دور از ذهن است و کری خوانی‌‌اش خنده‌دار به نظر‌ می‌رسد. اما امان از روزی که جوانک مو قشنگ قصه ما کت‌‌اش را دربیاورد و با قدرت ماورایی‌‌اش معدلات ذهنی همه را بهم بریزد و مدعیان ماجرا را شرمنده کند.

این‌بار به ملاقات یکی از همین جوانک‌‌‌ها آمده‌ایم.‌‌‌ آن‌قدر خوش‌تیپ است و لباس‌های گران‌قیمتی تنش کرده که فکرش را هم‌‌‌ نمی‌کنید ریسک طرف شدن با کسی را قبول کند. اما اگر بخواهد روی رقبایش را کم کند… نه چیزی از آسفالت باقی‌ می‌ماند، نه چیزی از رقبایش! اسم پسرک مورد بحث ما، ‌‌‌‌‌‌‌مرسدس بنز C63 AMG با پسوند S است. وقتی این اسم به میان‌ می‌آید، مدعیان کلاس سدان‌های پرفورمنس صدایشان را پایین‌ می‌آورند و با احتیاط رفتار‌ می‌کنند. از‌‌‌ ب‌ام‌و M4 و آلفارومئو جولیا کوادروفلیو و آئودی RS4 گرفته تا کادیلاک ATS.V و لکسوس‌‌‌GS.F، همه باید کفش‌های C63 را جفت کنند! البته فراموش نکنید که خودرو مورد بحث تقریبا گران‌‌‌ترین عضو کلاس مورد بحث است و باید صاحب‌اش را روسفید کند. به شما پیشنهاد‌ می‌کنیم در ادامه همراهمان باشید و تجربه برخورد نزدیک با این هیولای خیابانی را از دست ندهید.

مرسدس بنز C63 AMG S

دوپینگ سی

اگر بخواهید ظاهر این نسل C کلاس را نقد کنید، باید از 2 زاویه به آن نگاه کنید. یا بنز باز هستید و به شدت با چهره مدل قبلی (اتاق W204) ارتباط برقرار کرده‌اید، که در این‌صورت مدل W205 برایتان فاقد کاریزمای نسل پیشین است. یا آن‌چنان در قید عقبه ‌‌‌‌‌‌‌مرسدس‌بنز نیستید و با این دیدگاه، این نسل C کلاس برایتان به‌عنوان سدانی جذاب با بدنه‌‌‌‌‌‌‌ای پف کرده و دوست‌داشتنی ایفای نقش‌ می‌کند.

در نگاه نخست، رشد ابعاد بدنه نسبت به قبل جلب‌توجه می‌کند. W205 از نظر ابعاد، بزرگ‌ترین C کلاس تاریخ است. W205 اولین ماشینی است که از پلت‌فرم امن‌تر، سخت‌تر و سبک‌تر (MRA (MEDULAR REAR.WHEEL DRIVE ARCHITECTURE استفاده می‌کند و به لطف استفاده گسترده از آلومینیوم و فلزات سبک در ساخت بدنه و سایر قسمت‌ها، علی‌رغم رشد ابعاد، از نسل پیشین خود سبک‌‌‌‌تر است.

در طراحی W205 مرسدس‌بنز گام بلندی در طراحی برداشته و در همین راستا خطوط خشن نسل قبل جای خود را به خطوط نرم و ملایم داده‌اند و چهره جدید، لطیف‌تر و امروزی‌تر و البته منسجم‌تر و پویاتر از قبل است.

فرم چراغ‌های جلو و جلوپنجره از سبک جدید مرسدس‌بنز در طراحی این قسمت پیروی می‌کند. چراغ‌های جلو گرافیک خیره‌کننده‌ای دارند و خیلی پیچیده‌ و مدرن‌ به نظر می‌رسند. جالب‌ترین تغییر این چراغ‌ها، استفاده از فناوری ILS در نورپردازی است که به لطف مجهز شدن هر چراغ به یک واحد کنترلی، عملیات نورپردازی بسته به شرایط ترافیکی تغییر می‌کند.

مرسدس بنز C63 AMG S

طراحی بسیاری از جزییات بدنه از روی سدان‌های بزرگ‌تر مرسدس‌بنز الهام گرفته شده. به‌طور مثال دستگیره درها و آینه‌های جانبی از روی S کلاس جدید اقتباس شده‌اند. در طراحی قسمت عقب، فرم و گرافیک چراغ‌ها کاملا مشابه S کلاس است، اما جدای از تمام ‌‌‌‌اینها، در ظاهرC63 به جزییاتی پرداخته شده تا کاملا تهاجمی و اسپرت به نظر برسد، از قسمت جلو شروع‌ می‌کنیم، جلوپنجره تک خط با نشان AMG اولین نشانه‌ای است که خبر‌ می‌دهد با چه هیولایی طرف هستیم. برجستگی‌های روی کاپوت هم با زبان بی‌زبانی به ما‌ می‌گویند ‌‌‌‌این‌جا یک قلب آهنی ناآرام خودش را پنهان کرده! خروجی هوا روی سپر جلو نیز با مدل‌های عادی تفاوت داشته و پوشش پیانو بلک دارد.

این پوشش روی قاب ‌‌‌‌آینه‌های جانبی، اسپویلر کوتاه عقب و بخشی از رکاب‌‌‌ها و نوار دور پنجره‌‌‌ها به چشم‌ می‌خورد. پوشش پیانو بلک در بخش‌‌‌‌‌هایی از بدنه با‌‌‌‌‌ خط‌‌کشی جذاب روی درها و رینگ‌‌‌ها مشکی رنگ AMG دست‌به‌دست هم داده‌‌‌‌‌‌اند تا در ترکیب با رنگ سفیده بدنه، حسابی جلب توجه کنند. در قسمت عقب این سپر با ‌‌‌‌‌‌دیفیوزر بزرگ و ۴ خروجی اگزوز لوزی شکل و حفره‌های کناری است که از سر درون مرسدس مورد بررسی خبر‌ می‌دهد. رینگ‌های ۱۹ اینچی ۹ پره دوبل به‌کار رفته در خودرو مورد بررسی،‌‌‌‌‌‌ بی‌شک یکی از زیباترین طرح‌‌‌ها در چند سال اخیر به‌شمار‌ می‌رود.

البته نسخه‌‌‌‌‌‌ فیس‌لیفت عرضه شده بعد از این مدل، تغییراتی را در ظاهر و کابین تجربه کرده که در ظاهر جزیی به نظر‌ می‌رسند، اما بسیار تاثیرگذارند. طول این مدل C کلاس نسبت به قبل ‌‌‌‌‌‌بیش‌تر است و فاصله میان ۲ محورش نیز افزایش یافته. همین تغییرات باعث شده تا داخل کابین فضایی راحت‌‌‌‌تر در اختیار داشته باشیم و می‌توان گفت W205 بزرگ‌ترین کابین را در تاریخ C کلاس دارد.

مرسدس بنز C63 AMG S

خیلی دور، خیلی نزدیک

کابین W205 اوج کمال C کلاس جدید را به نمایش می‌گذارد. دکوراتیو جدید کابین خط‌مشی سایر محصولات جدید مرسدس در طراحی را دنبال می‌کند. شاید غلظت تجمل‌گرایی ‌‌‌‌‌‌کم‌تر از مدل‌های بزرگ‌‌‌‌تر و‌‌ گران‌قیمت‌‌‌‌تر باشد، اما هنوز هم در بحث جزییات رقبایش را به چالش‌ می‌کشد. با قرارگیری روی صندلی‌های مخصوص AMG، اولین چیز غربیلک کف تخت فرمان است که چشم‌تان را خیره‌ می‌کند. جزییات روی پنل درها بسیار جذاب و باکیفیت است. از دکمه‌های تنظیم صندلی‌‌‌ها گرفته تا اسپیکرهای سیستم صوتی‌‌ گران‌قیمت برمستر. چرم ناپای استفاده شده در کابین مدل S از نظر کیفیت با C63 عادی تفاوت دارد و گران‌تر است.

3 خروجی دایره‌ای شکل روی کنسول جلو و صفحه نمایش ۷ اینچی آیپد مانند نیز از جزییات دیگر کابین به‌شمار‌ می‌روند. البته در مدل‌‌‌‌‌‌ فیس‌لیفت صفحه کیلومتر شمار دیجیتالی شده و سایز صفحه نمایش آیپد مانند نیز بزرگ‌‌‌‌تر است. تریم چوبی مشکی مات مرسدس مورد بررسی در کنار جزییات دیگر کابین دلرباست. مالک خوش‌سلیقه قطعات اکسسوری را به شیفترهای پشت فرمان اضافه کرده تا درجه جذابیت کابین به اوج خود برسد. از ساعت‌‌ گران‌قیمت IWC روی کنسول جلو هم نباید گذشت.

