پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بوگاتی شیرون

عنوان سریعترین خودرو از آن کدام خودروساز است؟

طی سال های اخیر چند شرکت خودروساز، جدال تمام‌عیاری را بر سر کسب عنوان تولیدکننده سریع‌ترین خودروی جهان با هم داشته‌اند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو در سال‌های اخیر چند شرکت خودروساز، جدال تمام‌عیاری را بر سر کسب عنوان تولیدکننده سریع‌ترین خودروی جهان با هم داشته‌اند. بوگاتی و کوئنیگزگ را می‌توان اصلی‌ترین طرف‌های این […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۲ مرداد ۱۳۹۹

طی سال های اخیر چند شرکت خودروساز، جدال تمام‌عیاری را بر سر کسب عنوان تولیدکننده سریع‌ترین خودروی جهان با هم داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

در سال‌های اخیر چند شرکت خودروساز، جدال تمام‌عیاری را بر سر کسب عنوان تولیدکننده سریع‌ترین خودروی جهان با هم داشته‌اند. بوگاتی و کوئنیگزگ را می‌توان اصلی‌ترین طرف‌های این جدال دانست، هر چند دو کمپانی هنسی و SSC North America هم با ادعای شکستن رکورد‌ فعلی، اخیرا نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته‌اند.

در حال حاضر کوئنیگزگ اگرا RS به طور رسمی سریع‌ترین خودروی جهان شناخته می‌شود. این سوپر اتومبیل سوئدی سه سال پیش با دستیابی به سرعت 277.9 مایل در ساعت (447.23 کیلومتر)، نام خود را وارد کتاب گینس کرد. پیش از اگرا RS، بوگاتی ویرون سوپر اسپرت با ثبت سرعت 267.9 مایل (431.14 کیلومتر) در سال 2010 به مدت هفت سال رکورددار بود.

کوئینگ زگ آگرا آر اس

درست است که بوگاتی سال گذشته توانست با نسخه ارتقا یافته از شیرون به سرعت باورنکردنی 304.774 مایل (490.48 کیلومتر) در ساعت دست پیدا کند، ولی از آنجایی که هنوز این نسخه وارد فاز تولید نشده، رکوردش رسمی محسوب نمی‌شود.

بوگاتی شیرون-رکورد سرعت

تلاش برای شکستن رکورد سرعت، ریشه در تاریخ دارد. در قرن گذشته و زمانی که هنوز از تکنولوژی‌های پیشرفته کنونی و رکوردهای شگفت‌انگیز خبری نبود، عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی با جدیت از سوی برخی خودروسازان، مهندسان و رانندگان تعقیب می‌شد.

در نیمه اول قرن بیستم، خودروسازان معمولا از عنوان «رکورد سرعت زمینی» نیز در کنار «سریع‌ترین خودروی تولیدی» استفاده می‌کردند؛ اما از اواسط این قرن، با توسعه راکت‌های زمینی مفهوم این دو متفاوت از هم شد. پس از آن دوران عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی به مدلی اعطا می‌شود که امکان حمل چند سرنشین و چمدان‌های آنها را دارا بوده و با قیمتی واقع‌بینانه به فروش برسد.

با پیشرفت تکنولوژی و متنوع‌تر شدن خودروها، اینک رقابت شدیدتری بین خودروسازان ایجاد شده و برخی نام‌های بزرگ ترجیح داده‌اند دیگر به دنبال رکوردشکنی نباشند. مرسدس، جگوار، پورشه، فراری و بعدها لامبورگینی برخی از این نام‌ها بودند که برای چند دهه رقابتی سختی را با هم داشتند.

مکلارن و بوگاتی جزو برندهای جدیدتری هستند که وارد میدان جنگ سرعت شده و مدتی هم بر تخت سلطنت تکیه زده‌اند؛ در کنار این دو برند مطرح، چند شرکت گمنام و کمتر شناخته شده نیز با طرح ادعاهای بسیار بزرگ عرض اندام کرده‌اند که کمپانی اماراتی Devel Motors یکی از آنها است.

اگرچه شکستن رکورد سرعت ویرون سوپر اسپرت توسط اگرا RS هفت سال طول کشید، اما با توجه به دورخیز رقبایی مثل کوئنیگزگ جسکوی 1578 اسب بخاری، هنسی ونوم 1600 اسب بخاری و شیرون 1500 اسب بخاری برای عبور از مرز 300 مایل (482 کیلومتر) در ساعت بعید به نظر می‌رسد ثبت رکورد جدید به همان اندازه طول بکشد.

کوئینگزگ جسکو

همانطور که اشاره کردیم، در واقع نسخه ارتقا یافته از بوگاتی شیرون سال گذشته توانست رکورد اعجاب‌انگیز 304.774 مایل (490.484 کیلومتر) در ساعت را در پیست اهرا-لسین فولکس واگن ثبت کند. ولی از آنجایی که این نسخه از سال آینده وارد فاز تولید خواهد شد، نمی‌توان آن را سریع‌ترین خودروی فعلی دانست.

یکی از موانع اصلی در دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا، تایرها هستند، این مانع باعث شده شرکت بوگاتی حداکثر سرعت ویرون را در 261 مایل (420 کیلومتر) در ساعت به صورت الکترونیکی محدود کند. آنطور که میشلن وعده داده، این کمپانی در حال توسعه تایرهایی است که امکان تحمل سرعت‌های بالاتر از 300 مایل را دارند.

افسانه های سرعت

طبیعتا بنز پتنت موتورواگن که در سال 1898 معرفی شده و به عنوان اولین خودروی دنیا شناخته می‌شود، در زمان خود سریع‌ترین بود! این اتومبیل ابتدایی قادر بود نهایت سرعت خود را به 12 مایل (19.3 کیلومتر) در ساعت برساند.

حدود نیم قرن بعد و در سال 1949 جگوار با XK120 به سرعت 124.6 مایل (200 کیلومتر) در ساعت رسید و این رکورد را 9 برابر بهبود بخشید.

در دهه 50 میلادی رقابت سختی بین مرسدس 300SL گالوینگ و استون مارتین DB4 GT جریان داشت. هر دوی این مدل‌ها دارای سرعتی بیش از 150 مایل (241 کیلومتر) در ساعت بودند. در دهه 60 جنگ سرعت شدت بیشتری به خود گرفت. سال 1963 این Iso Grifo بود که رکورد 161 مایل (259 کیلومتر) در ساعت را از خود بر جای گذاشت.

دو سال بعد، AC کبرا به رکورد 165 مایل (265 کیلومتر) در ساعت دست یافت و برای هر چند مدتی کوتاه، به تاجدار سرعت تبدیل شد. پیش از پایان رسیدن دهه 60 میلادی رکورد این خودرو توسط لامبورگینی میورا، فراری 365 GTB/4 و لامبورگینی میورا نسخه P400S جابجا شد.

لامبورگینی

در سال 1982 لامبورگینی دوباره با مدل خاطره‌انگیز کانتاش رکوردشکنی نموده و 182 مایل (292 کیلومتر) در ساعت را به نام خود ثبت کرد. دو سال بعد هم این مدل به همراه فراری 288 GTO موفق به ثبت رکورد 188 مایل (302 کیلومتر) در ساعت شد.

فراری GTO 288

در سال 1986 سوپر اتومبیل پورشه 959 با دستیابی به سرعت 197 مایل (317 کیلومتر) تمامی رقبا را کنار زد، اما پیشتازی این خودرو دوام چندانی نداشت، چرا که تنها یک سال بعد فراری F40 افسانه‌ای با رکورد سرعت 202 مایل (325 کیلومتر) در ساعت، جای آن را گرفت. نماینده ایتالیایی‌ها با موتور 472 اسب بخاری خود به اولین مدل تولیدی بدل گشت که سرعت 200 مایل در ساعت را پشت سر می‌گذارد.

فراری F40

در دهه 90 میلادی تلاش‌ها برای رکوردشکنی مثل سابق پرشور نبود. در اواخر این دهه اسطوره مکلارن یعنی F1 توانست رکوردهای کم‌نظیری چون 221 مایل (355 کیلومتر) و 240 مایل (386 کیلومتر) در ساعت را به نام خود ثبت کند. بد نیست بدانید این سوپر اتومبیل انگلیسی کماکان به عنوان سریع‌ترین خودروی تنفس‌طبیعی جهان محسوب می‌شود.

مک لارن F1

رکورد مکلارن تا هفت سال پابرجا بود، تا اینکه در فوریه 2005 کوئنیگزگ CCR با ثبت سرعت 241 مایل (387 کیلومتر) در پیست ناردوی ایتالیا، عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی را از آن خود کرد. اما این عنوان زیاد در اختیار سوئدی‌ها باقی نماند، چرا که تنها دو ماه بعد بوگاتی ویرون به رکورد خیره‌کننده 253.8 مایل (408 کیلومتر) در ساعت رسیده و پادشاهی کوتاه مدت کوئنیگزگ CCR را پایان داد.

بوگاتی ویرون

از آن دوران به بعد، کوئنیگزگ و بوگاتی به رقیب مستقیم یکدیگر بدل شده و مدام برای همدیگر خط و نشان می‌کشند. البته همانطور که اشاره کردیم، رقبای دیگری مثل SSC و هنسی نیز اعلام وجود کرده و خود را مدعی جدی در جنگ سرعت می‌دانند.

انتهای پیام/ منبع: دیحیاتو

قدرت باورنکردنی سیستم تهویه مطبوع بوگاتی شیرون

کلکسیون های رویایی!/ نگاهی به جذاب ترین و ارزشمندترین مجموعه های اتومبیل (قسمت اول)

میلیاردر عشق ماشین!/ مانی خوشبین و کلکسیونی از خاص ترین خودروهای جهان

داستان جعلی فروش بوگاتی شاه مخلوع در سه سال اخیر

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی