پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید ایران خودرو

نخستین کتابچه آلایندگی خودروهای تولید داخل منتشر شد

بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از انتشار نخستین شماره از کتابچه آلایندگی خودروها و موتوسیکلت ها در کشور خبر داد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از انتشار نخستین شماره از کتابچه آلایندگی خودروها […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از انتشار نخستین شماره از کتابچه آلایندگی خودروها و موتوسیکلت ها در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از انتشار نخستین شماره از کتابچه آلایندگی خودروها و موتوسیکلت ها در کشور خبر داد و گفت: این کتابچه قرار است سالانه از سوی سازمان محیط زیست منتشر شود تا اطلاعات مربوط به تمامی آزمون‌های آلایندگی که بر روی خودروهای وارداتی و تولید داخلی صورت می‌گیرد در آن ثبت شود و به تحلیل منابع آلایندگی‌ها کمک کند.

وی با اشاره به اینکه سال مبدا کتابچه نخست بر مبنای اطلاعات آزمونی سال‌های ۹۷ ۹۸ تهیه شده است، ابراز داشت: گزارش ۱۰۴ صفحه‌ای امسال در سه بخش خودروهای سبک، موتورسیکلت‌ها و خودروهای سنگین اطلاعات شاخصی ارائه کرده که میانگین نتایج آزمون‌های آلایندگی را نشان می‌دهد.

این کارشناس با اشاره به اینکه سال گذشته مجموعاً ۴۲۰ نمونه از خودروهای سبک تولید داخل آزمون آلایندگی داده‌اند، گفت: علاوه بر این تعداد، ۲۲ نمونه خودروی دیزلی و ۲۱۲ نمونه موتورسیکلت نیز در سال ۹۸ تست الایندگی شده‌اند. به طور کلی نیز از بین نمونه‌های آزمون شده در سال گذشته، محصولات شرکت کرمان موتور کمترین میزان مردودی و محصولات شرکت زامیاد بیشترین میزان مردودی را در بین خودروسازان داخلی داشتند.

اشجعی به چند مورد از نتایج این گزارش سالیانه اشاره کرد و توضیح داد: بر طبق این آزمون‌ها، آلاینده مونواکسیدکربن در سال ۹۷ از میان خودروهای پرتیراژ تولید داخل مثل سمند EF7 کمترین میزان انتشار و بیشترین میزان انتشار این آلاینده در میان محصولات تولید داخل مربوط به وانت زامیاد ریچ و کاپ را ۲ کابین بوده است. اما با تکرار این آزمون‌ها در سال ۹۸ می‌بینیم که سمند EF7 باز هم کمترین میزان تولید آلاینده مونوکسید را در میان تولیدات داخلی کسب کرده در حالی که وانت ریچ با بیشترین میانگین تولید آزمون‌ها را پشت سر گذاشته است.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست به تشریح نتایج آزمونی آلایندگی هیدروکربن‌ها در خودروهای تولید داخل پرداخت و بیان داشت: وانت ریچ به همراه پژو پارس CNG کمترین هیدروکربن را در هوا منتشر می‌کنند اما زامیاد دوگانه سوز بیشترین تولید کننده این آلاینده در میان خودروهای داخلی است.

وی میزان تولید ناکس را در پژو ۲۰۶ SD تیپ ۵ به همراه سایپا ۱۳۱ کمترین میزان تولید ناکس را در هوا داشته‌اند و باز هم وانت ریچ بیشترین تولید کننده آلاینده بوده است.

اشجعی از منظر مصرف سوخت، سایپا ۱۳۱ را کمترین مصرف کننده معرفی کرده است و مزدا ریچ و زامیاد بیشترین مصرف کننده سوخت هستند.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که علت افزایش غلظت آلاینده ازن در هوای پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور را در سال جدید را چطور تحلیل می‌کنید، اظهار داشت: ازن آلاینده‌ای است که در سال‌های اخیر نقش پررنگ‌تری در آلایندگی هوا نشان داده است، این آلاینده با شروع گرمای هوا در نیمه نخست سال به تعداد روزهای آلوده می‌افزاید. و باعث شد در چهار ماهه نخست سال جاری تهران ۲۶ روز آلوده را به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازن پشت سر گذاشته است.

وی با بیان اینکه غلظت آلاینده در هوای پایتخت روند رو به رشدی داشته است و دلیل آن در افزایش تعداد خودروهاست. اظهار داشت: در سال ۹۲ _ ۹۳ چیزی حدود ۲.۵ میلیون خودرو در تهران تردد می‌کردند و این آمار در سال ۹۶ ۹۷ به ۴ میلیون خودرو رسیده که پیمایش هر کدام از این خودروها مقداری آلاینده گازی اولیه تولید کرده که نهایتاً به آلاینده ازن تبدیل می‌شود.

اشجعی با تشریح این مساله که ازن یک آلاینده ثانویه است که عامل و منبع اصلی انتشار آن خودروها و موتورسیکلت‌های بنزینی هستند، به آمار سیاهه انتشار تهران اشاره کرده و گفت: ۷۸ درصد انتشار آلاینده گازی مهم از طریق این منابع بوده است.

وی در ادامه ابراز داشت: معمولاً در اواخر بهار تا اواسط تابستان آلاینده ازن به فعالیت خود ادامه می‌دهد به همین دلیل به آن آلاینده تابستانه می‌گویند. چون بیشتر منبع آن خودروها و موتورسیکلت‌های بنزینی هستند، وقتی غلظتش زیاد باشد سهم این خودروها بیشتر شده و کاملاً مشهود است.

اشجعی مهمترین راهکار حل این معضل را اسقاط خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقلی دانست و گفت: ناوگان فرسوده در سطح شهر باید کنترل شوند و مهمترین مکانیزم آن معاینه فنی است.

وی افزود: در کنار این مهم، لازم است با اتخاذ سیاست‌هایی در مدیریت شهری سفرهای غیرضروری را در سطح شهر کنترل شود.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست توجه به تعویض کاتالیست خودروهای عمومی و بازیابی کاتالیست های مصرف شده را راه دیگر کنترل آلاینده‌های هوا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر برخی از کاتالیست های موجود در بازار تقلبی هستند و باید سازمان استاندارد بر تولید این قطعه نظارت بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/ منبع: مهر

چطور از بنزین آلوده خلاص شویم؟

آلایندگی خودروهای سنگین زیر ذره بین معاینه فنی

تسهیلات تاکسیرانی برای تعویض کاتالیست تاکسی ها

جزئیات اجرای طرح LEZ در پایتخت

حذف آزبست از لنت ترمز های داخلی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی