پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ds7-فولکس واگن تیگوان

قدرت یا سلطنت؟/ مقایسه DS7 و فولکس واگن تیگوان

در این مطلب قصد داریم تا 2 خودرو کراس اوور فولکس واگن تیگوان و دی اس 7 را بررسی و مقایسه کنیم. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو در روزهایی که هنوز تحریم ها گریبان صنعت خودرو را نگرفته بودند و درهای کشور به روی خودروهای وارداتی باز بودف شاهد تنوع بازار خودرو در انواع […]

سبحان قالیباف
جمعه - ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

در این مطلب قصد داریم تا 2 خودرو کراس اوور فولکس واگن تیگوان و دی اس 7 را بررسی و مقایسه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

در روزهایی که هنوز تحریم ها گریبان صنعت خودرو را نگرفته بودند و درهای کشور به روی خودروهای وارداتی باز بودف شاهد تنوع بازار خودرو در انواع سگمنت ها و رنج قیمت های گوناگون بودیم.

یکی از بخش های بازار که در این سال ها در حال رشد بود و طرفدار فراوانی داشت، کلاس خودروهای پریمیوم بود و بسیاری از شرکت های وارد کننده روی این بخش بازار مانور می دادند و محصولات جدیدی را عرضه می کنند.

حالا که واردات خودرو ممنوع است، تنها باید با همان خودروهایی که در سال های گذشته وارد شده اند، خاطرات را مرور کنیم.

در اینجا 2 کراس اوور جمع و جور از 2 دنیای مختلف را در مقابل یکدیگر قرار می دهیم. یکی از این ها، محصول فرانسه و بسیار لوکس است و دیگری از کشور المان، مهد تکنولوژی پرفورمنس در صنعت خودروسازی می آید.

DS7 Crossback

DS7 یکی از جدیدترین محصولات یا بهتر است بگوییم اثر هنری DS به شمار می رود.

این خودرو که یک شاسی بلند لوکس است، سال گذشته در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد و مردم استقبال خوبی از آن کردند.

تنها مدت کوتاهی بعد از آغاز فروش این خودروی جذاب، واردات خودرو ممنوع شد و حالا تعداد محدودی DS7 از گمرکات کشور ترخیص شده و پایشان به خیابان ها نمایشگاه های تومبیل باز شده است.

DS7 بر پایه پلت‌فرم EMP2 که در سایر شاسی‌بلندهای گروه PSA نظیر پژو 3008، پژو 5008 و سیتروئن C4 نیز مورد استفاده قرار گرفته، ساخته می‌شود.

در چراغ جلو الماس های گردان به کار رفته که نور بنفش ملایم دارند و هنگام استارت 180 درجه می چرخند و نور مطلوب رانندگی را تامین می کنند. این چراغ ها به طور هوشمند فاصله با خودروی جلویی را تشخیص داده و پرتاب نور را تنظیم می کنند. همچنین در زمان باران و مه ، به صورت خودرکار نور وسیع تری در اختیار راننده قرار می دهند.

طراحی چراغ های عقب 3 بعدی است و از لوزی ها با چیدمانی خاص بهره برده. این مدل چراغ با نیم نگاهی به کانسپت الکتریکی E-TENSE طراحی شده است.

DS7 در ایران با 2 تیپ اپرا و ریولی عرضه شده که تفاوت آنها در دیزاین داخلی، تریم ها و دوخت صندلی ها و داشبورد است.

از آنجایی که طراحان دی اس به جذابیت های بصری و حتی سمعی خریداران احترام می گذارند، از هیچ چیز کم نگذاشته اند.

سیستم صوتی Focal همراه با چرم طبیعی کمیاب یکی از این نمادهاست. جالب است بدانید برای تهیه این چرم خاص، گاوها باید در مزارعی که حصار ندارند پرورش یابند تا به پوست آنها آسیبی نرسد.

یک مانیتور 12 اینچی مسئولیت کنترل هر آنچه مورد نیاز راننده است را به عهده دارد، تنظیمات تهویه مطبوع هم از روی مانیتور امکان پذیر است. نکته جالب اینکه راننده می تواند نقشه GPS را روی صفحه آمپر خود بیندازد تا تمرکزش حین رانندگی به هم نخورد.

دسته دنده جوی استیکی با انحنای رو به جلو طراحی خاصی دارد، همینطور یک ساعت آنالوگ BRM R180 به رسم خودروهای لوکس در مرکز داشبورد تعبیه شده که بعد از روشن شدن خودرو از لاک خود بیرون می آید.

نسخه ای از DS7 که در بازار ایران عرضه شده، از یک موتور 1600 سی سی توربو با 165 اسب بخار قدرت و یک گیرباکس 6 سرعته دو کلاچه بهره می برد که منحصرا برای شرایط ایران تولید شده است و در کشورهای دیگر با این مشخصات عرضه نمی شود. توان این پیشرانه به چرخ های جلو منتقل می شود.

گیرباکس در تطابق بسیار خوبی با موتور است. معکوس های پیاپی و سریع برای موقعیت های شتاب گیری حس خوبی به راننده القا می کند.

تنظیم سیستم رانندگی در موقعیت های Comfort ، Sand، Sport امکان پذیر است و یکی دیگر از نکات جالب این است که اگر تنظیم را در حالت اسپرت قرار دهید، هنگام شتاب گیری یک صدای جذاب نه از جانب موتور، بلکه از طریق سیستم صوتی به گوش راننده می رسد.

ضرایب دنده ها به نوعی تعریف شده که در هر دور موتوری می توانید به حداکثر گشتاور دست پیدا کنید.

فولکس واگن تیگوان:

میان تمام برندهای خودرویی، فولکس واگن یکی از با سابقه ترینها در ایران است و سابقه حضورش در ایران به دهه 50 میلادی بازمی گردد.

طی این سالها برخلاف 2 هموطن دیگرش یعنی بنز و ب ام و، حضور آنچنان پررنگی در بازار ایران نداشته و تنها در بازههای زمانی نسبتا طولانی با مدلهایی محدود در ایران حاضر شده. که فولکس گل، تعدادی محدودی پاسات و فولکس بیتل نمونههایی از این دست بوده اند.

پس از رفع تحریمها و شروع مجدد قرردادهای همکاری میان خودروسازان خارجی و داخلی، پای فولکس واگن با گروه صنعتی ماموت به ایران باز شد. تیگوان بیشتر از DS7 به ایران وارد شده و از این نظر خودروی شناخته شده تر طبیعتا پرفروش تری به شمار می رود.

تیگوان از پلت‌فرم MQB که در ساخت آئودی Q3 و آئودی TT و حتی فولکس گلف استفاده شده، بهره می‌برد.

این پلت‌فرم کاملا منعطف است و برای همین تیگوان برای بازار آمریکا و چین با کابین بزرگ‌تر عرضه شده. هم‌چنین این نسخه در آلمان، مکزیک، هند و مالزی هم تولید می‌شود.

طراحی تیگوان تلفیقی از سبک‌های اسپرت و لوکس است و خودروساز آلمانی تاجایی‌که می‌توانسته اصالت را چاشنی آن کرده. هم‌چنین می‌توانید در چهره آن ردی از تاثیر پذیری از محصولات آئودی را نیز دنبال کنید.

تیگوان (3)

به لطف فاصله محوری 2604 میلی‌متری کابین جاداری دارد. در نسل جدید 3 سانتی‌متر به فضای سرنشینان عقب اضافه شده که قابل‌توجه است.

همچنین صندوق بار 47 سانتی‌متر عمق و 615 لیتر حجم دارد که با خواباندن صندلی‌ها این فضا به 1655 لیتر افزایش پیدا می کند و از این نظر وضعیت بهتری نسبت به DS7 دارد. فاصله کف خودرو از زمین در مدل‌های دودیفرانسیل کمی بیش‌تر است،

اما با این وجود چندان نمی‌توانید روی قابلیت‌ها خارج جاده‌ای تیگوان حساب باز کنید. کابین تیگوان همان‌ طور که از یک خودرو آلمانی انتظار دارید، کاملا منظم، خوش‌ساخت و آرامش‌بخش است.

البته فاکتور های هیجان‌ انگیزی مثل فرم خاص غربیلک فرمان، صفحه نشان‌ دهنده‌ های پشت فرمان و فرم متفاوت دریچه‌های سیستم تهویه نیز جلب توجه می کند.

طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزل برای تیگوان در نظر گرفته شده که از این میان ماموت موتور 4 سیلندر 2 لیتری را برای عرضه در بازار ایران انتخاب کرده. این پیشرانه به لطف استفاده از توربوشارژر 180 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

با تنظیماتی که روی میل سوپاپ و توربوشارژر تیگوان صورت گرفته، این پیشرانه به عنوان یکی از بهترین پیشرانه های 2 لیتری دنیا شناخته می شود و در دیگر محصولات گروه فولکس واگن به خصوص آئودی مورد استفاده قرار می گیرد.

این پیشرانه با گیرباکس 7 سرعته 2 کلاچه جفت می شود که عملکرد فول العاده ای دارد. نکته جالبی که در شوع حرکت با تیگوان نظر شما را به خود جلب می کند، شتاب اولیه بسیار دلچسب است.

ضمن این که نرمی عملکرد در عبور از دست اندازها نیز کاملا در طول حرکت محسوس است. هندلینگ و فرمان پذیری تیگوان همان طور که از یک خودرو آلمانی انتظار دارید مناسب است و نظر شما را به خودش جلب می کند.

پیشنهاد نهایی:

همان طور که در مقدمه اشاره کردیم، دنیای این 2 خودرو متفاوت است. در DS7 بیشتر به جزییات و المان های لوکس پرداخته شده تا این کرا اوور فرانسوی از هر نظر با هم کلاسی های خود متفاوت باشند.

اما از زاویه ای دیگر، نمی توانید به این خودرو به چشم یک کراس اوور چابک و اسپرت نگاه کنید.

در سوی دیگر، طراحی کابین و بدنه تیگوان، علی رغم کیفیت بالا و مد روز بودن، هیچ ارتباطی با DS7 ندارد و همچون رقیب فرانسوی با المان های منحصر به فرد و لوکس اش جادویتان نمی کند. اما یک کراس اوور کاملا منطقی با پیشرانه ای مناسب به نظر می رسد که با اقماض می تواند با بودجه ای کمتر، جای خالی کراس اووری مثل ب ام و X4 را در پارکینگتان پر کند.

انتهای پیام/

مقایسه لکسوس NX، ب ام و X1 و DS7 / برگ برنده DS7 در مقایسه با رقبا

DS پیشتاز فناوری خودران در گروه پژو-سیتروئن

DS7 کراس بک ، کابوس جدید شاسی‌بلندهای لوکس

جاده صاف DS7 در بازار ایران

دیدار با DS7 ، میراث هنری فرانسوی ها در ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی