پس از سالها همچنان تولید خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ ادامه دارد و خودروسازان ایرانی طی دهههای اخیر مشتقاتی از این خودروها نیز روانه بازار کردهاند.
مشتقاتی که خودرو اصلی را بیشازپیش پیر و از مدافتاده نشان میدادند. همین موضوع سبب شد سازندگان به فکر کشیدن دستی بر ظاهر و باطن این خودروها بکشند.
این شد تغییر گرافیک چراغها، داشبورد و غربیلک فرمان این خودروهای قدیمی مدنظر قرار بگیرد و بهاینترتیب داشبوردهای جدیدی طراحی شوند. اما ریشه طرح این داشبوردها از کجا آمده؟ این داشبوردها کپی هستند یا اصل؟
داشبورد دهه نودی پژو ۴۰۵ جان میداد برای جایگزینی. چرا که طراحیاش قدیمی شده بود و بهدرد مصرفکننده آپشنطلب امروزی نمیخورد.
دیگر نه تغییر رنگ جواب میداد نه تغییر رودری و تریم یا افزودن یک کامپوتر سفری دمده. بنابراین ایران خودرو تغییر کامل داشبورد انواع پارس و ۴۰۵ را مدنظر قرار داد و یک داشبورد مطابق با خودروهای دهه اول قرن جدید میلادی طراحی و تولید کرد. داشبوردی که خمیرمایههای پژو ۴۰۷ نیز در آن مشهود بود و میشد رویش مانیتور نیز انداخت.
قطعات دکوراتیو مشکی مات، نقرهای و طرح چوب نیز روی این داشبورد مورد استفاده قرار گرفت تا تنوعی نیز بسته مدلهای گوناگون ایجاد شود. این داشبورد که به سوناتایی شهرت یافته، یک مزیت برای پارس داشت و آن تغییر محل دکمههای بالا و پایین بردن شیشهها از کنسول وسط به روی رودریها بود.
از سوی دیگر پژو ۲۰۶ که با مدل ۲۰۷ آی یا ۲۰۶ پلاس بهروز شده بود در بخش داشبورد نیز تغییراتی به خود دید، از جمله اینکه پوسته رویی داشبوردش مشابه ۲۰۷ اصلی شد و غربیلک فرماناش در ابتدا به همان نمونه ۲۰۷ تغییر یافت و در مرحله عرضه فیسلیفت پژو ۲۰۷، نمونهای شد ایرانیزه شده. داشبورد نسخه تازه نیز یک بخش هیجانانگیز داشت: «مانیتور لمسی».
پراید نیز مانند پژو ۴۰۵ نیازمند یک داشبورد حجیم بود و آن داشبورد دهه هشتادی با وجود ۲ بار تغییر غربیلک فرمان دیگر به کار نمیآمد. برای اینکار سایپا که سالها قبل برای مدل ۱۴۱ یک داشبورد نسبتا جدید طراحی کرده و نمونهای متفاوت را در تیبا به کار گرفته بود، مدلی کاملا تازه ساخت.
یک نمونه جدابتر با غربیلک سهپره تیبا که رنگ طوسی روشن دارد و با استفاده از کانالهای تهویه مشابه تندر دلچسبتر از آن داشبورد قدیمی است.
اما بهترین و پختهترین طرح داشبورد سایپا را باید در مدلهایی چون ساینا و کوئیک مشاهده کرد، جاییکه طرحها شباهت بیشتری به یک خودرو امروزی دارند. هرچند اخبار درگوشی میگویند نسخه جدیدی برگرفته از داشبورد رنو سیمبل نیز در راه است و تا تابستان احتمالا چشممان به جمال داشبورد رهام نیز روشن خواهد شد.
سمند اولین خودرو ملی ایران داشبورد قدیمی اما شکیلی داشت که به رغم طراحی مشابه تراکها و جلوآمدگی بیش از حد کنسول که موجب برخورد مشت راننده حین انتخاب دنده 3 می شد، باز هم جذاب و کیفی بود، چه در تریم مشکی و چه در تریم کرم.
البته در حال حاضر این داشبورد با وجود غربیلک جدید و پوسته ایربگ سرنشین هم دیگر قدیمی به نظر میرسد.
ایرانخودرو نمونه جدیدی از این داشبورد را در اولین فیسلیفت سمند یعنی سورن معرفی کرد که البته چندان مورد استقبال قرار نگرفت و در کوران معرفی دنا و داشبورد سوناتایی آن تقریبا گم شد.
داشبورد دنا را باید بهترین داشبورد ایرانی دانست که برخلاف ذات کپی خود-از سوناتا وایاف-فرم و متریال جذابی دارد، هر چند بهتر بود در نسخه پلاس توربو و اتوماتیک تفاوتهای محسوسی با نمونه معمولی داشته باشد و تغییراتاش به دوخت قرمز دور فرمان و یک سردنده تکراری برای نسخه اتوماتیک خلاصه نشود.
ایرانخودرو یک داشبورد اختصاصی دیگر هم دارد که بیشباهت به محصولات 10، 15 سال گذشته رنو نیست.
داشبورد رانا که حاصل پروژه NP یا نیوپیکان است نیز داشبوردی است که دیگر قدیمی شده و البته ایرانخودرو با رونمایی از رانا پلاس و اعمال تغییرات حداقلی روی آن نشان داده چندان مصر نیست داشبورد رانا را بهروز کند. خودرویی که بر پایه پژو 206 توسعه یافته است.
انصافا یادتون رفته پژو پرشیا یا همون پارس رو هم اصافه کنید این ماشین کپی 95% همون پژو 406 فرانسه هست!!! الکی آوردن اسمش رو عوض کردن گذاشتن “پارس” که مثلا چی بشه؟
دیگه 95 درصد بی انصافیه، از نظر ظاهری واقعا شبیه 406 هستش اما موتور وتمام قطعات داخلی مشابه 405 هستش و از این بابت اصلا قابل مقایسه با 406 نیست
چی میگی؟ صحبت سر داشبورده نه بدنه. مردم کجا سیر میکنن!