مرسدس بنز C63 AMG S

یکی از جذاب‌ترین المان‌های کابین، نسل جدید سامانه کامند است که به‌صورت لمسی تنظیم می‌شود. به لطف عملکرد لمسی صفحه این ماوس پیشرفته، می‌توانید حروف انگلیسی را با انگشتان خود رسم کنید تا حرف مورد نظر در صفحه نمایش تایپ شود! ارگونومی کابین بهتر از قبل است و از تعداد دکمه‌ها کاسته شده. کابین C کلاس جدید بدون نقص نیست و علی‌رغم کم شدن تعداد دکمه‌ها و استفاده از کامند هوشمند، در حال حاضر انجام کار ساده‌ای مثل تعویض موج رادیو هم دلهره آور است!

مرسدس بنز C63 AMG S

چالش حرکت در خط راست!

کل‌کل میان آلمانی‌بازها و آمریکایی‌بازها همیشه داغ بوده. اما وقتی نماینده آلمانی‌‌‌ها دست‌پرورده AMG باشد، دست‌وپای آمریکایی‌بازهای دوآتشه هم شل‌ می‌شود.‌‌‌‌‌‌ بی‌راه نیست اگر بگوییم بنزهای AMG پشت این همه تجهیزات الکترونیکی و زرق‌وبرق، روحیه‌‌‌‌‌‌‌ای حیوانی همچون قلچماق‌های آمریکایی دارند. در مورد C63 که یکی از جمع‌وجورترین دست‌پرورده‌های AMG است نیز این مساله صدق‌ می‌کند. یک انجین 8 سیلندر 4 لیتری زیر این پوسته دلربا جا خوش کرده. خلاصه این داستان جذاب از این قرار است که گذر W205 به آفالترباخ افتاده و نتیجه‌‌اش ترکیبی از گشتاور انفجاری و کشش محدود شده!

از جذابیت‌های ظاهری این اسباب بازی چند ده هزار دلاری گفتیم، اما فارغ از همه ‌‌‌‌اینها، C63 AMG در باطن یک حیوان به تمام معناست و عملکرد وحشیانه‌اش هیچ نقطه مشترکی با ظاهر باکلاس و اتوکشیده‌اش ندارد! C63S یک پیشرانه ۸ سیلندر توربو دوقلو را در دل خود جای داده. در طول این سال‌‌‌ها پیشرانه C کلاسAMG  رژیم گرفته و حجم موتورش از ۶.۲ لیتر به ۴ لیتر کاهش پیدا کرده است. اما این به این معنی نیست که این مدلC63 اهلی‌تر و سربه‌راه‌تر از قبل است. قدرت و گشتاور پیشرانه همه‌چیز را با این سدان سرکش مهیا می‌کند تا در مقابل رقبا هیچ کم‌وکاستی نداشته باشد. حتی جالب است بدانید که در‌‌‌‌‌‌ فیس‌لیفت 2سال پیش C63،‌‌‌‌‌‌‌ علی‌رغم طراحی ظاهری و کابین که دست‌خوش تغییراتی شده، این پیشرانه ‌‌‌‌‌‌‌هم‌چنان بدون تغییر باقی ماند.

مرسدس بنز C63 AMG S

نسخه S نسبت به C63 معمولی حدود 40 اسب‌بخار قدرت ‌‌‌‌‌‌بیش‌تری تولید‌ می‌کند (قدرت مدل معمولی 469 اسب بخار) و سقف توان‌اش به ۵۱۰ اسب‌بخار می‌رسد. در بازی گشتاور، این رقم سرسام‌آور ۷۰۰ نیوتن‌متری است که در دورهای پایین دود از کله‌تان بلند‌ می‌کند. البته همه‌چیز به این قدرت چشم‌گیر ختم‌‌‌ نمی‌شود. ‌‌‌‌‌‌‌مرسدس‌بنز مورد بحث ما نسبت به رقبایش اضافه وزن هم دارد. شاید در نگاه اول خیال کنید هیکل 1780 کیلویی C63 باعث شده تا چندان چابک نباشد. اما از لحظه استارت تنها 4 ثانیه طول‌ می‌کشد تا به صندلی‌های مسابقه‌‌‌‌‌‌‌ای دوخته شوید و عقربه سرعت روی 100 کیلومتربرساعت بازی کند. سقف سرعت نیز روی 290 کیلومتربرساعت محدود شده است. همه این تفاوت‌ها باعث شده تا پرداخت چند هزار دلار ‌‌‌‌‌‌بیش‌تر برای خرید مدل S ارزش داشته باشد.

حجم گشتاور این ‌‌‌‌‌‌‌مرسدس‌بنز تیون شده توسط AMG‌‌‌ به اندازه‌ای هست که با خاموش کردن سامانه‌های کنترلی، تنها چند فشار بر پدال گاز لازم باشد که دیفرانسیل عقب لاستیک‌های گران‌قیمت پیرلی را دود کند و به هوا بفرستد! البته نکته جالبی که کاراکتر ‌‌‌‌‌‌‌مرسدس‌بنز را ‌‌‌‌‌‌بیش‌تر از سایر آلمانی‌‌‌ها به خودروهای آمریکایی نزدیک‌ می‌کند، این است که با روشن بودن سامانه‌های کنترلی حتی در حالت راحت، دست راننده چند درصدی برای شیطنت باز است و در نتیجه کمی بازی با پدال گاز و فرمان دادن، باعث‌ می‌شود تا محور عقب ساز ناکوک خود را بزند و به قول معروف «قند توی دل راننده آب کند».

مرسدس بنز C63 AMG S

صدای خارج شده از اگزوزهای AMG واقعا شنیدنی است و باید گفت در بحث صدا، مرسدس‌های AMG ‌‌‌‌‌‌‌هم‌چنان رفرنس خودروهای اسپرت هستند. نعره‌ای که خواب خوش M3 و دیگر رقبای مدعی را پاره می‌کند. این همان خرناس‌های یک ببر زخمی بعد از چند ساعت مبارزه است. اگر راننده‌‌‌‌‌‌‌ای مبتدی باشید و پشت فرمان‌‌‌ C63 فکر شیطنت به سرتان بزند، این خرناس ترسناک به شما گوشزد‌ می‌کند که برای پشیمانی خیلی دیر شده است!

نه ‌تنها C63 یکی از بهترین تایم‌های شتاب‌گیری را میان هم‌کلاسان خود دارد‌‌‌ و مسیر یک چهارم مایل را در 12.2 ثانیه طی‌ می‌کند، بلکه سیستم ترمزهایش نیز یکی از بهترین‌هاست و برای توقف کامل از سرعت ۱۱۲.۶۵ کیلومتر، تنها به ۴۴.۸ متر فضا نیاز دارد. عملکرد ترمزها در سرعت‌های پایین هم مناسب است و حس اطمینان مناسبی به راننده‌ می‌دهد.

یک پکیج کلاچ چندصفحه‌ای، موتور را به گیرباکس متصل می‌کند. گیرباکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک MCT یک ابزار سریع و دقیق برای انتقال قدرت به چرخ‌های عقب است. در حالت اسپرت تعویض دنده‌‌‌ها با شیفترهای پشت فرمان هیجان ‌‌‌‌‌‌بیش‌تری را منتقل‌ می‌کند. این هیجان در مدل مورد بررسی دوچندان است، چرا که قاب‌های بلند قرمز رنگ روی شیفترهای فابریک نصب شده و راننده را برای شلاق زدن به دنده‌‌‌ها وسوسه‌ می‌کند. البته این گیرباکس در مدل‌‌‌‌‌‌ فیس‌لیفت جای خود را به نسخه 9 سرعته اپید شیفت داده است.

پیشرانه C63 با وجود حجم ‌‌‌‌‌‌بیش‌تر و فشار ‌‌‌‌‌‌کم‌تر توربو، در دورهای پایینی عملکرد سریعی دارد و اگر استفاده روزمره مد نظرتان باشد، C63‌‌‌ با سواری راحت و پیشرانه نرم و روان یکی از بهترین سدان‌های پرفورمنس بازار است. اما استفاده از تعلیق AMG سواری خشکی را برای C63 رقم زده که چندان با ماهیت لوکس‌اش سازگار نیست. اما به خوبی با باطن ناآرام‌اش هماهنگ است و در مسیرهای پرپیچ‌وخم راننده را به خود علاقه‌مند‌ می‌کند.

مرسدس بنز C63 AMG S

چسبندگی جانبی C63 به ۰.۹۳ G‌ می‌رسد که از این نظر مشابه نسخه بلک‌سری کوپه نسل قبل است. هم‌چنین استفاده از دامپرهای انطباقی، سیستم فرمان با عملکرد تیز و دقیق و سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر، دست‌به‌دست هم داده‌‌‌‌‌‌اند تا از سواری C63 لذت ببرید. در مجموع باید گفت C63 به لطف سیستم تعلیق AMG ،در بحث سواری، کاراکتری صلب از خود به نمایش‌ می‌گذارد.

البته بعضی وقت‌‌‌ها فرمان‌‌‌‌‌‌ بی‌حس‌‌‌‌تر از رقبای اسپرت‌‌اش نشان‌ می‌دهد و اگر بخواهیم نگاهی سخت‌گیرانه داشته باشیم،‌ می‌توان گفت حسی مصنوعی به دستان راننده منتقل‌ می‌کند.‌‌‌ هم‌چنین علی‌رغم استفاده از سامانه MAGIC BODY CONTROL، لرزش‌های بدنه ‌‌‌‌‌‌‌هم‌چنان قابل لمس است و تعادل‌اش در پیچ‌ها به پای رقیبی هم‌چون‌‌‌ ب‌ام‌و M3 نمی‌رسد. این در حالی است که در مدل فیس‌لیفت، با استفاده از سیستم تعلیق فولادی باز تنظیم شده به همراه کمک‌فنرهای تطبیقی و سیستم داینامیک AMG، C63سواری دلچسب تری را به نمایش‌ می‌گذارد.

مرسدس بنز C63 AMG S

مشخصات فنی مرسدس بنز C63 AMG S

پیشرانه: 8 سیلندر مجهز به توروبشارژر

حجم موتور: 4 لیتر

قدرت: 510 اسب بخار

گشتاور: 700 نیوتن متر

گیرباکس: 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه MCT

وزن: 1780 کیلوگرم

شتاب اولیه: حدود 4 ثانیه

حداکثر سرعت: 290 کیلومتر در ساعت

زمان طی کردن مسیر یک چهارم مایل: 12.2 ثانیه

چسبندگی جانبی: ۰.۹۳ G‌

نتیجه گیری

مرسدس بنز C63 ترکیبی هیجان انگیز از سطح بالای مهندسی و تجمل گرایی در جزییات، با ویژگی های حیوانی مشابه خودروهای آمریکایی به همراه روحیه ای قلدر معابانه به شمار می رود. پشت فرمان این خودرو، حس کار کردن تعداد زیادی سامانه الکترونیکی پیچیده نظرتان را به خودش جلب می کند. اما کافیست پدال گازش را فشار دهید! تصویر ذهنی تان از یک سدان لوکس، متمدن و پیشرفته کاملا تغییر می کند و حس می کنید یک اسلحه خطرناک و پر سر و صدا در دست هایتان است. در انتها از مالک محترم این خودرو جهت همکاری با مجله تخت گاز تشکر می کنیم.

نوشته: میلاد میرعابدینی
عکس: علیرضا فاتحی

داستان اوراکان/ بررسی لامبورگینی خاص در جزیره کیش

تلفیقی از سنت و مدرنیته / مرسدس بنز 190E با چاشنی C63 جدید

دورهمی ستاره ها در پیست/ کلوپ رسمی مرسدس بنز 10 ساله شد + گزارش تصویری اختصاصی

مرسدس بنز دوباره در صدر لوکس ترین برند خودروسازی جهان

بازگشت زورو/ مقایسه ب ام و Z4 جدید و پورشه کیمن

جنگ گرم!/ مقایسه مرسدس بنز C200 و ب ام و 320 در بازار خودروهای کارکرده

بهترین خدمات تخصصی مرسدس بنز را کجا پیدا کنیم؟!

سبد محصولات مرسدس بنز AMG GT بروزرسانی شد

هدیه ای برای چینی ها / مرسدس بنز GLC L، مخصوص بازار چین

مرسدس بنز GT 43 معرفی شد / فرزند جدید خانواده AMG

هاچ بک تند و تیز مرسدس / مرسدس بنز A35 AMG معرفی شد

مرسدس بنز GLE، زیبا تر و مدرن تر از همیشه / GLE جدید معرفی شد

مرسدس بنز EQC معرفی شد / اولین شاسی بلند الکتریکی مرسدس

خاطره بازی با آقای کُپُل!/ بررسی فنی مرسدس بنز E کلاس W124

بررسی فنی مرسدس بنز S کلاس W140/ با 100 میلیون (تانک سوار) شوید!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی