چه زمانی عمر باتری خودرو به پایان می رسد؟/ آشنایی با روش های جلوگیری از خراب شدن زودهنگام باتری خودرو
باتری خودرو یکی از اصلیترین اجزای تشکیل دهنده سیستم برق خودرو به شمار میرود این قطعه یکی از قطعاتی است که کارایی آن در گذر زمان افت پیدا کرده و به مرور مستهلک می شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو باتری خودرو یکی از مهمترین و اصلیترین اجزای تشکیل دهنده سیستم برق خودرو به […]
سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
باتری خودرو یکی از اصلیترین اجزای تشکیل دهنده سیستم برق خودرو به شمار میرود این قطعه یکی از قطعاتی است که کارایی آن در گذر زمان افت پیدا کرده و به مرور مستهلک می شود.
باتری خودرو یکی از مهمترین و اصلیترین اجزای تشکیل دهنده سیستم برق خودرو به شمار میرود.
هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن،تثبیت انرژی،تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن ، روشنایی و دیگر مصرف کننده هایی است که به صورت مستقیم با باتری در ارتباط هستند.
در واقع آلترناتور ( دینام) به میزان نیاز باتری خودرو را شارژ میکند و انرژی ذخیره شده در باتری، در هنگام نیاز به قسمتهای مختلف سیستم برق تحویل داده میشود.
یکی از اصلیترین کاربردهای باتری در خودرو زمانی است که راننده قصد روشن کردن موتور اتومبیل را دارد. در این زمان استارت که یک موتور الکتریکی است با انرژی الکتریکی که از باطری میگیرد موتور اتومبیل را به حرکت در میآورد تا اولین سیکل کاری موتور شروع شود.
دو نوع از رایج ترین انواع باتری خودرو عبارت اند از : باتری هایی که به مراقبت کم (LM: Low Maintenance) نیاز دارند یا غیر سیلد و باتری های بدون نیاز به مراقبت (FM: Free Maintenance) یا سیلد.
باتری های با مراقبت کمتر (LM) دارای صفحه سرب آنتیموان / کلسیم ( دو آلیاژی یا هیبریدی) است در حالیکه باتری های بدون نیاز به مراقبت (MF) صفحه سرب-کلسیم / کلسیم هستند.
باتری خودرو یکی از قطعاتی است که کارایی آن در گذر زمان افت پیدا کرده و به مرور مستهلک شده از این رو پس از گذشت مدتی باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد، البته ناگفته نماند که در این میان برخی عوامل میتوانند روند کاهش کارایی باتری را سرعت ببخشد.
عدم قرارگیری سیستم های الکتریکی خودرو در شرایط ایده آل، نامنظم بودن چرخه شارژ کامل باتری، قرارگیری مداوم باتری در دما های پایین یا بالا برخی از عوامل تاثیر گذار در کاهش عمر باتری خودرو است.
دینام، تنظیمکننده ولتاژ و شبکهای گسترده از سیمکشیها و اتصالات متعدد برخی از مهمترین سیستم های الکتریکی خودرو را شامل می شوتد. به این نکته توجه داشته باشید که ایجاد مشکل در هر یک از این اجزا، میتواند از عمر باتری خودرو شما کم کند.
نقص احتمالی در سیستمهای الکتریکی دارای علامتهایی است. برای مثال ضعیفتر شدن نور چراغهای اصلی هنگام روشن کردن بخاری یا کاهش شدت نور آمپرهای پشت فرمان دو مورد سادهای هستند که از وجود ایرادی در سیستمهای الکتریکی خبر میدهند.
برای شارژ کامل باید به این نکته توجه داشته باشید هر بار که باتری 12 ولتی اتومبیل شما از طریق استارتر موتور را به راه میاندازد، مقدار زیادی از الکتریسیته خود را از دست میدهد. اگر مسافتی که بعد از روشن شدن موتور طی میکنید، خیلی کوتاه (مثلا کمتر از 500 متر) باشد، در این صورت دینام فرصت کافی برای شارژ کامل باتری را نخواهد داشت.
چنانچه از خودروی خود عموما برای ترددهای کوتاه استفاده میکنید، بهتر است هر از چند گاهی به مدت 20 الی 30 دقیقه به رانندگی با آن بپردازید تا باتری کاملا شارژ شود.
درباره اثر منفی دماهای بسیار پایین روی عملکرد باتری حتما زیاد شنیدهاید. از سوی دیگر در چنین شرایطی به علت سفتتر شدن روغن، باید انرژی بیشتری برای روشن کردن موتور صرف شود. نتیجه اینکه در روزهای سرد سال باتری خودرو بهطور مضاعف تحت فشار قرار میگیرد.
دمای بالا نیز برای باتری مضر است و شاید علت اصلی از کار افتادگی باتری در روزهای سرد سال، دمای بالای آن در روزهای گرم باشد. هر چند در روزهای گرم، موتور راحتتر استارت میخورد، اما حرارت زیاد با بخار کردن آب موجود در محلول الکترولیت سبب خوردگی صفحات میشود.
برای پیشگیری از این اتفاق، برخی خودروسازان باتری محصولات خود را در صندوق عقب یا زیر صندلی عقب تعبیه میکنند که البته در این مدلها هم دمای باتری کمابیش بالا میرود. در هر صورت بهترین کار این است که باتری اتومبیل خود را منظم بازبینی کنید، بهویژه در بهار و پاییز؛ همچنین برای اطمینان بهتر است کابل اتصال باتری به باتری را در صندوق عقب قرار دهید تا در شرایط اضطراری بتوانید با کمک مالکین سایر اتومبیلها، خودروی خود را روشن کنید.
اگر روزی دیدید که خودرویتان به دلیل خرابی باتری روشن نمیشود، در صورت تجهیز بودن خودرو به گیربکس دستی میتوانید به همان روش سنتی هل دادن متوسل شوید. در این روش پس از باز کردن سوئیچ و انتخاب دنده دو، کلاچ را تا انتها فشار دهید و از چند نفر بخواهید خودروی شما را هل دهند. پس از دور گرفتن مناسب پای خود را از روی کلاچ بردارید تا موتور روشن شود.
در پایان به این نکته نیز اشاره کنیم که فرایند تعویض باتری کهنه و خراب با باتری جدید اصلا پیچیده نیست و با استفاده از ابزارهای سادهای مثل آچار، انبردست و پیچگوشتی در عرض 10 دقیقه میتوان این کار را انجام داد. بنابراین چنانچه نیاز به تعویض باتری بود، میتوانید بدون پرداخت هزینه برای حمل خودرو به مراکز سرویس، شخصا نسبت به خرید و جایگزینی آن اقدام کنید، البته به شرطی که قبلا درباره نوع و مشخصات باتری لازم تحقیق کرده باشید.
دیدگاه خود را بنویسید